آموزش و نگهداری

علت گرم نشدن رادیاتورها

یک نفر در کنار شوفاژ سرد نشسته و سردش است

گرم نشدن رادیاتورها یا شوفاژها در روزهای سرد سال با وجود داشتن آب گرم می تواند بسیار نا امید کننده باشد و افراد را دچار مشکلاتی کند. رادیاتورها با استفاده از گرمای آب یا بخار داغ برای گرم کردن فضای اطراف خود بصورت همرفتی عمل می کنند. اما چندین علت وجود دارد که می تواند مانع کارکرد صحیح رادیاتورها شود. در واقع اگر شوفاژهای خانه به خوبی گرم نمی شوند قطعا مشکلی وجود دارد که باید آن را عیب یابی نمود.

در این مقاله به توضیح علت های گرم نشدن شوفاژها یا رادیاتورهای یک خانه می پردازیم و برای هر یک راهکاری را جهت رفع مشکل ارائه خواهیم داد. توجه داشته باشید که برخی از مشکلات را می توان بدون دانش خاصی و فقط با تحقیق در مورد مشکل در خانه برطرف کرد، اما برخی دیگر از مشکلات ممکن است فقط به کمک یک کارشناس حرفه ای قابل رفع باشد.

دلایل گرم نشدن یک یا تعداد کمی از رادیاتورها

اگر فقط یک یا تعداد کمی رادیاتور از کل رادیاتورهای خانه شما کار نمی کنند، دلیل آن می تواند موارد زیر باشد که در مورد آن ها توضیح خواهیم داد.

1. هوا گرفتن شوفاژ یا رادیاتور

هوا گرفتن شوفاژها می تواند دلیل کار نکردن آن ها باشد. برای تشخیص هوا گرفتن رادیاتورها باید قسمت های مختلف آن ها را بررسی کنید. اگر قسمت بالایی رادیاتور شما سرد و قسمت پایینی آن گرم است، احتمالاً رادیاتور هوا گرفته است. البته در مواردی ممکن است که هوا گرفتگی آنقدر شدید باشد که همه قسمت های شوفاژ کاملا سرد باشند. هوا گرفتن شوفاژ به این معنی است که قسمتی از محفظه داخلی رادیاتور به جای این که از آب گرم پر شود و آب گرم در آن جا جریان پیدا کند، از هوا پر شده است. این امر باعث اختلال در گردش آب گرم در رادیاتور شده و موجب می شود که شوفاژ نتواند فضای اتاق را به خوبی گرم کند.

راهکار رفع مشکل هوا گرفتن رادیاتور این است که هوای محبوس شده در داخل آن را تخلیه نمایید که به اصطلاح به آن هواگیری رادیاتور می گویند. برای انجام هواگیری شوفاژ به یک پیچ مخصوص هواگیری شوفاژ یا پیچ گوشتی و یک ظرف نیاز دارید. به این صورت که باید همزمان با این که ظرف را زیر پیچ انتهایی شوفاژ نگه داشته اید، به وسیله پیچ گوشتی، پیچ انتهایی را باز کرده تا هوا از درون رادیاتور خارج شود. خروج هوا باید تا زمانی ادامه پیدا کند از شوفاژ مقداری آب به درون ظرف بریزد. این مدت زمان نسبت به میزان هوای محبوس شده در رادیاتور ممکن است چند ثانیه تا حتی چند دقیقه طول بکشد. بعد از تخلیه کامل هوا و خروج مقداری آب از رادیاتور باید پیچ انتهایی را مجددا محکم ببندید تا عمل هواگیری رادیاتور به پایان برسد.

اگر مشکل گرم نبودن شوفاژ به دلیل هوا گرفتن آن باشد، باید بعد از انجام هواگیری، شوفاژ گرم شده و مشکل برطرف شود.

یک نفر در حال هواگیری شوفاژ

هواگیری شوفاژ راهی برای رفع مشکل سرد بودن آن است.

2. نشت آب از رادیاتور

نشت آب از رادیاتور یکی از دلایل سرد بودن شوفاژ است. اگر شوفاژ نشتی آب داشته باشد، آب گرم از آن خارج شده و شوفاژ نمی تواند به درستی فضای اتاق را گرم کند. اتصالات، لوله ها و قطعاتی که به قطعات دیگر در رادیاتور وصل شده اند ممکن است نشتی آب پیدا کنند. علت اصلی نشتی آب، خوردگی، پوسیدگی یا زنگ زدگی رادیاتور است که البته این اتفاق ممکن است به دلیل نگهداری نامناسب شوفاژ و یا گرم بودن بیش از حد درجه رادیاتور نیز رخ دهد.

راحتی رفع مشکل نشتی آب شوفاژ به محل نشتی بستگی دارد. اگر نشتی آب در شیر ترموستات شوفاژ باشد، با سفت کردن و عایق بندی این شیر به وسیله یک آچار می توان مشکل نشتی را رفع کرد. اما اگر بدنه شوفاژ مشکل پوسیدگی، خوردگی یا زنگ زدگی داشته باشد، ممکن است نیاز باشد که کل رادیاتور را تعویض نمایید که در این صورت نیاز است که از یک تعمیرکار متخصص کمک بخواهید.

علاوه بر این نشت آب از رادیاتور می تواند منجر به بروز مشکلاتی دیگر از جمله نم گرفتگی دیوار و کف ساختمان نیز شود که این خود ممکن است مشکلات پر هزینه دیگری را به وجود بیاورد. بنابراین توصیه می شود در صورت مشاهده نشتی آب از شوفاژ فورا برای رفع این مشکل اقدام نمایید.

از شوفاژ آب نشت می کند.

نشت آب از شوفاژ یا رادیاتور یکی از دلایل سرد بودن آن است.

3. تنظیم اشتباه شیر ترموستات رادیاتور

شیر ترموستاتیک شوفاژ جریان آب گرم به رادیاتور را کنترل می کند. گاهی اوقات سرد بودن رادیاتور ممکن است یک علت ساده مانند تنظیم اشتباه شیر ترموستات رادیاتور داشته باشد. در این صورت امکان دارد تنظیم اشتباه در دو حالت صورت گیرد:

  • تنظیم شیر ترموستات شوفاژ روی حالت OFF: اگر شیر ترموستات رادیاتور روی OFF قرار بگیرد، شوفاژ گرم نخواهد شد و فقط کافی است که شیر را کمی باز کنید.
  • تا انتها باز کردن شیر ترموستات رادیاتور: باز کردن شیر ترموستات شوفاژ تا انتها می تواند باعث شود که دریچه به اشتباه بسته شود. بنابراین توصیه می شود که شیر ترموستات شوفاژ را تا انتها باز نکنید.

علاوه بر این گاهی اوقات ممکن است شیر ترموستات شوفاژ گیر کند که این امر به این معنی است که آب گرم نمی تواند وارد رادیاتور شود. در صورتی که شیر ترموستات رادیاتور گیر کرده باشد و نچرخد، امکان دارد که دچار گرفتگی شده باشد که در این حالت باید شیر ترموستات را تعویض نمایید.

یک نفر در حال تنظیم شیر ترموستات شوفاژ

تنظیم اشتباه شیر ترموستات شوفاژ یکی از دلایل سرد بودن آن است.

4. تجمع رسوبات و جرم در رادیاتور

تجمع رسوبات و جرم در شوفاژ می تواند علت گرم نشدن آن باشد. طی زمانی که آب از درون شوفاژ به گردش در می آید، آب با آهن داخلی رادیاتور واکنش شیمیایی داده و تشکیل رسوب می دهد و با گذشت زمان این رسوبات بیشتر و بیشتر می شوند که در نهایت منجر به اختلال در عملکرد صحیح شوفاژ می شود. یکی از نشانه های این امر این است که قسمت بالایی رادیاتور گرم بوده، اما قسمت پایینی و وسط آن سرد است. در حقیقت تجمع رسوبات در قسمت پایینی شوفاژ باعث می شود که آب گرم نتواند در آن به گردش دربیاید که در نتیجه شوفاژ در گرم کردن فضای اتاق با مشکل مواجه خواهد شد.

برای رفع مشکل جمع شدن رسوبات در رادیاتور، باید داخل آن را شستشو دهید که اصطلاحا به این کار جرم گیری می گویند. جرم گیری شوفاژ امری تخصصی است که پیشنهاد می شود برای انجام آن با یک کارشناس متخصص مشورت نمایید.

رسوبات و جرم در شوفاژ جمع شده است.

تجمع رسوبات و جرم در شوفاژ باعث سرد بودن آن می شود.

دلایل گرم نشدن همه یا بیشتر رادیاتورها

اگر بیشتر رادیاتورهای خانه و یا حتی همه آن ها گرم نمی شوند، دلیل آن می تواند عوامل زیر باشد که در مورد آن ها توضیح خواهیم داد.

1. روشن نبودن حالت گرمایش رادیاتورها در پکیج گرمایشی

روشن نبودن حالت گرمایش رادیاتورها در پکیج گرمایشی می تواند دلیل ساده ای برای سرد بودن شوفاژها باشد. بنابراین مطمئن شوید که تنظیمات گرمایش شوفاژها را به درستی در پکیج گرمایشی خود انجام داده اید.

2. پایین بودن فشار پکیج یا آب گرمکن

پایین بودن فشار پکیج یا آب گرمکنی که مسئول گرم کردن شوفاژها است می تواند علت گرم نشدن آن ها باشد. فشار پکیج گرمایشی باید بین 1.5 تا 2 بار تنظیم شود تا گرم شدن شوفاژها به درستی انجام پذیرد. در نتیجه اگر فشار پکیج شما کم تر از این مقدار است باید با باز کردن شیر پر کن پکیج، عقربه فشارسنج دستگاه را روی عددی بین 1.5 تا 2 بار تنظیم کنید و سپس شیر پر کن را ببندید.

فشار پکیج یا آب گرمکن پایین است

پایین بودن فشار پکیج یا آب گرمکن علت سرد بودن رادیاتور

 3. ایراد قطعات آب گرمکن یا پکیج گرمایشی

ایراد قطعات آب گرمکن یا پکیج گرمایشی یکی دیگر از علت های گرم نشدن رادیاتور ها است. قطعات آب گرمکنی که وظیفه گرم کردن شوفاژها را دارد باید بتوانند به درستی در ارتباط با یکدیگر کار کنند. مشکلات پکیج گرمایشی که می تواند منجر به سرد ماندن رادیاتورها شود از جمله شکستن یا گیر کردن شیر سیستم گرمایشی، خرابی ترموستات، خرابی تایمر، ایراد پمپ گردش آب گرم سیستم گرمایشی شوفاژها و یا رسوب گرفتگی مبدل حرارتی است.

برای مثال پمپ گردش آب گرم سیستم گرمایشی پکیج با گردش آب گرم از دستگاه به رادیاتورها و مجددا برگرداندن آن به دستگاه، عمل گرم کردن شوفاژها را انجام می دهد. اگر این پمپ با مشکل مواجه شود دیگر نمی توان وظیفه خود را به درستی انجام دهد و گرم شدن شوفاژها و رادیاتورها با مشکل مواجه خواهد شد.

سخن پایانی

با مطالعه این مقاله علت های گرم نشدن یک یا همه شوفاژهای خانه را دریافته اید که با استفاده از راهکارهای ارائه شده احتمالا در رفع مشکل موفق خواهید بود. با این حال اگر سیستم گرمایشی رادیاتورها و پکیج شما دچار مشکل شده اند، می توانید از تعمیرکاران متخصص داره چاره برای تعمیر پکیج گرمایشی کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *