آموزش و نگهداری

نکات مهمی که باید در ارتباط با لوازم خانگی بدانید!

مجموعه ای از لوازم خانگی

لوازم خانگی جزو لوازم ضروری در هر منزلی می باشند. هر کدام از لوازم خانگی موجود در منزل، وظیفه ی خاصی را بر عهده دارند و حضور تک تک آن ها در منزل برای ما مهم است. اتفاق بدی که ممکن است در ارتباط با لوازم خانگی صورت گیرد، آن است که هر کدام از آن ها دچار خرابی و مشکل شوند؛ چرا که روند روزمره ی زندگی ما را مختل خواهند کرد. خراب شدن لوازم برقی ممکن است به تدریج یا به یک باره اتفاق بیافتد. در این هنگام سوالاتی که برای اکثر افراد مطرح می شود، این است که عمر مفید لوازم خانگی چقدر است؟ تعمیر لوازم خانگی بهتر است یا جایگزین کردن آن با یک دستگاه جدید؟!

متاسفانه با توجه به شرایط موجود اقتصادی، خریداری یک دستگاه لوازم خانگی جدید مقداری سخت و پر هزینه است. پس با فکر کردن به این موضوع به راحتی میتوان نتیجه گرفت که تعمیر و نگهداری دستگاه بهتر از خرید مجدد آن است. ما در این مقاله قصد داریم تا به بررسی نکاتی بپردازیم که هر مصرف کننده باید در مورد تعمیرات لوازم خانگی، عمر مفید لوازم خانگی و روش های افزایش طول عمر لوازم خانگی بداند. در ادامه با ما همراه باشید.

تمام لوازم خانگی مورد نیاز در هر خانه در یک قاب

در صورت خراب شدن لوازم خانگی یا باید آن را تعمیر کرد و یا به فکر جایگزین بود

آیا لوازم خانگی شما به طور کل خراب شده است؟

اگر یکی از لوازم خانگی شما کار نکند، اولین چیزی که باید در نظر بگیرید این است که آیا واقعا دستگاه شما خراب شده است یا خیر. اگر متوجه شدید که هر کدام از آن ها به طور معمول کار نمی کند، در اول ممکن است وحشت کنید و بلافاصله با تعمیرکار تماس بگیرید یا حتی به دنبال پیدا کردن جایگزین برای آن باشید. اما نگران نباشید؛ چرا که در بسیاری از موارد، مشکلات این دستگاه ها با هزینه ای بسیار کم تر از خریداری یک دستگاه نو، قابل تعمیر هستند. بهتر است در این مواقع، چند دقیقه به عیب یابی اساسی لوازم خانگی خود بپردازید تا مشکل اساسی مشخص شود؛ زیرا ممکن است تنها یک اختلال کوچک در روند دستگاه پدید آمده که ساده و قابل حل است.

موضوعاتی که در ابتدا باید به آن ها توجه کنید آن است که ابتدا سطح زیر دستگاه را بررسی کنید تا ببینید تراز است یا خیر؟ چرا که همین موضوع می تواند از کارکرد خوب دستگاه جلوگیری کند. موضوع دیگری که باید به آن توجه شود آن است که اگر دستگاه شما دارای فیلتر یا دریچه هوا است، بررسی کنید تا گرد و غبار در داخل دریچه ها یا فیلترهای دستگاه جمع نشده باشد. بسیاری از لوازم خانگی بزرگ دارای ویژگی های ایمنی هستند که در صورت جمع شدن زباله های اضافی و جلوگیری از جریان هوا از کارکرد آن ها جلوگیری می کند. حتی بسیاری از تولیدکنندگان برای عیب یابی یک مسئله احتمالی، بخشی را در کتابچه راهنما ارائه می دهند؛ پس بهتر است که کتابچه راهنمای لوازم خانگی خود را نیز بررسی کنید.

تکنسین لوازم خانگی در کنار یک خانم در حال بررسی دستگاه است

در صورت کار نکردن لوازم خانگی اول با یک تعمیرکار تماس بگیرید

میانگین عمر لوازم خانگی

شما برای خرید لوازم خانگی هزینه و سرمایه ای را صرف می کنید، از این رو انتظار دارید بدون هیچ دردسری به مدت طولانی از دستگاه استفاده کنید، اما سوالی که مطرح می شود این است که لوازم خانگی از نظر توجیه هزینه ها تا چه مدت زمانی دوام می آورند و بدون مشکل کار می کنند؟ آیا نیاز به تعمیرات لوازم خانگی در طول عمر مفید آن ها طبیعی است؟ چه زمانی باید دستگاه را تعویض کرد؟ با یافتن پاسخ این سوالات می توانید طول عمر مفید لوازم خانگی را بهبود ببخشید و بدانید که چه زمانی باید دستگاه را تعویض کنید. در ادامه میانگین عمر لوازم خانگی را به طور تقریبی مشخص می کنیم.

مجموعه ای از لوازم خانگی

میانگین عمر هر کدام از لوازم خانگی متفاوت است

1- عمر مفید یخچال فریزر

عمر مفید یخچال فریزر معمولا 8 الی 10 سال است. یخچال فریزر یکی از لوازم خانگی پرکاربرد است که به صورت 24 ساعته و یکسره به منظور نگهداری از مواد غذایی کار می کند، از این رو طول عمر آن در مقایسه با سایر دستگاه ها کوتاه تر است. سیستم های فیلتراسیون پیشرفته، کنترلرهای کامپیوتری، یخ ساز و آبسرد کن یخچال فریزرهای مدرن راحتی بیشتری را برای مصرف کنندگان فراهم می کنند، اما با این حال این دستگاه بعد از مدت زمانی دچار فرسودگی می شود. اگر یخچال فریزر به صورت سالیانه توسط تکنسین تعمیر یخچال فریزر سرویس شود، طول عمر دستگاه افزایش خواهد یافت.

یخچال فریزر با درب باز در آشپزخانه

عمر مفید یخچال فریزر 8 الی 10 سال است

2- عمر مفید ماشین ظرفشویی

عمر مفید ماشین ظرفشویی معمولا 10 الی 13 سال است. ماشین های ظرفشویی مدرن مجهز به فیلتر و بازوی اسپری می باشند که نیاز به تمیز کردن و نگهداری دارند، از این رو توصیه ی ما به شما این است که به صورت مرتب فیلتر و بازوی اسپر را تمیز کنید. استفاده ی روزانه از ماشین ظرفشویی می تواند عمر مفید آن را کاهش دهد. برای افزایش طول عمر ماشین ظرفشویی سرویس دوره ای دستگاه توسط متخصص تعمیر ماشین ظرفشویی توصیه می شود.

ماشین ظرفشویی با درب باز در آشپزخانه

عمر مفید ماشین ظرفشویی معمولا 10 الی 13 سال است

3- عمر مفید اجاق گاز و فر

عمر مفید فرها و اجاق گازها معمولا 10 الی 15 سال است. اجاق گازهای معمولی در مقایسه با فرهای برقی اجزای کمتری دارند و کمتر دچار استهلاک می شوند، از این رو عمر مفید بیشتری دارند. در حالت کلی عمر مفید اجاق گاز و فر در مقایسه با لوازم خانگی دیگر طولانی تر است، با این حال با گذشت زمان امکان کهنه شدن و فرسودگی این دستگاه نیز بیشتر می شود. شما می توانید سالی یک بار با مرکز تخصصی تعمیرات لوازم خانگی داره چاره تماس بگیرید و از یک متخصص تعمیر اجاق گاز برای سرویس دستگاه کمک بگیرید، با انجام این کار طول عمر مفید دستگاه افزایش خواهد یافت.

فر اجاق گاز در آشپزخانه

عمر مفید فر اجاق گاز معمولا 10 الی 15 سال است

4- عمر مفید ماشین لباسشویی

عمر مفید ماشین لباسشویی معمولا 10 الی 13 سال است. ماشین لباسشویی هایی که درب دیگ و محل بارگیری آن ها از جلو است، کارآمدتر هستند، اما مدل هایی از ماشین لباسشویی که درب دیگ آن ها از سمت بالای دستگاه است، قطعات متحرک کمتری دارند، از این رو طول عمر مفید بیشتری نیز دارند. با رعایت یکسری از نکات و سرویس دوره ای دستگاه توسط متخصص تعمیر ماشین لباسشویی می توان طول عمر مفید لباسشویی را افزایش داد.

ماشین لباسشویی

عمر مفید ماشین لباسشویی معمولا 10 الی 13 سال است

5- عمر مفید خشک کن لباس

عمر مفید خشک کن لباس نیز معمولا 10 الی 13 سال است. استفاده ی مداوم و عدم نگهداری و مراقبت از خشک کن لباس باعث کاهش طول عمر مفید خشک کن لباس می شود. برای نگهداری از خشک کن لباس باید به اندازه ی ظرفیت دستگاه از آن استفاده کنید و به صورت مرتب پرزگیر خشک کن را تمیز کنید.

خشک کن لباس با درب باز

عمر مفید خشک کن لباس معمولا 10 الی 13 سال است

بررسی سن تقریبی لوازم خانگی

با توجه به موارد ذکر شده، بد نیست که عمر لوازم خانگی خود را به طور حدودی بدانید. چند ترفند برای بررسی سن وسایل شما وجود دارد. در مرحله اول، بررسی هر گونه مدارک اداری را در نظر بگیرید. بسیاری از فروشندگان برای تایید وضعیت لوازم خانگی و دستیابی به قیمت فروش بالاتر، دفترچه راهنما و جزئیات ضمانت نامه مالک را ارائه می دهند. اگر مدارکی در دست ندارید، دستگاه را بررسی کنید تا شماره سریال را پیدا کنید. بسیاری از تولیدکنندگان تاریخ را روی شماره سریال چاپ می کنند. اگر تاریخی وجود نداشته باشد، ممکن است بتوانید با استفاده از شماره سریال جستجوی اینترنتی را در وب سایت سازنده انجام دهید تا بدانید که آیا هنوز توسط سازنده پشتیبانی می شود یا خیر.

یک آشپزخانه با تمام لوازم خانگی مورد نیاز هر فرد در آن

عمر مفید هر یک از لوازم خانگی با هم متفاوت است

تعمیر یا تعویض لوازم خانگی

یکی دیگر از سوالات رایجی که در رابطه با عمر مفید لوازم خانگی برای کاربران مطرح می شود، تصمیم گیری در مورد تعمیر یا تعویض لوازم خانگی است. در پاسخ باید بگوییم که خرابی لوازم خانگی در طول عمر مفید آن ها دور از انتظار نیست و ممکن است به تعمیرات لوازم خانگی نیاز داشته باشید. گاهی اوقات تعمیر نمی تواند مشکل دستگاه را برطرف کند، در چنین شرایطی باید دستگاه را تعویض کنید. شما باید در رابطه با طول عمر مفید دستگاه اطلاعات درستی داشته باشید تا در مورد تعویض آن درست تصمیم گیری کنید.

برای تصمیم گیری در مورد تعمیر یا تعویض لوازم خانگی باید نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • هزینه ی تعمیر دستگاه: در صورتی که هزینه ی تعمیر لوازم خانگی نصف قیمت دستگاه یا بیشتر از آن باشد، باید دستگاه را تعویض کنید.یک قانون کلی 50 درصدی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند تا تصمیم بگیرید که آیا تعمیر از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است یا بهتر است دستگاه آسیب دیده خود را جایگزین کنید. به طور مثال اگر تعمیر ماشین لباسشویی 18 میلیون باشد و دستگاه جدید به قیمت 30 میلیون باشد، ارزش تعمیر ندارد؛ چرا که قیمت تعمیر از 50 درصد قیمت یک دستگاه جدید، بیشتر است. اما اگر تخمین تعمیر 9 میلیون باشد، به طور قطع ارزش تعمیر دارد.
  • عمر دستگاه: در صورتی که عمر دستگاه بیش از 15 سال باشد، در صورت خراب شدن باید آن را تعویض کنید. معمولا دستگاه با این طول عمر کارایی خود را از دست داده و به تعمیرات مکرر و پرهزینه تری نیاز خواهد داشت، از این رو توصیه می شود که دستگاه را تعویض کنید.
  • نوع تعمیر: یکی دیگر از مواردی که در تصمیم گیری برای تعمیر یا تعویض لوازم خانگی باید به آن توجه کنید، نوع تعمیر دستگاه است. اینکه شما بخواهید از یک سرویس کار حرفه ای برای تعمیر لوازم خانگی کمک بگیرید یا خودتان تعمیر را انجام دهید، تفاوت چندانی ندارد. زمان و میزان کار مورد نیاز برای تعمیر بسیار اهمیت دارد، بسته به زمان و تلاش مورد نیاز برای تعمیر ممکن است، جایگزین کردن دستگاه راه حل بهتری باشد.
تعمیرکار مجموعه ای از لوازم خانگی

تصمیم گیری در مورد تعویض یا تعمیر لوازم خانگی به فاکتورهای متعددی بستگی دارد

آیا با نگهداری مناسب، طول عمر لوازم خانگی افزایش می یابد؟

اگر می خواهید خرید لوازم جدید را به تاخیر بیندازید، باید بدانید که تعمیر و نگهداری منظم برای لوارم خانگی بسیار مهم است. تحقیقات نشان داده است که نگهداری منظم تاثیر بسزایی در طول عمر دستگاه دارد. تعمیر و نگهداری نه تنها بر روی کارآیی و عملکرد مفید است، بلکه فرصتی را برای نگهداری پیشگیرانه فراهم می کند. با جایگزینی اجزای فرسوده قبل از خرابی آن ها، می توانید خطر خرابی و تعمیرات اضطراری را به حداقل برسانید. اما در صورت مواجه با مشکل نیز نگران نشوید و با یک تکنسین حرفه ای به جهت تعمیرات لوازم خانگی تماس بگیرید.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی طول عمر مفید لوازم خانگی پرداختیم، میانگین عمر مفید لوازم خانگی را مشخص کرده و توضیح دادیم برای افزایش طول عمر دستگاه چه اقداماتی باید انجام دهید و در آخر توضیح دادیم که چگونه می توانید در صورت خراب شدن لوازم خانگی، در مورد تعمیر یا تعویض لوازم خانگی تصمیم گیری درستی داشته باشید.

در آخر یادآوری می کنیم که در صورت نیاز به تعمیرات لوازم خانگی می توانید از متخصصین ما در مرکز تخصصی داره چاره کمک بگیرید.