آموزش و نگهداری

7 نکته ضروری برای نگهداری از خشک کن لباس

روش های مهم مراقبت از خشک کن لباس

گزارش های اخیر مصرف کنندگان نشان داده است که یک خشک کن مدرن قبل از اینکه به تعویض نیاز داشته باشد باید 10 سال دوام بیاورد؛ اما این گمراه کننده است؛ چراکه در صورت نگهداری درست از خشک کن، دستگاه به مدت 25 سال می تواند به طور موثر کار کند، با این حال 17 درصد از مشتریان و خریداران خشک کن در 5 سال اول با یک مشکل جدی برای خشک کن مواجه می شوند.

زمانی که یک دستگاه جدید خریداری می شود باید به چشم یک سرمایه گذاری به آن نگاه کرد و هرکاری که برای طولانی شدن عمر آن نیاز است باید انجام داد، به عبارت دیگر باید نکات مهم را برای نگهداری از خشک کن رعایت کرد. اگر می خواهید از خشک کن خود بیشترین استفاده را داشته باشید باید به طور منظم از آن نگهداری کنید و استفاده ی درست از آن داشته باشید در چنین شرایطی ما به شما این اطمینان را می دهیم که دستگاه شما به صورت کارآمد و مفید کار خواهد کرد و عمر مفید آن افزایش خواهد یافت. در این مقاله ما 7 نکته اساسی در مورد چگونگی استفاده از خشک کن و نگهداری از آن را با جزئیات بیشتر به شما توضیح می دهیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

یک خانم خوشحال در حال برداشتن لباس ها از داخل خشک کن لباس

استفاده ی درست از دستگاه خشک کن لباس و افزایش طول عمر آن

از دفترچه راهنما استفاده کنید

این نکته به طور یکسان در مورد هر وسیله ای که برای استفاده در منزل خریداری می کنید، کاربرد دارد. برای نگهداری از خشک کن لباس حتما به دفترچه راهنما مراجعه کنید. تولیدکنندگان زمان زیادی را برای نوشتن کتابچه راهنمای محصولات صرف می کنند اما اکثر مصرف کنندگان به این کتابچه توجهی ندارند. شما با استفاده از دفترچه راهنمای خشک کن، در مورد نگهداری از دستگاه و برخی شرایط خاص برای کار و نگهداری آشنا می شوید. بخش عیب یابی دفترچه راهنما در شناسایی مشکلات احتمالی کمک زیادی به شما خواهد کرد؛ از این رو توصیه ی ما به شما این است که دفترچه راهنمای خشک کن را مطالعه کنید. اگر دفترچه راهنما را گم کرده اید، می توانید با یک سرچ ساده از مدل و شماره دستگاه نسخه ی آنلاین دفترچه را دانلود کرده و آن را مطالعه کنید. با مطالعه دفترچه راهنما و رعایت نکات آن می توانید در نگهداری از خشک کن و سرویس و نگهداری از لوازم خانگی موفق عمل کنید و طول عمر مفید دستگاه را به طور قابل توجهی افزایش دهید.

یک خانم با بلوز صورتی در حال مطالعه دفترچه راهنمای پلوپز

استفاده درست از لوازم خانگی با استفاده از دفترچه راهنمای کاربر

به اندازه ظرفیت خشک کن لباس از آن استفاده کنید

یکی از شایع ترین دلایل شکستگی خشک کن، قرار دادن بیش از حد لباس ها در داخل آن می باشد، پیشگیری از این مشکل بسیار ساده است. هر خشک کن ظرفیت مشخصی با حداقل و حداکثر محدودیت وزن دارد که می توانید آن را در کتابچه راهنمای کاربر بیابید و به همان اندازه لباس در داخل خشک کن بریزید. زمانی که لباس های زیادی در داخل خشک کن قرار می دهید، موتور بیش از حد گرم می شود و ممکن است موتور دچار سوختگی شود علاوه برآن این کار مانع از ورود جریان هوای موردنیاز برای کارکرد دستگاه می شود. همچنین با بیشتر شدن وزن لباس ها مدت زمان خشک کردن نیز افزایش می یابد و این باعث هدر رفتن مصرف انرژی می شود.

یک خانم در حال قرار دادن لباس ها در داخل خشک کن لباس

توجه به ظرفیت خشک کن لباس

برای نگهداری از خشک کن لباس مخزن پرز را به طور مرتب تمیز کنید

در طی فرآیند خشک کردن، پرزها در خشک کن جمع می شوند اگر سطح پرزها خیلی زیاد باشد، می تواند به دستگاه آسیب برساند و یا حتی منجر به آتش سوزی شود؛ از این رو مخزن پرز باید تمیز نگه داشته شود. این بخش از دستگاه را به طور مرتب بررسی کنید و از بار دادن بیش از حد ظرفیت وزن خشک کن خودداری کنید، مخزن پرز را به طور مرتب حداقل 2 الی 3 بار با جارو برقی تمیز کنید؛ اگر خودتان قادر به تمیز کردن این مخزن نیستید، این کار را به یک متخصص تعمیر ماشین لباسشویی و خشک کن لباس بسپارید.

یک آقا در حال تمیز کردن پرزهای مخزن پرز خشک کن لباس می باشد.

نظافت مخزن پرز خشک کن لباس

همه چیز را داخل خشک کن لباس نریزید

یک نکته مهم برای نگهداری از خشک کن این است که از خشک کن برای خشک کردن همه چیز استفاده نکنید؛ چراکه دستگاه خشک کن، فقط برای خشک کردن پارچه ها و لباس ها طراحی شده است، برخی از افراد از این وسیله برای خشک کردن وسایل دیگر مانند کیف، پول، اسباب بازی، گلاه گیس و غیره استفاده می کنند. این موضوع می تواند باعث دیر خشک شدن لباس در خشک کن شود. درب خشک کن را بسته نگه دارید، تا از ورود حیوانات خانگی و قرار دادن اشیا توسط کودک در داخل آن جلوگیری کنید چرا که این اتفاقات بسیار خطرناک هستند و می توانند خسارت های زیادی را به دستگاه وارد کنند.

یک خانم مسن با لباس قرمز که در حال قرار دادن لباس ها در داخل خشک کن لباس است.

از دستگاه خشک کن لباس تنها باید برای خشک کردن لباس ها استفاده کرد.

مجاری تهویه سبک را جایگزین کنید

یکی از راه های نگهداری از خشک کن، جایگزین کردن مجاری تهویه سبک می باشد. بسیاری از خشک کن ها دارای مجاری تهویه هستند این مجاری در صورت نیاز به تعویض از جنس آلومینیوم یا پلاستیک ساخته می شود تا انعطاف پذیری بیشتری داشته باشد، این کانال های تخلیه سبک، مستعد خم شدن و یا شکستن هستند در صورتی که این کانال ها از جنس پلاستیک باشند احتمال ذوب شدن آن ها وجود دارد. این اتفاق زمانی می افتد که گرما نتواند به طور موثر پراکنده شود و خشک کن بیش از حد گرم شود. در صورتی که خشک کن بیش از حد گرم شود احتمال آتش سوزی و آسیب دیدگی خیلی زیاد است و ممکن است خسارت های زیادی را به همراه داشته باشد. تحقیقات نشان داده است که همه ساله حدود 16000 مورد آتش سوزی در خانه هایی که لباس شویی و خشک کن دارند، اتفاق می افتد. بهترین راه برای پیشگیری از این مشکل و نگهداری از خشک کن، جایگزینی مجاری تهویه سبک و انعطاف پذیر با واحدهای فلزی جامد می باشد. اگر لباس های شما خیلی گرم می شود یا بوی سوزش می دهد حتما مجاری تهویه را بررسی کنید و در صورت نیاز آن را تعویض کنید، تا از عملکرد آن اطمینان حاصل کنید.

تکنسین حرفه ای تعمیرات خشک کن لباس در حال باز کردن مجاری تهویه خشک کن

جایگزینی مجاری تهویه خشک کن لباس

خشک کن را ثابت نگه دارید

خشک کن نیز همانند ماشین لباسشویی می تواند پایداری خود را از دست دهد و از مکان ثابت خود جابه جا شود. حرکت خشک کن می تواند به اجزای دستگاه آسیب برساند، از این رو توجه کنید که برای نگهداری از خشک کن لباس، باید آن را روی سطح ثابت نصب کرده و استفاده کرد. حتی قرار گرفتن یک بار خشک کن در وضعیت نامناسب می تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد. در صورتی که دستگاه به طور مکرر در وضعیت ناپایدار استفاده شود، منجر به ساییدگی قطعات می شود و هزینه های زیادی را به دنبال خواهد داشت. در دفترچه راهنما در مورد سطح ایده آل خشک کن توضیحاتی ارائه شده است. بار دستگاه را تکان دهید و آن را توزیع کنید تا در داخل دستگاه بی ثباتی به وجود نیاید، با استفاده از این عملکرد می توانید طول عمر خشک کن را در میان مدت و بلند مدت افزایش دهید.

خشک کن لباس دو قلو در مکان ثابت قرار گرفته است.

ثابت بودن مکان خشک کن لباس

تهویه را ببندید

یکی دیگر از نکات مهم در نگهداری از خشک کن لباس این است که دریچه تهویه را ببندید. زمانی که از خشک کن استفاده می کنید، فضای دریچه و تهویه گرم می شود؛ این موضوع می تواند فضا را به گزینه ای جذاب برای پرندگان و حیواناتی که به دنبال مکانی گرم و خشک هستند، تبدیل کند. این موضوع در زمانی که هوا سردتر می شود، بیشتر اهمیت می یابد و ممکن است پرندگان در فضای دریچه برای خود لانه درست کنند. و این موضوع باعث می شود که خشک کن بیش از حد گرم شود. برای جلوگیری از بروز این مشکل می توانید دریچه را با صفحه ارائه شده ببندید. برای دریافت هرگونه سوال در مورد نگهداری خشک کن می توانید با متخصصین ما در مرکز تخصصی تعمیرات لوازم خانگی داره چاره تماس بگیرید.

یک نفر در حال بستن دریچه خشک کن لباس

بسته شدن دریچه خشک کن لباس و فشار بیش از حد به دستگاه

سخن پایانی

برای مراقبت از خشک کن لباس لازم است یکسری نکات را رعایت کنید. برای انجام این کار می توانید از دفترجه راهنما استفاده کنید، مکان خشک کن را ثابت کنید، از خشک کن فقط به منظور خشک کردن لباس ها استفاده کنید، تهویه خشک کن را ببندید و مجاری تهویه سبک را جایگزین کنید. امیدواریم این مقاله برایتان مفید واقع شده باشد.