آموزش و نگهداری

تاخیر در خشک کردن لباس ها با دستگاه خشک کن چه علت هایی دارد؟

علل تاخیر خشک شدن لباس ها در دستگاه خشک کن

تاخیر در خشک کردن لباس ها با دستگاه خشک کن، یکی از مسائلی است که می تواند دردسرهای زیادی را برای افرادی که به شیوه زندگی مدرن عادت کرده‌اند به وجود آورد. زیرا امروزه با افزایش میزان آپارتمان نشینی، اغلب افراد نمی توانند از تابش نور آفتاب برای رفع رطوبت لباس های خود استفاده کنند. بنابراین، بهترین راه بهره بردن از خشک کن ها است. اما اگر این لوازم خانگی با تاخیر در خشک کردن لباس ها مشکلاتی را برای شما به وجود آورده اند، نگران نباشید. چراکه در این مقاله قصد داریم به طور کامل این مسئله را بررسی کنیم و راهکارهایی در جهت رفع آن ارائه دهیم.

تاخیر در خشک کردن لباس ها

خشک کن های امروزی به گونه ای طراحی شده اند که با استفاده از روش هایی خاص، لباس ها را به خوبی خشک نمایند. اما گاهی به دلایل مختلف دچار تاخیر در خشک کردن لباس ها خواهند شد. در این قسمت علاوه بر بیان علل خرابی این دستگاه، راهکارهایی را آورده ایم که با بهره گیری از آن ها می توانید به تنهایی ایرادات خشک کن منزل خود را برطرف کنید.

یک خانم که از دیر خشک شدن لباس ها در خشک کن لباس کلافه است

دیر خشک شدن لباس ها در دستگاه خشک کن دلایل متعددی دارد

تاخیر در خشک کردن لباس ها با دستگاه خشک کن به دلیل آسیب دیدن فیلتر پرزگیر

یکی از اصلی ترین دلایل تاخیر در خشک کردن لباس ها با دستگاه خشک کن عملکرد نادرست فیلترهای پرزی است که ممکن است صدمه دیده باشند و یا ظرفیتشان تکمیل شده باشد. این فیلترها، تمامی الیاف و پرزهایی که در هنگام خشک کردن البسه، از آن ها جدا می شوند را به دام می اندازند و مانع از تجمع آن ها در شلنگ تخلیه خشک کن می شوند. لازم است بدانید فیلتر پرز پر شده، جریان هوا را محدود می کند. به این ترتیب، مدت زمان خشک کردن لباس های شما را افزایش می دهد.

همواره قبل و بعد از استفاده از خشک کن ها، فیلترهای پرز را بررسی نمایید و پیش از به کارگیری این وسایل، پرزها را از فیلتر خارج کنید. پاک سازی مرتب چنین قطعاتی، زمان خشک شدن لباس را کاهش می دهد. اگر این فیلترها خراب شوند به راحتی می توانید نمونه های سالم آن ها را از فروشگاه ها تهیه نمایید.

یک نفر در حال تمیز کردن فیلتر پرزگیر خشک کن لباس

کثیفی فیلتر پرزگیر خشک کن لباس باعث دیر خشک شدن لباس ها می شود

تهویه‌ی ضعیف در فضای داخلی خشک کن

تاخیر در خشک کردن لباس ها به علت تهویه نامناسب هوا و گرما در خشک کن، ایجاد می شود. علاوه بر، طولانی شدن زمان رفع خیسی و رطوبت البسه چندین علامت هشداردهنده دیگر نیز وجود دارند که از چنین مشکلی خبر می دهند.

به عنوان مثال، اگر بعد از لمس دستگاه خشک کن دست شما بوی کپک می گیرد و یا از خود این دستگاه چنین بویی خارج می شود، مطمئن باشید تهویه هوای آن دچار مشکل شده است. همچنین این امکان وجود دارد که در اثر تهویه ای نادرست پرزهایی در اطراف فضای داخلی خشک کن جمع شوند. این مسئله ایمنی شما و خانوادتان را به خطر خواهد انداخت. زیرا ممکن است، این پرزها در اثر گرمای بیش از حد بسوزند و منجر به آتش سوزی شوند.

تعمیر و رفع چنین اختلالی چالش برانگیز خواهد بود. البته می توانید با مراجعه به دفترچه راهنمای خشک کن منزل خود، این مشکل را برطرف کنید. اما، توصیه ما این است که با متخصصان حرفه ای تعمیر خشک کن ها تماس بگیرید و این نوع تعمیرات را به آن ها بسپارید.

یک خانم که به علت بوی بد خشک کن لباس دماغش را گرفته است

تاخیر خشک شدن لباس ها در خشک کن لباس به دلیل تهویه ضعیف

اگر تاخیر در خشک کردن لباس ها، حتی پس از بررسی فیلتر های پرز و گردش هوای درون خشک کن ها برطرف نشد، احتمالا قطعات داخلی خشک کن خراب شده اند.

شل شدن دمنده هوا (blower wheel)

یکی از قطعه های درونی که در اثر خرابی، منجر به بروز چنین مشکلی می شود، دمنده هوا (blower wheel) است. این قطعه به موتور خشک کن متصل می شود تا جریان هوای درونی را تقویت کند. اگر این وسیله شل شود یا بشکند، جریان های هوایی کاهش می یابند. به این ترتیب البسه دیرتر خشک می شوند.

یک نفر در حال سفت کردن دمنده هوا در خشک کن لباس

شل شدن دمنده ی هوا در خشک کن لباس یکی از دلایل دیر خشک شدن لباس ها در این دستگاه است

نقص فنی شیر برقی گاز

در صورتی که خشک کن گازی دارید، ممکن است فنر یا سیم پیچ سوپاپ (gas valve coils) آن دچار نقص فنی شده باشد. این سیم پیچ ها در تامین گاز لازم برای ایجاد گرما موثر هستند. در نتیجه، سیم پیچ هایی معیوب زمان خشک شدن لباس را افزایش می دهند.

شیر برقی خشک کن لباس

نقص فنی شیر برقی خشک کن لباس مانع از عملکرد درست دستگاه می شود

اتصال نادرست درزگیرهای درب دستگاه خشک کن

یکی دیگر از مشکلات شایع خشک کن ها، اتصال نادرست درزگیرهای درب آن ها هستند. اگر درزگیری، به درستی قرار گرفته باشد، هوای خنک به دستگاه وارد نمی شود. علاوه بر این، گرما نیز از آن خارج نخواهد شد. بنابراین، لباس ها خیلی سریع خشک می شوند. حل اختلالات و نقص های مربوط به اجزای داخلی خشک کن می تواند کاری دشوار باشد. زیرا اغلب، به جداسازی قطعات از دستگاه نیازمند است. بنابراین، می توانید از خدمات پس از فروش خشک کن ها برای تعمیرشان استفاده نمایید.

یک نفر در حال درست کردن درزگیرهای درب دستگاه خشک کن

معیوب بودن درزگیرهای درب دستگاه خشک کن از دلایل خشک نشدن لباس ها است

سخن پایانی

همان طور که پس از مطالعه این مطلب متوجه شده اید، روش های بسیاری وجود دارد که می توانید با به کارگیری آن ها تمامی عیب های دستگاه خشک کن را برطرف کنید و از بروز تاخیر در خشک کردن لباس ها جلوگیری نمایید. بنابراین، توصیه می کنیم زمانی که این دستگاه ها انتظارات شما را برآورده نمی سازند، بر اساس راهکارهای بالا به وضعیت آن ها رسیدگی کنید. اما اگر توانایی انجام چنین اعمالی را ندارید، می توانید با متخصصین حرفه ای تعمیرات لوازم خانگی مشورت کنید یا از خدماتی که این افراد ارائه می دهند بهره مند شوید.

امیدواریم توانسته باشیم با ارائه این مقاله به اکثر سوالات شما در رابطه با تاخیر در خشک کردن لباس ها توسط خشک کن پاسخ مناسبی دهیم.