کدهای خطای ماشین ظرفشویی

ارورهای ماشین ظرفشویی آمانا و نحوه برطرف کردن آنها

ارورهای ماشین ظرفشویی آمانا

ماشین ظرفشویی آمانا طوری طراحی و ساخته شده که مثل بسیاری از ظرفشویی های جدید بازار، طیف وسیعی از خطاها و ایراداتی که در طول عمر خود با آنها مواجه می شود را با نمایش یک کد خطا که ترکیبی از حروف و اعداد انگلیسی است، به ما هشدار می دهد. داشتن اطلاعات کافی در زمینه این کدهای خطا به ما کمک می کند هنگام مواجهه با آنها به جای اقدامات اشتباهی که در نهایت آسیب بیشتری به دستگاه وارد می کنند، بهترین واکنش ممکن را از خود نشان دهیم. در ادامه این مطلب ارورهای ماشین ظرفشویی آمانا و روش های برطرف کردن هر یک از آنها را مرور می کنیم. با ما همراه باشید.

ارورهای ماشین ظرفشویی آمانا علت ارور
F01 تشخیص سرریز آب و فعال شدن سوئیچ Anti Flow
F02 خرابی شیر برقی تامین آب
F03 خطای تخلیه آب و طولانی شدن مدت زمان تخلیه
F04 خطای ترموستات
F06 خطای آبگیری و طولانی شدن مدت زمان تامین آب
F07 خرابی توربین آب
F08 خطای مهلت زمانی دما
F09 خطای نرم افزاری
F10 خطای هیتر المنت (عنصر گرمایش)
F11 خطای پمپ تخلیه آب
F12 خطای ارتباطی برد اصلی و نمایشگر
F13 خطای برد اصلی
F15 خطای سنسور مجازی
FA تشخیص کدورت بالای آب

لیست ارورهای ماشین ظرفشویی آمانا و راه حل آن

جدول فوق به ما نشان می دهد این دستگاه در شناسایی عیب های خود چقدر دقیق و هوشمند عمل می کند و قادر است طیف گسترده ای از اشکالات عمومی و تخصصی خود را شناسایی کند. اما اگر به دنبال توضیحات بیشتر در زمینه هر یک از ارورهای ماشین ظرفشویی آمانا هستید یا می خواهید راهکار برطرف کردن آنها را بدانید،‌ این بخش را تا انتها مطالعه کنید.

1- ارور F01 ماشین ظرفشویی آمانا

علت: دلیل مهم روبرو شدن با کد خطای F01 ماشین ظرفشویی آمانا، تشخیص سرریز آب و فعال شدن سوئیچ Anti Flow است. در این شرایط به دلایلی مثل خرابی شیر برقی یا انسداد مجموعه تخلیه، سطح آب درون دستگاه افزایش یافته و سر ریز کرده است. البته احتمال دارد سنسور تشخیص سطح آب از کار افتاده باشد و سطح آب را اشتباه تشخیص دهد.

راه حل: برای برطرف کردن ارور F01 ماشین ظرفشویی آمانا را در خانه، در مرحله اول شیر ورودی آب را ببندید و اجازه ندهید آب بیشتری وارد دستگاه شود. سپس به سراغ مجموعه تخلیه آب بروید و هرگونه گرفتگی و انسداد را در این بخش باز کنید تا آب بدون هیچ مشکلی از محفظه خارج شود. اگر می بینید شیر برقی کاملاً‌ سالم است و هیچ مانعی هم سر راه خروج آب نیست، به سراغ سنسور تشخیص سطح آب بروید و بررسی کنید عملکرد درستی داشته باشد.

صفحه نمایش ماشین ظرفشویی آمانا که ارور F01 را نمایش می دهد

نمایش ارور F01 در صفحه نمایش ماشین ظرفشویی آمانا به دلیل سرریز آب و فعال شدن سوئیچ Anti Flow

2- ارور F02 ماشین ظرفشویی آمانا

علت: زمانی با ارور F02 ماشین ظرفشویی Amana مواجه می شویم که شیر برقی تامین آب خراب شده و عملکرد درستی نداشته باشد. خرابی این بخش می تواند در فرایند تامین آب مشکلاتی ایجاد کند و فرضاً در قالب آبگیری یکسره یا اصلاً عدم آبگیری نمایان شود.

راه حل: برای رفع و رجوع کد خطای F02 ماشین ظرفشویی آمانا، پس از بررسی دقیق شیر برقی و اتصالات آن، ایرادات موجود در آن را برطرف کنید. برای این منظور شیر و اتصالات آن را تمیز کنید و اگر احساس می کنید کاملاً از کار افتاده و باید تعویض شود، اقدام به جایگزین کردن آن کنید.

صفحه نمایش ماشین ظرفشویی آمانا که ارور F02 را نمایش می دهد

نمایش ارور F02 در صفحه نمایش ماشین ظرفشویی آمانا به دلیل مشکل در شیر برقی تامین آب

3- ارور F03 ماشین ظرفشویی آمانا

علت: دلیل اصلی نمایش کد خطای F03 ماشین ظرفشویی آمانا، تشخیص خطای تخلیه آب و طولانی شدن مدت زمان تخلیه است. هرگاه چیزی در مجرای شلنگ، روی فیلتر یا لای پره های پمپ تخلیه گیر کند و مانع عملکرد درست این بخش ها و خروج آب از دستگاه شود، با ارور F03 مواجه می شویم.

راه حل: برای رفع ارور F03 ماشین ظرفشویی آمانا، ابتدا نگاهی به شلنگ تخلیه آب بیندازید و آن را صاف و آزاد کنید. شلنگ را از دستگاه جدا کنید و آب را با فشار از مجرای آن عبور دهید تا کاملاً تمیز شود و هرگونه گرفتگی در آن باز شود. سپس فیلتر تخلیه را زیر آب روان بشویید و انباشت ضایعات روی آن را بردارید. در آخر باید با دانش و مهارت کافی عملکرد پمپ تخلیه را بررسی کنید و مطمئن شوید درست کار می کند؛ در صورت نیاز پمپ تخلیه را تعویض کنید.

صفحه نمایش ماشین ظرفشویی آمانا که ارور F03 را نمایش می دهد

نمایش ارور F03 در صفحه نمایش ماشین ظرفشویی آمانا به دلیل خطای تخلیه آب

4- ارور F04 ماشین ظرفشویی Amana

علت: زمانی با کد خطای F04 ماشین ظرفشویی آمانا روبرو می شویم که دستگاه خطای (سنسور دما) را تشخیص دهد. خرابی و مشکل می تواند مربوط به خود ترموستات یا اتصالات آن باشد.

راه حل: اگر به دنبال راهکاری برای رفع ارور F04 ماشین ظرفشویی آمانا هستید، دستگاه را خاموش کنید و در صورت امکان به سنسور دما دسترسی یابید. اتصالات سنسور را خوب چک کنید و مطمئن شوید هیچ یک از سیم های متصل به این بخش اتصال کوتاه یا مدار باز نشده اند. در مرحله بعد به سراغ خود سنسور بروید و مقاومت آن را اندازه بگیرید. در صورت مشاهده هر گونه مغایرت با اطلاعات دفترچه راهنما، اقدام به تعویض سنسور کنید. چنانچه می بینید حتی پس از عمل به همه ی این اقدامات نمایش کد خطای F04 ادامه دارد،‌ هرچه سریع تر با متخصصین تعمیر ماشین ظرفشویی آمانا در مرکز خدمات و تعمیرات داره چاره تماس بگیرید.

صفحه نمایش ماشین ظرفشویی آمانا که ارور F04 را نمایش می دهد

نمایش ارور F04 در صفحه نمایش ماشین ظرفشویی آمانا به دلیل مشکل در ترموستات دستگاه

5- ارور F06 ماشین ظرفشویی آمانا

علت: اصلی ترین علت نمایش ارور F06 ماشین ظرفشویی آمانا، تشخیص خطای آبگیری و طولانی شدن مدت زمان تامین آب است. مشکلاتی مثل قطع بودن جریان آب منزل، بسته بودن شیر آب منبع، گرفتگی و انسداد مجرای شلنگ، صاف نبودن مسیر شلنگ و گیر کردن آن زیر شئ سنگین یا کثیفی فیلتر تخلیه می توانند باعث نمایش کد خطای F06 شوند.

راه حل: تنها راهکار رفع کد خطای F06 ماشین ظرفشویی آمانا، باز کردن مسیر جریان آب مورد نیاز به محفظه شستشوی دستگاه است. ابتدا مطمئن شوید که جریان آب منزل وصل است و بعد اجزای مجموعه تامین آب را به لحاظ انسداد چک کنید و هرگونه آثار گرفتگی را برطرف کنید تا آب با نهایت فشار وارد دستگاه شود.

صفحه نمایش ماشین ظرفشویی آمانا که ارور F06 را نمایش می دهد

نمایش ارور F06 در صفحه نمایش ماشین ظرفشویی آمانا به دلیل خطای آبگیری و طولانی شدن مدت زمان تامین آب

6- ارور F07 ماشین ظرفشویی آمانا

علت: دلیلی که منجر به نمایش کد خطای F07 ماشین ظرفشویی آمانا می شود، خرابی توربین آب دستگاه است.

راه حل: به منظور برطرف کردن ارور F07 ماشین ظرفشویی Amana در خانه، دستگاه را باز کنید و به توربین آب دسترسی یابید. ایرادات این قطعه را عیب یابی کنید و اگر می توانید آنها را برطرف کنید. اگر قادر به برطرف کردن کد خطای F07 نیستید یا احساس می کنید نیاز به تعویض این قطعه می باشد با مرکز خدمات و تعمیرات داره چاره تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنیم.

صفحه نمایش ماشین ظرفشویی آمانا که ارور F07 را نمایش می دهد

نمایش ارور F07 در صفحه نمایش ماشین ظرفشویی آمانا به دلیل خرابی توربین آب دستگاه

7- ارور F09 ماشین ظرفشویی آمانا

علت: زمانی با ارور F09 ماشین ظرفشویی آمانا روبرو می شویم که دستگاه با مشکلات نرم افزاری مواجه شده باشد. کد خطای F09 بدون درگیر کردن بخش سخت افزار، عملیات شستشو را با مشکل مواجه می کند.

راه حل: به منظور برطرف کردن کد خطای F09 ماشین ظرفشویی آمانا در خانه، باید دانش خوبی از بخش نرم افزاری دستگاه داشته باشید تا بتوانید آن را عیب یابی کنید. توصیه می کنیم برای برطرف کردن ارور F09 حتماً با مراکز خدمات مشتریان تماس بگیرید تا تکنسین های مجرب مشکلات نرم افزاری برد اصلی را عیب یابی کنند.

صفحه نمایش ماشین ظرفشویی آمانا که ارور F09 را نمایش می دهد

نمایش ارور F09 در صفحه نمایش ماشین ظرفشویی آمانا به دلیل مشکلات نرم افزاری دستگاه

8- ارور F10 ماشین ظرفشویی آمانا

علت: مشکلی که منجر به نمایش کد خطای F10 ماشین ظرفشویی آمانا می شود، خطای هیتر المنت (عنصر گرمایش) دستگاه است. ارور F10 زمانی توسط سیستم تشخیص خطای خودکار نمایش داده می شود که ایرادی در محل عنصر گرمایش یا اتصالات آن به وجود آید و دستگاه قادر به گرم کردن آب نباشد.

راه حل: برای رفع و رجوع ارور F10 ماشین ظرفشویی آمانا، به عنصر گرمایش دستگاه دسترسی یابید و عملکرد آن را تست کنید، اگر در محل این قطعه هیچ خرابی مشاهده نمی کنید، به سراغ اتصالات هیتر بروید و سیم های معیوب را جایگزین کنید. اگر هنوز نمایش ارور F10 ادامه دار بود، هر چه سریع تر با مراکز مجاز خدمات و تعمیرات ماشین ظرفشویی Amana تماس بگیرید و مشکل را اطلاع دهید.

صفحه نمایش ماشین ظرفشویی آمانا که ارور F10 را نمایش می دهد

نمایش ارور F10 در صفحه نمایش ماشین ظرفشویی آمانا به دلیل مشکل در هیتر المنت دستگاه

9- ارور F11 ماشین ظرفشویی آمانا

علت: دلیل مواجهه با کد خطای F11 ماشین ظرفشویی آمانا، خطای پمپ تخلیه آب دستگاه است که اجازه نمی دهد آب از محفظه شستشو تخلیه شود. مهم ترین احتمالاتی که باید در نظر گرفته شود، گرفتگی پمپ تخلیه یا از کار افتادن آن است.

راه حل: جهت رفع ارور F11 ماشین ظرفشویی آمانا، پمپ تخلیه را باز کنید. ابتدا سعی کنید با تمیز کردن پمپ آن را راه اندازی کنید؛ اگر می بینید چیزی در پمپ گیر نکرده یا حتی پس از نظافت نمایش ارور F11 ادامه دارد، به احتمال زیاد عملکرد پمپ با مشکل مواجه شده و باید تعویض شود.

صفحه نمایش ماشین ظرفشویی آمانا که ارور F11 را نمایش می دهد

نمایش ارور F11 در صفحه نمایش ماشین ظرفشویی آمانا به دلیل خطای پمپ تخلیه آب دستگاه

10- ارور F12 ماشین ظرفشویی آمانا

علت: دلیل آنکه با کد خطای F12 ماشین ظرفشویی آمانا مواجه می شویم، تشخیص خطای ارتباطی بین برد اصلی و نمایشگر دستگاه است که باعث شده داده ها بین برد اصلی و برد نمایشگر جا به جا نشوند.

راه حل: روش مناسب برای رفع کد خطای F12 ماشین ظرفشویی آمانا، بررسی اتصالات و سیم کشی های بین برد اصلی و نمایشگر دستگاه و یافتن محل خرابی است. سیم هایی که شل شده اند یا یک سمت آنها پاره شده باید تعمیر و در صورت نیاز جایگزین شوند. در صورت ادامه مشکل لازم است برای عیب یابی تخصصی این بخش ها با مراکز خدمات و تعمیرات لوازم خانگی مثل داره چاره تماس بگیرید.

صفحه نمایش ماشین ظرفشویی آمانا که ارور F12 را نمایش می دهد

نمایش ارور F12 در صفحه نمایش ماشین ظرفشویی آمانا به دلیل خطای ارتباطی بین برد اصلی و نمایشگر دستگاه

11- ارور F13 ماشین ظرفشویی آمانا

علت: علتی که منجر به نمایش کد خطای F13 ماشین ظرفشویی Amana می شود، ایرادات برد کنترلی اصلی دستگاه است. ارور F13 یکی از جدی ترین ارورهای ماشین ظرفشویی آمانا است که باید در اولین فرصت پیگیری و رفع شود.

راه حل: برای رفع ارور F13 ماشین ظرفشویی آمانا باید به قدری در زمینه برد کنترلی دستگاه اطلاعات و دانش داشته باشید که بتوانید با بررسی دقیق برد کنترلی، قطعات و سیم کشی های متصل به آن، محل خرابی را بیابید. با توجه به ظرافت برد اصلی و جدی بودن کد خطای F13 توصیه می کنیم با واحد خدمات و تعمیرات داره چاره تماس بگیرید تا همکاران ما شما را راهنمایی کنند.

صفحه نمایش ماشین ظرفشویی آمانا که ارور F13 را نمایش می دهد

نمایش ارور F13 در صفحه نمایش ماشین ظرفشویی آمانا به دلیل ایرادات برد کنترلی اصلی دستگاه

12- ارور F15 ماشین ظرفشویی آمانا

علت: زمانی با کد خطای F15 ماشین ظرفشویی آمانا روبرو می شویم که خطای سنسور مجازی تشخیص داده شده باشد. اصلی ترین دلیل برخورد با ارور F15 خرابی خود سنسور یا اتصال کوتاه و مدار باز دسته سیم های سنسور است.

راه حل: به منظور برطرف کردن کد خطای F15 ماشین ظرفشویی آمانا، مهار دسته سیم های سنسور مجازی را چک کنید و اگر در بررسی های خود با سیم اتصال کوتاه یا مدار باز مواجه شدید، سریعاً اقدام به تعویض سیم کشی های معیوب کنید و از کنار یک سیم معیوب هم به سادگی عبور نکنید. در نهایت ممکن است نیاز باشد خود سنسور را تعویض کنید.

صفحه نمایش ماشین ظرفشویی آمانا که ارور F15 را نمایش می دهد

نمایش ارور F15 در صفحه نمایش ماشین ظرفشویی آمانا به دلیل خطای سنسور مجازی

13- ارور FA ماشین ظرفشویی آمانا

علت: دلیل اصلی نمایش ارور FA ماشین ظرفشویی آمانا، بروز تشخیص کدورت بالای آب توسط سنسور کدورت سنج است.

راه حل: برای رفع کد خطای FA ماشین ظرفشویی آمانا، توصیه می کنیم با یکی از مراکز خدمات ماشین ظرفشویی آمانا تماس بگیرید و اطلاع دهید که کدورت سنج میزان شفافیت آب را بیش از حد زیاد تشخیص داده است. ممکن است با توجه به سطح آلودگی آب، نیاز باشد یک دستگاه تصفیه روی شلنگ ورودی نصب کنید.

صفحه نمایش ماشین ظرفشویی آمانا که ارور FA را نمایش می دهد

نمایش ارور FA در صفحه نمایش ماشین ظرفشویی آمانا به دلیل تشخیص کدورت بالای آب توسط سنسور کدورت سنج

عیب یابی ماشین ظرفشویی آمانا

ماشین ظرفشویی آمانا قادر است برخی از مشکلات و خرابی ها را شناسایی کرده و محل دقیق یا حدودی ایراد را با نمایش ارورهای ماشین ظرفشویی Amana به ما هشدار دهد؛ اما همیشه اینطور نیست. گاهی نیاز است خود ما به عنوان دارنده دستگاه با داشتن حداقل اطلاعات زمینه ای در مورد عیب یابی دستگاه، بحران پیش آمده را مدیریت کنیم و حداقل با راهکارهای ساده تا رسیدن تعمیرکار از پیشرفت مشکل و آسیب دیدن سایر بخش های دستگاه جلوگیری کنیم.

6 مشکل رایج ماشین ظرفشویی آمانا

عیب یابی ماشین ظرفشویی آمانا برای کارکرد درست دستگاه ضروری است

1- ماشین ظرفشویی آمانا آبگیری نمی کند

علت: مهم ترین دلایلی که منجر به اجرا نشدن برنامه شستشوی ماشین ظرفشویی آمانا می شوند، عدم دریافت برق یا آب مورد نیاز توسط دستگاه است. همچنین ممکن است درب دستگاه باز مانده باشد.

راه حل: اگر می خواهید مشکل آبگیری ماشین ظرفشویی آمانا را برطرف کنید، راهکارهای زیر را امتحان کنید:

  • کلید START/Cancel را فشار دهید تا ماشین ظرفشویی روشن شود.
  • مطمئن شوید که درب دستگاه محکم بسته شده است.
  • مطمئن شوید که جریان آب وصل و منبع روشن است.
  • سوکت برق مورد استفاده یا جعبه فیوز خانه را بررسی کنید و مطمئن شوید کاملاً سالم هستند.
  • پیچ خوردگی و تا شدگی های شلنگ ورودی را بررسی کرده و آنها را باز کنید.
  • ورودی شیر آب را به لحاظ تجمع رسوب بررسی کرده و در صورت لزوم آن را تمیز کنید.

2- ماشین ظرفشویی آمانا آب را به خوبی تخلیه نمی کند

علت: دلایل متعددی وجود دارند که باعث عدم تخلیه آب ماشین ظرفشویی آمانا می شوند. برخی از این دلایل عبارت اند از:

  • گرفتگی و انسداد فیلتر خروجی
  • پیچ خوردگی، تا شدگی یا گرفتگی مجرای شلنگ
  • نصب نادرست شلنگ تخلیه و تنظیم نادرست ارتفاع آن
  • گرفتگی یا خرابی پمپ تخلیه

راه حل: به منظور رفع و رجوع مشکل خطای تخلیه در ماشین ظرفشویی آمانا، باید بتوانید مسیر خروج کف و آب از محفظه شستشو را باز کنید. هرچیز که در شیلنگ تخلیه گیر کرده را تخلیه کنید و بعد پیچ خوردگی های مسیر شلنگ را باز کنید تا راه آب بند نیامده باشد. پمپ دستگاه باید باز شده و تمیز شود و در صورت خرابی تعمیر شود. در صورتی که می بینید مشکل همچنان برقرار است، با مراکز خدمات مشتریان تماس گرفته و مشکل را اطلاع دهید.

3- ماشین ظرفشویی Amana پس از پایان فرایند شستشو آبگیری می کند

علت: دلیل آبگیری پس از پایان فرایند شستشوی ماشین ظرفشویی آمانا مربوط به عملکرد طبیعی دستگاه است. سنسور این دستگاه در برخی از مدل‌ها باید زیر آب بماند؛ بنابراین پس از آخرین سیکل تخلیه، مقدار کمی آب در آن پر می شود.

راه حل: اگر در پی راهی برای رفع مشکل آبگیری پس از فرایند شستشوی ماشین ظرفشویی آمانا هستید، باید بدانید که این مسئله مربوط به هیچ اشکال و خطایی نیست و جزئی از عملکرد طبیعی دستگاه است.

4- محفظه شستشوی ماشین ظرفشویی آمانا خالی نشده است

علت: رایج ترین دلیل پر بودن محفظه شستشوی ماشین ظرفشویی آمانا این است که چرخه شستشو هنوز به پایان نرسیده است. البته عوامل دیگری هم می توانند منجر به این اتفاق شوند که از جمله آنها می توان به گرفتگی و انسداد محفظه مواد شوینده یا کهنه بودن شوینده مورد استفاده اشاره کرد.

راه حل: برای آنکه بتوانید مشکل پر بودن محفظه شستشوی ماشین ظرفشویی آمانا را برطرف کنید، ابتدا بررسی کنید چرخه شستشو کامل شده باشد. سپس محفظه را با دقت چک کنید و در صورت مشاهده گرفتگی و انسداد، آن را تمیز کنید. توصیه می کنیم همیشه از مواد شوینده تازه که در جای خشک و خنک نگهداری شده استفاده کنید.

5- سر و صدای ماشین ظرفشویی آمانا زیاد است

علت: علتی که باعث سر و صدای زیاد ماشین ظرفشویی Amana می شود، همیشه نشان دهنده خرابی دستگاه نیست و گاهی مربوط به عملکرد خود دستگاه است. علت برخی از این صداها به شرح زیر است:

  • صدای دریچه آب حین آبگیری
  • صدای گردش آب در دستگاه
  • صدای برخورد بازوی شستشو به ظروف
  • صدای خرد کردن یا آسیاب کردن وقتی تیغه خردکن چیزهایی مثل هسته میوه، آجیل و غیره را خرد می کند
  • صدای تخلیه آب و پمپ تخلیه
  • صدای باز شدن درب محفظه مواد شوینده
  • نصب نادرست و ناهموار بودن سطح زیر ظرفشویی

راه حل: اگر در جستجوی راهی برای رفع مشکل سر و صدای زیاد ماشین ظرفشویی آمانا هستید، باید بدانید که بسیاری از این صداها مربوط به عملکرد شستشوی دستگاه هستند و نمی توان از آنها اجتناب کرد. اما سر و صداهای جزئی را می توان با تراز کردن سطح زیر ظرفشویی، محکم قرار دادن ظروف در محفظه شستشو یا برداشتن بقایای مواد غذایی برطرف کرد.

6- طولانی بودن بیش از حد زمان چرخه شستشوی ماشین ظرفشویی آمانا

علت: یکی از دلایل روبرو شدن با مشکل طولانی شدن چرخه شستشوی ماشین ظرفشویی آمانا، انتخاب چرخه «Hi Temp Wash» است. در این حالت دستگاه برای گرم کردن آب به زمان بیشتری نیاز دارد.

راه حل: چنانچه به دنبال راهی برای برطرف کردن مشکل طولانی شدن چرخه شستشوی ماشین ظرفشویی آمانا هستید، بررسی کنید که دمای آب ورودی 120 درجه فارنهایت (49 درجه سانتیگراد) باشد. در صورتی که چرخه شستشو با دمای بالا را انتخاب کرده اید،‌ بدانید که طولانی شدن چرخه در این حالت کاملاً طبیعی است و جای نگرانی ندارد.

7- از فضای داخلی ماشین ظرفشویی آمانا بوی نامطبوعی به مشام می رسد

علت: مهم ترین دلیلی که باعث بوی نامطبوع ماشین ظرفشویی آمانا می شود، نگهداری ظروف شسته شده (یا شسته نشده) در محفظه شستشو برای مدت زمان طولانی است. البته نباید فراموش کرد که اگر مسیر تخلیه آب دستگاه بسته باشد و آب فاضلاب به خوبی خارج نشود، ماندن آن در محفظه شستشو باعث بو گرفتن دستگاه می شود.

راه حل: برای رفع بوی نامطبوع ماشین ظرفشویی آمانا، با وجود ظروف در داخل محفظه یک چرخه Rinse Only راه اندازی کنید تا ظروف یک مرتبه آبکشی شوند. بسیاری از دستگاه ها پس از اولین بار استفاده بوی تازگی دارند که به مرور از بین می رود. بررسی کنید دستگاه مشکل تخلیه نداشته باشد و فاضلاب به خوبی از دستگاه خارج شود. برای از بین بردن بوی قوی، جوش شیرین را در دو طرف فنجان مخصوص مواد شوینده بریزید و چرخه Light/Quick Wash را انتخاب کنید. اجازه دهید آب حدود 10 دقیقه در گردش باشد.

8- ماشین ظرفشویی آمانا نشتی دارد

علت: علت مواجهه با نشتی ماشین ظرفشویی Amana می تواند به مسائل و عوامل متعددی مربوط باشد. مثلا وجود کف زیاد می تواند باعث سرریز آب و نشتی ماشین ظرفشویی شود یا اگر سطح زیر دستگاه صاف نباشد، به احتمال بسیار زیاد نشتی اتفاق می افتد. یک عامل مهم دیگر بسته نبودن درب محفظه مواد شوینده است.

راه حل: به منظور رفع مشکل نشتی ماشین ظرفشویی آمانا اقدامات اصلاحی زیر را امتحان کنید:

  • بررسی کنید که ماشین ظرفشویی تراز باشد.
  • مواد شوینده را به دقت اندازه گیری کنید و فقط از مواد شوینده مخصوص ماشین ظرفشویی استفاده کنید. توجه داشته باشید که در آب نرم به مواد شوینده کمتری نیاز است. در صورت ادامه دار شدن این مسئله از یک برند دیگر مواد شوینده استفاده کنید.
  • مطمئن شوید درب محفظه مواد شوینده محکم بسته شده باشد.
نشتی آب ماشین ظرفشویی آمانا

نشتی آب ماشین ظرفشویی آمانا به دلیل وجود کف زیاد و صاف نبودن سطح زیر دستگاه

9- ظروف شسته شده با ماشین ظرفشویی آمانا کدر و لکه دار هستند

علت: دلایل مهمی که منجر به کدر یا لکه دار شدن ظروف پس از شستشوی ماشین ظرفشویی آمانا می شوند، عبارت اند از:

  • انتخاب چرخه شستشوی نامناسب با دمای نامناسب
  • عدم استفاده از مایع کمک آبکشی
  • سختی آب
  • شستشو با آب خیلی داغ

راه حل: برای رفع مشکل کدر یا لکه دار شدن ظروف پس از شستشوی ماشین ظرفشویی آمانا، راهکارهای زیر را انجام دهید تا یکی از آنها مشکل پیش آمده را برطرف کند:

  • چرخه شستشوی «Hi Temp Wash» را راه اندازی کنید.
  • دمای آب را بررسی کنید و ببینید معادل 120 درجه فارنهایت (49 درجه سانتیگراد) باشد.
  • از مقدار مناسبی مایع کمک آبکشی استفاده کنید.
  • ظروف را به مدت تقریباً 5 دقیقه در سرکه سفید بخیسانید. اگر لکه ها از بین رفت، مشکل ناشی از سختی آب است و باید مقدار ماده شوینده مصرفی را مطابق با سختی آب تنظیم کنید. اطمینان حاصل کنید که مواد شوینده تازه هستند، به درستی نگهداری می شوند و کیفیت مناسبی دارند.

اگر می بینید حالت کدری ظروف برطرف نمی شود، علت فرسایش سطح ظروف شیشه ای می تواند در اثر شستشو با آب بسیار داغ، استفاده بیش از حد از مواد شوینده یا شستشوی ظروف پیش از قرار دادن آنها در محفظه شستشو است. برای جلوگیری از ساییدگی بیشتر، مقدار ماده شوینده را متناسب با سختی آب تنظیم کنید، اجازه دهید روی ظروف مقداری کثیفی و چربی غذا باقی بماند و فقط زمانی که دمای آب ورودی زیر 120 درجه فارنهایت (49 درجه سانتیگراد) است، از قابلیت گرمایش آب استفاده کنید.

10- باقی ماندن بقایای غذا روی ظروف شسته شده با ماشین ظرفشویی آمانا

علت: زمانی با بقایای مواد غذایی رو ظروف شسته شده با ماشین ظرفشویی Amana مواجه می شویم که دمای آب ورودی کمتر از 120 درجه فارنهایت (49 درجه سانتیگراد) باشد، میزان سختی آب زیاد باشد، مواد شوینده مورد استفاده کیفیت بالایی نداشته یا کهنه شده باشد، دمای چرخه شستشو متناسب با شدت کثیفی و چربی ظروف انتخاب نشده باشد، چینش ظروف مانع چرخش بازوهای شستشو شوند یا بقایای سخت مواد غذایی روی ظروف باقی مانده باشد.

راه حل: به منظور برطرف کردن مشکل باقی ماندن بقایای مواد غذایی روی ظروف شسته شده با ماشین ظرفشویی آمانا، راهکارهای زیر را امتحان کنید:

  • دمای آب ورودی را بررسی کنید و ببینید 120 درجه فارنهایت (49 درجه سانتیگراد) باشد.
  • قبل از روشن کردن ماشین ظرفشویی، آب داغ را باز کنید.
  • سختی آب را بررسی کنید و مقدار مواد شوینده را متناسب با آن تنظیم کنید.
  • از مواد شوینده تازه که در جای خشک و خنک نگهداری می شود، استفاده کنید.
  • با توجه به شدت کثیفی و چربی ظروف، چرخه شستشو با دمای مناسب را انتخاب کنید.
  • مطمئن شوید که کانکتور بازوی شستشو قفسه بالایی به درستی در یکی از حفره های ورودی آب تراز شده باشد.
  • ظروف را طوری بچینید تا مانع چرخش بازوهای شستشو نباشند.
  • دسته چاقو ها را به سمت بالا و دسته قاشق و چنگال را به سمت پایین قرار دهید.
  • قبل از بارگذاری، بقایای سوخته مواد غذایی را از روی ظروف بتراشید و چربی های سخت که پاک کردن آنها انرژی بیشتری از دستگاه می گیرد را با دست پاک کنید.
ظروف ماشین ظرفشویی آمانا که تمیز نشده است

تمیز نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی آمانا به دلیل پایین بودن دمای آب یا نامناسب بودن مواد شوینده

11- مشاهده آثار لکه روی ظروف شسته شده با ماشین ظرفشویی آمانا یا در مخزن شستشو

علت: دلایل متعددی می توانند باعث روبرو شدن با ظهور لکه روی ظروف شسته شده یا محفظه شستشوی ماشین ظرفشویی آمانا شوند، از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ظروف یا تابه های آلومینیومی نزدیک به هم در صورت ساییدگی با سایر ظروف یا چسبیدن به دیواره محفظه، از خود آثار لک به جا می گذارند.
  • رسوبات آهن در آب می تواند یک لایه زرد، قهوه ای یا نارنجی رنگ روی ظروف یا دیواره محفظه شستشوی ماشین ظرفشویی ایجاد کند.
  • ظروف نقره یا نقره اندود شده اگر حین شستشو به ظروف استیل ضد زنگ چسبیده باشند، آسیب می بینند.
  • امکان دارد رنگ سس گوجه فرنگی به قسمت های داخلی ماشین ظرفشویی بچسبد.
  • برخی از مواد شوینده ماشین ظرفشویی ظروف نقره را لکه دار می کنند.

راه حل: راهکارهایی که به ما کمک می کنند مشکل لکه دار شدن ظروف شسته شده یا محفظه شستشوی ماشین ظرفشویی Amana را برطرف کنیم، عبارت اند از:

  • حین شستشوی ظروف یا تابه های آلومینیومی، فاصله بین ظروف را رعایت کنید.
  • برای برطرف کردن رسوبات آهن در آب یک فیلتر ضد زنگ تهیه کنید.
  • ظروف نقره یا نقره اندود شده را از ظروف استیل ضد زنگ جدا کنید.
  • در صورت مشاهده لکه جزئی، درب محفظه را باز بگذارید تا لکه اکسید شود. برای مبارزه بهتر با لکه ها از مواد شوینده حاوی کلر استفاده کنید.
  • مواد شوینده با مارک دیگری را امتحان کنید.

12- خشک نشدن ظروف شیشه ای و باقی ماندن رطوبت در ماشین ظرفشویی آمانا

علت: مهمترین عواملی که منجر به خشک نشدن ظروف یا باقی ماندن رطوبت در محفظه ماشین ظرفشویی آمانا پس از اجرای چرخه خشک کن می شوند، به شرح زیر هستند:

  • حالت شستشوی Heated Dry انتخاب نشده است.
  • قطرات آب مربوط به فرآیند خشک کن روی درب داخلی تشکیل شده و رطوبت ایجاد کرده است.
  • دمای آب ورودی پایین تر از 120 درجه فارنهایت (49 درجه سانتیگراد) است.
  • گزینه Hi Temp Wash انتخاب نشده است.
  • مقدار مواد شوینده با توجه به میزان سختی آب کافی نیست.
  • ظروف در محفظه شستشو به درستی چیده نشده اند.
  • ظروف پلاستیکی و نچسب به دلیل سطح متخلخلی که دارند، قطرات آب را در خود نگه می دارند.
  • ظروفی مثل لیوان و کاسه آب را در خود نگه می دارند.

راه حل: برای آنکه بتوانید مسئله خشک نشدن ظروف یا باقی ماندن رطوبت در محفظه ماشین ظرفشویی آمانا پس از اجرای چرخه خشک کن را حل کنید، اقدامات زیر را انجام دهید:

  • مطمئن شوید که Heated Dry انتخاب شده است.
  • دمای آب ورودی را بررسی کنید و ببینید 120 درجه فارنهایت (49 درجه سانتیگراد) باشد.
  • گزینه Hi Temp Wash را انتخاب کنید.
  • با توجه به سختی آب محل زندگی، مقدار مواد شوینده را افزایش دهید.
  • ظروف را در محفظه شستشو درست بچینید.
  • پلاستیک، ظروف نچسب و لیوان ها را در انتهای فرایند شستشو با حوله خشک کنید.

13- ظروف شسته شده با ماشین ظرفشویی آمانا شکسته اند

علت: دلیل شکستگی ظروف در ماشین ظرفشویی آمانا، عمدتاً مربوط به چینش نادرست ظروف یا اضافه بار محفظه شستشو است.

راه حل: برای آنکه دیگر با مشکل شکستگی ظروف در ماشین ظرفشویی آمانا برخورد نکنید، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • ظروف را طبق دستورالعمل های دفترچه راهنمای دستگاه در محفظه بچینید تا به یکدیگر برخورد نکنند.
  • سعی کنید ظروف چینی یا کریستال عتیقه را با دست بشویید.
  • لیوان ها را روی قلاب ها نگذارید.
  • بیش از ظرفیت دستگاه درون آن ظرف نچینید.

مراقبت و نظافت ماشین ظرفشویی آمانا

مراقبت و نظافت دوره ای نه فقط برای ماشین ظرفشویی Amana، بلکه برای کلیه لوازم برقی خانگی ضروری است. مراقبت طول عمر دستگاه را زیاد می کند و از بسیاری از خطاهای ریز و درشتی که منشاء آنها تجمع آلودگی ها و انسداد مسیر ورود و خروج آب است، جلوگیری خواهد کرد. در این بخش به چند نکته مهم در مورد نظافت ماشین ظرفشویی آمانا اشاره خواهیم کرد.

  • داخل ماشین ظرفشویی معمولاً خود به خود تمیز می شود؛ هر چند مدت یک بار کف محفظه شستشو را بررسی کنید و ببینید ذرات بزرگ غذا در آن باقی نمانده باشد.
  • لاستیک درب داخلی را پاک کنید و آثار مواد غذایی را از روی آن بزدایید.
  • برای شستشوی ظروف استیل ضد زنگ، هرگز از محصولات سفید کننده حاوی کلر یا اسید سیتریک استفاده نکنید.
  • گاهی رنگ مواد غذایی گوجه دار به دیواره های داخلی ماشین ظرفشویی می چسبد و باعث تغییر رنگ موقت آن می شود. قبل از بارگذاری ظروف، بقایای مواد غذایی را از روی ظروف بردارید.
  • برای شستشوی ظروفی که رنگ آنها به علت استفاده از گوجه فرنگی قرمز شده، چرخه شستشوی Heavy Wash را اجرا کنید.
  • برای از بین بردن بهتر لکه ها، از مواد شوینده مخصوص ماشین ظرفشویی که حاوی کلر هستند، استفاده کنید.
یک نفر در حال تمیز کردن ماشین ظرفشویی آمانا

نظافت ماشین ظرفشویی آمانا برای کارکرد درست دستگاه

کلام آخر

در این مطلب سعی کردیم با پرداختن به ارورهای ماشین ظرفشویی آمانا، همه سوالات شما عزیزان در زمینه علت نمایش این کدهای خطا و روش های مناسب برای برطرف کردن آنها را پاسخ دهیم. در نهایت اگر هنوز تمایل دارید تعمیر دستگاه خود را به دست متخصصین کاردان بسپارید، تعمیرکاران متخصص و مجرب ما در تیم حرفه ای داره چاره هر لحظه از شبانه روز آماده خدمت رسانی به شما عزیزان هستند.

سوالات رایج در مورد عیب یابی و روش رفع مشکلات ماشین ظرفشویی آمانا

ماشین ظرفشویی آمانا در طول عمر خود ممکن است با یکسری مشکلاتی روبه رو شود. در اینجا به بررسی برخی از سوالات رایج کاربران در مورد برطرف کردن ایرادات ماشین ظرفشویی آمانا می پردازیم تا در صورت امکان، مشکل دستگاه را در منزل برطرف کنید. برخی از این سوالات به شرح زیر می باشند.

1- چرا ماشین ظرفشویی آمانا آبگیری نمی کند؟
ایراد در مجموعه ی تامین آب دستگاه، پیچ خوردگی و تا شدگی های شیلنگ ورودی، مسدود بودن فیلتر آب ورودی و باز ماندن درب دستگاه مانع از آبگیری ماشین ظرفشویی آمانا می شود.
2- دلیل عدم تخلیه ی آب ماشین ظرفشویی آمانا چیست؟
گرفتگی و انسداد فیلتر خروجی، پیچ خوردگی، تا شدگی یا گرفتگی مجرای شیلنگ، نصب نادرست شیلنگ تخلیه و تنظیم نادرست ارتفاع آن و گرفتگی یا خرابی پمپ تخلیه از مهم ترین دلایل عدم تخلیه ی آب ماشین ظرفشویی آمانا است.
3- چگونه می توان مشکل نشتی آب ماشین ظرفشویی آمانا را برطرف کرد؟
برای جلوگیری از نشتی آب ماشین ظرفشویی آمانا باید دستگاه را تراز کنید، از بسته بودن درب دستگاه اطمینان حاصل کرده و از مواد شوینده مخصوص ماشین ظرفشویی به اندازه کافی استفاده کنید.
4- شکسته شدن ظروف در ماشین ظرفشویی آمانا چه علتی دارد؟
چینش نادرست ظروف، قرار دادن لیوان ها در سبد اصلی به جای قلاب های مخصوص لیوان و اضافه بار محفظه شستشو علت اصلی شکسته شدن ظروف در ماشین ظرفشویی آمانا است.
5- برای از بین بردن بوی بد ماشین ظرفشویی آمانا چه اقداماتی باید انجام داد؟
برای از بین بردن بوی بد ماشین ظرفشویی آمانا چرخه ی شستشوی Rinse Only را به همراه ظروف اجرا کنید، جوش شیرین را در فنجان های مخصوص مواد شوینده ریخته و چرخه Light/Quick Wash را اجرا کنید. همچنین شما باید اطمینان حاصل کنید که ظرفشویی مشکل تخلیه نداشته باشد.
6- خشک نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی آمانا چه دلیلی دارد؟
ظروف شسته شده در ماشین ظرفشویی آمانا به دلایلی مانند عدم انتخاب حالت شستشوی Heated Dry، پایین بودن دمای آب ورودی، کافی نبودن مقدار مواد شوینده، چیدمان نادرست ظروف در محفظه ی شستشو، تشکیل قطرات آب مربوط به فرآیند خشک کن روی درب داخلی و رطوبت ناشی از آن خیس می مانند.
7- برای رفع مشکل تمیز نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی آمانا چه باید کرد؟
برای تمیز شدن ظروف در ماشین ظرفشویی آمانا باید متناسب با کثیفی ظروف چرخه شستشوی مناسبی را انتخاب کنید، قبل از بارگزاری ظروف باقی مانده ی مواد غذایی را پاک کنید، دمای آب ورودی را روی 49 درجه سانتیگراد قرار دهید، قبل از روشن کردن ظرفشویی آب داغ را باز کنید و از مواد شوینده مناسب و تازه استفاده کنید.
8- آیا صدای ماشین ظرفشویی آمانا طبیعی است؟
معمولا؛ صدای ماشین ظرفشویی آمانا مربوط به عملکرد طبیعی دستگاه است و نباید نگران باشید. برخی از صداهای جزئی را می توان با تراز کردن سطح زیر دستگاه، چیدمان درست ظروف در دستگاه و پاک کردن بقایای مواد غذایی از روی ظروف از بین برد.
9- علت کدر و لکه دار شدن ظروف در ماشین ظرفشویی آمانا چیست؟
ظروف شسته شده در ماشین ظرفشویی آمانا به دلیل انتخاب چرخه شستشوی نامناسب با دمای نامناسب، شستشو با آب خیلی داغ، عدم استفاده از مایع کمک آبکشی و سختی آب کدر و لکه دار شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *