آموزش و نگهداری

مواردی که عملکرد صحیح یخچال را تحت تاثیر قرار می دهد

تکنسین در حال پیدا کردن دلیل سرد نشدن بخچال

یخچال ها لوازم خانگی مهمی هستند که نقش پر رنگی در دوام مواد غذایی دارند. بد نیست بدانید طول عمر آن ها به طور متوسط 17 سال است؛ به عبارتی این دستگاه می تواند نزدیک به دو دهه، مسئولیت سالم نگه داشتن مواد غذایی تان را بر عهده بگیرد. اما در این بین ممکن است مشکلاتی باعث اختلال در روند کار آن شود و غذا زودتر خراب شده یا نوشیدنی ها به اندازه ی انتظار، سرد نشوند. این موضوع نه تنها بسیار ناخوشایند بوده بلکه باعث اتلاف غذا و انرژی نیز می شود. در این مقاله قصد داریم تا عوامل مختلفی که عملکرد صحیح یخچال را تحت تاثیر قرار می دهد، بررسی کنیم و راه حل های ساه ای که می توان برای برگشت قدرت یخچال انجام داد را به شما نشان دهیم.

خانمی که دلیل سرد نشدن فضای داخل یخچال را نمی داند

دلایل متفاوتی وجود دارند که می توانند عملکرد یخچال را تحت تاثیر قرار دهند.

مشکل در برق یخچال

اولین چیزی که ممکن است عملکرد صحیح یخچال را تحت تاثیر قرار می دهد و باید بررسی شود، پریز برق است. همانطور که می دانید هیچ دستگاهی بدون برق کافی کار نمی کند و اگر پریز برق مشکل داشته باشد، یخچال به درستی کار نمی کند. پس بهتر است قبل از اینکه به فکر تماس با یک تکنسین لوازم خانگی باشید، مطمئن شوید که برق آن به درستی کار می کند. اگر برق نوسان داشته باشد، ممکن است به خرابی کمپرسور منجر شود و مواد غذایی داخل یخچال سرد نخواهد ماند. سوکت معیوب یا اتصال شل پریز برق می تواند دلیل سرد نشدن یخچال باشد.

عدم گردش هوای مناسب در یخچال و فریزر

یکی از دلایلی که می تواند عملکرد صحیح یخچال را تحت تاثیر قرار می دهد، کمبود گردش هوا است که ممکن است زیاد به آن توجه نشود. اما باید بدانید که گردش هوا برای فرآیند خنک سازی داخل یخچال، بسیار مهم است. اگر منافذ و یا دریچه های یخچال مسدود باشد، گردش هوا به درستی انجام نمی گیرد و سبب سرد نشدن فضای داخل یخچال می شود. راه حل این مشکل بسیار ساده است، تنها کافی است که دریچه ها را در هر دو بخش یخچال و فریزر پیدا کرده و هر آنچه را که مانع گردش هوا در آن قسمت می شود را بردارید. فراموش نکنید که دریچه ها در فریزر را نیز بررسی کنید چرا که  عملکرد داخل محفظه یخچال را تحت تاثیر قرار می دهند.

دریچه ی کثیف و غبار آلود یخچال

اگر دریچه های یخچال غبار آلود باشند باعت تاثیر منفی بر روی کارکرد یخچال می شوند

کثیف بودن فضای زیر یخچال

ممکن است شما در تمیز و مرتب نگه داشتن یخچال بسیار کوشا باشید، اما به زیر دستگاه توجهی نکنید. باید بدانید که یکی از اساسی ترین اجزای تشکیل دهنده ی یخچال در زیر دستگاه قرار دارد که شامل  کلیه اجزای مهم از جمله کمپرسور، سیم پیچ و فن است. این قطعات نقش ستون فقرات را برای یخچال شما بازی می کنند. بنابراین بدون آن ها، دستگاه شما به درستی کار نخواهد کرد. در نتیجه اگر عملکرد صحیح یخچال دچار اختلال شده است و با مشکل خنک نشدن یخچال مواجه هستید، ممکن است یکی از این اجزا از جای خود خارج شده و یا تحت فشار باشد.
به تمام گرد و غباری که می تواند در زیر یخچال جمع شود، فکر کنید و در نظر بگیرید که چقدر این باعث کثیف شدن مکانیسم های یخچال شما می شود. قبل از شروع به تمیز کردن یخچال، آن را خاموش کرده و از پریز برق جدا کنید. یخچال و فریزر خود را با احتیاط بیرون بکشید و از برس نرم برای پاک سازی بقایای آن استفاده کنید. پس از اتمام کار ، یخچال را دوباره روشن کرده و مدتی صبر کنید. سپس می توانید دوباره عملکرد یخچال را بررسی کنید.

یک آقا در حال تمیز کردن فضای زیر یخچال

زدودن گرد و غبار از پشت و زیر یخچال در عملکرد بهتر آن بسیار مهم است

خراب بودن سوئیچ درب یخچال

در آخر، سوئیچ درب را بررسی نمایید؛ چرا که برخی از دستگاه ها به دلیل خرابی سوئیچ ممکن است با عدم عملکرد صحیح یخچال و مشکلات خنک سازی رو به رو شوند. وقتی درب باز است، به عبارتی موتور یخچال ها متوقف می شوند تا خنک کننده ی فعال را متوقف کنند. این عمل باید به طور خودکار اتفاق بیفتد، اما در صورت خرابی سوئیچ ممکن است این توقف اتفاق نیوفتد. بهترین راه برای بررسی این مسئله فشار دادن سوئیچ درب است. اگر چراغ یخچال خاموش شود، سوئیچ به درستی کار می کند. در غیر اینصورت یخچال شما نیاز به تعمیر دارید. پس اگر با مشکل رو به رو شدید، حتما برای تعمیرات یخچال فریزر با ما تماس بگیرید.

پوسیده بودن واشر درب یخچال

واشر درب یک جز اساسی برای نگه داشتن هوای سرد داخل یخچال است که با گذشت زمان پوسیده، شل یا آسیب دیده می شوند. می توانید واشرها را با پارچه ای نرم و مرطوب پاک کنید و سپس به دنبال نشانه های پارگی بر روی آن ها باشید. اگر متوجه خسارتی نشدید، به این معنا نیست که واشرها سالم هستند. بهترین راه برای بررسی  واشرها، قرار دادن یک تکه کاغذ بین درب یخچال و واشرها است. اگر هنگام بسته شدن در بتوانید کاغذ را حرکت دهید یا بیرون بکشید، هوا خارج می شود. نوار پلاستیکی درب یخچال و یا واشر پوسیده ممکن است اجازه ی ورود هوای گرم را به داخل یخچال بدهد. بنابراین نه تنها مصرف انرژی افزایش می یابد بلکه عملکرد صحیح یخچال را تحت تاثیر قرار می دهد. پس برای انجام تعمیر باید واشر را تعویض کنید یا با تکنسین لوازم خانگی به جهت تعمیرات لوازم خانگی صحبت کنید. از طرف دیگر نیز ممکن است به دلیل خراب شدن یا ضعیف شدن آهنربای موجود، درب یخچال به درستی بسته نشود و هوای سرد از داخل یخچال به راحتی بیرون برود و هوای گرم جایگزین آن شود.

دست تعمیرکاری که در حال چک کردن نوار درزگیر دور یخچال است

سالم بودن نوار درزگیر دور درب یخچال از خارج شدن هوای سرد از داخل یخچال به بیرون جلوگیری می کند

اگر راه حل های بالا را امتحان کرده اید و هنوز هم با مشکلات عدم عملکرد صحیح یخچال مواجه هستید ، وقت آن است که با یک متخصص به جهت تعمیرات لوازم خانگی تماس بگیرید. یک تکنسین باتجربه می تواند یخچال شما را از نظر مسائل اساسی ارزیابی کرده و یک راه حل تعمیر ارائه دهد. سپس می توانید در مورد اینکه آیا دستگاه شما می تواند با موفقیت تعمیر شود یا زمان آن است که یک نسخه جدید را در نظر بگیرید ، آگاهانه تصمیم بگیرید.