آموزش و نگهداری

اقلام مجاز و غیر مجاز برای استفاده در مایکروفر

شخصی در حال فکر کردن به ظرف های مختلف برای قرار دادن در مایکروفر

امروزه در اکثر آشپزخانه ها از انواع مایکروویوها استفاده می شود. با این حال با وجود محبوبیت این دستگاه ها، بسیاری از افراد ممکن است ندانند که چه ظروف و اقلامی برای قرارگیری در مایکروفر مناسب و چه ظروف و اقلامی ممنوع است. استفاده از ظروف مناسب در مایکروفر علاوه بر این که برای حفظ سلامتی افراد حائز اهمیت است، در نگهداری صحیح و آسیب ندیدن مایکروویو نیز تاثیر گذار می باشد.

در این مقاله ما به توضیح انواع لوازم و ظروفی که ممکن است در مایکروفر مورد استفاده قرار گیرد صحبت کرده و روش هایی برای تشخیص ظروف مناسب به شما پیشنهاد خواهیم داد. سپس در انتها با پیشنهاد نکات کلیدی، شما را در استفاده بهتر از لوازم و ظروف مختلف در مایکروفر یاری می کنیم.

بررسی قابل استفاده بودن اقلام مختلف در مایکروفر

به طور کلی درج علامت ایمن در مایکروویو یا Microwave Safe روی ظروف و اقلام نشان دهنده این است که این لوازم مناسب استفاده در مایکروفر هستند. اما گاهی اوقات ممکن است لوازم مختلف اطلاعات خاصی در این مورد در اختیار ما قرار ندهند و یا حتی بعضی از تولید کنندگان با وجود درج علامت ایمن برای مایکروویو روی محصولات خود، از موادی استفاده کنند که نه تنها برای قرارگیری در مایکروویو مناسب نیستند بلکه ممکن است خطرناک نیز باشند.

برای اطمینان از ایمن بودن اقلام در استفاده از آن ها در مایکروویو باید به طور کلی به خصوصیات و جنس آن ها توجه کرد. در جدول زیر به قابل استفاده بودن یا نبودن برخی از اقلام پر مصرف، در مایکروفر اشاره کرده و در ادامه در مورد انواع این اقلام به تفصیل صحبت خواهیم کرد.

نام اقلامقابل استفاده در مایکروفرغیر قابل استفاده در مایکروفر
ظروف پلاستیکی سوپر مارکتی×
ظروف پلاستیکی نگهدارنده مواد غذایی مخصوص×
کیسه فریزر×
ظروف یکبار مصرف فومی یا پلی استایرن×
دستمال کاغذی بهداشتیدر صورت چک کردن مداوم
روزنامه و کاغذهای چاپ شده×
کاغذ مخصوص شیرینی پزی×
پاکت کاغذی قهوه ای رنگ×
لیوان کاغذی یکبار مصرف×
مقوا×
ظروف چینی، سفالی و سرامیکی لعاب داردر صورت سالم بودن و استفاده از لعاب با کیفیت
ظروف شیشه ای×
ظروف کریستال×
فویل آلومینیومی×
ماهیتابه و قابلمه×
قاشق و چنگال×
تخم مرغ یا سیب زمینی کامل و فلفل تند×
سبد چوبی تمام حصیری×
سنگ مخصوص ماساژ×
ظروف ملامینی×
نایلون سلفون×

1. ظروف پلاستیکی

به طور کلی سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) پلاستیک هایی را که عبارت “ایمن برای مایکروویو” روی آن ها درج شده است را برای استفاده در مایکروویو مناسب تشخیص داده است. این سازمان ادعا می کند که در هیچ آزمایشی گرم کردن پلاستیک های ایمن در مایکروویو، پیامدهای کوتاه مدت و یا بلند مدتی که سلامتی افراد را به خطر بیاندازد، دیده نشده است.

یک ظرف پلاستیکی که روی درب آن عبارت Microwave Safe نوشته شده.
به طور کلی پلاستیک های دارای عبارت “Microwave Safe” برای استفاده در مایکروفر ایمن هستند.

البته در حالی که برخی از ظروف پلاستیکی برای استفاده در مایکروویو ایمن هستند، برخی دیگر از آن ها اینطور نیستند. مثلا ظروف پلاستیکی که پلاستیک آن ها شل و نازک است قابل استفاده در مایکروفر نیستند، اما ظروف پلاستیکی نگهدارنده مواد غذایی که از پلاستیک مرغوب تهیه شده اند، قابل استفاده در مایکروفر می باشند. در حقیقت وقتی پلاستیک بی کیفیت در مایکروفر گرم می شود، ماده ای به نام بیسفنول A یا BPA (یک ترکیب آلی که برای شفاف سازی پلاستیک استفاده می شود) و فتالات (برای انعطاف پذیری پلاستیک استفاده می شود) آزاد می شود که این دو ماده برای سلامتی انسان بسیار خطرناک به شمار می رود.

از جمله ظروف پلاستیکی که برای استفاده در مایکروفر مناسب نیستند می توان به ظروف پلاستیکی یکبار مصرف سوپر مارکتی مانند ظرف ماست و پنیر، نایلون فریزری، کیسه های پلاستیکی زیپ دار، پاکت های پلاستیکی دارای سوراخ هوا، ظروف پلاستیکی ترک خورده، قدیمی، تغییر رنگ داده شده، خراشیده شده، ناصاف یا دفرمه شده ناشی از حرارت اشاره کرد. زیرا مواد شیمیایی آن ها با حرارت دیدن می تواند وارد غذا شود.

ظروف پلاستیکی یکبار مصرف در سوپر مارکت
ظروف پلاستیکی یکبار مصرف سوپر مارکتی مناسب استفاده در مایکروفر نیستند.

البته استفاده از اقلام پلاستیکی مانند ماگ، کیسه و پاکت هایی که شرکت تولید کننده آن ها به طور واضح ایمن بودن آن ها در مایکروویو را اعلام کرده باشد، بلامانع است.

به یاد داشته باشید که در هنگام استفاده از ظروف پلاستیکی در مایکروفر حتما ایمن بودن آن را چک کنید و همچنین غذاهای خشک را هرگز در هیچ گونه از ظروف پلاستیکی گرم نکنید، زیرا ممکن است پلاستیک ذوب شده و مواد شیمیایی آن وارد مواد غذایی شوند.

شایان ذکر است که اکثر ظروف و محصولات پلاستیکی دارای نماد مثلث بازیافت به همراه یک عدد هستند که روی آن ها درج شده است. از نظر فنی می توانید از این اعداد برای درک بهتر مناسب بودن یا نبودن آن پلاستیک برای استفاده در مایکروفر استفاده کنید. بر این اساس شما می بایست از قرار دادن پلاستیک های با اعداد 1، 3، 6 و 7 در مایکروویو خودداری کرده و استفاده از پلاستیک های با شماره های 2، 4 و 5 را جایگزین آن ها کنید. زیرا این اعداد نشان دهنده مقاوم بودن این ظروف به امواج مایکروویو می باشند.

انواع مثلث بازیافت با عدد درون آن در ظروف پلاستیکی
انواع مثلث بازیافت با عدد درون آن در ظروف پلاستیکی

2. سلفون (روکش پلاستیکی مواد غذایی)

سلفونی که به عنوان روکش مواد غذایی استفاده می شود از جنس پلاستیک است و برای تحمل اشعه های مایکروفر طراحی نشده است. بنابراین این سلفون در صورت قرارگیری در مایکروفر امکان دارد ذوب شود و مواد شیمیایی آن به درون مواد غذایی نفوذ کنند. به همین دلیل است که استفاده از سلفون در مایکروویو ممنوع می باشد.

3. اقلام لاستیکی

از مایکروویو کردن اقلام لاستیکی، به جز اقلامی که به طور خاص روی آن ها علامت ایمن در مایکروفر یا Microwave Safe درج شده است، خودداری کنید.

4. ظروف یکبار مصرف فومی یا پلی استایرن

به طور کلی استفاده از ظروف یکبار مصرف فومی یا پلی استایرن در مایکروفر پیشنهاد نمی شود، زیرا امکان ذوب شدن و در نهایت ورود مواد شیمیایی سمی آن ها به مواد غذایی وجود دارد. اما گاهی هنگام گرم کردن مایعات خالص، مانند قهوه یا آب برای چای، می توان از ظروف فومی یا پلی استایرن در مایکروویو استفاده کرد، با این شرط که علامت ایمن در مایکروویو را داشته باشند و مایعات نیز در این ظروف نجوشند و البته توجه داشته باشید که باید از گرم کردن مواد غذایی حاوی چربی و دارای مواد جامد مثل سوپ یا نودل در این ظروف در مایکروفر خودداری کنید.

ظروف یکبار مصرف فومی یا پلی استایرن
ظروف یکبار مصرف فومی یا پلی استایرن غیر قابل استفاده در مایکروویو هستند.

5. ظروف یکبار مصرف گیاهی

ظروف یکبار مصرف گیاهی از مواد طبیعی ساخته می شوند که تجزیه پذیر است و اکثر آن ها در صورت داشتن نماد ایمن در مایکروویو قابل استفاده در مایکروفر هستند. فقط توجه داشته باشید که از این ظروف فقط برای گرم کردن مجدد غذا و نه برای پخت و پز استفاده کنید.

6. ظروف و اقلام کاغذی

قرار گرفتن دستمال کاغذی بهداشتی، کاغذ روغنی شیرینی پزی، کاغذ مومی (وکس یا پارافین) و فقط بعضی از ظروف کاغذی یکبار مصرف در مایکروویو مشکلی ایجاد نمی کند. اما قرارگیری روزنامه در مایکروفر که به دور مواد غذایی پیچیده شده، بهداشتی نیست، زیرا امکان پس دادن جوهر آن به مواد غذایی ناشی از حرارت زیاد، وجود دارد.

شما می توانید از دستمال های کاغذی بهداشتی برای پوشاندن برخی مواد غذایی استفاده کنید تا در حین پخت یا گرم کردن به دیواره های داخلی مایکروفر پاشیده نشوند. اما برای این کار بهتر است از زمان های کوتاه پخت و پز یا گرم کردن استفاده کنید تا بتوانید وضعیت غذا و دستمال کاغذی را چک کنید. علاوه بر این فراموش نکنید که استفاده از دستمال کاغذی های بازیافتی یا چاپ شده به دلیل این که امکان وجود مواد فلزی در آن ها وجود دارد، در مایکروفر توصیه نمی شود.

استفاده از پاکت های کاغذی قهوه ای رنگ در مایکروویو ایمن نیست، زیرا این پاکت ها نمی توانند گرمای زیادی را تحمل کنند و ممکن است آتش بگیرند. علاوه بر این پاکت های کاغذی قهوه ای در هنگام گرم شدن در مایکروویو بخارهای سمی از خود ساطع می کنند که مواد غذایی را مسموم می کند و ممکن است حاوی میکروب هایی باشند که می توانند به غذا منتقل شوند.

یک نفر در حال پیچیدن ساندویچ در یک کاغذ قهوه ای چاپ شده
استفاده از پاکت های کاغذی قهوه ای یا چاپ شده در مایکروویو ایمن نیست.

درست است که ظروف کاغذی یکبار مصرف ساده، معمولی و بدون طرح را می توان در مایکروویو قرار داد، اما توجه داشته باشید که برخی از ظروف یکبار مصرف ممکن است مواد دیگری نیز در ترکیبات خود داشته باشند. مثلا اکثر لیوان های کاغذی با روکش نازکی از پلاستیک پوشانده می شوند که مناسب قرارگیری در مایکروویو نیستند. بنابراین بهتر است از قابل استفاده بودن ظروف یکبار مصرف کاغذی در مایکروویو با بررسی نوشته یا علامت درج شده روی آن ها مطمئن شوید.

7. مقوا

درست است که مقوا هم جزو اقلام کاغذی به حساب می آید که ممکن است در مایکروفر قابل استفاده باشند، اما باید بگوییم که مقواها به دلیل احتمال دارا بودن چسب، موم و سایر مواد این چنینی برای استفاده در مایکروفر مناسب نیستند. علاوه بر این برخی از جعبه های مقوایی ممکن است دارای دستگیره ها یا بست های فلزی باشند که می توانند باعث ایجاد جرقه و خطر آتش سوزی در مایکروویو شوند. بنابراین توصیه می شود اقلام مقوایی را درون مایکروویو قرار ندهید.

8. ظروف چینی، سفالی و سرامیکی لعاب دار

ظروف سرامیکی لعاب دار از جنس سنگ گرفته تا سفال و چینی، اگر لعاب با کیفیتی که با فرمول مناسبی ساخته شده است داشته باشند، می توانند در مایکروویو استفاده شوند. با این حال باید در مورد ظروف سرامیکی لعاب داری که ساخت چین هستند (صرف نظر از قیمت و برند آن ها) کمی محتاط تر عمل کنید. زیرا بعضی از تولید کنندگان چینی علی رغم این که روی محصولات خود علامت ایمن در مایکروفر (Microwave Safe) را می زنند، از لعاب هایی استفاده می کنند که حاوی مقادیر زیادی سرب و آرسنیک است که نشت این عناصر به مواد غذایی هنگام پخت در مایکروویو، می تواند برای سلامتی انسان بسیار خطرناک باشد.

ظروف و ماگ های سرامیکی و سفالی لعاب دار دست ساز نیز در صورت نداشتن تزئینات فلزی (رنگ نقره ای یا طلایی)، میناکاری و منبت کاری و تا موقعی که لعاب آن ها ترک نخورده باشد قابل استفاده در مایکروفر هستند. به طور کلی می توان گفت که ظروف سرامیکی یکی از ایمن ترین جنس ها برای استفاده در مایکروویو به شمار می آیند.

ماگ های سرامیکی که دارای رنگ طلایی هستند.
ماگ های سرامیکی دارای رنگ طلایی غیر قابل استفاده در مایکروویو هستند.

یک روش تست ظروف سرامیکی لعاب دار برای این که مطمئن شوید مناسب استفاده در مایکروفر هستند این است که میزان حرارتی که ظرف به خود جذب می کند را اندازه گیری کنید. برای این کار نصف ظرف مورد نظر را از آب پر کنید و آن را به مدت 30 ثانیه در مایکروویو قرار دهید. اگر ظرف بعد از 30 ثانیه داغ تر از آب موجود در آن شود، نشان می دهد که مناسب استفاده در مایکروفر نمی باشد.

9. ظروف شیشه ای

اکثر ظروف شیشه ای بخصوص آن هایی که مقاوم به حرارت هستند مانند پیرکس در استفاده در مایکروفر مناسب می باشند. به طور کلی ظروف شیشه ای یکی از ایمن ترین جنس ها برای استفاده در مایکروویو به حساب می آیند. اما قرار دادن ظروف شیشه ای کریستال در مایکروفر پیشنهاد نمی شود.

یک نفر در حال باز کردن درب ظرف پیرکس که در آن غذا پخته شده.
ظروف شیشه ای پیرکس قابل استفاده در مایکروفر هستند.

10. ظروف دارای رنگ های فلزی (طلایی یا نقره ای)

اگر بر روی ظروف تزئینات فلزی یا رنگ های طلایی یا نقره ای وجود داشته باشد، استفاده از آن ها در مایکروویو ایمن نیست. زیرا مواد فلزی درون آن ها بیش از حد گرم شده و ممکن است با ایجاد جرقه به ظرف و حتی خود مایکروفر آسیب برسانند.

11. ظروف ملامین

ظروف ملامین از پلاستیک سخت تهیه می شوند که بسیار ارزان هستند. استفاده از این ظروف در مایکروویو مجاز نیست. توجه داشته باشید که ظروف ملامینی خیلی شبیه به سایر پلاستیک ها هستند و ممکن است با آن ها اشتباه گرفته شوند. بنابراین برای اطمینان توصیه می شود که نوشته های سطح زیرین ظروف را چک کنید.

بشقاب های ملامینی
ظروف ملامینی غیر قابل استفاده در مایکروویو هستند.

12. انواع فلزات

فضای داخلی مایکروویو در واقع از فلز ساخته شده است که به آن اجازه می دهد مانند یک آینه عمل کند. در حقیقت فلز، امواج مایکروویو را منعکس می کند تا با ساطع شدن آن ها روی مواد غذایی، بتواند مواد غذایی را گرم کند. بنابراین به طور کلی فلزات از جمله استیل ضد زنگ، فولاد، آهن، مس و آلومینیوم به دلیل این که امواج مایکروویو را منعکس می کنند و گرمای داخل دستگاه را افزایش می دهند، می توانند موجب جرقه زدن و آتش سوزی شوند. به همین دلیل این اقلام قابل استفاده در مایکروفر نیستند. همچنین در صورت استفاده از این فلزات، اشعه های مایکروویو نمی توانند از آن عبور کنند و بر این اساس در گرم شدن مواد غذایی نیز غیر کارآمد هستند.

فویل آلومینیومی

از نظر فنی فویل آلومینیومی را می توان در مایکروویو قرار داد، اما سطح آن باید کاملا صاف و بدون تاخوردگی باشد. استفاده از فویل آلومینیومی در مایکروفر به صورت مچاله شده، خم شده و یا در قطعات کوچک اصلا مناسب نیست، زیرا این فویل ها به خصوص اگر خیلی نزدیک به دیواره های دستگاه قرار گیرند، ممکن است جرقه بزنند و باعث آتش سوزی شوند. علاوه بر این مواد غذایی پیچیده شده در فویل آلومینیومی به دلیل انعکاس امواج به درستی در مایکروویو پخته یا گرم نمی شوند. از این رو به طور کلی قرار دادن فویل آلومینیوم در مایکروفر توصیه نمی شود.

یک نفر در حال قرار دادن فویل آلومینیومی در مایکروفر
قرار دادن فویل آلومینیومی در مایکروفر ممنوع است.

فلاسک یا انواع ماگ های دو جداره استیل

انواع فلاسک ها یا ماگ های دو جداره که از استیل ساخته شده اند، نباید در مایکروویو قرار گیرند. زیرا به دلیل فلز موجود در آن ها نه تنها محتویات این اقلام گرم نخواهد شد، بلکه ممکن است برای مایکروفر نیز مشکل ایجاد کنند.

بست های سیمی

از آنجایی که بست های سیمی از فلز ساخته شده اند، ممکن است در مایکروفر جرقه زده و منجر به بروز آتش سوزی شوند. بنابراین استفاده از آن ها در مایکروویو ممنوع می باشد.

ماهیتابه یا قابلمه

درست است که مایکروویو کردن مواد غذایی در ماهیتابه یا قابلمه فلزی خطرناک نیست، اما کار بیهوده ای است. زیرا امواج مایکروویو نمی توانند به فلز نفوذ کنند و در نتیجه فقط می توانند قسمت بالایی مواد غذایی را گرم کنند. اما در ظروف غیر فلزی، امواج مایکروفر می توانند برای پخت سریع تر غذا از همه طرف به آن نفوذ کنند.

یک نفر در حال قرار دادن قابلمه در مایکروفر
ماهیتابه یا قابلمه در مایکروفر غیر قابل استفاده است.

قاشق و چنگال

درست است که عموما قرار دادن قاشق و چنگال های تمام فلزی فقط در فنجان قهوه یا کاسه غلات و شیر در مایکروفر مشکلی ایجاد نمی کند. فقط باید مطمئن باشید که تمام قسمت های آن ها فلزی هستند، زیرا قاشق های دسته چوبی یا پلاستیکی ممکن است به دلیل وجود پیچ روی آن ها بسیار داغ شوند. اما باید بگوییم که این اقلام در صورت قرار گرفتن در مایکروفر هیچ نقش مثبتی را ایفا نمی کنند، از این رو بهتر است قاشق و چنگال خود را در مایکروویو قرار ندهید.

13. بعضی از مواد غذایی

بعضی از مواد غذایی مانند تخم مرغ یا سیب زمینی کامل، در صورت گرم شدن در مایکروفر، آب درون آن ها به یک باره گرم شده و مقدار زیادی بخار در زیر پوسته خود تولید می کنند که این امر باعث می شود این مواد غذایی به طور ناگهانی بترکند. این حالت محفظه درون مایکروفر را به طور شدیدی کثیف می کند و علاوه بر بی مصرف شدن تخم مرغ، ممکن است طی زمان دستگاه را دچار مشکل کند.

تخم مرغ در مایکروویو ترکیده و روی درب دستگاه پاشیده شده
مایکروویو کردن تخم مرغ باعث ترکیدن آن می شود.

گرم کردن فلفل تند در مایکروویو توصیه نمی شود. زیرا این کار نه تنها باعث جرقه زدن و آتش سوزی می شود، بلکه ممکن است هنگامی که درب مایکروفر را باز می کنید، مواد حساسیت زای آزاد شده از فلفل تند باعث تنگی نفس و سوختن چشمان شما شود. در واقع در این حالت فلفل تند مانند اسپری فلفل عمل می کند.

همچنین باید بگوییم که مایکروویو کردن چای کیسه ای حتی با وجود منگنه روی آن در مایکروفر عموما بی خطر می باشد.

14. سبد حصیری و چوبی

استفاده از سبدهای تمام حصیری یا چوبی در مایکروفر به شرطی که دارای قسمت های فلزی نباشند، بی خطر است.

15. سنگ

قرار دادن سنگ از جمله سنگ های ماساژ برای گرم کردن آن در مایکروفر ممنوع است.

چگونه از مناسب بودن لوازم برای استفاده در مایکروفر مطمئن شویم؟

اگر از قابل استفاده بودن لوازم و ظروف خود در مایکروویو مطمئن نیستید، ابتدا باید پشت یا پایین آن را بررسی کنید تا نوشته یا نماد ایمن برای مایکروویو را پیدا کنید. ظروف مناسب مایکروفر با علامت هایی که معمولا دارای خطوط موجی هستند نشان داده می شوند و یا به وضوح روی آن ها عبارت Microwave Safe درج می شود.

نمادهای نشان دهنده ایمن بودن ظرف در مایکروویو
نمادهای نشان دهنده ایمن بودن ظرف در مایکروویو

علاوه بر این، عبارات دیگری بر روی ظروف ممکن است نوشته شود که می توان از روی آن ها قابل استفاده بودن ظروف در مایکروفر را تشخیص داد. این عبارات و علامت ها از جمله موارد زیر هستند:

  • عبارت 5#: به این معنی است که آن ظرف از پلی پروپیلن (PP) ساخته شده است که به طور کلی برای استفاده در مایکروفر مناسب در نظر گرفته می شود.
  • عبارت CPET: این ظروف از پلی اتیلن ترفتالات متبلور ساخته شده اند که معمولاً برای برنامه های آماده مانند برنامه های شیرینی پزی استفاده می شوند و برای مایکروویو ایمن هستند. این ظروف برای بسته بندی محصولات غذایی که باید در مایکروفر حرارت داده شوند استفاده می شوند، زیرا می توانند حرارت بالا را تحمل کنند.
  • عبارت (E) APET: این ظروف از پلی اتیلن ترفتالات آمورف ساخته شده اند که قابل بازیافت و مناسب برای اغذیه فروشی، ظروف سوپر مارکتی، بطری های آب و بیشتر ظروف مورد استفاده برای غذاهای سرد هستند. به همین دلیل برای گرم کردن مجدد و استفاده در مایکروویو مناسب نیستند.
  • عبارت های PS, polystyrene, Styrofoam: این ظروف فومی برای بیرون بر غذا به دلیل دارا بودن خاصیت عایق فوم آن استفاده می شود. غذا درون این ظرف ها را در طول مدت جابجایی گرم می ماند تا شما مجبور نباشید آن ها را دوباره گرم کنید. بنابراین باید بگوییم که این ظروف برای استفاده در مایکروویو طراحی نشده اند.
  • علامت مثلث بازیافت به همراه یک عدد: ظروف با اعداد 1، 3، 6 و 7 که درون یک مثلث بازیافت درج شده است، غیر قابل استفاده در مایکروویو و ظروف با شماره های 2، 4 و 5 که درون یک مثلث بازیافت درج شده است، قابل استفاده در مایکروفر می باشند.

اما ممکن است گاهی اوقات در بعضی از ظروف هیچ علامت و عبارتی در مورد قابل استفاده بودن آن در مایکروفر درج نشده باشد. در این حالت شما باید سعی کنید مواد سازننده ظرف خود را شناسایی کنید و بر اساس آن قابل استفاده بودن ظرف را تشخیص دهید. اما اگر نمی توانید مواد سازننده ظرف خود را تشخیص دهید، بهتر است که اصلا از آن ظرف در مایکروویو استفاده نکنید. زیرا این بهترین تصمیم برای اطمینان از این است که مایکروویو شما طول عمر بیشتری داشته باشد و همچنین سلامتی شما حفظ شود.

یک ظرف پلاستیکی که روی آن هیچ علامت و عبارتی نوشته نشده
در صورت درج نشدن هیچ علامتی درباره ایمن بودن ظرف در مایکروفر، توصیه می شود اصلا از آن استفاده نکنید.

اما به هر حال اگر نیاز به استفاده از لوازم و ظروف مورد نظر خود در مایکروفر دارید، یک روش برای تست آن ها وجود دارد که نشان می دهد این ظروف برای استفاده در مایکروفر بی خطر هستند یا خیر. برای انجام این تست باید مراحل زیر را طی کنید:

  1. درون یک ظرف شیشه ای قابل مایکروویو شدن، به اندازه یک فنجان آب لوله کشی بریزید و آن را درون مایکروفر قرار دهید.
  2. ظرف مورد نظر را نیز به صورت خالی درون مایکروویو در کنار ظرف شیشه ای قرار دهید. اما توجه داشته باشید که دو ظرف به هم نچسبند.
  3. مایکروویو را با حرارت بالا به مدت یک دقیقه روشن کنید.
  4. بعد از یک دقیقه درب مایکروفر را باز کنید و دمای ظرف مورد نظر را بسنجید.
  5. اگر ظرف شیشه ای دارای آب، گرم یا داغ شده است و ظرف مورد نظر نیز گرم یا داغ باشد، نشان دهنده این است که این ظرف قابل استفاده در مایکروویو نمی باشد.
  6. اما اگر با وجود گرم یا داغ شدن ظرف شیشه ای دارای آب، ظرف مورد نظر خنک است، نشان می دهد که این ظرف قابل استفاده در مایکروفر می باشد.

نکات استفاده از اقلام مختلف در مایکروفر

به طور کلی برای استفاده از اقلام مختلف در مایکروویو می بایست نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • هر ظرفی که قابل استفاده در فر باشد، برای استفاده در مایکروفر فقط در حالت همرفتی یا کانوکشن (Convection) آن مجاز می باشد.
  • به طور کلی از ظروف خراشیده شده، ترک خورده، قدیمی، کهنه و ظروفی که بارها مورد استفاده قرار گرفته اند، در مایکروفر استفاده نکنید.
  • ظروف شیشه ای و سرامیکی از ایمن ترین جنس ها برای استفاده در مایکروویو هستند.
  • توجه داشته باشید که بعضی از ظروف یکبار مصرف ممکن است فقط برای یکبار گرم کردن در مایکروفر طراحی شده باشند و استفاده مکرر از آن ها ممنوع می باشد.
  • پوشاندن ظروف در حین گرم کردن آن ها در مایکروویو پیشنهاد می شود، اما باید توجه داشته باشید که درپوش نباید طوری محکم چفت شود که امکان خروج هیچ گونه هوایی از ظرف وجود نداشته باشد.
  • بهترین روش برای پوشاندن مواد غذایی استفاده از درپوش های مخصوص مایکروویو است.
  • روشن کردن مایکروفر هنگامی که چیزی درون آن وجود ندارد، باعث آسیب دیدگی قطعات آن از جمله مگنترون می شود.
  • هرگز از ظروف مواد غذایی منجمد در مایکروفر استفاده نکنید.
  • در صورت استفاده از ظروف غیر مجاز در مایکروویو، امکان ترک خوردن ظرف و یا حتی ترک خوردن کف مایکروفر وجود دارد. بنابراین توصیه می شود هرگز از اقلام نامناسب در مایکروویو استفاده نکنید.

سخن پایانی

در این مقاله به توضیح انواع ظروف و اقلامی که قرار دادن آن ها در مایکروفر مجاز یا غیر مجاز می باشد، صحبت کردیم و همچنین برای تشخیص قابل استفاده بودن آن ها در مایکروفر روش هایی را پیشنهاد دادیم. در انتها نیز نکات کلی استفاده از اقلام مختلف را در مایکروویو به شما ارائه دادیم. امیدواریم با مطالعه این مقاله توانسته باشید اطلاعات جامع و کاملی در مورد اشیا و ظروف مجاز و غیر مجاز برای استفاده در مایکروفر را کسب کرده باشید و برای انتخاب ظرف مناسب برای گرم کردن و پخت پز غذا در مایکروفر، امکان تصمیم گیری راحت تر و بهتری برای شما فراهم شده باشد.

در صورتی که مایکروویو شما به هر علتی دچار مشکل شده است، می توانید با شرح ایراد به وجود آمده به کارشناسان مجرب داره چاره، برای عیب یابی و تعمیر مایکروفر خود به صورت کاملا تخصصی اقدام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *