آموزش و نگهداری

انواع صداهای پکیج و آب گرمکن و معانی آن ها

پکیج ابگرمکن صدا می دهد و یک نفر به آن گوش می دهد

آب گرمکن و پکیج هنگام کار کردن بخصوص در فصل زمستان مقدار مشخصی صدا تولید می کنند که طبیعی است. با این حال برخی از صداها هم وجود دارند که نشان دهنده وجود مشکلات جدی در آبگرمکن است. آب گرمکن و پکیج گرمایشی یکی از پرکارترین لوازم خانه است که افراد معمولا تا وقتی که دستگاه به درستی کار می کند، به آن توجه کمی دارند. تا وقتی که پکیج یا آب گرمکن شروع به ایجاد صداهای غیر عادی کند.

تولید صدا در آب گرمکن یا پکیج گرمایشی زمانی که آب در حال گرم شدن است طبیعی می باشد. اما اگر این صدا در زمان‌ هایی که از دستگاه استفاده نمی شود (مانند شب) اتفاق میافتد، بهتر است به دنبال منشا صدا و عیب یابی مشکل بپردازید. در این شرایط قبل از این که آسیب های بیشتری به پکیج و آب گرمکن وارد شود باید منشا و علت صدا را بررسی کرده و با عیب یابی مشکل، در جهت رفع آن اقدام کنید. بر این اساس ما در این مقاله برای درک بهتر مشکلات پکیج و آب گرمکن، انواع صداهایی که ممکن است از دستگاه شنیده شود را شرح داده تا به کمک آن بتوانید در صورت بروز مشکل در اسرع وقت، ایرادات را رفع نمایید.

1. صدای ترکیدن حباب در پکیج و آب گرمکن

یکی از رایج ترین صداهایی که ممکن است از آب گرمکن یا پکیج گرمایشی شنیده شود، صدایی شبیه به ترکیدن حباب است. وقتی این اتفاق میافتد، معمولا نشان‌ دهنده این است که رسوبات معدنی آب درون آب گرمکن تجمع پیدا کرده اند. این امر به ویژه در مناطقی که آب سخت دارند بسیار شایع است. مواد معدنی آب که عمدتا آهک و کلسیم هستند، هنگامی که به همراه آب از طریق لوله ها وارد پکیج و آب گرمکن می شوند، طی زمان از آن جدا شده و بصورت رسوب درون دستگاه ته نشین می شوند. در این حالت در زیر این رسوبات ممکن است حباب هایی تشکیل شود که درون آن ها آب وجود دارد. سپس هنگام گرم شدن آب، حباب ها می ترکند و صدا ایجاد می کنند.

تجمع رسوب در پکیج و آب گرمکن باعث بروز نشتی، گرم نشدن آب مصرفی، داغ کردن دستگاه، سوختن المنت حرارتی و آسیب دیدگی قطعات پکیج گرمایشی خواهد شد.

خوشبختانه راه حل آسانی برای رفع مشکل صدای ترکیدن حباب در پکیج و آب گرمکن وجود دارد. این راه حل شامل شستشو و رسوب گیری آبگرمکن یا پکیج گرمایشی است که در نتیجه ی آن تمام رسوبات معدنی از داخل قطعات آبگرمکن جدا شده و خارج می شوند. توصیه می شود که رسوب گیری پکیج و آب گرمکن خود را حداقل سالی یک بار انجام دهید تا علاوه بر رفع صدای ترکیدن حباب در دستگاه، عملکرد پکیج گرمایشی نیز بهبود پیدا کند. علاوه بر این برای پیشگیری از تجمع رسوب در پکیج و آب گرمکن یا به تعویق انداختن این امر، توصیه می شود که از فیلترهای سختی گیر آب در ورودی آب پکیج گرمایشی استفاده کنید.

همچنین دلیل دیگر صدای ترکیدن حباب در پکیج و آبگرمکن این است که با توجه به این که آب درون آب گرمکن با گرم شدن منبسط می شود، اگر جایی برای خارج شدن نداشته باشد، فشار درون پکیج تا زمانی که مولکول های آب بطور ناگهانی خارج شوند، افزایش می یابد. بنابراین صدای ترکیدن حبابی که از آب گرمکن شنیده می شود به دلیل این است که تعداد بی شماری از این حباب های کوچک آب دائما گرم شده و با آزاد شدن فشار صدا ایجاد می کنند.

پکیج و آب گرمکن صدای ترکیدن حباب می دهد

صدای ترکیدن حباب در پکیج و آب گرمکن به علت رسوب گرفتگی یا افزایش فشار آب

2. صدای خراشیدگی یا سوت کشیدن در پکیج و آب گرمکن

گاهی اوقات صدای خراشیدگی یا سوت کشیدن در پکیج و آب گرمکن نشان دهنده وجود محدودیت در جریان آب است که محتمل ترین علت آن، نیمه بسته بودن شیر کنترل ورودی آب آبگرمکن است. برای رفع صدای خراشیدگی یا سوت کشیدن پکیج و آب گرمکن به علت محدودیت جریان آب، شیر ورودی آب را چک کنید تا مطمئن شوید که کاملا باز است. در غیر این صورت شیر را بچرخانید تا کاملا باز شود و اگر صدا برطرف نشد، برای تعویض شیر اقدام نمایید. زیرا احتمالا شیر رسوب گرفته و به دنبال آن جریان آب محدود شده است.

همچنین صدای سوت یا خراشیده شدن در پکیج و آب گرمکن ممکن است به دلیل شل شدن شیرها باشد که باعث خروج هوا می شود. بنابراین برای رفع این صدا باید شیر تخلیه فشار، شیر دما و شیر ورودی و خروجی آب دستگاه را بررسی کنید که به درستی تنظیم شده‌ باشند.

پکیج و آب گرمکن صدای سوت می دهد

صدای سوت یا خراشیدگی در پکیج و آب گرمکن به علت محدودیت در جریان آب یا شل شدن شیرها

3. صدای ترق تروق در پکیج و آب گرمکن

اگر از پکیج و آب گرمکن گازسوز استفاده می کنید، ممکن است از مشعل آن صدای ترق تروق شنیده شود. امکان دارد این صدا نشانه وجود مشکل در آب گرمکن نباشد، بطوریکه نیاز به اقدام خاصی ندارد. اما ممکن است صدای ترق تروق به دلیل رطوبت گرفتگی نیز باشد که در این حالت توصیه می شود برای عیب یابی مشکل با یک تعمیرکار تماس بگیرید.

پکیج و آب گرمکن صدای ترق تروق می دهد

صدای ترق تروق در پکیج و آب گرمکن به علت رطوبت گرفتگی یا کارکرد عادی مشعل

4. صدای جلز و ولز در پکیج و آب گرمکن

اگر نشتی آب در پکیج و آب گرمکن وجود داشته باشد، می تواند باعث ایجاد صدای جلز و ولز شود که زمانی اتفاق می افتد که قطرات آب روی مشعل و یا قطعات داغ دیگر بچکد. بنابراین اگر آب مصرفی شما گرم نمی شود و یا اگر آب از اطراف آب گرمکن چکه می کند، دستگاه مشکل نشتی آب دارد. متأسفانه رفع مشکل نشت آب پکیج و آبگرمکن و رفع صدای جلز و ولز آن، ساده نیست. به همین دلیل نیاز است که برای رفع این مشکل با یک تعمیرکار متخصص مشورت نمایید تا در اسرع وقت از هدر رفت انرژی و آب و همچنین کاهش عمر پکیج گرمایشی جلوگیری شود.

پکیج و آب گرمکن صدای جلز ولز می دهد

صدای جلز و ولز در پکیج و آب گرمکن به علت نشتی آب

5. صدای تق تق در پکیج و آب گرمکن

صدای تق تق یکی از رایج ترین صداهایی است که ممکن است از پکیج یا آب گرمکن شنیده شود. به طور معمول این صدا را می توان به تجمع بیش از حد رسوبات نسبت داد. هنگامی که رسوب در آب گرمکن جمع می شود، ممکن است با المنت گرمایشی واکنش نشان داده و صدای تق تق یا صدایی شبیه به کوبیده شدن چیزی را ایجاد کند. این صدا در واقع ناشی از جا به جا شدن تکه‌ های رسوب است که توسط آب به دیواره ها و قسمت های داخلی قطعات آب گرمکن برخورد می کنند.

مشکل صدای تق تق پکیج و آب گرمکن به دلیل رسوب گرفتگی یک مشکل نسبتا ساده است و معمولا با شستشو و رسوب زدایی آب گرمکن برطرف خواهد شد. به علاوه این کار باید سالی یک یا دو بار انجام شود تا رسوب در قطعات آب گرمکن تجمع پیدا نکند. زیرا رسوب باعث کاهش راندمان و کاهش طول عمر آب گرمکن می شود.

علاوه بر این صدای تق تق در پکیج و آب گرمکن ممکن است هنگامی شنیده شود که منبع آب دستگاه قطع است و آب به طور ناگهانی از طریق لوله ها دوباره به داخل آب گرمکن سرازیر شود. این امر ممکن است به دلیل شل بودن لوله ها یا ناکافی بودن فضای کندانس باشد. توجه داشته باشید که جریان یافتن ناگهانی آب می تواند باعث ترکیدن لوله ها شود، بنابراین توصیه می شود فشار آب پکیج خود را با شیر کنترل فشار تنظیم کنید تا صدای تق تق برطرف شود.

یکی دیگر از دلایل احتمالی صدای تق تق پکیج و آب گرمکن، شل شدن یا کثیف شدن قطعاتی مانند شیرها یا سنسورهای جریان در دستگاه است که معمولا با تمیز کردن و تعمیر قطعات برطرف خواهد شد.

پکیج و آب گرمکن صدای تق تق می دهد

صدای تق تق در پکیج و آب گرمکن به علت رسوب گرفتگی، تغییر ناگهانی جریان آب یا شل شدن و کثیف شدن قطعات

6. صدای ترک خوردن یا خرد شدن در پکیج و آب گرمکن

شنیدن صدای ترک خوردن یا خرد شدن چیزی از پکیج و آب گرمکن به احتمال زیاد به دلیل تغییر ناگهانی فشار آب رخ می دهد. اگر مدام این صدا را از پکیج خود می شنوید، شیر فشار آب را تنظیم کرده تا فشار آن کمی کاهش پیدا کند. گاهی اوقات نیز ممکن است به دلیل سرد و گرم شدن لوله ها این صدا شنیده شود که نیاز به اقدام خاصی ندارد.

پکیج و آب گرمکن صدای ترک خوردن می دهد

صدای ترک خوردن یا خرد شدن در پکیج و آب گرمکن به علت تغییر ناگهانی فشار آب یا سرد و گرم شدن لوله ها

7. صدای هیس در پکیج و آب گرمکن

اگر صدای هیس در پکیج و آب گرمکن ادامه دار باشد، ممکن است چیزی باعث گرفتگی در دستگاه شده باشد که در این حالت توصیه می شود برای شستشو و رسوب گیری پکیج و آب گرمکن دیواری خود اقدام نمایید. همچنین این صدا ممکن است نشان دهنده نشتی باشد که در این حالت باید سریعا به دنبال منشا نشتی آب یا بخار بگردید. زیرا نشتی هر چقدر هم که کوچک باشد می تواند به سرعت مشکلات بزرگ تری را موجب شود. در صورتی که در پیدا کردن منبع نشتی در پکیج گرمایشی خود ناموفق بودید، مشکل را پشت گوش نیاندازید و فورا با یک تعمیرکار آب گرمکن تماس بگیرید.

8. صدای زمزمه کردن در پکیج و آب گرمکن

پکیج و آب گرمکنی که صدایی شبیه به زمزمه کردن ایجاد می کند احتمالا دارای مشکل شل بودن المنت گرمایشی است. المنت گرمایشی اگر شل شود، آب اطراف خود را به لرزش در می آورد و صدایی مانند زمزمه ایجاد می کند. در این حالت سفت کردن المنت حرارتی می تواند این صدا را از بین ببرد.

9. صدای جاری شدن آب در پکیج و آب گرمکن

صدایی مانند جریان آب که در پکیج یا آب گرمکن ایجاد می شود به دلیل ورود و خروج عادی آب در دستگاه است که طبیعی می باشد. با این حال اگر این صدا ادامه دار شود، می تواند نشان دهنده نشتی یا شکستگی لوله ها باشد.

پکیج و آب گرمکن صدای جاری شدن آب می دهد

صدای جاری شدن آب در پکیج و آب گرمکن به علت ورود و خروج عادی آب، نشتی یا شکستگی لوله ها

10. صدای لرزیدن در پکیج و آب گرمکن

شنیدن صدای لرزش در پکیج یا آب گرمکن به احتمال زیاد ناشی از تجمع رسوب در دستگاه است. در این حالت آب در حال گرم شدن در زیر رسوبات گیر می کند که باعث ایجاد صدای لرزیدن در پکیج گرمایشی می شود. برای رفع صدای لرزش در پکیج یا آبگرمکن باید دستگاه را رسوب زدایی کنید. بطور کلی توصیه می شود که رسوب زدایی پکیج، هر سال یک یا دو بار انجام شود تا قطعات داخلی آب گرمکن دچار مشکل نشوند.

سخن آخر

در این مقاله به بررسی و توضیح انواع صداهای پکیج و آب گرمکن پرداختیم تا شما بتوانید از روی صدای دستگاه، مشکل احتمالی پکیج گرمایشی را شناسایی و در جهت رفع آن اقدام نمایید. اما در صورتی که تشخیص مشکل آبگرمکن و عیب یابی آن برای شما دشوار است، می توانید با متخصصان داره چاره برای عیب یابی و تعمیر پکیج و آب گرمکن خود کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *