آموزش و نگهداری

نکاتی جهت انتخاب مناسب ترین آب گرمکن یا پکیج دیواری

یک مرد در حال فکر کردن به این که چه نوع پکیج دیواری یا آب گرمکنی انتخاب کند

آب گرمکن یا پکیج دیواری به شما این اطمینان را می دهد که همیشه دمای هوای خانه و دمای آب مورد نظر شما برای نیازهای مختلف از جمله حمام کردن و شستن ظروف فراهم باشد. البته ناگفته نماند که آب گرمکن می تواند تاثیر قابل توجهی بر هزینه های خانه نیز داشته باشد. زیرا مصرف آب گرم تا 30 درصد از هزینه های یک خانوار را شامل می شود، بطوریکه بعد از هزینه مربوط به تنظیم دما، در رتبه دوم لیست هزینه های یک خانه قرار دارد. هنگامی که نیاز به تعویض پکیج گرمایشی پیدا می کنید، مهم است که بدانید چه آب گرمکنی برای خانه و خانواده شما بهترین انتخاب است تا بتوانید پکیج گرمایش مناسبی را که آب گرم کافی برای خانه شما فراهم و همچنین در مصرف انرژی صرفه جویی کند، انتخاب کنید. بنابراین در این مقاله ما نکات مهمی که برای انتخاب یک آبگرمکن جدید، باید به آن ها توجه کنید را توضیح خواهیم داد.

در این مقاله به موضوعات زیر پرداخته می شود:

انواع آبگرمکن یا پکیج گرمایشی

بهتر است قبل از انتخاب و خرید، انواع آب گرمکن های موجود در بازار را بشناسید:

  • پکیج دیواری: بدون نیاز به مخزن ذخیره، آب را بطور مستقیم گرم می کند. این نوع آب گرمکن به گونه ای طراحی شده است که میزان آب گرم مورد نیاز را صرف نظر از مقدار آن، بتواند تامین کند.
  • آب گرمکن مخزن دار: این آب گرمکن ها دارای یک مخزن ذخیره آب هستند که آب گرم مورد استفاده را بصورت روزانه تامین می کنند. اما اگر بیش از اندازه روزانه آب گرم مورد نیاز باشد، مثل مواقع حضور مهمان، ممکن است آب گرمی که تامین می کند، کافی نباشد.
  • آب گرمکن دارای پمپ حرارتی: به جای تولید مستقیم گرما برای تامین آب گرم، گرما را از یک مکان به مکان دیگر منتقل می کند که منجر به راندمان بالا و صرفه جویی قابل توجهی در هزینه می شود.
  • آب گرمکن خورشیدی: از گرمای خورشید برای تامین آب گرم استفاده می کند که باعث صرفه جویی در هزینه و مصرف انرژی می شود.
  • آب گرمکن کویلی: از سیستم گرمایش فضای خانه برای گرم کردن آب استفاده می کند.

پکیج دیواری بهتر است یا آب گرمکن دارای مخزن؟

پکیج دیواری یا آب گرمکن مخزن دار

پکیج دیواری یا آب گرمکن مخزن دار؟

این سوال رایج بسیاری از افراد در بازار برای خرید یک آب گرمکن جدید است. پاسخ این سوال به بودجه و سبک زندگی خانواده شما بستگی دارد. در ادامه ما مزایا و معایب هر دو دستگاه را توضیح خواهیم داد که تصمیم گیری برای شما راحت تر شود.

آب گرمکن مخزن دار

آب گرمکن مخزن دار، مدل سنتی تر، قدیمی تر و بزرگ تری به حساب می آید و همان طور که از نام آن پیدا است، آب در یک مخزن ذخیره می شود، بطوری که آب گرم بصورت مداوم در مخزن وجود خواهد داشت و بنابراین همیشه آماده استفاده است، چه از آن استفاده کنید و چه نکنید. بنابراین درست است که آب گرمکن های دارای مخزن معمولا قیمت خرید پایین تری دارند، اما می توانند در دراز مدت منجر به هزینه های بالای مصرف انرژی شوند. همچنین اگر سایز آن را بسیار کوچک انتخاب کنید، احتمالا در ساعات اوج مصرف، میزان آب گرم مورد نیاز شما تامین نخواهد شد.

آب گرمکن مخزن دار

آب گرمکن مخزن دار

پکیج دیواری

پکیج های دیواری که بدون مخزن هستند، با وجود کوچک تر بودن، قیمت خرید بالاتری دارند، اما هزینه مصرف انرژی آن ها بسیار کم تر است. زیرا فقط در صورت نیاز آب را گرم می کنند. سیستم کارکرد پکیج های گرمایشی بدون مخزن بسیار پیچیده تر است، زیرا محلی برای ذخیره آب ندارند. با این که پکیج های دیواری بدون مخزن از نظر هزینه و انرژی کارآمدتر هستند، اما معایبی نیز دارند. این پکیج ها برای این که بتوانند آب را گرم کنند نیاز به زمان دارند، زیرا مانند آب گرمکن های مخزن دار، آب گرم آماده استفاده نیست. در نتیجه این امر می تواند در ماه های سرد زمستان و در مناطق با آب و هوای سرد، اذیت کننده و یا حتی مشکل ساز باشد. همچنین در خانواده های پر جمعیت که نیاز به استفاده از چندین منبع آب گرم در یک زمان وجود دارد، پکیج دیواری ممکن است نتواند آب گرم مورد نیاز تمام افراد خانواده را تامین کند، البته اگر ظرفیت و توان پکیج شما به درستی انتخاب نشده باشد.

آب گرمکن بدون مخزن روی دیوار نصب شده است

پکیج دیواری

عوامل موثر در انتخاب مناسب ترین آب گرمکن یا پکیج

برای این که بتوانید آب گرمکن یا پکیج دیواری مناسبی انتخاب کنید باید به عوامل مختلفی توجه کنید. بنابراین ما قصد داریم در ادامه مقاله، مهم ترین عوامل در انتخاب مناسب ترین پکیج یا آب گرمکن را به شما ارائه دهیم.

1. جنس مخزن و المنت گرمایشی آب گرمکن

اگر در منطقه ای زندگی می کنید که سختی آب دارد، باید به این که مخزن و المنت گرمایشی آب گرمکن از چه موادی ساخته شده است، دقت کنید. سختی آب با محتوای مواد معدنی آن که عمدتا عنصر کلسیم و منیزیم است، اندازه گیری می شود. کلسیم که به عنوان رسوب آهک نیز شناخته می شود، برای انسان مضر نیست، اما هنگامی که حرارت داده می شود، تمایل به چسبیدن به سطوح و تشکیل رسوب دارد. بنابراین در دراز مدت، رسوبات آهک باعث مسدود شدن لوله های آب و تجمع آن در پکیج گرمایشی شما می شود. از آن جایی که مخزن و المنت گرمایشی در تماس مستقیم با آب هستند، آب سخت می تواند منجر به کاهش راندمان، خوردگی قطعات و کاهش عمر پکیج شود. در نتیجه در صورت داشتن آب سخت، باید به دنبال آب گرمکن های مقاوم در برابر خوردگی برای داشتن یک دستگاه کارآمد و با دوام باشید.

2. نوع سوخت و انرژی مورد نیاز آب گرمکن یا پکیج دیواری

برای انتخاب یک آب گرمکن مناسب باید به نوع سوخت آب گرمکن فعلی خود توجه کنید و دستگاه جدید را بر اساس همان انتخاب کنید. البته ممکن است که بتوانید نوع سوخت آن را تغییر دهید، اما باید توجه داشته باشید که این کار می تواند هزینه قابل توجهی برای شما داشته باشد. رایج ترین انواع سوخت و انرژی مورد نیاز پکیج های گرمایشی، برق و گاز طبیعی است. البته بسته به محل زندگی شما ممکن است آب گرمکن های نفتی، زمین گرمایی، خورشیدی یا پروپانی نیز وجود داشته باشد. در نتیجه نوع منبع سوخت و انرژی موجود تعیین می کند که چه نوع آب گرمکنی را می توانید در خانه خود نصب کنید، بنابراین قبل از خرید آب گرمکن ابتدا این مورد را بررسی کنید.

مردی در حال فکر کردن به انواع سوخت و انرژی مورد نیاز آب گرمکن یا پکیج دیواری

نوع سوخت و انرژی مورد نیاز آب گرمکن یا پکیج دیواری

3. محل و فضای قرارگیری آب گرمکن یا پکیج

آب گرمکنی را که انتخاب می کنید باید متناسب با فضای قرارگیری آن باشد. همیشه نمی توان گفت که نسخه جدیدتر سیستم های گرمایش آب، فضایی کم تر نسبت به سیستم های قدیمی تر اشغال می کنند. زیرا بسیاری از پکیج های جدید، به لطف بهبود عایق بندی و سایر پیشرفت ها در بهره وری انرژی، در واقع بزرگ تر از مدل های قدیمی هستند. بنابراین اگر مایل به خرید یک آب گرمکن با سایز متفاوت هستید، به یک متخصص نیاز دارید تا نحوه لوله کشی، خطوط گاز و سیم کشی محل مورد نظر را ارزیابی کند.

4. تعداد رادیاتورها یا شوفاژها

یکی از عوامل مهم در انتخاب ظرفیت آب گرمکن یا پکیج دیواری برای خانه این است که تعداد رادیاتورهای موجود را در نظر بگیرید. اگر خانه کوچکی مثل یک واحد آپارتمان کوچک دارید، ممکن است یک آب گرمکن با اندازه کوچک نیز می تواند برای گرم کردن خانه کافی باشد. مثلا برای یک خانه با حداکثر سه یا چهار اتاق خواب که معمولا حداکثر حدود ده شوفاژ دارد، یک آب گرمکن با توان 24 تا 30 کیلو وات مناسب است یا مثلا یک خانه بزرگ تر با رادیاتورهای بیشتر یا یک حمام اختصاصی، به یک پکیج آب گرمکن با توان بیشتر در حدود 30 تا 35 کیلو وات نیاز دارد. همچنین اگر شما خانه بزرگی با بیست شوفاژ دارید، به یک آب گرمکن با توان بیشتر یعنی در حدود 35 تا 42 کیلو وات برای تامین گرمای کافی نیاز خواهید داشت.

شوفاژ های مختلف که در قسمت های مختلف خانه قرار گرفته اند

تعداد رادیاتورهای خانه در انتخاب آب گرمکن مناسب تاثیر گزار است.

برای انتخاب توان آب گرمکن مناسب خود، بر اساس تعداد رادیاتورها، می توانید از جدول زیر نیز استفاده کنید:

نوع ملک حداکثر تعداد شوفاژها توان آب گرمکن یا پکیج
خانه حداکثر 2 خوابه با یک حمام 10 24 تا 27 کیلو وات
خانه 3 خوابه با یک حمام 15 28 تا 34 کیلو وات
خانه 4 خوابه یا بیشتر با 2 حمام یا بیشتر 28 35 تا 42 کیلو وات

5. میزان مصرف آب گرم

وقتی در مورد ظرفیت و توان آب گرمکن یا پکیج دیواری صحبت می کنیم، منظور حجم مخزن نیست، بلکه منظور این است که دستگاه چقدر سریع می تواند آب را گرم کند. در نتیجه برای تعیین ظرفیت آب گرمکن مورد نیاز، باید حجم مخزن (در آب گرمکن های مخزن دار)، متراژ خانه، تعداد و سن افراد خانواده، میزان مصرف آب و سایر عوامل را در نظر بگیرید. این که آب گرمکن برقی باشد یا گازی نیز می تواند بر اندازه مخزن آن تاثیر بگذارد.

برای مثال، در خانه ای با یک حمام، احتمالا به یک آب گرمکن مخزن دار با ظرفیت 120 تا 160 لیتر نیاز خواهد بود، در صورتی که خانه ی دارای دو تا سه حمام، به مخزن با ظرفیت 200 تا 320 لیتر نیاز خواهد داشت. اگر مخزن آب گرمکن خیلی کوچک باشد، زمانی که فردی در حمام است ممکن است با آب سرد دوش روبرو شود. از سوی دیگر اگر مخزن آب گرمکن خیلی بزرگ باشد، برای گرم نگه داشتن آب آن بیش از حد نیاز، انرژی و هزینه لازم است.

در نتیجه انتخاب سایز و ظرفیت مناسب آبگرم کن یا پکیج دیواری امری بسیار مهم است. زیرا داشتن یک سیستم گرمایش آب که نمی تواند میزان آب گرم مصرفی در ساعت پیک یا اوج مصرف شما را تامین کند، باعث می شود آب گرم به سرعت تمام شود. همچنین اگر شما یک آب گرمکن با اندازه و ظرفیت زیاد داشته باشید، بصورتی که مصرف آب گرم شما کم تر از آن باشد، انرژی و هزینه زیادی را هدر خواهید داد.

آب دوش حمام سرد است

کم بودن ظرفیت پکیج گرمایشی می تواند باعث سرد شدن آب شود.

میزان نیاز به آب گرم در یک خانه به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

  • تعداد ساکنین خانه
  • سن ساکنین خانه: بطور معمول نوجوانان مصرف آب گرم بالا، کودکان خردسال مصرف آب گرم کم و بزرگسالان میزان مصرف آب گرم متفاوتی دارند.
  • وسایلی که بطور همزمان از آب گرم استفاده می کنند: مثل ماشین لباسشویی یا ظرفشویی
  • تعداد حمام و دستشویی
  • داشتن وان در حمام
  • تعداد دفعات استفاده از آب گرم به طور همزمان
  • آب و هوا و دمای منطقه زندگی: بطور مثال مناطقی با آب و هوای سرد بیشتر از مناطق با آب و هوای گرم به سیستم گرمایش آب نیاز دارند.

اگر خانه شما دارای چندین حمام است، باید پکیج آب گرمکن با ظرفیت بیشتری نسبت به خانه هایی که یک حمام دارند، در نظر بگیرید. در کل هر فرد در خانه روزانه حدود 50 تا 100 لیتر آب گرم مصرف می کند. خانواده هایی که بچه دارند آب زیادی مصرف می کنند، از نوجوانانی که می توانند ساعت ها زیر دوش بمانند تا کودکانی که گاهی نیاز به حمام های متعدد در طول یک روز دارند. در نظر داشته باشید که یک خانواده چهار نفره که همزمان دوش می گیرند، در حالی که ماشین ظرفشویی و لباسشویی نیز روشن است، حدود چهارصد لیتر یا بیشتر آب گرم مصرف می کنند. یک وان حمام استاندارد بسته به اندازه و شکل آن معمولا حدود 135 تا 300 لیتر برای پر شدن به آب نیاز دارد. از طرف دیگر یک سر دوش با اندازه متوسط نیز می تواند به میزان حدود 12 لیتر در دقیقه دبی آب داشته باشد.

وان حمامی که از آب گرم پر شده است

یک وان حمام با اندازه معمولی به حدود 135 تا 300 لیتر آب گرم نیاز دارد.

محاسبه میزان مصرف آب گرم در ساعات اوج

برای برآورد دقیق تر ظرفیت و توان پکیج گرمایشی مورد نیاز، می توانید میزان مصرف آب گرم در ساعات اوج مصرف خانوار خود را محاسبه کنید. شما می توانید با استفاده از جمع بستن میزان نیاز تقریبی به آب گرم برای هر مصرفی، میزان مصرف آب گرم خود را در ساعات اوج مصرف محاسبه کنید. به این صورت که ابتدا تخمین بزنید که در چه زمانی از روز افراد خانواده شما در یک ساعت بیشترین آب گرم را نیاز دارند. سپس تعداد مصارف را در حجم آب گرم مورد استفاده در یک ساعت ضرب کنید. به عنوان مثال اگر چهار نفر در خانه شما در یک ساعت دوش گرفته اند و میانگین مصرف آب در دوش هم 40 لیتر باشد، 4 را ضربدر 40 می کنیم که جواب 160 لیتر می شود. به همین صورت، تمام مصارف آب گرم خود را در طول یک ساعت اوج مصرف خود محاسبه کنید و در نهایت همه آن ها را با هم جمع ببندید تا میزان مصرف آب گرم شما در ساعات اوج مصرف مشخص شود.

در ادامه چگونگی اندازه گیری میزان مصرف آب گرم را بیشتر توضیح خواهیم داد تا بتوانید از آن در محاسبه توان و ظرفیت آب گرمکن یا پکیج دیواری خود کمک بگیرید.

شخصی در حال محاسبه میزان مصرف آب گرم خود

میزان مصرف آب گرم خود را در ساعات اوج مصرف، محاسبه کنید.

محاسبه توان پکیج دیواری مورد نیاز، بر اساس میزان مصرف آب گرم

در پکیج های گرمایشی دیواری که بدون مخزن هستند، توان دستگاه بر اساس دمای آب و مقدار دبی (لیتر بر دقیقه) آب گرم مورد نیاز تعیین می شود. بنابراین برای محاسبه توان مورد نیاز پکیج دیواری برای یک خانه، ابتدا باید میزان نرخ جریان (دبی) آب و حداکثر دمای مورد نیاز آب گرم خانه را تعیین کنید که در ادامه ما روش محاسبه آن ها را توضیح خواهیم داد.

برای تعیین نرخ جریان آب مورد نیاز، ابتدا مصارف و دستگاه هایی که هم زمان نیاز به آب گرم دارند را لیست کنید. سپس نرخ جریان آن ها (لیتر در دقیقه) را بنویسید و با هم جمع کنید. عددی که به دست می آید، نرخ جریان (دبی) آب مطلوبی است که برای انتخاب بهترین پکیج به آن نیاز دارید. به عنوان مثال فرض کنید که یک شیر آب گرم با دبی 2.84 لیتر در دقیقه و یک سر دوش با دبی 9.46 لیتر در دقیقه را به طور همزمان باز کرده اید. در این حالت سرعت جریان آب گرم در پکیج باید حداقل 12.3 لیتر در دقیقه باشد. توجه داشته باشید که اگر میزان جریان آب شیرها را نمی دانید، می توانید با قرار دادن یک تشت یا سطل زیر شیر آب یا سر دوش، به مدت یک دقیقه دبی آب گرم را تخمین بزنید.

برای تعیین حداکثر دمای مورد نیاز، باید دمای واقعی آب را از دمای مورد انتظار کم کنید. برای این کار ابتدا باید با نگه داشتن یک دماسنج زیر شیر آب سرد، دما را تخمین بزنید. فرض کنید دمای آب 10 درجه سانتی گراد است و شما برای بیشتر مصارف، انتظار دارید که آب تا دمای 49 درجه سانتی گراد گرم شود. در این مثال شما به یک پکیج آب گرمکنی نیاز دارید که برای اکثر مصارف، بتواند افزایش دمای 39 درجه سانتی گرادی را در آب انجام دهد. در مثالی دیگر، برای ماشین های ظرفشویی بدون المنت گرمایشی داخلی و سایر کاربردهای این چنینی، ممکن است نیاز باشد که آب تا دمای 60 درجه سانتی گراد گرم شود. در این حالت به افزایش دمای 50 درجه سانتی گرادی نیاز دارید. البته باید مراقب آب با دمای 60 درجه سانتی گراد باشید، زیرا احتمال آسیب رساندن به افراد را افزایش می دهد.

مردی در کنار سطلی که زیر شیر آب قرار گرفته ایستاده و با ساعت خود زمان گرفته است

اندازه گیری نرخ جریان آب

اکثر پکیج های آب گرمکن دیواری در انواع دماهای آب مورد نیاز، دسته بندی می شوند. معمولا حداکثر دمای آب 39 درجه سانتی گراد با سرعت جریان 20 لیتر در دقیقه از طریق پکیج های گاز سوز و 6 لیتر در دقیقه از طریق پکیج های برقی امکان پذیر است. توجه داشته باشید که سریع تر بودن سرعت جریان آب یا پایین تر بودن دمای واقعی آب سرد، گاهی اوقات باعث می شود که دمای آب در دورترین شیر آب کاهش پیدا کند. البته برخی از انواع پکیج های دیواری به صورت ترموستاتیک کنترل می شوند، به این معنی که می توانند دمای خروجی خود را با توجه به سرعت جریان آب و دمای ورودی تغییر دهند.

برای تعیین ظرفیت مناسب پکیج های گرمایشی بدون مخزن یا دیواری، اگر تعیین نرخ جریان یا دبی آب برای شما سخت است، می توانید از میزان میانگین حدودی آن که در ادامه لیست شده است استفاده کنید:

  • دستشویی: 2 تا 6 لیتر در دقیقه
  • آشپزخانه: 12 تا 28 لیتر در دقیقه
  • حمام و دوش: 4 تا 8 لیتر در دقیقه
  • شستن ظروف: 4 تا 10 لیتر در دقیقه
  • ماشین لباسشویی: 6 تا 12 لیتر در دقیقه

در لیست بالا به عنوان مثال، دوش گرفتن که بطور حدودی 8 لیتر و کارکرد ماشین ظرفشویی که 10 لیتر آب در دقیقه نیاز دارد، جمعا 18 لیتر آب گرم در دقیقه لازم دارند.

جمع مصرف آب گرم برای ماشین ظرفشویی و یکبار دوش گرفتن

جمع مصرف آب گرم برای ماشین ظرفشویی و یکبار دوش گرفتن

محاسبه توان آب گرمکن مخزن دار مورد نیاز، بر اساس میزان مصرف آب گرم

برای محاسبه توان مورد نیاز یک آب گرمکن دارای مخزن ذخیره، از پارامتری به نام نرخ بازیابی آب استفاده می کنند. نرخ بازیابی آب در آب گرمکن یعنی First Hour Rating که به اختصار FHR می گویند، نشان می دهد که آب گرمکن در اوج مصرف، چه مقدار می تواند آب گرم در هر ساعت تامین کند (با فرض این که در ابتدا مخزن پر از آب گرم است). میزان FHR هر آب گرمکن به حجم مخزن و همچنین نوع و اندازه منبع حرارتی (مشعل یا المنت) دستگاه بستگی دارد. حداقل FHR برای هر خانه نیز به تعداد حمام ها و ساکنان آن بستگی دارد. بنابراین هر چه FHR بیشتر باشد، به معنی این است که بعد از استفاده دیگران از حمام، کم تر احتمال دارد که آب گرم تمام شود. در جدول زیر مقدار FHR مورد نیاز بر اساس تعداد اتاق خواب و حمام خانه های مختلف نشان داده شده است:

تعداد حمام و اتاق خواب یک خانه نسبت به FHR مورد نیاز آب گرمکن
تعداد حمام 1 1 1 2 2 2 2 3 3 3
تعداد اتاق خواب 1 2 3 2 3 4 5 3 4 5
FHR مورد نیاز 43 60 60 60 70 72 90 72 82 90

برچسب انرژی رتبه بندی FHR، ظرفیت آب گرمکن های مخزن دار را نشان می دهد. بنابراین باید به دنبال آب گرمکن هایی بگردید که رتبه بندی FHR آن ها حداقل با مصرف آب گرم شما در ساعات اوج مصرف، مطابقت داشته باشد.

برای اندازه گیری حجم مخزن مورد نیاز در آب گرمکن های مخزن دار می توان از یک روش ساده استفاده کرد. به این صورت که میزان حدودی کل مصرف آب که با ظرفیت مخزن آب گرمکن های مخزن دار مستقیما در ارتباط است را با استفاده از داده های زیر اندازه گیری کنید:

  • میزان مصرف آب در وان حمام: 40 تا 60 لیتر
  • دوش گرفتن کم تر از 5 دقیقه: 32 تا 48 لیتر، به علاوه 20 تا 28 لیتر برای شامپو زدن موها
  • شستن ظروف با ماشین ظرفشویی 44 تا 64 لیتر و شستشو ظروف بصورت دستی 36 تا 56 لیتر
  • ماشین لباسشویی: 100 تا 140 لیتر در هر چرخه شستشو
  • تمیز کردن خانه: 12 تا 32 لیتر
  • آماده سازی غذا: 20 لیتر

لیست بالا میزان حدودی مصرف آب گرم در مصارف مختلف را نشان می دهد. با این داده ها شما می توانید میزان مصرف آب گرم خود را در خانه محاسبه کنید و بر اساس آن ظرفیت مخزن آب گرمکن مورد نیاز خود را انتخاب نمایید. در هر حال برای راحتی کار، ما پیشنهاد خود را برای ظرفیت مخزن آب گرمکن مورد نیاز برای خانوارهایی با تعداد افراد متفاوت را در ادامه ارائه می دهیم:

  • خانوار های تک نفره یا دو نفره: آب گرمکن با ظرفیت 92 تا 144 لیتر
  • خانوار 2 تا 3 نفره: آب گرمکن با ظرفیت مخزن 144 تا 184 لیتر
  • خانوار 3 تا 4 نفره: آب گرمکن با ظرفیت مخزن 184 تا 224 لیتر
  • خانوار 5 تا 6 نفره: آب گرمکن با ظرفیت مخزن 224 تا 320 لیتر
  • خانوار 6 تا 7 نفره: آب گرمکن با ظرفیت مخزن 320 تا 400 لیتر
  • خانوار بیشتر از 7 نفر: آب گرمکن با ظرفیت مخزن بیش از 400 لیتر

6. میزان اتلاف گرمای خانه

برای انتخاب مناسب ترین آب گرمکن یا پکیج دیواری برای خانه خود باید به مورد دیگری تحت عنوان میزان اتلاف گرما نیز توجه داشته باشید. در محاسبه میزان اتلاف گرما عوامل مختلفی از جمله مساحت کف، تعداد و نوع پنجره ها و همچنین نوع عایق بندی درب و پنجره ها در نظر گرفته می شود. در نتیجه از این محاسبه برای تعیین میزان گرمای محبوس درون خانه در سردترین روز سال استفاده می شود که بر انتخاب نوع آب گرمکن یا پکیج گرمایشی تاثیر بسزایی خواهد داشت. در تصویر زیر اتلاف گرمای یک خانه بصورت ترموگرافی نشان داده شده است. رنگ قرمز بیشترین اتلاف گرما را نمایش می دهد که اگر دقت کنید متوجه می شوید که اتلاف گرما در درب و پنجره ها دارای بیشترین میزان است.

یک خانه که اتلاف گرمای آن بصورت ترموگرافی نشان داده شده

ترموگرافی اتلاف گرمای یک خانه

7. محیط زیست

استفاده از انرژی خورشیدی، دیگر ایده ای برای آینده نیست و خانه های زیادی در حال تغییر مصرف انرژی خود به سمت یک فرآیند به صرفه در هزینه، دوستدار محیط زیست و همچنین در جهت کاهش تولید کربن هستند. سیستم های گرمایش آب خورشیدی و پمپ های حرارتی، از نیروی خورشید برای تولید آب گرم به صورت کارآمد استفاده می کنند. بنابراین اگر محیط زیست برای شما مهم است، ممکن است نصب یک سیستم آب گرم خورشیدی برای شما مناسب تر باشد.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد انواع آب گرمکن و پکیج دیواری و همچنین عوامل مختلفی که ممکن است در انتخاب مناسب ترین و بهترین آن تاثیر بگذارد صحبت کردیم. توجه به این عوامل که شامل جنس مخزن و المنت گرمایشی، نوع سوخت و انرژی مورد نیاز، محل و فضای قرارگیری دستگاه، تعداد رادیاتورها یا شوفاژها، میزان مصرف آب گرم، میزان اتلاف گرمای خانه و محیط زیست است، اهمیت فراوانی دارد. زیرا در صورت انتخاب اشتباه یک آب گرمکن یا پکیج نامناسب، ممکن است آب و گرمای مورد نیاز خانه تامین نشود و یا بیش از حد نیاز تامین شود که موجب اتلاف انرژی و هزینه اضافی شود.

به یاد داشته باشید که در صورتی که نیاز به مشاوره و کمک در مورد تعمیر آب گرمکن و پکیج دیواری خود دارید، می توانید با کارشناسان مجرب داره چاره تماس بگیرید تا نیاز شما را در اسرع وقت رفع نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *