آموزش و نگهداری

علت نشت آب از شوفاژ و رادیاتور

آب از شوفاژ و رادیاتور نشت می کند

نشت آب از شوفاژ و رادیاتور می تواند باعث بروز صدمات پر هزینه ای از جمله نم گرفتگی در خانه شود، به همین دلیل نشتی آب رادیاتور باید در اولین فرصت عیب یابی و برطرف شود. ما در این مقاله به توضیح رایج ترین دلایل نشتی شوفاژ یا رادیاتور و اقداماتی که می توانید برای رفع این مشکل انجام دهید، خواهیم پرداخت.

در این مقاله مطالب زیر را مطالعه خواهید کرد:

دلایل نشت آب از شوفاژ یا رادیاتور

دلایل متعددی وجود دارد که باعث نشت آب از رادیاتورها می شود و اولین قدم برای رفع این مشکل شناسایی محل نشتی است. در ادامه عواملی که منجر به بروز نشتی در قسمت های مختلف شوفاژ می شوند را توضیح و در مورد هر کدام راهکاری را جهت برطرف کردن مشکل نشتی ارائه خواهیم داد. با این حال یک راهکار کلی که صرف نظر از محل نشتی می توان برای رفع این مشکل انجام داد استفاده از محلول لیک سیلر است.

1. خرابی شیر ترموستاتیک رادیاتور

در اکثر موارد دلیل نشت آب از شوفاژ، خرابی شیر ترموستات رادیاتور است. اگر اجزای داخلی شیر ترموستاتیک دچار فرسودگی شوند یا عایق شیر نتواند به خوبی عمل کند، نشت آب رخ خواهد داد.

یکی از روش های تشخیص خرابی شیر ترموستاتیک شوفاژ این است که شیر را ببندید، اطراف آن را با یک دستمال خشک کنید و سپس نشتی آب را مجددا بررسی کنید. شیر ترموستات شوفاژ اگر معیوب شده باشد، معمولا هنگامی که نیمه باز است، نشت آب دارد و با چرخاندن و بستن آن نشت آب قطع خواهد شد. همچنین با دوباره باز کردن شیر ترموستات، آب مجددا شروع به نشت خواهد کرد. بنابراین با انجام این روش می توانید سالم بودن یا خراب بودن شیر ترموستات رادیاتور خود را به راحتی تشخیص دهید.

در صورت ایراد آب بندی شیر ترموستاتیک شوفاژ ابتدا به وسیله نوار تفلون آن را به خوبی آب بندی کرده و در صورت خرابی شیر، نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

شیر ترموستاتیک رادیاتور

خرابی شیر ترموستاتیک یکی از دلایل نشت آب از رادیاتور

2. زنگ زدگی، فرسودگی یا خوردگی بدنه رادیاتور

با گذشت زمان زنگ زدگی و خوردگی در درون رادیاتورها رخ خواهد داد که اگر به آن رسیدگی نشود، می تواند باعث ایجاد سوراخ هایی در پایین رادیاتور شود. این سوراخ ها معمولا در ابتدا بسیار کوچک هستند و کم کم بزرگ می شوند. به ویژه وقوع این امر در شوفاژهای قدیمی که در آن ها از محلول ضد رسوب استفاده نشده است، احتمال بیشتری دارد.

یکی از روش های رفع نشتی آب در بدنه شوفاژ، استفاده از بتونه اپوکسی است که می تواند سوراخ ایجاد شده روی بدنه را ببندد. به این صورت که برای انجام این کار ابتدا باید آب رادیاتور را تخلیه کرده و قسمت بیرونی آن را تمیز و خشک کنید، سپس بتونه اپوکسی را روی سوراخ بدنه رادیاتور مالیده تا سوراخ بسته شود. در انتها نیز بعد از خشک شدن بتونه اپوکسی مجددا رادیاتور را از آب پر کرده و آن را روشن کنید.

اگر متوجه نشت آب با رنگ قهوه ای از بدنه شوفاژ شده اید، بهتر است هر چه سریع تر قبل از این که سوراخ شدگی بدنه بیشتر شود، برای رفع آن اقدام نمایید. زیرا با گذشت زمان و بیشتر شدن خوردگی بدنه شوفاژ، احتمالا مجبور به تعویض کل آن خواهید شد.

بدنه رادیاتور زنگ زده است

زنگ زدگی، فرسودگی یا خوردگی بدنه رادیاتور یکی از دلایل نشت آب از رادیاتور

3. آسیب دیدگی یا شل شدن اسپیندل شوفاژ

اسپیندل، رابط بین لوله شیر و خود رادیاتور است و در صورت آسیب دیدگی یا شل شدگی ممکن است از آن آب چکه کند. روش رفع نشتی آب اسپیندل رادیاتور این است که آن را به کمک یک آچار محکم و سفت کنید و در صورت ادامه داشتن نشتی، مقداری نوار تفلون دور اسپیندل بپیچید و آن را به خوبی آب بندی نمایید.

4. خرابی گلند شیر ترموستاتیک شوفاژ

اگر آب از زیر درپوش شیر ترموستاتیک شوفاژ نشت می کند، احتمالا مشکل از گلند است. گلند یک قطعه کوچک است که در زیر درب پلاستیکی شیر ترموستات رادیاتور قرار دارد. برای تشخیص نشتی آب از گلند، باید شیر ترموستاتیک و شیر خروجی آب شوفاژ را ببندید، در این حالت در صورت ادامه داشتن نشتی آب، احتمالا ایراد از گلند است. در صورت نشتی آب از گلند شوفاژ مراحل زیر را انجام دهید:

  1. کلاهک شیر ترموستاتیک شوفاژ را جدا کنید.
  2. با استفاده از یک آچار، مهره گلند را باز کنید.
  3. چند دور نوار تفلون دور اسپیندل بپیچید و نوار را به کمک پیچ گوشتی دو سو به داخل فشار دهید تا محکم شود.
  4. مهره گلند را مجددا به کمک آچار ببندید.
  5. کلاهک شیر ترموستاتیک رادیاتور را در جای خود نصب نمایید.

با انجام این مراحل باید مشکل نشت آب از گلند شیر ترموستاتیک شوفاژ برطرف شود.

گلند شیر ترموستاتیک شوفاژ

خرابی گلند شیر ترموستاتیک شوفاژ یکی از دلایل نشت آب از رادیاتور

5. شل شدن اتصالات و مهره های لوله شوفاژ

شل شدگی مهره ها و اتصالات لوله شوفاژ می تواند یکی دیگر از علت های نشت آب از رادیاتور باشد. در این صورت باید به وسیله یک آچار اتصالات و مهره های لوله رادیاتور را سفت کنید و اگر همچنان نشت آب ادامه داشت، اتصالات را باز کنید و دور آن ها را نوار تفلون بپیچید و مجددا اتصالات را روی لوله ببندید تا نشتی برطرف شود. البته قبل از باز کردن اتصالات فراموش نکنید که آب شوفاژ را تا کمی پایین تر از محل نشتی تخلیه نمایید.

عواقب نشت آب از رادیاتور

اگر نشت آب از رادیاتور بدون توجه رها شود، ممکن است منجر به بروز آسیب های بزرگ تری شود. در ادامه به برخی از عواقب نشت آب از شوفاژ اشاره می کنیم:

  • ایجاد سوراخ بزرگ در رادیاتور و نیاز به تعویض کامل رادیاتور
  • آسیب به کفپوش و دیوارهای خانه و در صورت عدم رسیدگی، آسیب به سطوح پایین تر خانه
  • خطر اتصالی یا برق گرفتگی در صورت نشت آب به سمت وسایل الکتریکی
  • کاهش بهره وری سیستم گرمایشی و رادیاتورها به دلیل خروج آب گرم از سیستم گرمایشی
  • افزایش مصرف انرژی و همچنین افزایش هزینه قبوض انرژی

چطور از بروز نشتی در شوفاژ یا رادیاتور جلوگیری کنیم؟

از راهکارهایی که برای پیشگیری از وقوع نشتی در رادیاتور یا شوفاژ استفاده می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از محلول ضد رسوب در سیستم گرمایشی
  • جرم زدایی رادیاتورها در صورت تجمع رسوب در آن ها
  • عدم تنظیم دمای آب رادیاتور روی دمای بالا و در نهایت عدم تسریع در روند پوسیدگی

کلام آخر

در این مقاله علت های بروز نشتی آب در رادیاتورها که می تواند عواقب جدی داشته باشد را بررسی کرده و راهکارهایی برای رفع این مشکل ارائه دادیم. امیدواریم با مطالعه این مقاله توانسته باشید مشکل نشتی آب شوفاژهای خود را برطرف کنید. با این حال اگر در تعمیر رادیاتور و سیستم گرمایشی خود به مشکل برخورده اید، می توانید با برقراری تماس با کارشناسان داره چاره جهت تعمیر پکیج گرمایشی و رادیاتورها مشاوره دریافت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *