آموزش و نگهداری

نکات شستشوی بهتر لباس ها در ماشین لباسشویی آاگ

اگر لباس های خود را به بهترین نحو در ماشین لباسشویی آاگ شستشو دهید، شکل، رنگ و طول عمر بیشتری خواهند داشت. لیبل مراقبت چسبیده به لباس ها بهترین منبع اطلاعات شستشوی هر لباس است، زیرا به شما می گوید که چگونه آن ها را بشویید، خشک کنید و اتو کنید. در این مقاله به توضیح نحوه شستشو انواع البسه و همینطور ایرادات شستشویی که ممکن است در ماشین لباسشویی آاگ با آن ها روبرو شوید می پردازیم.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

نحوه شستشو انواع لباس ها در ماشین لباسشویی آاگ

شستشو انواع لباس ها از جمله پیراهن، کاپشن بادی و لباس های چاپ دار دارای اصول و قواعد خاصی هستند. در ادامه ما به توضیح نحوه شستشوی انواع لباس ها می پردازیم.

1. شستشو پیراهن در ماشین لباسشویی آاگ

برای این که هنگام شستشو پیراهن ها در ماشین لباسشویی آاگ بتوانید تا حد زیادی از شکل و رنگ آن ها محافظت کنید، بهتر است آن ها را بصورت پشت و رو در لباسشویی قرار دهید. همچنین می توانید آن را درون یک روبالشی قرار داده و سپس برای شستشو با ماشین اقدام کنید. پیراهن ها را زمانی که هنوز مرطوب هستند اتو کنید و اگر پیراهن کاملا خشک شده است، از اسپری آب یا اتو بخار استفاده کنید.

آقایی که پیراهن شسته شده خود از ماشین لباسشویی بیرون آورده و در حال نگاه کردن به آن با خوشحالی است.

بهتر است پیراهن ها را بصورت پشت و رو در لباسشویی آاگ قرار دهید.

2. شستشو کاپشن بادی در ماشین لباسشویی آاگ

کاپشن های بادی را معمولا می توان در دمای 40 یا 60 درجه سانتی گراد و ترجیحا در یک چرخه ملایم در ماشین لباسشویی آاگ به همراه یک ماده شوینده مخصوص، شستشو داد. برای این کار استفاده از یک لباسشویی بزرگ با فضای 7 تا 9 کیلویی می تواند ایده خوبی باشد، زیرا باید فضای زیادی در دستگاه وجود داشته باشد. به یاد داشته باشید که از نرم کننده پارچه استفاده نکنید، زیرا باعث پوسته پوسته شدن کاپشن بادی می شود. کاپشن بادی را ترجیحا همراه با چند توپ تنیس بشویید و خشک کنید تا به پخش یکنواخت آن در ماشین لباسشویی AEG کمک کند. همچنین می توانید هر 15 دقیقه کاپشن بادی را بیرون بیاورید و به خوبی تکان دهید زیرا خشک شدن کامل و هوادهی مناسب آن بسیار مهم است تا از رشد کپک و قارچ در کاپشن جلوگیری شود. البته توجه داشته باشید که اگر ماشین لباسشویی آاگ شما چرخه خاصی برای کاپشن های بادی دارد، باید از آن استفاده کنید.

شخصی در حال انداختن چند توپ تنیس در ماشین لباسشویی

برای حفظ تعادل درام ماشین لباسشویی آاگ هنگام شستشوی کاپشن بادی، چند توپ تنیس داخل آن بیاندازید.

3. شستشو لباس چاپ شده در ماشین لباسشویی آاگ

اگر لباس های چاپ شده را بصورت پشت و رو در ماشین لباسشویی آاگ بشویید، چاپ آن ماندگاری بیشتری خواهد داشت. همچنین از چروک ماندن آن ها در هنگام خشک شدن جلوگیری کنید تا از چاپ روی لباس ها محافظت شود. برای اتو کردن لباس های چاپ شده، پارچه ای روی طرفی که چاپ روی آن است قرار دهید تا این پارچه بین چاپ و اتو قرار گیرد و اتو مستقیم با چاپ تماس پیدا نکند. همچنین می توانید برای اتو کردن لباس های چاپ شده آن ها را از داخل لباس اتو کنید.

یک پیراهن چاپ دار در کنار یک ماشین لباسشویی آاگ قرار گرفته است.

شستشوی لباس های چاپ شده بصورت پشت و رو در ماشین لباسشویی آاگ به حفظ چاپ روی آن ها کمک می کند.

نحوه شستشو انواع جنس پارچه ها در ماشین لباسشویی آاگ

در ادامه شرحی از نحوه شستشوی رایج ترین جنس های پارچه ارائه شده است تا با مطالعه آن ها بتوانید بهترین نتیجه شستشو انواع جنس پارچه ها را از ماشین لباسشویی آاگ بگیرید. در نظر داشته باشید که همیشه باید به دستور العمل های شستشوی روی برچسب لباس ها نیز دقت کنید.

1. شستشو پارچه پنبه ای در ماشین لباسشویی آاگ

پنبه از الیاف طبیعی نرمی است که پوشیدن و شستشوی آن در ماشین لباسشویی آاگ بسیار آسان است. پارچه پنبه ای سفید را می توان با آب خیلی داغ نزدیک به جوش در ماشین لباسشویی آاگ شستشو داد. اما باید دستور العمل های شستشو برای پارچه های پنبه ای رنگی را رعایت کنید. برای مثال شلوارها و بلوزهای پنبه ای رنگی اغلب فقط باید در دمای 30 تا 40 درجه سانتی گراد شسته شوند تا رنگ خود را حفظ کنند.

در هنگام شستشوی پارچه پنبه ای با ماشین لباسشویی آاگ، معمولا پارچه 3-5٪ ممکن است آب برود. بطوریکه آب رفتگی کل آن پس از حدود پنج بار شستشو بدون توجه به دمای شستشو یکسان است. پنبه را می توان با دور چرخش معمولی ماشین لباسشویی آاگ شستشو داد، اما برای پنبه های با قابلیت ضد چروک باید دور چرخش پایین را انتخاب کرد تا پارچه چروک نشود. همچنین بسیاری از اجناس پنبه ای را می توان در خشک کن خشک کرد اما توجه داشته باشید که پارچه ممکن است چروک شود.

یک پیراهن از جنس پنبه در کنار یک ماشین لباسشویی آاگ قرار گرفته است.

بلوزهای پنبه ای رنگی اغلب فقط باید در دمای 30 تا 40 درجه سانتی گراد ماشین لباسشویی آاگ شسته شوند تا رنگ خود را حفظ کنند.

2. شستشو پارچه اکریلیک در ماشین لباسشویی آاگ

اکریلیک یک ماده مصنوعی است که بیشتر شبیه به پشم است که اغلب به تنهایی یا مخلوط با پشم، به عنوان مثال در ژاکت های کش باف پشمی استفاده می شود. پارچه های اکریلیک به گرما حساس هستند و اگر آن ها را در دمای بیش از حد بالا در ماشین لباسشویی آاگ بشویید، شکل خود را از دست می دهند. بنابراین برای شستشوی پارچه از جنس اکریلیک در ماشین لباسشویی آاگ دمای 30 درجه سانتی گراد پیشنهاد می شود. همچنین هرگز پارچه های اکریلیک را در خشک کن خشک نکنید.

3. شستشو پارچه پشمی در ماشین لباسشویی آاگ

بعضی از ماشین های لباسشویی جدید آاگ دارای گواهینامه Woolmark هستند که به معنای این است که دستگاه برای شستن پشم و ابریشمی که معمولا باید با دست شسته شوند، تایید شده اند. همچنین بسیاری از ماشین های لباسشویی آاگ دارای چرخه شستشو wool هستند که استفاده از آن هنگام شستن اجناس پشمی ایده خوبی است. در نظر داشته باشید که اگر روی لیبل لباس پشمی شما علامت شستشو با دست درج شده است، باید حتما از چرخه hand wash در ماشین لباسشویی آاگ برای شستشوی آن استفاده کنید. در نتیجه اگر نیاز به شستن پارچه های پشمی در ماشین لباسشویی آاگ دارید، می توانید از چرخه شستشوی wool یا hand wash استفاده کنید.

در هر صورت توجه داشته باشید که برای شستن پارچه پشمی در ماشین لباسشویی آاگ از از پودر لباسشویی دارای آنزیم استفاده نکنید، زیرا آنزیم ها ممکن است روی پشم اثر منفی بگذارند. بنابراین مواد شوینده مخصوصی برای شستن لباس های پشمی تهیه کنید. همچنین از دمای آب خیلی بالا استفاده نکنید، زیرا آب داغ می تواند باعث چروک شدن اقلام پشمی شود. همچنین اجازه ندهید آن ها برای مدت طولانی خیس بمانند و برای خشک کردن بهتر است آن ها را روی یک حوله، پهن کنید تا آسیبی نبینند.

چرخه شستشوی wool یا hand wash در ماشین لباسشویی آاگ نشان داده شده

برای شستشوی پارچه پشمی در ماشین لباسشویی آاگ از چرخه شستشوی wool یا hand wash استفاده کنید.

4. شستشو پارچه ابریشمی در ماشین لباسشویی آاگ

پارچه های ابریشمی ظریف هستند و باید با چرخه شستشوی hand wash ماشین لباسشویی آاگ به همراه یک ماده شوینده ملایم شسته شوند. البته چرخه wool ماشین لباسشویی آاگ نیز اغلب برای شستن پارچه ابریشمی مناسب است. لباس های ابریشمی را همیشه از داخل اتو کنید.

5. شستشو جین در ماشین لباسشویی آاگ

لباس های جین که پارچه ی محکمی دارند، از پنبه یا مخلوط پنبه و پلی استر ساخته می شوند و معمولا در دمای 40 درجه سانتی گراد در ماشین لباسشویی آاگ قابل شستشو هستند. اگر ماشین لباسشویی آاگ شما دارای چرخه denim یا jeans است، استفاده از آن برای شستشوی لباس های جین توصیه می شود. بهتر است که قبل از شستن پارچه جین در ماشین لباسشویی آاگ، آن را در 5 لیتر آب به همراه 4 قاشق غذاخوری سرکه به مدت حدود نیم ساعت خیس کنید. زیرا این کار به حفظ رنگ در پارچه کمک می کند.

فراموش نکنید که هنگامی که چرخه شستشو ماشین لباسشویی آاگ به پایان رسید، پارچه های جین خود را در سریع ترین زمان ممکن از ماشین لباسشویی خارج کنید تا از ایجاد چین و چروک روی آن ها جلوگیری شود. همچنین همیشه باید شلوار جین را بصورت پشت و رو بشویید و اتو کنید تا رنگ خود را حفظ کند و از تشکیل خطوط سفید رنگ پریده روی آن ها جلوگیری شود.

شخصی در حال انداختن شلوار جین در ماشین لباسشویی است

بهترین دمای شستشوی جین در ماشین لباسشویی آاگ دمای 40 درجه سانتی گراد است.

6. شستشو پارچه پلی استر در ماشین لباسشویی آاگ

پلی استر یک ماده مصنوعی است که در انواع پارچه ها و لباس ها استفاده می شود. نگهداری از پلی استر و شستشوی آن در ماشین لباسشویی آاگ آسان است، بطوریکه در هنگام شستشو جمع نمی شود و می توان آن را در دمای 40 یا 60 و یا حتی 95 درجه سانتی گراد در لباسشویی آاگ شستشو داد. انتخاب این دمای شستشو به رنگ و نوع پارچه بستگی دارد.

ایرادات شستشو در ماشین لباسشویی آاگ

ممکن است گاهی اوقات بعد از شستشوی لباس ها در ماشین لباسشویی AEG متوجه شوید که عملکرد شستشو به خوبی صورت نگرفته است، بطوریکه علائم کثیفی روی لباس باقی مانده و یا حتی لباسشویی به لباس ها آسیب رسانده است. در این هنگام شاید تصور کنید که دستگاه شما خراب شده است و به تعمیر ماشین لباسشویی آاگ نیاز خواهید داشت، اما ممکن است این ایرادات شستشو فقط به دلیل استفاده نادرست از دستگاه باشد. در ادامه به رایج ترین ایرادات شستشوی ماشین لباسشویی AEG می پردازیم که با چند راه حل ساده می توانید از بروز این مشکلات جلوگیری کنید.

خانمی که به دلیل عدم شستشوی صحیح ماشین لباسشویی آاگ خود ناراحت است.

ایرادات ماشین لباسشویی آاگ در شستشوی البسه به نحوه استفاده از دستگاه بستگی دارد.

1. چرب به نظر رسیدن لباس بعد از شستشو در ماشین لباسشویی آاگ

اگر لباس ها بعد از شستشو در ماشین لباسشویی آاگ چرب به نظر می رسند، به دلیل تجمع مقادیر زیادی از مواد شوینده در پارچه است که باعث حس چرب بودن در لمس بافت لباس و در عین حال موجب کاهش توانایی جذب آب توسط لباس می شود. بنابراین در این حالت بهتر است از مواد شوینده کم تری استفاده کنید تا مشکل برطرف شود.

2. رنگ پریدگی و ایجاد لکه روی لباس بعد از شستشو در لباسشویی آاگ

تغییر رنگ لباس و به وجود آمدن لکه هایی روی آن بعد از شستشو در ماشین لباسشویی آاگ معمولا به دلیل وجود نرم کننده پارچه به مقدار بیش از حد در کشوی شوینده است. این لکه ها را می توان با شستن لباس در آب 20 درجه سانتی گراد گرم تر از دمای شستشوی قبلی از بین برد.

لکه و رنگ پریدگی روی لباس به وجود آمده و یک مایع نرم کننده روی لباس قرار دارد

رنگ پریدگی و تشکیل لکه های خاکستری روی لباس بعد از شستشو در ماشین لباسشویی آاگ به دلیل استفاده زیاد از نرم کننده است.

3. تشکیل لکه های کوچک خاکستری و چرب روی لباس شسته شده در لباسشویی AEG

به وجود آمدن لکه های کوچک چربی به رنگ خاکستری روی لباس شسته شده در لباسشویی AEG  در دو حالت ممکن است رخ دهد. اولین حالت زمانی است که لباس ها حاوی مواد چرب زیادی باشند و در عین حال از مواد شوینده اضافی برای شستشو استفاده نشود. دومین حالت زمانی است که مواد شوینده و نرم کننده قبل از این که کاملا در آب حل شوند با یکدیگر تماس پیدا کنند.

لکه های کوچک خاکستری و چرب روی البسه بعد از شسته شدن در لباسشویی آاگ به ویژه در لباس هایی که روی آن پماد و یا کرم مالیده شده است و همچنین در لباس های نو که ممکن است حاوی مقدار کمی روغن باشند، بیشتر دیده می شود.

4. از دست رفتن نرمی لباس بعد از شستشو در ماشین لباسشویی آاگ

اگر لباس ها در آب دارای سختی در ماشین لباسشویی آاگ شسته شوند، یا اگر پودر شوینده نامناسب یا خیلی کم استفاده شود و همچنین لباس ها در یک فضای بسته خشک شوند، ممکن است نرمی خود را از دست بدهند. اما این مشکل را می توان با افزودن کمی نرم کننده پارچه در ماشین لباسشویی آاگ برطرف کرد. همچنین در نظر داشته باشید که باز کردن چروک و صاف کردن لباس ها با دست هنگام بیرون آوردن آن ها از لباسشویی AEG روی نرم ماندن آن ها بسیار تاثیرگذار است.

افرادی در حال کشیدن و صاف کردن لباس ها با دست هستند.

برای حفظ نرمی بافت لباس، هنگام بیرون آوردن آن ها از ماشین لباسشویی آاگ، چروک آن ها را با دست بکشید تا صاف شود.

5. بوی نامطبوع لباس بعد از شستشو در ماشین لباسشویی آاگ

بوی نامطبوع پس از شستن لباس ها در ماشین لباسشویی آاگ می تواند ناشی از استفاده از دمای بسیار پایین در طول فرآیند شستشو باشد. بنابراین سعی کنید برای از بین بردن قارچ ها و باکتری های موجود در دستگاه، گاهی اوقات از یک برنامه شستشو با آب داغ استفاده کنید.

خانمی که به دلیل بوی بدی که از لباس های تازه شسته شده احساس می کند بینی خود را گرفته

بوی نامطبوع لباس بعد از شستشو در ماشین لباسشویی آاگ به دلیل استفاده از چرخه شستشو با دمای بسیار پایین است.

6. کفی بودن لباس ها بعد از شستشو در ماشین لباسشویی آاگ

دلیل کفی ماندن لباس در ماشین لباسشویی آاگ بعد از اتمام چرخه شستشو، مصرف بیش از حد مواد شوینده و استفاده زیاد از چرخه های شستشو با دمای پایین است. هیچوقت نباید پارچه هایی که قبلا به مواد شوینده آغشته شده اند را در لباسشویی دوباره با شوینده جدید شستشو داد، بلکه فقط نیاز است که آن ها را در ماشین آبکشی کنید. همچنین اگر در طول چرخه شستشو کف زیادی در لباسشویی AEG وجود داشته باشد، لباس ها در دستگاه شناور می شوند که باعث می شود شستشوی مکانیکی لازم صورت نگیرد و بنابراین لباس ها به درستی تمیز نشوند. در نتیجه ی این توضیحات، باقی ماندن کف مواد شوینده در دستگاه به دلیل مواد شوینده زیاد و شستشوی منظم در دمای پایین ایجاد می شود که برای رفع آن باید از شوینده کم تر و چرخه های با دمای بالاتر استفاده کرد.

سخن پایانی

در این مقاله به توضیح نحوه شستشوی انواع لباس ها و انواع جنس های پارچه در ماشین لباسشویی آاگ پرداختیم، همچنین در انتهای مقاله برخی از ایرادات شستشوی این دستگاه را توضیح دادیم و برای آن راه حل هایی پیشنهاد دادیم. امیدواریم که این مطالب در جهت استفاده بهتر شما از ماشین لباسشویی AEG مفید واقع شده باشد. توجه داشته باشید که در صورتی که با کد خطا در نمایشگر دستگاه خود مواجه شدید می توانید با مطالعه ارورهای ماشین لباسشویی آاگ به راحتی آن ها را برطرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *