آموزش و نگهداری

چگونه پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی بوش را تعویض کنیم؟

پمپ تخلیه در ماشین ظرفشویی بوش

13

1 ساعت و 15 دقیقه

وظیفه پمپ تخلیه در ماشین ظرفشویی بوش این است که پس از هر چرخه شستشو، آب را از دستگاه خارج کند. پمپ تخلیه معمولا در پایین ماشین ظرفشویی قرار دارد و به شیلنگ تخلیه متصل می شود. با گذشت زمان این پمپ ممکن است کثیف شده و مسدود شود یا در اثر استفاده منظم فرسوده شود که در این صورت باید تعویض شود. اگر پمپ تخلیه خراب شود، ماشین ظرفشویی بوش کد ارور E25 را نمایش خواهد داد و یا در کف دستگاه آب جمع خواهد شد. بنابراین ما در این مقاله قصد داریم که چگونگی تعویض پمپ تخلیه در ماشین ظرفشویی بوش را به شما بطور کامل توضیح دهیم.

جنس (متریال)

  • پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی بوش

ابزارها

  • یک ظرف
  • دستمال یا ابر خشک
  • پیچ گوشتی دو سو بزرگ
  • پیچ گوشتی چهار سو

مرحله 1: تخلیه آب کف ماشین ظرفشویی بوش

شخصی در حال خالی کردن آب کف ماشین ظرفشویی بوش

خالی کردن آب کف ماشین ظرفشویی بوش

ابتدا سبدها، بازوی آبپاش پایینی و فیلتر تخلیه ماشین ظرفشویی بوش را در بیاورید. سپس به وسیله یک ظرف تمام آبی که کف دستگاه جمع شده است را تخلیه کنید. بعد از آن درون ماشین ظرفشویی را به وسیله یک ابر یا دستمال بطور کامل خشک کنید.
نکته:
جهت راحتی کار، برای خالی کردن آب درون محفظه تخلیه یعنی جایی که فیلتر در آن قرار می گیرد، می توانید از سر یک اسپری استفاده کنید.

مرحله 2: جدا کردن پانل بالایی

شخصی در حال جدا کردن پانل بالایی ماشین ظرفشویی بوش

جدا کردن پانل بالایی ماشین ظرفشویی بوش

دو شاخه برق ماشین ظرفشویی بوش را از پریز جدا کنید و پیچ های پانل بالایی را از پشت دستگاه باز کنید و به وسیله یگ پیچ گوشتی دو سو بزرگ گیره های جلوی پانل را باز کنید. سپس پانل بالایی را برداشته و کنار بگذارید.

مرحله 3: جدا کردن پانل های کناری

شخصی در حال جدا کردن پانل کناری ماشین ظرفشویی بوش

جدا کردن پانل کناری ماشین ظرفشویی بوش

به وسیله یک پیچ گوشتی چهار سو، تمام پیچ های دو پانل کناری ماشین ظرفشویی بوش را باز کنید و پانل ها را کنار بگذارید.

مرحله 4: جدا کردن پانل جلویی ماشین ظرفشویی بوش

شخصی در حال جدا کردن پانل جلویی ماشین ظرفشویی بوش

جدا کردن پانل جلویی ماشین ظرفشویی بوش

برای دسترسی راحت تر به پمپ تخلیه، پیچ های پانل جلویی ماشین ظرفشویی بوش که درون درب واقع شده اند را با استفاده از یک پیچ گوشتی چهار سو باز کنید. سپس پانل جلویی را ابتدا از قسمت پایینی و سپس از قسمت بالایی از دستگاه جدا کنید و آن را کنار بگذارید.
نکته:
توجه داشته باشید که هنگام باز کردن پیچ های پانل جلویی ماشین ظرفشویی بوش، آن را با دست نگه دارید تا پانل روی زمین نیافتد.

مرحله 5: جدا کردن درپوش پایین درب

شخصی در حال جدا کردن درپوش پایین درب ماشین ظرفشویی بوش

جدا کردن درپوش پایین درب ماشین ظرفشویی بوش

ماشین ظرفشویی بوش را کمی به سمت عقب کج کنید و درپوش پایین درب آن را جدا کنید و کنار بگذارید.
نکته:
در بعضی از مدل های ماشین ظرفشویی بوش، درپوش پایین درب دارای پیچ است که در این صورت باید برای جدا کردن آن، پیچ ها را باز کنید.

مرحله 6: جدا کردن کاور صفحه ای

شخصی در حال جدا کردن کاور صفحه ای پایین ماشین ظرفشویی بوش

جدا کردن کاور صفحه ای پایین ماشین ظرفشویی بوش

پیچ های کاور صفحه ای پایین ماشین ظرفشویی بوش را با پیچ گوشتی چهار سو باز کنید و سپس یک پیچ گوشتی دو سوی بزرگ را زیر آن اهرم کنید و صفحه را از ماشین ظرفشویی جدا کنید.

مرحله 7: جدا کردن سنسور تشخیص آب

شخصی در حال جدا کردن سنسور تشخیص آب ماشین ظرفشویی بوش

جدا کردن سنسور تشخیص آب ماشین ظرفشویی بوش

به همان شکلی که در تصویر مشخص است، به وسیله یک پیچ گوشتی دو سو سنسور تشخیص آب را از ماشین ظرفشویی بوش جدا کنید. به این صورت که پیچ گوشتی دو سو را روی گیره سنسور فشار دهید و سنسور را با دست دیگر به سمت بیرون بکشید تا جدا شود.

مرحله 8: جدا کردن دسته سیم ها از پمپ تخلیه

شخصی در حال جدا کردن دسته سیم ها از پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی بوش

جدا کردن دسته سیم ها از پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی بوش

دسته سیم هایی که به بالای پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی بوش متصل هستند را با دست از پمپ جدا کنید.

مرحله 9: جدا کردن پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی بوش

شخصی در حال جدا کردن پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی بوش

جدا کردن پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی بوش

با یک پیچ گوشتی دو سوی بزرگ گیره بالای پمپ تخلیه را فشار دهید و با دست دیگر پمپ را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید و همزمان پمپ را به بیرون بکشید تا از ماشین ظرفشویی بوش جدا شود. سپس سیم های متصل به پمپ تخلیه را از آن جدا کنید.

مرحله 10: نصب پمپ تخلیه جدید

شخصی در حال نصب پمپ تخلیه جدید در ماشین ظرفشویی بوش

نصب پمپ تخلیه جدید در ماشین ظرفشویی بوش

پمپ تخلیه جدید را بصورت صحیح سر جای پمپ قبلی در ماشین ظرفشویی بوش قرار دهید و آن را در جهت خلاف عقربه های ساعت بچرخانید تا گیره بالای آن صدای تق بدهد. این صدای تق ناشی از جا افتادن پمپ تخلیه در ماشین ظرفشویی بوش است. سپس سیم های پمپ تخلیه و همچنین سنسور تشخیص آب را مجددا به آن وصل کنید.
نکته:
مطمئن شوید که لاستیک درزگیر دور پمپ تخلیه در ماشین ظرفشویی بوش به خوبی سر جای خود محکم شده است تا از بروز نشتی احتمالی جلوگیری کنید.
در پایان این مرحله توصیه می شود که درب ماشین ظرفشویی بوش را ببندید و یک برنامه شستشو را اجرا نمایید تا از عدم نشت آب و جاگذاری صحیح پمپ تخلیه در دستگاه مطمئن شوید. در صورتی که آب نشت کند ماشین ظرفشویی Bosch کد ارور مربوطه را روی صفحه نمایش خود نشان خواهد داد.

مرحله 11: نصب کاور صفحه ای ماشین ظرفشویی Bosch

یک نفر در حال نصب کاور صفحه ای پایین ماشین ظرفشویی بوش

نصب کاور صفحه ای پایین ماشین ظرفشویی بوش

بعد از اطمینان از نصب صحیح پمپ تخلیه در ماشین ظرفشویی بوش، کاور صفحه ای زیر دستگاه را دوباره وصل کنید و پیچ های آن را ببندید.
نکته:
در هنگام نصب کاور صفحه ای در پایین ماشین ظرفشویی بوش، مطمئن شوید که گیره های پایینی صفحه بطور صحیح در جای خود قرار گرفته باشند.

مرحله 12: نصب درپوش پایین درب و پانل جلویی

یک نفر در حال نصب پانل جلویی ماشین ظرفشویی بوش

نصب پانل جلویی ماشین ظرفشویی بوش

ابتدا درپوش پایین درب ماشین ظرفشویی بوش را نصب کنید و سپس قسمت بالایی پانل جلویی را جاگذاری نمایید و قسمت پایینی آن را با دست به داخل فشار دهید تا پانل جلویی جا بیافتد. در آخر نیز پیچ های پانل جلویی را به وسیله پیچ گوشتی چهار سو ببندید.

مرحله 13: نصب پانل های کناری و بالایی

مردی در حال نصب پانل بالایی ماشین ظرفشویی بوش

نصب پانل بالایی ماشین ظرفشویی بوش

پانل های کناری ماشین ظرفشویی بوش را جاگذاری نمایید و پیچ های آن را ببندید. سپس پانل بالایی دستگاه را نیز مجددا نصب کنید. در پایان این مرحله کار تعویض پمپ تخلیه به پایان خواهد رسید. در صورتی که برای تعمیر نیاز به کمک دارید می توانید با تیم داره چاره که نمایندگی تعمیرات ماشین ظرفشویی بوش است، تماس بگیرید.
توجه داشته باشید که در صورتی که کد خطایی در نمایشگر دستگاه ظاهر شد، برای اطلاع از چگونگی رفع آن مقاله ارورهای ماشین ظرفشویی بوش را مطالعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *