آموزش و نگهداری

5 دلیل مهم برای تمیز کردن دریچه ها و پرزگیر خشک کن لباس

یک نفر در حال تمیز کردن پرزگیر خشک کن لباس

مانند هر وسیله ی دیگری، خشک کن لباس برای عملکرد بهینه نیاز به تمیز کردن دارد. با نگهداری از خشک کن می توانید از صرف هزینه های ناگهانی و زیاد برای تعمیر دستگاه جلوگیری کنید. تمیز کردن دو بخش از خشک کن لباس از قبیل پرزگیر، دریچه و مجرای خشک کن به دلایل مختلفی برای نگهداری از این دستگاه کمک خواهد کرد.

کثیفی یا گرفتگی دریچه ها و مجرای خشک کن لباس نه تنها عملکرد دستگاه را کاهش می دهد، بلکه ترکیب گرما و پرزهای انباشته شده در مخزن پرزگیر و گرد و غبار می تواند منجر به خطر آتش سوزی شود. پیشگیری از آتش سوزی و مسمومیت با گاز مونو اکسید کربن، بهبود کیفیت هوای داخل خانه، کاهش هزینه های قبوض برق، کاهش زمان خشک شدن لباس و افزایش عمر خشک کن لباس 5 دلیل مهم و ضروری برای تمیز کردن دریچه ها و مخزن پرز خشک کن می باشد.

1- پیشگیری از آتش سوزی

طبق اعلام انجمن ملی حفاظت از آتش، سالانه تعداد قابل توجهی از آتش سوزی های خانگی ناشی از خشک کن لباس می باشد. 27 درصد از این آتش سوزی ها به دلیل تجمع پرزها در مخزن پرزگیر دستگاه اتفاق می افتد. آتش سوزی ناشی از خشک کن لباس، سالانه خسارت های جانی و مالی زیادی را برای خانواده ها به همراه دارد.

آتش گرفتن خشک کن لباس

با تمیز کردن دریچه های خشک کن لباس می توان از بروز آتش سوزی جلوگیری کرد

2- پیشگیری از مسمومیت با مونوکسید کربن

مسمومیت با مونواکسید کربن به خشک کن های گازی مربوط می شود. اگر دریچه یا مجرای خشک کن با پرز یا زباله های دیگر مسدود شده باشد، از خروج دود اگزوز از خانه جلوگیری می کند. گاز مضر مونوکسید کربن، می تواند در خانه انباشته شود و خطر مرگبار احتمالی مسمومیت با مونوکسید کربن را ایجاد کند.یک آقا که دچار مسمومیت مونو اکسید کربن شده است

3- بهبود کیفیت هوا

اگر دریچه یا مجرای هواکش خشک کن لباس مسدود شده باشد، هوای داخل خانه با ذرات گرد و غبار و مواد شیمیایی آلوده شده و باعث ایجاد آلرژی و حساسیت افراد در خانه می شود.

یک خانم که با تمیز کردن خشک کن لباس هوای تازه ای در منزل تنفس می کند

با تمیز کردن خشک کن لباس می توان هوای داخل اتاق را تازه کرد

4- قبوض برق پایین تر

یکی از علائم مسدود شدن دریچه، مجرای هواکش یا مخزن پرزگیر خشک کن لباس این است که خشک کردن لباس ها بیش از حد طول می کشد. اگر شما مجبور شوید دو، سه یا چهار مرتبه لباس ها را داخل خشک کن بریزید تا کاملاً خشک شوند، قبض برق منزل شما نیز به مراتب بیشتر خواهد شد.

یک خانم که از قبض بالای برق تعجب کرده است

هزینه ی بالای قبض برق به دلیل کثیف بودن خشک کن لباس و خشک کردن چند باره لباس ها

5- کاهش زمان خشک شدن لباس ها و افزایش طول عمر خشک کن

زمانی که دریچه یا مخزن پرزگیر خشک کن لباس مسدود می شود، خشک کن باید سخت تر و طولانی تر کار کند. این موضوع باعث سایش و پارگی بیشتر قطعات خشک کن و خرابی آن می شود. با تمیز کردن خشک کن می توان طول عمر دستگاه را افزایش داد.لباس های خشک شده داخل خشک کن لباس

چگونه و هر چند وقت یک بار خشک کن لباس را تمیز کنیم؟

برخی از خشک کن های لباس مجهز به سنسورهایی هستند که مسدود بودن دریچه ها و مجرای دستگاه را تشخیص داده و به کاربر هشدار می دهند. به عنوان مثال حسگرهای خشک کن ال جی و سامسونگ می توانند دریچه های کاملا مسدود شده یا تا حدی مسدود شده را تشخیص دهند. همین ویژگی در مورد خشک کن Maytag و Whirlpool نیز صدق می کند.

برخی از خشک کن های Maytag و Whirlpool دارای نشانگر «Check Lint» یا Check Lint Trap بر روی کنترل پنل هستند تا به شما یادآوری کنند که مخزن پرزگیر دستگاه را تمیز کنید.

توصیه ی ما به شما این است که برای تمیز کردن مخزن پرزگیر و دریچه های خشک کن به هشدار حسگرها بسنده نکنید، بلکه به تعداد دفعات استفاده از خشک کن، یک روال و برنامه ی مشخصی را برای تمیز کردن دریچه ها و مخزن پرزگیر خشک کن لباس در نظر بگیرید.

یک آقا در حال تمیز کردن خشک کن لباس

تمیز کردن خشک کن لباس برای کارکرد درست آن ضرورت دارد

1- تمیز کردن فیلترهای خشک کن لباس بعد از استفاده از دستگاه

هر بار که از خشک کن لباس استفاده می کنید، فیلترها و مخرن پرزگیر آن را تمیز کنید. برای تمیز کردن فیلترها و مخزن پرزگیر اقدامات زیر را انجام دهید:

  • پرزگیر خشک کن لباس که معمولا در بالای دستگاه، جلوی دهانه یا داخل آن قرار دارد، بیرون بکشید.
  • پرزها، مو و زباله ها را از صفحه پرز جدا کنید.
یک نفر در حال تمیز کردن فیلترها و پرزگیر خشک کن لباس

تمیز کردن فیلترها و مخزن پرزگیر خشک کن لباس بعد از هربار استفاده از آن و بهبود کارایی دستگاه

2- تمیز کردن خشک کن لباس سالی یک بار

حداقل سالی یک بار، دریچه ها و مجاری خشک کن لباس را تمیز کنید. برای انجام این کار اقدامات زیر را انجام دهید:

  • خشک کن لباس را از پریز برق جدا کنید و/یا شیر گاز را خاموش کنید.
  • خشک کن را از دیوار جدا کنید.
  • مجرای هواکش خشک کن را از پشت دستگاه جدا کنید.
  • با استفاده از جاروبرقی، سوراخ پشت خشک کن، مجرا و هواکش دستگاه را تمیز کنید. اگر مجرای هواکش خیلی طولانی باشد، با استفاده از vacuum hose extensions از دهانه و دریچه ی مجرای هواکش فضای بیشتری از مجرا را تمیز کنید.
یک نفر در حال باز کردن دریچه خروجی خشک کن لباس برای تمیز کردن آن

تمیز کردن سالیانه دریچه خروجی خشک کن لباس برای عملکرد بهینه دستگاه

سخن پایانی

تمیز کردن خشک کن لباس برای کارکرد درست دستگاه ضرورت دارد. تمیز کردن خشک کن به دلیل پیشگیری از آتش سوزی، پیشگیری از مسمومیت با مونو اکسید کربن، بهبود کیفیت هوا، پایین تر شدن قبوض برق و افزایش طول عمر دستگاه اهمیت دارد. در این مقاله در مورد چگونگی و زمان تمیز کردن خشک کن لباس توضیحاتی ارائه دادیم. امیدواریم با خواندن این مقاله خودتان به تنهایی بتوانید؛ فیلترها، پرزگیر و دریچه ی خروجی خشک کن را تمیز کنید.

در آخر یادآوری می کنیم که در صورت بروز مشکل در خشک کن لباس می توانید از تکنسین های حرفه ای و با تجربه ی داره چاره کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *