تعمیرات

چرا ماشین ظرفشویی ظروف را خشک نمی کند؟

خشک نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی

خشک نشدن ظروف یکی از مشکلات رایج در ماشین ظرفشویی می باشد که می تواند آزار دهنده باشد. برنامه خشک کردن ظروف در ماشین های مدرن کمی پیچیده است، بنابراین هرگونه اشتباه در استفاده از دستگاه می تواند مانع از خشک شدن ظروف شود. ما در اینجا دلایل عدم کارکرد ماشین ظرفشویی در خشک کردن صحیح ظروف را مورد بررسی قرار می دهیم. در ادامه با ما همراه باشید.

عدم خشک شدن ظروف در ماشین ظرفشویی

به گفته ی کارشناسان لوازم خانگی، خشک کردن ظروف در مقایسه با تمیز کردن آن کار دشواری است، زیرا بیشتر لیوان ها و ظروف دارای بخش هایی هستند که آب در داخل آن ها می ماند و تبخیر نمی شود. علاوه براین ماشین های ظرفشویی دارای هوای مرطوب هستند که با خنک شدن آن لکه هایی روی ظروف تشکیل می شود.

ماشین های ظرفشویی روش های مختلفی برای خشک کردن ظروف دارند. مدل ماشین ظرفشویی شما ممکن است دارای یک سیم پیچ الکتریکی برای گرم کردن هوای داخل ماشین ظرفشویی باشد و با استفاده از یک فن، هوا را به فضای داخلی ماشین ظرفشویی بدمد یا درجه حرارت آب را در پایان چرخه افزایش دهد. برخی از مدل های ماشین ظرفشویی ترکیبی از این روش ها را برای فرآیند خشک کردن استفاده می کنند. بسیاری از ماشین های ظرفشویی مدرن آماده ی خشک کردن هستند ولی ممکن است به نا به دلایلی این سطح از عملکرد را ارائه ندهند. در برخی از موارد ممکن است به تعمیر ماشین ظرفشویی نیاز داشته باشید.

ظروف خیس در ماشین ظرفشویی

خیس ماندن ظروف در ماشین ظرفشویی علت های متعددی دارد

عدم استفاده از مایع براق کننده ظروف

ماشین های ظرفشویی به گونه ای طراحی شده اند که از مابع براق کننده به عنوان ابزاری برای آب انداختن ظرف های شما استفاده می کنند. این کار نه تنها مانع از ایجاد لکه روی ظروف می شود بلکه به روند خشک کردن کمک زیادی می کند. اگر از این مایعات استفاده نکنید، عملکرد خشک شدن دستگاه مختل می شود. ممکن است در زمان خرید ماشین ظرفشویی نمونه ای از مایع براق کننده ظروف به شما تحویل داده شود، اما از تاثیر آن روی عملکرد خشک کردن غافل بمانید. برای افزایش پتانسیل خشک کردن ماشین ظرفشویی حتما از این مایع ها استفاده کنید و هرچند هفته یک بار عملکرد خشک کردن را چک کنید.

یک نفر در حال ریختن مایع براق کننده به ماشین ظرفشویی

با استفاده از مایه براق کننده ظروف می توان عملکرد خشک کردن ماشین ظرفشویی را بهبود بخشید

جدید بودن وان پلاستیکی ماشین ظرفشویی

اگر ماشین ظرفشویی جدید با وان پلاستیکی دارید، برای استفاده از پتانسیل خشک کردن ظروف باید صبور باشید. وان پلاستیکی نیاز به گذشت زمان دارد تا به مرور ظرفیت خشک کردن آن بهبود یابد. باید توجه کنید که استفاده از برنامه پیش شستشو می تواند روند خشک کردن را با مشکل روبه رو کند. بنابراین تا زمانی که تنظیمات خشک کردن به درستی انجام نشود، از برنامه پیش شستشو استفاده نکنید.

یک آقا که درب ماشین ظرفشویی را باز کرده و ظروف داخل ماشین ظرفشویی خیس می باشند

جدید بودن وان پلاستیکی ماشین ظرفشویی باعث خشک نشدن ظروف می شود

قرار دادن بیش از حد ظروف پلاستیکی در داخل ماشین ظرفشویی

اگر ماشین ظرفشویی شما عملکرد خشک کردن را به درستی ارائه ندهد، ممکن است به وسایلی که در داخل ماشین ظرفشویی قرار می دهید، ربط داشته باشد. بر خلاف ظروف سرامیکی، ظروف پلاستیکی گرما را در خود نگاه نمی دارند و بنابراین ممکن است بعد از اتمام شستشو، قطرات آب روی آن باقی بماند.

برخی از مدل های ماشین ظرفشویی برنامه خشک کردن مخصوص ظروف پلاستیکی را دارند، اما اگر دستگاه شما این عملکرد را ندارد، سعی کنید وسایل پلاستیکی را در داخل ماشین ظرفشویی قرار ندهید و یا اینکه تعداد ظروف پلاستیکی را به حداقل برسانید. قرار دادن ظروف پلاستیکی در طبقه ی بالا ماشین ظرفشویی می تواند قابلیت شستشو و خشک کردن در هر چرخه را بهبود ببخشد. اما اگر مقدار زیادی از وسایل پلاستیکی را در داخل ماشین ظرفشویی قرار دهید باید آن ها را با دست خشک کنید.

ظروف پلاستیکی خیس در ماشین ظرفشویی

خیس ماندن ظروف پلاستیکی در ماشین ظرفشویی

تخلیه اشتباه ماشین ظرفشویی

ممکن است شما ماشین ظرفشویی را به روش اشتباه تخلیه کنید و مشکلات خشک نشدن ظروف را تشدید کنید. بسیاری از افراد به اشتباه در ابتدا قفسه ی بالایی را خالی می کنند. متاسفانه با این کار ممکن است آب جمع شده در لیوان ها یا کاسه ها به ظروف موجود در قفسه های پایین بریزد. بنابراین بهتر است در ابتدا ظروف قفسه های پایین را بردارید و از ریختن آب بر روی ظروف دیگر جلوگیری کنید.

یک خانم در حال برداشتن ظروف قفسه پایین ماشین ظرفشویی

با برداشتن ظروف از طبقه پایین ماشین ظرفشویی می توان از خیس شدن ظروف جلوگیری کرد

سخن پایانی

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می شود ماشین ظرفشویی ظروف را به درستی خشک نکند. با انجام یکسری کارهای ساده می توانید عملکرد خشک کردن ماشین ظرفشویی را بهبود ببخشید. در صورتی که مشکل ماشین ظرفشویی حل نشود می توانید از یک تکنسین حرفه ای تعمیرات لوازم خانگی کمک بگیرید. برای تعمیر ماشین ظرفشویی باید با یک مرکز حرفه ای و تخصصی تعمیرات لوازم خانگی تماس بگیرید ، داره چاره می تواند به شما در این زمینه کمک کند.