تعمیرات

چگونه مشکل تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی سامسونگ برطرف کنیم؟

تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی سامسونگ

مانند تمامی وسایل برقی دیگر، گاهی اوقات ممکن است ماشین ظرفشویی سامسونگ کارکرد درستی نداشته باشد، یکی از مشکلات رایج ماشین ظرفشویی سامسونگ، عدم تخلیه آب دستگاه می باشد. این مشکل به دلیل مسدود شدن فیلتر، شیلنگ تخلیه یا مجموعه پمپ تخلیه با ذرات غذا می باشد. علاوه برآن خرابی پمپ تخلیه، شیر برقی یا شیر یک طرفه(فلاپ) نیز ممکن است باعث عدم تخلیه آب ماشین ظرفشویی شود. برای رفع مشکل عدم تخلیه آب در ماشین ظرفشویی سامسونگ، باید دستگاه را بررسی کنید. برای بررسی ماشین ظرفشویی سامسونگ اقدامات زیر را انجام دهید:

  • آب را در سینک متصل به ماشین ظرفشویی سامسونگ ریخته و از تخلیه آن اطمینان حاصل کنید.
  • فیلتر ماشین ظرفشویی را بررسی کرده و مطمئن شوید که فیلتر دستگاه مسدود نشده باشد.
  • اگر ماشین ظرفشویی را اخیرا نصب کرده اید، مطمئن شوید که لوله تخلیه مسدود نشده باشد.

در ادامه ی مقاله راهکارهای رفع مشکل عدم تخلیه ی آب در ماشین ظرفشویی را با جزئیات بیشتری توضیح می دهیم. قبل از انجام هرگونه تعمیر، از قطع برق دستگاه و جریان ورود آب به ماشین ظرفشویی اطمینان حاصل کنید.

یک نفر در حال بررسی فیلتر ماشین ظرفشویی سامسونگ

بررسی ماشین ظرفشویی سامسونگ برای پیدا کردن مشکل عدم تخلیه ی آب دستگاه

ارورهای مرتبط با مشکل تخلیه آب ماشین ظرفشویی سامسونگ

ارورهای 5C، 5E، OE، و OC ماشین ظرفشویی سامسونگ، نشان دهنده ی وجود مشکل عدم تخلیه آب در ماشین ظرفشویی می باشند. علاوه بر نمایش این کدهای خطا، چشمک زدن ترکیبی از چراغ دکمه هایی مانند Heavy و Auto یا Heavy و Quick نیز نشان دهنده ی مشکل عدم تخلیه ی آب ماشین ظرفشویی می باشد. کدهای خطا و چشمک زدن چراغ دکمه ها را برای ترکیبات مرتبط با مدل خود در نظر بگیرید. در صورتی که خودتان نتوانستید مشکل عدم تخلیه آب ظرفشویی را برطرف کنید از متخصص تعمیر ماشین ظرفشویی کمک بگیرید.

نمایش ارور OE در صفحه نمایش ظرفشویی سامسونگ

نمایش ارور OE در صفحه نمایش ظرفشویی سامسونگ به دلیل عدم تخلیه آب دستگاه

1- اتصال ماشین ظرفشویی سامسونگ به سینک را بررسی کنید

اولین راهکار برای برطرف کردن مشکل عدم تخلیه آب در ماشین ظرفشویی سامسونگ این است که اتصال سینک به ظرفشویی را مورد بررسی قرار دهید. در بخش بالایی سینک ماشین ظرفشویی، شیلنگ تخلیه باید به یک شکاف هوا متصل باشد یا اینکه شیلنگ تخلیه در بخش بالایی باید حلقه داشته باشد. این ویژگی در ماشین ظرفشویی مانع از بازگشت زباله های جمع شده در ماشین ظرفشویی به داخل سینک ظرفشویی می شود و باعث می شود که آب درون ظرفشویی به درستی تخلیه شود.

اگر شکاف هوا مسدود شده باشد یا شیلنگ تخلیه حلقه بالا نداشته باشد. ممکن است ماشین ظرفشویی در تخلیه مشکل داشته باشد. زباله های جمع شده در شکاف هوا را با برداشتن پوشش و کلاهک آن می توانید تمیز کنید.

یک نفر در حال بررسی اتصال ماشین ظرفشویی سامسونگ به سینک

بررسی اتصال ماشین ظرفشویی سامسونگ به سینک برای رفع مشکل عدم تخلیه آب ماشین ظرفشویی

2- فیلتر، شیلنگ تخلیه، مخزن آب و دیگ ظرفشویی را تمیز کنید

راهکار دوم در هنگام مشاهده ی عدم تخلیه آب در ماشین ظرفشویی سامسونگ این است که فیلتر، شیلنگ تخلیه، مخزن آب و دیگ ظرفشویی را بررسی کرده و در صورت انسداد آن ها را تمیز کنید. بسته به مدل ماشین ظرفشویی، شما می توانید فیلتر را برداشته و در صورت انسداد آن را تمیز کنید. با برداشتن فیلتر می توانید پمپ تخلیه را از هر گونه زباله ای که ممکن است آن را مسدود کرده باشد، تمیز کنید. برای تمیز کردن فیلتر ماشین ظرفشویی می توانید از دفترچه راهنمای ماشین ظرفشویی استفاده کنید.

بسته به مدل ماشین ظرفشویی ممکن است مجموعه ی فیلتر یا پمپ با پیچ به دستگاه متصل شده باشد، برای دسترسی به فیلتر باید پیچ را باز کنید و با تمیز کردن فیلتر و پمپ تخلیه مشکل عدم تخلیه ی آب در ماشین ظرفشویی را رفع کنید. در صورتی که فیلتر یا پمپ معیوب باشند، باید آن را تعویض کنید تا به پمپ و آب بندی موتور آسیبی وارد نشود. برای ایمنی، قبل از دسترسی به مجموعه فیلتر و پمپ، برق دستگاه را قطع کنید.

در صورتی که آب ماشین ظرفشویی سامسونگ به دلیل انسداد تخلیه نشود، با استفاده از یک محلول تمیز کننده ماشین ظرفشویی یا سرکه سفید می توان ذرات غذا یا املاح معدنی دیگر که مانع از تخلیه آب می شود را از بین برد. در صورت استفاده از سرکه سفید می توانید 1 تا 2 فنجان سرکه را در یک کاسه قابل شستشو در ماشین ظرفشویی بریزید و آن را روی قفسه ی بالایی ماشین ظرفشویی قرار دهید، بعد درب را ببندید و چرخه معمولی شستشو را انتخاب کنید.

یک خانم در حال تمیز کردن فیلتر ماشین ظرفشویی سامسونگ

تمیز کردن فیلتر ماشین ظرفشویی برای رفع مشکل عدم تخلیه آب دستگاه

3- شیلنگ تخلیه مسدود شده یا پیچ خورده ظرفشویی را بررسی کنید

یکی از دلایل عدم تخلیه ی آب ماشین ظرفشویی سامسونگ مسدود بودن شیلنگ تخلیه یا پیچ خوردن آن می باشد. برای رفع مشکل عدم تخلیه آب در ماشین ظرفشویی سامسونگ، بررسی کنید که شیلنگ تخلیه به دلیل نصب نادرست پیچ نخورده باشد. سپس همانطور که در مرحله ی 2 توضیح دادیم، محلول تمیز کننده را داخل ماشین ظرفشویی قرار دهید. اگر مشکل عدم تخلیه ی آب همچنان وجود داشت، باید شیلنگ تخلیه را از زیر سینک جدا کرده و از نظر انسداد آن را بررسی کنید.

هنگامی که شیلنگ تخلیه را جدا کردید، انتهای شیلنگ را در داخل ظرف بزرگ قرار دهید و یک چرخه ی شستشوی کوتاه را اجرا کنید. در اینجا موادی که باعث انسداد شیلنگ تخلیه شده در داخل سطل جمع می شود و نشان می دهد که پمپ به درستی کار نمی کند. در اینجا ماشین ظرفشویی را خاموش کرده یا ظرف دیگری را برای جمع آوری آب تخلیه شده از ماشین ظرفشویی آماده کنید.

برای بررسی محل اتصال شیلنگ تخلیه به پمپ و احتمالاً برداشتن و تمیز کردن آن باید صفحه ی جلویی زیری را با فشار پا برداشته یا پانل زیر ماشین ظرفشویی را بردارید.

یک نفر در حال بررسی شیلنگ تخلیه ماشین ظرفشویی سامسونگ

بررسی شیلنگ تخلیه ماشین ظرفشویی سامسونگ برای رفع مشکل عدم تخلیه آب دستگاه

4- پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی سامسونگ را بررسی کنید

امیدواریم تا به اینجا مشکل عدم تخلیه ی آب ماشین ظرفشویی را برطرف کرده باشید، اما اگر با انجام راه حل های بالا مشکل عدم تخلیه آب ماشین ظرفشویی سامسونگ برطرف نشد، باید پمپ تخلیه ی ماشین ظرفشویی را از نظر ایراد بررسی کنید.

موتورهای پمپ ممکن است از نظر مکانیکی یا الکتریکی دچار مشکل شوند. معمولا موتور پمپ به دلیل شکستگی پروانه دچار نقص مکانیکی می شود. در صورت آسیب دیدن پروانه ی موتور، باید آن را تعویض کنید. اگر پروانه به راحتی چرخانده نشود، نشان دهنده ی این است که پمپ معیوب است. مطمئن شوید که گیر کردن چیزی در پروانه باعث خرابی آن نشده باشد.

برای اینکه از وجود مشکل الکتریکی در پمپ تخلیه اطمینان حاصل کنید، می توانید از یک مولتی متر استفاده کنید تا مطمئن شوید که آیا پمپ از نظر الکتریکی معیوب است یا خیر. معمولا پمپ های تخلیه هنگام بررسی با مولتی متر مقاومت حدود 200 اهم را نشان می دهند، در صورتی که مقاومت نشان داده شده در مولتی متر صفر یا نزدیک به صفر باشد، باید پمپ را تعویض کنید.

بسته به مدل دستگاه برای دسترسی به پمپ تخلیه می توانید صفحه ی زیری را با فشار دادن با پا بردارید یا اینکه دستگاه را برعکس کرده و پیچ پانل دسترسی که در زیر ماشین قرار گرفته را باز کنید.

یک نفر در حال بررسی پمپ تخلیه ی ماشین ظرفشویی سامسونگ

بررسی پمپ تخلیه ی ماشین ظرفشویی سامسونگ یکی از راهکارهای رفع مشکل عدم تخلیه آب ماشین ظرفشویی می باشد

5- شیر برقی ماشین ظرفشویی سامسونگ را بررسی کنید

یکی دیگر از راهکارهایی که در هنگام عدم تخلیه ی آب ماشین ظرفشویی سامسونگ باید انجام دهید، بررسی شیر برقی دستگاه می باشد. بسته به مدل، ماشین ظرفشویی ممکن است دارای یک شیر برقی تخلیه باشد که به منظور تخلیه آب باز می شود. شیر برقی ممکن است به دلیل دماهای بالا یا پایین غیرعادی معیوب شود. در صورت معیوب بودن شیر برقی، شیر باز نمی شود و آب ماشین ظرفشویی تخلیه نمی شود.

همانند موتور پمپ، برای بررسی شیر برقی تخلیه می توانید از مولتی متر استفاده کنید، در صورتی که عدد مقاومت صفر یا نزدیک به صفر باشد، نشان دهنده ی این است که شیر برقی معیوب است و باید تعویض شود. شیر برقی معمولاً روی موتور یا پمپ تخلیه قرار می گیرد. با برداشتن صفحه ی زیری یا پانل زیر ماشین ظرفشویی می توان به شیر برقی دسترسی داشت.

در صورتی که خودتان نتوانستید مشکل شیر برقی ماشین ظرفشویی را برطرف کنید، می توانید از افراد متخصص در مرکز تعمیرات تخصصی لوازم خانگی داره چاره کمک بگیرید.

شیر برقی ماشین ظرفشویی سامسونگ

بررسی شیر برقی ماشین ظرفشویی سامسونگ برای رفع مشکل عدم تخلیه آب دستگاه

6- شیر یک طرفه (Check Valve) ماشین ظرفشویی سامسونگ را بررسی کنید

به عنوان آخرین راه حل برای رفع مشکل عدم تخلیه ی آب در ماشین ظرفشویی سامسونگ باید شیر یک طرفه دستگاه را مورد بررسی قرار دهید. شیر یک طرفه بعد از پمپاژ از بازگشت آب به داخل ماشین ظرفشویی جلوگیری می کند. اگر شیر یک طرفه در حالت بسته گیر کند، مانع از تخلیه ی آب ماشین ظرفشویی می شود. با تمیز کردن شیر یک طرفه ممکن است آب ظرفشویی تخلیه شود، اما اگر همچنان مشکل عدم تخلیه ی آب ماشین ظرفشویی سامسونگ برطرف نشده باشد، باید شیر یک طرفه را تعویض کنید.

شیر یک طرفه در قسمت خروجی پمپ تخلیه یا محفظه پمپ قرار دارد. برای دسترسی به شیر یک طرفه باید پانل دسترسی پایین یا صفحه ضربه ای را بردارید. باید بررسی کنید که شیر یک طرفه بتواند آزادانه حرکت کند و هیچ نشانه ای از سایش یا آسیب وجود نداشته باشد.

عدم تخلیه آب در ماشین ظرفشویی سامسونگ

عدم تخلیه آب ماشین ظرفشویی سامسونگ به دلیل انسداد شیر یک طرفه

سخن پایانی

عدم تخلیه ی آب ماشین ظرفشویی سامسونگ یکی از مشکلات رایجی است که ممکن است با آن مواجه شوید. در این مقاله یکسری راهکارهایی برای رفع مشکل عدم تخلیه ی آب ماشین ظرفشویی ارائه دادیم. امیدواریم با این راهکارها بتوانید مشکل دستگاه را برطرف کنید. در صورت مواجه شدن با ارور کدهایی که در این مقاله به آن ها اشاره ای نشده است، می توانید به پست مربوط به کدهای ارور ماشین ظرفشویی سامسونگ مراجعه کنید.

1 نظر برای: چگونه مشکل تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی سامسونگ برطرف کنیم؟

  1. میلاد گفت:

    عالی بود ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *