تعمیرات

6 علت نشتی آب ماشین ظرفشویی و نحوه تعمیر آن

دلایل نشتی آب ماشین ظرفشویی

هیچ چیز بدتر از این نیست که قبل از خارج شدن از خانه ماشین ظرفشویی را روشن کنید و هنگامی که به خانه باز می گردید کف آشپزخانه خود را غرق در آب ببینید. اگر بعد از هر بار استفاده از ماشین ظرفشویی خود ناچار می شوید آبی را که از زیر ماشین ظرفشویی نشت داده پاک کنید، وقت آن است که به حل این مشکل بپردازید. خبر خوب این است که برای رفع این مشکل نیازی به خرید دستگاه جدید ندارید. دلایل متداولی برای نشتی آب ماشین ظرفشویی شما وجود دارد که می توان آن را برطرف کرد.

1- مشکلات مربوط به درب ماشین ظرفشویی

اگر متوجه شوید که آب مستقیم در زیر درب دستگاه جمع شده است، ممکن است تصور کنید که ماشین ظرفشویی شما خراب است. در حالی که درب ماشین می تواند عامل اصلی مشکل باشد. گاهی اوقات سستی و یا خرابی چفت درب می تواند باعث شود که به درستی بسته نشود و آب نشتی دهد. برای حل این مشکل یک راه ساده وجود دارد و تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که قفل درب را با پیچ گوشتی محکم کنید. در صورت ادامه نشت آب از درب، شاید لازم باشد که قفل جدیدی نصب کنید. قبل از انجام این کار، واشر را چک کنید. نقص در واشر یکی دیگر از دلایل شایع نشتی آب درب ظرفشویی است.

واشر در واقع مهر و موم اساسی دور تا دور درب است و کارکرد آن جلوگیری از نشتی آب است. درست مانند واشر یخچال، واشر ماشین ظرفشویی نیز با گذشت زمان ممکن است آسیب ببیند یا شل شود. ابتدا با پارچه ای نرم واشر را تمیز کنید تا بقایای مواد غذایی از آن پاک شود و سپس آسیب های احتمالی آن را بررسی کنید. اگر پارگی یا سوراخی در آن وجود دارد، باید آن را تعویض کنید تا نشت آب متوقف شود.

نشتی آب به دلیل مشکل درب ماشین ظرفشویی

نشتی آب ماشین ظرفشویی به دلیل خراب بودن درب

2- نشتی آب بر اثر سوراخ شدن مخزن یا دیگ ماشین ظرفشویی

اگر شما جزء افرادی هستید که به طور مرتب از ماشین ظرفشویی استفاده می‌کنید یا مدت زمان زیاداز خرید دستگاه می‌گذرد، ممکن است شاهد وجود منفذهایی در  مخزن و یا دیگ ماشین ظرفشویی باشید. املاح و مواد معدنی آب ورودی به دستگاه و همچنین شوینده‌های نامناسب می‌توانند موجب پوسیدگی مخزن ماشین ظرفشویی شده و به تدریج در سطح آن سوراخ ایجاد کنند. همین امر باعث می شود تا آب به بیرون نشت کرده و در زیر دستگاه جمع شود. امکان تعمیر برخی از دیگ‌های ماشین ظرفشویی وجود دارد و جای نگرانی نیست؛ اما اگر دستگاه قدیمی است ممکن است برای پیدا کردن یک دیگ جایگزین به مشکل بر بخورید. در صورت جدی بودن این مساله ممکن است لازم باشد ماشین ظرفشویی را نیز ارتقا دهید. البته بهتر است مشکلات اساسی را که ممکن است به دیگ ماشین ظرفشویی شما آسیب برساند بررسی کنید. مثلا مواد شوینده را عوض کنید و سطح آلاینده های آب را کم کنید. همچنین ممکن است مساله دیگری باعث بروز مشکل در وسایل خانه شما شده باشد که شما از آن بی خبر باشید.

آب از ماشین ظرفشویی نشت کرده است

نشتی آب ماشین ظرفشویی به دلیل سوراخ شدن مخزن

3- تاثیر شیرهای برقی شل یا آسیب دیده بر نشتی آب ماشین ظرفشویی

هرچه مدت زمان استفاده از ماشین ظرفشویی بیشتر باشد، احتمال شل شدن شلنگ ها و اتصالات داخلی دستگاه نیز بیشتر می‌شود. بهتر است به جهت جلوگیری از مشکلات، شلنگ تخلیه وسیله را هر چند وقت یکبار بررسی کنید تا مطمئن شوید همه چیز سالم به صورت ایمن به دستگاه متصل است. حتی گاهی شل شدن گیره‌های متصل به شلنگ، می‌تواند باعث نشتی جزئی آب شود. همچنین عملکرد مناسب شیر ورودی آب بسیار مهم است؛ چرا که خرابی آن می‌تواند باعث جاری شدن آب شود. پس بررسی شیلنگ ها را از نظر آسیب دیدگی فراموش نکنید. در صورت وجود پارگی، تعویض شلنگ کار بسیار ساده‌ای است. بیشتر ابزار فروشی‌ها برای تعویض، شلنگ دارند و به راحتی می‌توان آن را خریداری کرد. برای اطمینان از شلنگ مناسب، فقط باید مدل ماشین ظرفشویی خود را چک کنید. از طرف دیگر اگر شیر برقی خراب شده باشد، می توانید از آن عکس بگیرید و از فروشگاه‌های ابزار برای تعویض آن راهنمایی بخواهید. البته اگر از انجام این کار اطمینان ندارید، تکنسین حرفه‌ای برای تعمیرات لوازم خانگی می‌تواند به شما کمک کند.

یک نفر در حال محکم کردن شیلنگ ها و اتصالات داخل ماشین ظرفشویی

نشتی آب به دلیل شل شدن شیلنگ ها و اتصالات داخل ماشین ظرفشویی

4- تراز نبودن ماشین ظرفشویی عامل نشتی آب

یکی از ساده ترین راه‌ها برای جلوگیری از نشتی آب ماشین ظرفشویی، اطمینان از تراز بودن دستگاه است. درست مانند ماشین لباسشویی، اگر جای ماشین ظرفشویی نیز نامناسب باشد، آب زیر دستگاه جمع شود. خوشبختانه لوازم خانگی جدید به طور معمول دارای پایه‌های قابل تنظیم هستند، بنابراین می‌توان از تراز بودن آنها اطمینان حاصل کنید. هنگامی که ماشین ظرفشویی شما به طور کامل تراز شد، باید کارکرد درست آن را بررسی نمایید و به خاطر داشته باشید که قبل از شروع به حرکت دادن لوازم خانگی، برق آن را قطع کنید. اتصال آب و برق می‌تواند بسیار خطرناک باشد، مراقب باشید که دچار برق گرفتگی نشوید.

نشتی آب ماشین ظرفشویی به دلیل تراز نبودن

تراز نبودن ماشین ظرفشویی، یکی از دلایل نشتی آب

5-تاثیر استفاده از شوینده نامناسب در نشتی آب ماشین ظرفشویی

یکی دیگر از دلایل عمده نشتی آب ماشین ظرفشویی استفاده از شوینده نامناسب است. اگر مواد شوینده تمام شده و یا در دسترس نیست، استفاده از صابون مایع  ممکن است وسوسه انگیز باشد، اما این کار اشتباه است. این نوع شوینده‌ها بیش از حد کف کرده و می تواند موجب نشتی آب شود. حتی استفاده از مایع صابون ظرفشویی معمولی برای شستشوی ظروف قبل از قرار دادن آنها در ماشین ظرفشویی نیز می تواند مشکل‌ساز باشد. حباب‌های بوجود آمده از این مایع صابونی باعث فشار بیش از حد بر روی درز درب ظرفشویی شده و منجر به نشتی آن می‌شود. بنابراین فقط باید همیشه از شوینده‌هایی استفاده کنید که مخصوص ماشین ظرفشویی هستند.

شوینده نامناسب دلیل نشتی آب ماشین ظرفشویی

نشتی آب ماشین ظرفشویی به دلیل استفاده از شوینده های نامناسب

6- نشتی آب ماشین ظرفشویی بر اثر آبگیری زیاد

نکته‌ی آخری که باید بررسی کنید آن است که آیا دستگاه شما بیش از حد مجاز آب مصرف می‌کند یا خیر. این امر می‌تواند مشکلات جدی را با خود به همراه داشته باشد؛ زیرا برای تخلیه درست با مشکل روبه‌رو خواهد شد و آب در کف آشپزخانه جمع می شود. همچنین ممکن است سوئیچ شناور شیر ورودی آب دستگاه خراب شده باشد و موجب نشتی آب گردد. بسته به مدل ماشین ظرفشویی شما، ممکن است یک راه حل سریع و ساده برای این حل مسئله وجود داشته باشد. بنابراین بهتر است کتابچه راهنمای وسیله خود را بررسی کنید. در آنجا باید جزئیات بیشتری در مورد سیستم تخلیه و علل آبگیری ذکر شده باشد. همچنین می‌توانید به جهت آموزش و نگهداری لوازم خانگی با یک تکنسین حرفه‌ای مشورت کنید.

نشتی و سرریز شدن آب به دلیل مصرف بیش از حد آب

مصرف بیش از اندازه آب و سرریز شدن آب از ماشین ظرفشویی

داشتن یک وسیله ای که نشتی می‌دهد می تواند آزاردهنده باشد، به خصوص زمانی که نمی دانید چرا این اتفاق افتاده است. اگر تعمیر ماشین ظرفشویی جزو کارهای مورد علاقه شما نیست، قبل از این که علت نشتی آب آن را بیابید باید اطلاعات زمینه ای خود را در این رابطه افزایش دهید.

هیچگاه نشتی آب ماشین ظرفشویی را هر قدر هم که کم باشد نادیده نگیرید، زیرا ممکن است مسئله جدی تری وجود داشته باشد. در این رابطه می توانید از تخصص از تعمیرکار کمک بگیرید. یک تکنسین باتجربه می تواند ماشین ظرفشویی شما را بطور کامل ارزیابی کند و یک راه حل سریع برای مشکل نشتی آب آن به شما ارائه کند.