آموزش و نگهداری

این 7 نشانه را در اجاق گاز و فر نادیده نگیرید

اجاق گاز و فر که درب آن ها باز بوده و غذاهای مختلف درون آن ها قرار دارند

اجاق گاز و فر یک وسیله ضروری است که در هر خانه ای وجود دارد. از نوع شعله ای آن گرفته تا برقی و دیجیتالی امروزی، وظیفه ی پخت و پز و یا گرم نگه داشتن غذا، بر عهده‌ی اجاق گاز و فر بوده است. بنابراین می توان گفت اگر این وسیله به درستی کار نکند، موجب بروز مشکلاتی در روند کار آشپزخانه می‌شود. البته جای نگرانی نیست؛ چرا که هر اجاقی قبل از خراب شدن علائمی را نشان می‌دهد که با توجه به آن ها می توانیم از خراب شدن آن جلوگیری نماییم. در اینجا مقاله 7 علامت واضحی که در صورت مشاهده باید با یک تعمیرکار تماس بگیرید را آورده ایم. اگر:

اجاق گاز و فر که درب فر آن باز است و یک مرغ بریان و تعدادی نان در آن است.

در صورت مشاهده ی این علامت ها در اجاق گاز تماس با یک تعمیر کار را فراموش نکنید

بوی جدیدی از اجاق گاز و فر احساس کردید

به احتمال زیاد در هنگام پخت و پز، بوهای مختلفی از اجاق به مشام می‌رسد؛ اما اگر بوی جدیدی را از اجاق گاز و فر استشمام کردید که تا به حال با آن مواجه نشدید، نشان دهنده ی اشکالی در روند کار آن ها می باشد. ممکن است  بویی شبیه به سیم سوخته را احساس کنید که جرقه و یا آتش سوزی را با خود به همراه دارد. از طرفی دیگر اگر متوجه بوی گاز شدید، شک نکنید که اجاق دچار نشتی شده است. پس در اسرع وقت آن را خاموش کرده و با یک تکنسین حرفه ای تماس بگیرید.

خانمی که در کنار اجاق گاز ایستاده و جلوی بینی خود را به دلیل بوی بد اجاق گاز با دستمال گرفته

اگر بوی عجیب و جدیدی از اجاق گاز به مشام رسید، نشان دهنده ی مشکل در قطعات آن است

صداهای عجیب از اجاق گاز و فر شنیدید

اگر اجاق گاز و فر مشکلی نداشته باشند، کاملا بی سر و صدا کار خود را انجام می دهند. اگر صدایی شبیه به وزوز یا کلیک را می شنوید، علامت آن است که یک قطعه معیوب و یا شل در آن‌ها وجود دارد که نیاز به تعمیر دارد. احتمال آن که این صداها به خودی خود از بین بروند، وجود ندارد و ممکن است خرابی این قطعات، اجاق گاز را از کار بیاندازد. پس در این مواقع یک تکنسین باتجربه می تواند اجاق گاز و فر شما را بررسی کند تا مشکلات اساسی را تشخیص داده و منبع اصوات را ردیابی کند. حتی ممکن است بتوانند تعمیرات پیشگیرانه را انجام دهند تا از وقوع یک خرابی بزرگ تر پیشگیری کند و یک قطعه کوچک فرسوده را جایگزین نماید.

صداهای عجیب و جدیدی که از اجاق گاز و فر ساطع می شود

اگر صداهای عجیب از اجاق گاز شنیدید احتمالا قطعه ای از آن دچار مشکل شده است

ظروف دچار سوختگی شدند

اگر در هنگام پخت و پز حواستان به دما و شعله های اجاق گاز و فر است و با این حال ظروف دچار سوختگی می شوند، به این دلیل نیست که مهارت های آشپزی شما یک شبه از بین رفته است؛ به احتمال زیاد مشکلی در اجاق گاز و فر وجود دارد. طراحی اجاق به صورتی است که غذا را پخته به شما تحویل می دهد، اما این تنها در مواقعی اتفاق می افتد که مشکلی در عملکرد آن وجود نداشته باشد. اگر ظروف داخل فر به طور دائم می سوزند، به احتمال زیاد ترموستات اجاق گاز و یا سایر اجزای آن دچار مشکل شده اند. اگرچه حتی بهترین آشپزها نیز می توانند گاهی اوقات غذا را بسوزانند ، اما اگر این مسئله به یک مشکل ثابت تبدیل شده ، وقت آن رسیده که اجاق  را بررسی کنید.

ظرفی که کف آن سوخته است

اگر دما و شعله های اجاق گاز درست است و ظرف غذا می سوزد نشان دهنده ی مشکل در کارکرد اجاق است

روند پخت و پز غذا توسط اجاق گاز و فر طولانی شد

اجاق گازهای امروزی به صورتی طراحی شده اند که در  سریع ترین زمان ممکن غذا را پخته و گرم تحویل دهند. حال اگر زمان پخت غذا و یا گرم کردن آن توسط اجاق گاز و فر، طولانی تر شده است، ممکن است سنسور دما یا حتی منبع تغذیه اجاق گاز دچار مشکل شده باشد و بهتر است با یک تعمیرکار برای بررسی فر جاق گاز خود تماس بگیرید.

خانمی که در حال باز کردن درب فر است

طولانی شدن زمان پخت به علت مشکل در عملکرد اجاق گاز

سوختن ناهماهنگ مشعل ها

بسیاری از مردم به فکر سرویس مشعل های اجاق نیستند و اهمیتی به آن نمی دهند. اما اگر مشعل های گاز زور گرم کردن غذا را نداشته باشند و از کار بی افتند، نشانه ی آن است که باید توسط یک تکنسین با تجربه تعمیر شوند. در بسیاری از موارد ، ممکن است علت وقوع این مشکل، مسدود شدن نازل گاز توسط باقی مانده های غذا و یا چربی باشد. اما در برخی مواقع وجود اجزای فرسوده است که باید تعویض شوند.

شعله های گازی که به صورت ناهماهنگ می سوزند

وقتی شعله های گاز به صورت ناهماهنگ می سوزد اجاق دچار مشکل شده است

اجاق دچار مشکلات برقی بود

اگر اجاق گاز و فر به درستی کار نمی کنند، لزوما مشکل از گاز نیست. اجاق و فر نیز برای کارکرد صحیح به برق نیاز دارند. برای راه اندازی اشتعال گاز و لوازم جانبی و ویژگی هایی مانند چراغ فر و تایمر به برق نیاز دارید. در واقع برق می تواند مشکلات جدی برای اجاق گاز ایجاد کند. بنابراین، شما به یک تکنسین نیاز دارید که بتواند هر مسئله برق را با خیال راحت حل کند.

خانمی که از مشکلات برقی اجاق گاز و فر تعجب کرده است

یکی از دلایل خراب شدن اجاق گاز می تواند مربوط به مشکلات برقی آن باشد

اهمیت تماس با تکنسین تعمیرات اجاق گاز و فر:

به یاد داشته باشید که اجاق گاز و فر معیوب می تواند خطر آتش سوزی را در خانه ایجاد کند. هیچ یک از علائم گفته شده را نادیده نگیرید. این مشکلات به خودی خود حل نمی شوند و فقط با گذشت زمان بدتر می شوند. بنابراین ، با تأخیر در تعمیر در واقع یک مشکل بزرگ تر را ایجاد می کنید. اگر مشکل اجاق گاز و فر را دارید ، می توانید با تکیه بر تخصص و تجربه یک تکنسین حرفه ای تعمیرات لوازم خانگی راه حلی موثر و کارآمد ارائه دهید. تکنسین شما می تواند اجاق گاز شما را برای تشخیص و مشکلات اساسی ارزیابی کند و مطمئن شود که با خیال راحت کار می کند. پس در صورت بروز مشکل با یک تکنسین حرفه ای به جهت آموزش و نگهداری و یا در مواقعی تعمیرات لوازم خانگی خود تماس بگیرید.