آموزش و نگهداری

علت زنگ زدگی اقلام در ماشین ظرفشویی آاگ و نحوه برطرف کردن آن

احتمالا برای بسیاری از شما هم این اتفاق افتاده است که بعد از شستشوی قاشق، چنگال، کارد و حتی ظروف چینی درون ماشین ظرفشویی آاگ، متوجه لکه های قهوه ای شبیه به زنگ زدگی روی آن ها بشوید. در این مقاله قصد داریم به دلایل این اتفاق بپردازیم و برای آن راه حل هایی پیشنهاد دهیم.

دلیل زنگ زدگی اقلام درون ماشین ظرفشویی آاگ

قبل از این که به توضیح دلیل زنگ زدگی درون ماشین ظرفشویی آاگ بپردازیم، لازم است توضیح دهیم که بسیاری از قاشق ها و چنگال ها از استیل ضد زنگ ساخته شده اند. فلز معروف به استیل ضد زنگ در برابر زنگ زدگی بسیار مقاوم است. این فلز یک لایه محافظ بر روی سطح خود دارد که به آن لایه ی اکسید می گویند. اگر سطح استیل ضد زنگ آسیب ببیند و یا خراشیدگی روی آن ایجاد شود، اکسیژن هوا بلافاصله یک لایه محافظ جدید روی آن ایجاد می کند. با این حال، برخی از مواد می توانند به این لایه محافظ آسیب برسانند و بدون اینکه اجازه بازسازی بدهند، آن ها را از بین ببرند. این مواد از جمله غذاهای اسیدی مانند نمک، لیمو، سرکه، سس کچاپ و مایونز هستند. مواد شوینده ماشین ظرفشویی نیز حاوی اسید و کلر هستند که می تواند به این لایه محافظ استیل ضد زنگ نفوذ کند و باعث ایجاد خوردگی در آن ها شود.

زنگ زدگی لوازم، ظروف، کارد و قاشق چنگال درون ماشین ظرفشویی آاگ دلایل مختلفی دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

1. زنگ زدگی قاشق و چنگال قبل از قرارگیری درون ماشین ظرفشویی AEG

ممکن است قبل از قرار دادن قاشق و چنگال درون ماشین ظرفشویی آاگ، این اقلام آسیب دیده و زنگ زده باشند. اگر قاشق، چنگال، کارد یا سایر لوازم دارای استیل ضد زنگ برای مدت طولانی در معرض اسیدهای میوه، اسید استیک، اسید لاکتیک یا نمک قرار بگیرند، زنگ زدگی روی آن ها می تواند به راحتی پخش شود. به عنوان مثال کاردهای استیلی که درون ظرف پنیر به مدت طولانی نگهداری می شوند، اگر دارای خراشیدگی روی سطح خود باشند، به راحتی شروع به زنگ زدن می کنند. توجه داشته باشید که وسایل زنگ زده را نباید در ماشین ظرفشویی آاگ قرار دهید.

کارد زنگ زده در کنار چند تکه پنیر قرار دارد

زنگ زدگی کارد استیل به دلیل وجود خراشیدگی و نگهداری طولانی مدت در ظرف پنیر

2. زنگ زدگی سبدهای ماشین ظرفشویی آاگ

روکش پلاستیکی روی سبدهای ماشین ظرفشویی آاگ بسیار محکم است. بصورتی که در برابر ضربه و مواد شیمیایی موجود در مواد شوینده ظرفشویی بسیار مقاوم هستند. با این حال ممکن است با برخورد لوازم دیگری مانند چاقوهای تیز، بریدگی و ساییدگی روی پوشش پلاستیکی این سبدها ایجاد شود. با ایجاد سوراخ در پوشش پلاستیکی سبد ماشین ظرفشویی آاگ، زنگ زدگی از چهار چوب فلزی درون سبدها خارج می شود. در این حالت برای رفع مشکل زنگ زدگی قاشق و چنگال بعد از شستشو در ماشین ظرفشویی آاگ، باید جهت تعویض سبدهای آسیب دیده و تعمیر ماشین ظرفشویی آاگ اقدام نمایید.

سبد ماشنی ظرفشویی آاگ زنگ زده است

سبد زنگ زده در ماشین ظرفشویی آاگ

3. زنگ زدگی لوله آب ماشین ظرفشویی آاگ

لوله های آب منتهی به ماشین ظرفشویی آاگ اگر فلزی باشند از مواد مختلفی مانند فولاد گالوانیزه، مس و برنج ساخته شده اند. بنابراین فلزات مختلف می توانند با یکدیگر واکنش داده و باعث ایجاد خوردگی در لوله ها شوند که این خوردگی در نهایت منجر به ایجاد زنگ زدگی در آب منتهی به ماشین ظرفشویی آاگ می شود. در این حالت باید با یک لوله کش تماس بگیرید و از او بخواهید که لوله آب متصل شده به ماشین ظرفشویی AEG را از نظر وجود زنگ زدگی بررسی کند. زیرا هنگامی که در ماشین ظرفشویی آاگ زنگ زدگی وجود داشته باشد، در طول چرخه شستشو به اطراف پخش می شود و در همه قسمت های دستگاه می نشیند. این اتفاق می تواند باعث ایجاد لکه های قهوه ای روی ظروف چینی بعد از شستشو در ماشین ظرفشویی آاگ شود که شبیه به زنگ زدگی است. این لکه های زنگ زدگی روی چینی ها با استفاده از پولیش استیل از بین می روند.

کف ماشین ظرفشویی آاگ رسوب پخش شده است.

پخش شدن زنگ زدگی درون لوله آب ماشین ظرفشویی آاگ در کل دستگاه

نحوه شستشوی زنگ زدگی درون ماشین ظرفشویی آاگ

زنگ زدگی پخش شده در داخل قطعات ماشین ظرفشویی آاگ باید با استفاده از پودر اسید سیتریک و یا پاک کننده های لوازم خانگی تمیز شود. به این صورت که باید پودر اسید سیتریک یا پاک کننده را در محفظه شوینده ماشین ظرفشویی آاگ قرار دهید و یک چرخه شستشوی سریع را اجرا کنید. وقتی چرخه شستشو به اتمام رسید، درب ماشین ظرفشویی آاگ را باز بگذارید تا داخل ماشین ظرفشویی کاملا خشک شود.

جلوگیری از زنگ زدگی اقلام درون ماشین ظرفشویی آاگ

برای جلوگیری از ایجاد زنگ زدگی ظروف درون ماشین ظرفشویی آاگ از قرار دادن قاشق و چنگالی که روی آن ها تکه های مواد غذایی چسبیده است درون دستگاه خودداری کنید. در صورت کثیفی زیاد قاشق و چنگال آن ها را قبل از قرار دادن در ماشین ظرفشویی بشویید یا اگر نیازی به شستشوی فوری ظروف ندارید، چرخه آبکشی ماشین ظرفشویی آاگ را اجرا کنید. همچنین از قرار دادن چاقوهای تیز و وسایل زنگ زده در ماشین ظرفشویی AEG خودداری کنید.

تعدادی چاقوی تیز در ماشین ظرفشویی آاگ قرار گرفته اند

عدم قرار دادن چاقوهای تیز جهت جلوگیری از خراشیدگی سبد ماشین ظرفشویی آاگ

سخن پایانی

در این مقاله به دلایل مختلف زنگ زدن لوازم استیل مثل قاشق، چنگال و کارد و حتی ظروف چینی در ماشین ظرفشویی آاگ پرداختیم. در نظر داشته باشید که زنگ زدگی باقی مانده روی استیل ضد زنگ، بعد از شستشو در ماشین ظرفشویی آاگ را می توان با استفاده از یک پولیش مخصوص استیل از بین برد. در صورتی که در نمایشگر دستگاه شما کد خطایی ظاهر شده است، برای اطلاع دقیق از علت آن، ارورهای ماشین ظرفشویی آاگ را مطالعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *