تعمیرات

چرا فر اجاق گاز دود می کند؟

علت دود کردن فر اجاق گاز

فرهای امروزی مجهز به کنترل کننده های دقیقی هستند و دمای مورد نیاز را برای پخت طیف گسترده ای از غذاهای لذیذ فراهم می کنند. فر اجاق گاز در حالت عادی باید بدون دود کار کند. دود کردن فر می تواند نشان دهنده ی یک مشکل جدی باشد. دود کردن فر اجاق گاز جزو مشکلات رایجی است که ممکن است با آن مواجه شوید. اما سوالی که مطرح می شود این است که چرا فر اجاق گاز دود می کند؟ ما در اینجا اطلاعات مفیدی را گردآوری کرده ایم تا شما را در درک و حل این مشکل رایج یاری کنیم.

فر جدید که دود می کند

هنگامی که یک دستگاه جدید نصب می کنید، در اولین استفاده انتظار دارید که دستگاه با حداکثر کارایی کار کند. این امر باعث می شود که دود کردن فر اجاق گاز تازه خریداری شده برای افراد ناراحت کننده باشد. این در حالی است که دود کردن اجاق گاز جدید اصلا جای نگرانی ندارد. این امر کاملا بدیهی است که در اولین استفاده از فر اجاق گاز، دستگاه کمی دود کند یا بوی قابل توجهی ایجاد کند. در واقع دود کردن دستگاه به این علت است که گرمای دستگاه لایه ی محافظ چسب یا فوم را که در طول فرآیند تولید استفاده می شود را می سوزاند. این  دود بعد از چند ساعت از استفاده از بین می رود. اگر نگران این دود هستید، دستگاه را به مدت چند ساعت بدون غذا روشن کنید تا هرگونه باقی مانده چسب یا فوم در این مرحله از بین برود.

فر اجاق گاز جدید در حال دود کردن

دود کردن فر اجاق گاز به دلیل تازه بودن

چرا فر اجاق گاز قدیمی دود می کند؟

اگر مدتی فر اجاق گاز خود را استفاده کرده باشید، ممکن است به طور مرتب متوجه دود ناشی از دستگاه شوید. این دود معمولا زمانی ایجاد می شود که چربی یا باقی مانده مواد غذایی محبوس در واحد دستگاه شروع به سوختن کند.

جدا از اینکه شما چه چیزی را در داخل فر اجاق گاز می پزید، مطمئنا مایعات یا ذرات ناخواسته در فر گیر می کند. این امر هنگام پختن گوشت که درصد بالایی از چربی را دارد یا هنگام پختن مواد جامد مانند پیتزا یا سیب زمینی سرخ کرده، رخ می دهد. چربی ها یا ذرات مواد غذایی می توانند در امتداد دیوارها یا قسمت پایینی دستگاه جمع شوند و با گذشت زمان بسوزنند و دود ایجاد کنند.

زمانی که فر اجاق گاز دود می کند، احتمال دارد دستگاه شما آتش گرفته باشد. نقص در عناصر گرمایشی دستگاه یا سوختن چربی زیاد داخل دستگاه می تواند شرایط خطرناکی ایجاد کند و در نهایت منجر به آتش سوزی شود. اگر اجاق گازتان آتش گرفته است، فورا با آتش نشانی محل تماس بگیرید. بعد از برطرف شدن آتش می توانید با تکنسین حرفه ای تعمیرات لوازم خانگی تماس بگیرید تا دستگاه شما را بررسی کند و مشخص کند که آیا دستگاه باید تعمیر شود یا نیاز به تعویض دارد. این وضعیت معمولا پیش نمی آید، اما زمانی که سوختگی فر اجاق گاز زیاد باشد، این امر بدیهی است.

یک نفر در حال باز کردن فر اجاق گاز قدیمی که در حال دود کردن است

قدیمی بودن فر اجاق گاز یکی از دلایل دود کردن دستگاه می باشد

چگونه می توان دود کردن فر اجاق گاز را تعمیر کرد؟

تجمع چربی یا ذرات غذا، شایع ترین علت دود فر اجاق گاز می باشد و ساده ترین راه برای حل این مشکل تمیز کردن فر اجاق گاز می باشد. اگر اجاق مدرن دارید، می توانید از ویژگی خود تمیز کردن دستگاه برای از بین بردن هرگونه  کثیفی استفاده کنید. عملیات خود تمیز کردن دستگاه به این صورت است که دستگاه در دمای بالا و در حالی که درب آن بسته است، تنظیم می شود تا ذرات و چربی های ناخواسته را بسوزاند، در طی این چرخه ممکن است مقداری دود سالم ایجاد شود. پس از اتمام چرخه مطمئن شوید که خاکستر باقی مانده در دستگاه را پاک می کنید. با انجام این کار مشکل دود فر شما حل می شود.

شما می توانید فر را با دست نیز تمیز کنید، برای این کار از شوینده غیر سمی برای پاک کردن غذا یا چربی دیواره ها و کف فر استفاده کنید. اگر از شوینده های معمولی خانگی استفاده کنید، ممکن است متوجه شوید که مشکل دود همچنان ادامه دارد. این دود به این علت است که دستگاه باقی مانده مواد شیمیایی شوینده را می سوزاند که بسیار ناسالم است.اگر فر اجاق گاز به درستی تمیز شده و همچنان دود ایجاد می کند، ممکن است مشکل بزرگ تری ایجاد شده باشد که نیاز به تعمیر اجاق گاز دارد. برای از بین بردن دود مداوم فر اجاق گاز می توانید از متخصص تعمیر فر اجاق گاز کمک بگیرید.

یک نفر در حال تعمیر فر اجاق گاز

حل مشکل دود کردن فر اجاق گاز با تعمیر

همین امروز مشکل دود کردن فر اجاق گاز را تعمیر کنید

فر اجاقی که دود می کند، می تواند بسیار نگران کننده باشد. اما در واقعیت این موضوع، مشکل بزرگی نیست. اگر اجاق گاز کاملا نو دارید، ایجاد دود کاملا طبیعی است چرا که اجاق گاز لایه محافظ روغنی را می سوزاند. در عین حال ایجاد دود در فر اجاق گاز قدیمی در بیشتر موارد به علت چربی ها و ذرات مواد غذایی باقی مانده در فر می باشد. با تمیز کردن مداوم فر اجاق گاز می توانید از تولید دود دستگاه جلوگیری کنید. اگر با مشکلات جدی تر دود فر اجاق گاز مواجه شدید، برای دریافت راهنمایی بیشتر با خدمات حرفه ای تعمیرات لوازم خانگی داره چاره تماس بگیرید.