تعمیرات

5 دلیل اصلی خنک نکردن کولر گازی

آیا تا به حال به این مشکل بر خورده اید که از سیستم سرمایشی، هوای گرم به جای هوای سرد خارج شود؟ این مسئله می تواند در تابستان داغ مشکلاتی را برای ما به ارمغان آورد. دلایل زیادی وجود دارد که سبب بروز این مشکل برای کولر گازی شوند؛ پس ادامه مطلب را بخوانید تا بدانید که دلایل اصلی خنک نکردن کولر گازی چیست.

تکنسین لوازم خانگی که درب کولر گازی رو باز کرده و در حال تعمیر است

ممکن است کولر گازی دچار مشکل شود و هوای داغ به جای هوای سرد بیرون دهد

فیلتر کثیف

رایج ترین دلیل خنک نشدن هوای کولر گازی، وارد نشدن هوای تمیز به داخل سیستم سرمایشی است. اسپیلت دارای یک فیلتر است که گرد و غبار هوا را گرفته و هوای پاک را وارد دستگاه می کند. اگر این فیلتر کثیف باشد یا با گرد و غبار و آلودگی مسدود شده باشد، ممکن است مشکلات مختلفی را ایجاد کند. این موضوع می تواند در عملکرد کولر گازی اختلال ایجاد کند و عدم گردش هوای سرد و گرم از داخل مجاری را با خود به همراه داشته باشد. همچنین باعث یخ زدن سیم پیچ اواپراتور شده که در نتیجه ی آن عبور هوای خنک از خروجی امکان پذیر نیست  و هوای گرم از کولر گازی خارج می شود.

  • راه حل: توصیه می شود فیلتر اسپلیت را توسط یک تعمیرکار حرفه ای بررسی و در صورت کثیف بودن نسبت به تعویض آن اقدام نمایید.
فردی که ماسک زده است و فیلتر هوای آلوده و پر از گرد و غبار اسپیلت را نشان می دهد

در صورت آلوده بودن فیلتر هوای کولر گازی هوای پاک وارد سیستم تهویه نمی شود در نتیجه هوای گرم از آن خارج می شود

تنظیمات نادرست تر موستات

یکی دیگر از دلایلی که موجب خروج هوای گرم از اسپلیت می شود، تنظیمات نادرست ترموستات است. پس در اولین قدم عملکرد ترموستات را بررسی نمایید. هنگام مواجه شدن با چنین شرایطی، بهتر است تنظیمات ترموستات را به حالت خودکار تغییر دهید. همین کار کوچک سبب کار کردن فن فقط در هنگام خنک بودن هوا باشد.

  • راه حل: همیشه ترموستات را به جای حالت “روشن” در حالت “خودکار” نگه دارید.
فردی که در حال تنظیم دمای مناسب ترموستات است

بهتر است همیشه ترموستات را در حالت خودکار بگذارید

آلوده بودن دریچه کولر گازی

آیا می دانید چرا یک دریچه گرد و خاک گرفته می تواند بر روی عملکرد سیستم سرمایشی تاثیر بگذاد؟ قبل از آن بد نیست نگاهی به چگونگی کار کردن اسپلیت بی اندازیم:

  1. اواپراتور – گرمای هوا را از اطراف جذب می کند.
  2. خازن – سپس هوای گرم را به هوای خنک و متراکم تبدیل می کند.

اگر خازن مسدود باشد، اجازه خنک کردن سیستم تهویه هوا را نمی دهد؛ حتی ممکن است آلودگی های موجود بر روی آن باعث انتقال حرارت به جای سرما شوند.

  • راه حل: آلودگی های دریچه کولر و کندانسور را تمیز کرده و فضای کافی برای تنفس در اختیار آن قرار دهید.
تعمیرکار لوازم خانگی در حال باز کردن دریچه کولر گازی در بالا پشت بام خانه ای به جهت تمیز کردن آن

اگر گرد و غبار روی دریچه کولر گازی زیاد باشد اجازه ی خنک کردن هوا را به اسپلیت نمی دهد

خراب شدن موتور

اگر موتور فن خراب یا معیوب باشد، کولر گازی قادر به خنک کردن هوای وارد شده را نداشته و مجبورا هوای گرم را مجدد به بیرون هدایت می کند. در صورت مواجه با این مشکل بهتر است در ابتدا موتور را بررسی کنید و اگر متوجه شدید که به درستی کار نمی کند با یک تکنسین به جهت تعمیر کولر گازی تماس بگیرید. بهتر است اگر تجربه در این زمینه ندارید، دست به سیستم تهویه نزنید.

  • راه حل: تنها راه حل مناسب برای این مشکل، در میان گذاشتن مشکل با یک تعمیرکار لوازم خانگی است.
تعمیرکار لوازم خانگی با استفاده از دستکش ایمنی در حال خارج کردن موتور فن از کولر گازی است

اگر موتور فن خراب یا معیوب باشد، کولر گازی قادر به خنک کردن هوای وارد شده را ندارد

کمپرسور آسیب دیده

کمپرسور جزء حیاتی سیستم سرمایشی است؛ چرا که جریان مبرد بین اواپراتور و کندانسور را مدیریت می کند. بنابراین ، یک کندانسور آسیب دیده نمی تواند هوا را به اندازه کافی خوب خنک کند.

  • راه حل: کمپرسور خراب نیاز به تعویض دارد. یک متخصص باتجربه استخدام کنید تا این مشکل را برای شما حل کند.
دست یک تکنسین که با آچار در حال باز کردن کمپرسور اسپلیت است

کندانسور معیوب مانع از کارکرد درست کولر گازی می شود

برای اینکه بتوانید سیستم تهویه به درستی کار کند، توصیه می شود به طور مرتب سرویس کنید. این کار را هر 3 ماه یک بار انجام دهید تا کارایی و خروجی واحد تهویه مطبوع شما افزایش یابد. پس در زمان خرابی و مواجه شدن با مشکل، بهتر است با یک تکنسین لوازم خانگی به جهت تعمیرات لوازم خانگی تماس بگیرید. قطعا این کار بهترین راه حل برای شما خواهد بود.

مقالات مرتبط