آموزش و نگهداری

توضیح کامل انواع برنامه های شستشوی ماشین ظرفشویی

شخصی در حال انتخاب برنامه شستشوی ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی با استفاده از چرخه های شستشوی مختلف از دماها، زمان ها و انرژی های متفاوتی استفاده می کند تا بتواند بهترین نتیجه شستشوی ظروف را در هر چرخه ارائه دهد. برنامه ها و گزینه های شستشوی ماشین ظرفشویی، تنظیمات بسیار متنوعی را دارا می باشد که هر کدام تاثیر متفاوتی روی نتیجه شستشو می گذارند. دانستن نحوه کار این چرخه های شستشو، کمک می کند که شما بتوانید از ماشین ظرفشویی خود بهترین استفاده را ببرید.

تصمیم گیری در مورد این که از کدام چرخه شستشو در ماشین ظرفشویی استفاده کنید بستگی به این دارد که قصد شستشوی چه ظروفی و با چه میزان کثیفی را داشته باشید. در این مقاله ما در مورد انواع چرخه های شستشو در ماشین ظرفشویی صحبت خواهیم کرد تا شما بتوانید راحت تر مناسب ترین برنامه شستشو را برای ظروف خود انتخاب کنید.

انواع چرخه های شستشوی ماشین ظرفشویی

ماشین های ظرفشویی دارای برنامه های شستشوی اصلی متفاوتی هستند که هر کدام دما، زمان و شرایط متفاوتی را ارائه می دهند. برای بالا بردن کیفیت شستشو برای ظروف مختلف باید برنامه شستشوی مناسبی را برای شستشوی ظروف خود انتخاب کنید. بنابراین ما برای تصمیم گیری راحت تر، رایج ترین برنامه های شستشوی ماشین ظرفشویی را در ادامه به شما توضیح خواهیم داد.

1. برنامه شستشوی معمولی یا Normal در ماشین ظرفشویی

برنامه شستشوی نرمال (Normal) ماشین ظرفشویی، چرخه ای است که می توان از آن برای شستن و خشک کردن اکثر ظروف روزمره بدون کثیفی شدید استفاده کرد. این برنامه شستشو بدون استفاده از آب اضافی، گرما یا صرف زمان طولانی برای انجام کار، آلودگی و کثیفی معمولی باقی مانده روی ظروف را به خوبی پاک می کند.

چرخه شستشوی Normal ماشین ظرفشویی معمولا از آب با دمای 55 تا 65 درجه سانتی گراد استفاده می کند، به طوری که استفاده از آن برای شستشوی روزانه ظروف مناسب می باشد. زمان تخمینی کلی برای انجام چرخه شستشوی Normal به همراه خشک کن در ماشین ظرفشویی، حدود دو تا سه ساعت می باشد که برای شستشوی ظروف روزمره مانند بشقاب، لیوان، فنجان، قاشق، چنگال و سایر ظروف این چنینی مناسب است.

یک نفر در حال اجرا کردن برنامه شستشو معمولی در ماشین ظرفشویی

چرخه شستشوی Normal ماشین ظرفشویی، حدود دو تا سه ساعت طول می کشد.

2. برنامه شستشوی سریع یا Quick Wash ماشین ظرفشویی

برنامه شستشوی سریع یا Quick Wash یا Express یا Rapid یا Fast یا Speed در ماشین ظرفشویی که با نام چرخه یک ساعته (one-Hour Wash) نیز شناخته می شود، با استفاده از آب، انرژی و گرمای بیشتر شستشوی سریع تری را انجام می دهد. بسته به مدل ماشین ظرفشویی، این چرخه می تواند در حدود یک ساعت یا کمی بیشتر به طول بیانجامد. البته ممکن است در برخی از ماشین ظرفشویی ها این چرخه فقط حدود 20 دقیقه طول بکشد.

برنامه شستشوی سریع ماشین ظرفشویی، انتخاب مناسبی برای شستن سریع تعداد زیادی از بشقاب ها، کاسه ها و یا سایر ظروف ضروری است که به آن ها نیاز فوری دارید. البته استفاده از این برنامه فقط برای ظروفی توصیه می شود که میزان کثیفی کمی داشته باشند. به این نکته نیز توجه داشته باشید که این برنامه برای کاهش زمان شستشو، زمان مرحله خشک کردن را کاهش می دهد، بنابراین ممکن است در انتهای این برنامه، ظروف کمی خیس باقی بمانند.

یک نفر در حال انتخاب برنامه شستشو سریع در ماشین ظرفشویی

برنامه Quick Wash ماشین ظرفشویی مناسب برای شستشوی سریع ظروف

3. برنامه شستشوی Auto ماشین ظرفشویی

چرخه اتوماتیک (Auto) یا Sensor Cycle ماشین ظرفشویی میزان کثیفی و مقدار ظروف را به کمک یک سنسور تشخیص داده و بر اساس آن به طور خودکار تنظیمات مناسب شستشو و خشک کردن ظروف از جمله دما، مدت زمان شستشو، مقدار آب و انرژی مورد نیاز برای آن ها را انتخاب می کند. این چرخه یک گزینه خوب برای شستشوی ظروف با اقلام ترکیبی و مقدار کثیفی متفاوت می باشد. این برنامه شستشو، زمانی که ظروف دارای لکه های سر سخت هستند، با صرف انرژی بیشتر آن ها را به خوبی تمیز می کند و همچنین زمانی که کثیفی ظروف کم باشد، با کم کردن انرژی مصرفی علاوه بر تمیز کردن کثیفی ها، در مصرف انرژی نیز صرفه جویی خواهد کرد.

استفاده از چرخه اتوماتیک (Auto) یا Sensor Wash به همراه خشک کن در ماشین ظرفشویی که حدود 2:20 تا 3:30 ساعت طول می کشد، برای استفاده روزمره مناسب می باشد. در نظر داشته باشید که به طور میانگین، این چرخه شستشو در ماشین های ظرفشویی جدیدتر از اکثر مدل های قدیمی تر برای حفظ راندمان و صرف انرژی و آب کم تر، طولانی تر هستند.

ظروف با میزان کثیفی متفاوت در ماشین ظرفشویی چیده شده اند.

چرخه اتوماتیک ماشین ظرفشویی مناسب برای شستشوی ظروف با درجه کثیفی متفاوت

4. برنامه شستشوی Heavy Cycle ماشین ظرفشویی

چرخه شستشوی Heavy Cycle در ماشین ظرفشویی که با نام های دیگری از جمله Heavy Duty یا Pots & Pans Cycle یا Intensive نیز شناخته می شود، از آب اضافی با فشار بیشتر و دمای بالاتر برای تمیز کردن اقلامی که به سختی تمیز می شوند، استفاده می کند. توصیه می شود از این برنامه شستشو برای تمیز کردن قابلمه، ماهی تابه، ظروف تفلون و ظروف بسیار آلوده که نیاز به خیساندن دارند، استفاده شود.

زمان تخمینی کلی برای انجام چرخه شستشوی Heavy Cycle یا Heavy Duty یا Pots & Pans Cycle یا Intensive به همراه خشک کن در ماشین ظرفشویی، حدود دو تا چهار ساعت می باشد. این برنامه شستشو از آب با دمای 70 تا 75 درجه سانتی گراد استفاده می کند تا بتواند لکه های سر سخت را از بین ببرد. بنابراین برنامه به هیچ عنوان نمی تواند برای ظروف ظریف که به سادگی آسیب می بینند مناسب باشد. البته در نظر داشته باشید که این برنامه انرژی زیادی مصرف می کند که می تواند باعث افزایش هزینه برق و آب شما شود.

چرخه Heavy Cycle در ماشین ظرفشویی انتخاب شده است.

چرخه Heavy Cycle ماشین ظرفشویی از آب با دمای 70 تا 75 درجه سانتی گراد استفاده می کند.

5. برنامه پیش شستشو یا Pre wash Cycle ماشین ظرفشویی

چرخه پیش شستشو (آبکشی) یا Pre wash Cycle ماشین ظرفشویی که با نام های دیگری از جمله Soak & Clean یا Rinse only Cycle یا Pre rinse نیز شناخته می شود، به شما امکان می دهد که بتوانید تکه های مواد غذایی خشک شده و چسبیده به ظروف را با انجام آبکشی قبل از شروع چرخه شستشوی اصلی کمی خیس کنید تا بهتر تمیز شوند و روی ظروف نچسبند. به عبارت دیگر این برنامه برای مواقعی طراحی شده است که ظروف چند روز قبل در ماشین ظرفشویی چیده شده اند و کثیفی روی آن ها خشک شده است و نیاز است که ابتدا با چرخه آبکشی آن ها را کمی بخیسانید و سپس برای اجرای چرخه شستشوی اصلی اقدام نمایید.

در حقیقت چرخه آبکشی ماشین ظرفشویی بدون استفاده از مواد شوینده با مصرف آب و انرژی کم باعث بهتر شسته شدن ظروف در چرخه اصلی شده و می تواند به صرفه جویی در زمان نیز کمک کند، زیرا قبل از قرار دادن ظروف در ماشین ظرفشویی نگران خیس کردن آن ها نخواهید بود. همچنین اجرای این برنامه شستشو یک روش کارآمد برای جلوگیری از بو گرفتگی ظروف و حتی خود محفظه ماشین ظرفشویی به حساب می آید. فقط توجه داشته باشید که برنامه پیش شستشو، برنامه اصلی به حساب نمی آید و نمی تواند به تنهایی ظروف را تمیز کند.

مواد غذایی خشک شده و روی ظروف درون ماشین ظرفشویی چسبیده است.

چرخه آبکشی ماشین ظرفشویی مناسب برای خیساندن مواد غذایی خشک شده روی ظروف

6. برنامه شستشو ظروف ظریف یا Delicate Cycle ماشین ظرفشویی

در بعضی از ماشین ظرفشویی ها به جای استفاده از عبارت Delicate Cycle از عبارات دیگری مانند Glass Cycle یا Light cycle یا China یا Glassware و یا Crystal برای این چرخه شستشو استفاده می شود. در حقیقت همه این نام ها به معنی ظروف ظریف هستند که برای شستشوی ظروف کریستال، چینی، اقلام شکننده و شیشه های ظریف استفاده می شود. در این چرخه شستشو از دمای پایین (40 درجه سانتی گراد) و فشار آب کم برای جلوگیری از آسیب به ظروف ظریف در عین تمیز شدن خوب آن ها استفاده می شود. بنابراین این چرخه نمی تواند برای شستشوی ظروف دیگر مناسب باشد، زیرا احتمالا نتیجه شستشو رضایت بخش نخواهد بود.

7. برنامه شستشو High Temp Cycle ماشین ظرفشویی

از برنامه شستشو High Temp Cycle در ماشین ظرفشویی، هنگامی استفاده می شود که تکه های مواد غذایی روی ظروف سفت و خشک شده اند و یا ظروف آغشته به مواد روغنی زیادی هستند. این برنامه شستشو با افزایش دمای آب به حداقل 55 درجه سانتی گراد به بهبود عملکرد شستشو و خشک کردن این ظروف کمک می کند. توجه داشته باشید که استفاده از ماده کمک شستشو نیز می تواند در داشتن نتیجه بهتر شستشوی ظروف چرب با مواد غذایی خشک چسبیده به آن ها بسیار کمک کننده باشد.

برنامه High Temp در ماشین ظرفشویی

برنامه High Temp ماشین ظرفشویی مناسب برای شستشوی ظروف چرب

8. برنامه شستشوی ضد عفونی کننده یا Sanitize Cycle ماشین ظرفشویی

برخی از ماشین های ظرفشویی دارای چرخه ضد عفونی کننده با نام های Sanitize Cycle یا Sani Rinse یا Steam یا Hygiene یا Baby Protect هستند که دمای شستشو و آبکشی را برای ضد عفونی کردن ظروف افزایش می دهند. در برخی از ماشین های ظرفشویی، این برنامه شستشو همراه با آبکشی می باشد که حرارت زیادی را تا 70 درجه سانتی گراد به ظروف می دهد. اما در برخی دیگر، این چرخه ممکن است فقط حرارت زیادی را در انتهای یک برنامه شستشوی معمولی به ظروف بدهد. به هر حال، این چرخه می تواند برای ضد عفونی کردن ظروف استفاده شده توسط بیمارانی که ممکن است در خانه داشته باشید و یا نوزادان و کودکانی که حساس هستند، بسیار مناسب باشد.

استفاده از برنامه Sanitize Cycle یا Sani Rinse یا Steam یا Hygiene یا Baby Protect ماشین ظرفشویی، می تواند به راحتی باکتری های ظروف را از بین ببرد و آن ها را ضد عفونی کند، همچنین در از بین بردن بوی ظروفی که به گوشت خام آغشته شده اند بسیار تاثیر گذار می باشد. علاوه بر این، استفاده از این برنامه می تواند شیشه های مورد نیاز برای تولید و فروش مواد غذایی خانگی مانند مربا را به خوبی برای شما ضد عفونی کند.

شخصی در حال قرار دادن بشقاب آلوده به مبکروب در ماشین ظرفشویی

برنامه Sanitize Cycle ماشین ظرفشویی مناسب برای از بین بردن میکروب های روی ظروف

9. برنامه شستشو اقتصادی یا Eco Cycle ماشین ظرفشویی

برنامه اکو یا Energy Saving Cycle یا Green Mode در ماشین ظرفشویی، میزان آب مصرفی و دمای شستشو و آبکشی را در طول چرخه شستشو کاهش می دهد تا به کاهش مصرف انرژی تا حدود 20 تا 40 درصد کمک کند. این برنامه شستشو برای استفاده روزانه برای شستن ظروفی که کثیفی کمی دارند مناسب می باشد.

ممکن است بعضی افراد فکر کنند که استفاده از برنامه شستشو Eco در ماشین ظرفشویی به دلیل استفاده از آب با دمای پایین باعث می شود که کیفیت تمیز کردن ظروف کم شود. اما باید بگوییم که اگر ظروف شما بزرگ و خیلی کثیف نیستند، چرخه اکو مانند چرخه های دیگر ظروف را با کیفیت بالایی تمیز می کند. علاوه بر این با استفاده از این برنامه شستشو می توانید در صرف هزینه اضافی برای قبوض انرژی خود صرفه جویی کرده و به حفظ محیط زیست نیز کمک کنید. البته توجه داشته باشید که چرخه Eco معمولا بیشتر از چرخه های معمولی دیگر یعنی حدود سه تا چهار ساعت طول می کشد.

شخصی در حال انتخاب برنامه Eco در ماشین ظرفشویی

برنامه Eco ماشین ظرفشویی مناسب برای صرفه جویی در مصرف انرژی

10. برنامه شستشو بی صدا یا Quiet Cycle ماشین ظرفشویی

برنامه شستشو بی صدا یا Quiet Cycle ماشین ظرفشویی که ممکن است Silent Cycle نیز نامیده شود، برای شستن ظروف در شب و یا هنگام خواب کودکان مناسب می باشد. زیرا این چرخه با صدای کمی کار کرده تا از ایجاد مزاحمت برای افراد جلوگیری کند. در این برنامه کم شدن فشار آب در بازوهای اسپری صدای ماشین ظرفشویی را تا 2 دسی بل کاهش می دهد.

11. برنامه Self clean ماشین ظرفشویی

برنامه Self clean ماشین ظرفشویی با استفاده از آب با دمای بالا آلودگی ها و کثیفی های باقی مانده در داخل خود دستگاه و مسیر تخلیه را تمیز می کند. در واقع این برنامه نه برای شستشوی ظروف بلکه برای شستشوی محفظه داخلی ماشین ظرفشویی طراحی شده است که توصیه می شود هر چند ماه یک بار اجرا شود. بنابراین از این برنامه باید در زمانی که دستگاه خالی از ظرف است استفاده کرده تا با تمیز نگه داشتن دستگاه به عدم کاهش طول عمر آن کمک شود. در ضمن استفاده از مواد شوینده در این برنامه بسته به نوع و مدل ماشین ظرفشویی متفاوت است که برای اطلاع از آن می بایست دفترچه راهنمای خود دستگاه را مطالعه نمایید.

کف ماشین ظرفشویی کثیف است.

برنامه Self clean ماشین ظرفشویی مناسب برای تمیز کردن محفظه داخلی دستگاه

گزینه های اضافی شستشو در ماشین ظرفشویی

برخی از گزینه های ماشین ظرفشویی را می توان به چرخه های شستشوی خاصی اضافه کرد تا شستن ظروف را سفارشی کرد. البته به خاطر داشته باشید که افزودن گزینه ها ممکن است زمان چرخه یا مصرف انرژی آن را افزایش دهد. در ادامه به توضیح گزینه های اضافی که در کنار برنامه های شستشوی اصلی ماشین ظرفشویی می تواند استفاده شود، خواهیم پرداخت.

1. گزینه Heat Dry ماشین ظرفشویی

با انتخاب گزینه Heat Dry در ماشین ظرفشویی، دستگاه از یک المنت حرارتی برای تولید هوای گرم استفاده می کند که این هوا با گردش در اطراف ظروف باعث می شود تا آب روی آن ها با سرعت بیشتری تبخیر شده و در نتیجه فرآیند خشک کردن ظروف با قدرت بیشتری انجام شود. البته به خاطر داشته باشید که انتخاب این گزینه بسته به مدل ماشین ظرفشویی شما می تواند حدود 30 دقیقه به طول چرخه اضافه کند.

2. گزینه Extended Dry ماشین ظرفشویی

گزینه Extended Dry در ماشین ظرفشویی، دمای آب شستشوی نهایی را افزایش می دهد و یا مدت زمان فعال بودن Heat Dry را طولانی تر می کند. این گزینه با استفاده از ماده کمک شستشو، می تواند عملکرد خشک کردن بهتری را ارائه دهد و به برطرف شدن بهتر لکه های آب روی ظروف شیشه ای کمک کند.

گزینه Extended Dry در ماشین ظرفشویی

گزینه Extended Dry ماشین ظرفشویی برای خشک کردن بهتر ظروف

3. گزینه Air Dry ماشین ظرفشویی

گزینه Air Dry ماشین ظرفشویی که عمدتا در مدل های جدید یافت می شود، باعث می شود که درب دستگاه بعد از اتمام چرخه شستشو به طور خودکار باز شده تا بخار باقی مانده از دستگاه خارج شود.

4. گزینه Heated Rinse ماشین ظرفشویی

گزینه Heated Rinse در ماشین ظرفشویی که معمولا در مدل های مدرن یافت می شود، دمای آب را در پایان چرخه افزایش می دهد و بعد از اتمام چرخه شستشو، گرمای داخل دستگاه را جذب می کند تا رطوبت ظروف برطرف شود.

5. گزینه Fan Dry ماشین ظرفشویی

گزینه Fan Dry ماشین ظرفشویی هوای اطراف دستگاه را در داخل، برای خشک کردن بهتر ظروف به گردش در می آورد. این گزینه بر خلاف استفاده از المنت حرارتی برای خشک کردن ظروف مانند گزینه های Extended Dry یا Heat Dry، انرژی زیادی مصرف نمی کند.

در Fan Dry ماشین ظرفشویی هوای اطراف به داخل دستگاه جریان می یابد.

Fan Dry ماشین ظرفشویی از چرخش هوای اطراف دستگاه برای خشک کردن ظروف استفاده می کند.

6. گزینه Delay Start ماشین ظرفشویی

گزینه Delay Start در ماشین ظرفشویی به شما این امکان را می دهد که چرخه شستشوی مورد نظر خود را با تاخیر به اجرا دربیاورید. در این حالت فقط کافی است که برنامه شستشوی دلخواه خود را انتخاب کرده و تایمر Delay Start را با در نظر گرفتن زمان مناسب برای شروع چرخه مثلا یک ساعت تاخیر فعال کنید. در این صورت برنامه شستشوی مورد نظر شما با یک ساعت تاخیر به اجرا در خواهد آمد. این گزینه به ویژه برای شستن ظروف در نصفه شب یعنی زمان غیر اوج مصرف برق، بسیار کارآمد خواهد بود.

7. گزینه Half Load ماشین ظرفشویی

اگر مقدار ظروفی که قصد شستشوی آن ها را در ماشین ظرفشویی دارید، زیاد نیستند می توانید بعد از انتخاب برنامه شستشو از گزینه Half Load (به معنای نیم بار) استفاده کنید. درست است که با انتخاب این گزینه نیاز به مواد شوینده کم تری خواهید داشت، اما همچنان ممکن است حدود 90 درصد از آب و انرژی مورد نیاز در یک شستشوی معمولی با مقدار ظروف کامل مورد استفاده قرار گیرد، بنابراین اگر هزینه و مصرف انرژی برای شما مهم است، پیشنهاد می شود که تا پر شدن کامل ماشین ظرفشویی خود صبر کنید.

8. گزینه Two stage ماشین ظرفشویی

گزینه Two stage ماشین ظرفشویی به معنای اجرای دو چرخه شستشو در یک چرخه می باشد که تمیزی فوق العاده ای را ارائه می دهد. هدف از این گزینه شستشوی ظروف بسیار کثیف مانند ظرف پخت مواد غذایی گریل شده که بسیار چرب هستند، می باشد.

یک نفر در حال قرار دادن صفحه گریل در ماشین ظرفشویی

گزینه Two stage ماشین ظرفشویی مناسب شستشوی صفحه های گریل

9. گزینه Two zone ماشین ظرفشویی

گزینه Two zone ماشین ظرفشویی برای مواقعی مناسب است که قصد شستشوی ظروف خیلی کثیف و لیوان های نیمه کثیف را داشته باشید. با انتخاب این گزینه قفسه بالایی که معمولا برای لیوان ها و کاسه های کوچک است شستشوی معمولی داده می شود و قفسه پایینی دستگاه که مناسب تابه ها و ظروف با کثیفی های سر سخت است شستشوی قوی تری داده می شود.

10. گزینه Zone Wash ماشین ظرفشویی

گزینه Zone Wash یا شستشوی منطقه ای در ماشین ظرفشویی به شما این امکان را می دهد که یک چرخه شستشو را فقط برای قفسه بالایی یا پایینی اجرا کنید تا در صورت وجود تعدادی ظرف فقط در یک قفسه، در آب و انرژی صرفه جویی شود.

11. گزینه Extra Dry ماشین ظرفشویی

گزینه Extra Dry ماشین ظرفشویی زمان مرحله خشک شدن را افزایش داده و انرژی بیشتری نیز مصرف می کند، اما می تواند برای خشک شدن بهتر ظروف پلاستیکی بسیار مفید باشد.

ظروف پلاستیکی در ماشین ظرفشویی چیده شده اند.

گزینه Extra Dry ماشین ظرفشویی مناسب برای خشک شدن بهتر ظروف پلاستیکی

12. گزینه All in one detergent setting در ماشین ظرفشویی

اگر از قرص های شوینده همه کاره (چند در یک) ماشین ظرفشویی که چندین کار را همزمان انجام می دهند، استفاده می کنید گزینه All in one detergent setting ماشین ظرفشویی را فعال کنید تا شستشوی ظروف با این قرص ها بهتر صورت گیرد.

13. گزینه Temperature Settings ماشین ظرفشویی

گزینه Temperature Settings در ماشین ظرفشویی امکان انتخاب دما در چرخه های شستشو را برای کاربر فراهم می کند که البته فقط در برخی از ماشین ظرفشویی ها وجود دارد. در نظر داشته باشید که انتخاب دمای بالاتر در از بین بردن لکه های سخت و ضد عفونی ظروف موثرتر است، اما ممکن است به ظروف ظریف آسیب برساند.

سخن پایانی

ما در این مقاله به توضیح دقیق انواع برنامه های شستشو و گزینه های اضافی که امکان انتخاب آن ها در چرخه های مختلف نیز وجود دارد، پرداختیم. امیدواریم با مطالعه این مقاله توانسته باشید در انتخاب برنامه شستشو در ماشین ظرفشویی خود با توجه به شرایط و ظروفی که قصد تمیز کردن آن ها را دارید، بهتر تصمیم گیری کرده و کیفیت شستشوی بالاتری را تجربه کنید. فراموش نکنید که در صورت وجود ایراد در دستگاه خود می توانید با کارشناسان تعمیر ماشین ظرفشویی داره چاره تماس گرفته و به طور تخصصی در رفع مشکل به وجود آمده اقدام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *