آموزش و نگهداری

ظروفی که نباید در ماشین ظرفشویی خود قرار دهید

ظروفی که نباید در داخل ماشین ظرفشویی قرار داد.

ماشین ظرفشویی یک وسیله ی ضروری برای سهولت در نظافت منزل می باشد. متاسفانه نمی توان همه چیز را داخل ماشین ظرفشویی قرار داد؛ چرا که قرار دادن برخی وسایل حتی در چرخه های ملایم ماشین ظرفشویی می تواند باعث خراب شدن دستگاه شود. در چنین شرایطی به تعمیرکار ماشین ظرفشویی نیاز خواهید داشت. بنابراین ما در این مقاله تصمیم گرفتیم وسایلی را که هرگز نباید در داخل ماشین ظرفشویی قرار بگیرند را مورد بررسی قرار دهیم.

تعمیرکار ماشین ظرفشویی در حال تعمیر ماشین ظرفشویی

خراب شدن ماشین ظرفشویی در صورت استفاده ی نادرست

ظروف کریستال

ظروف کریستال همیشه باید با دست شسته شوند؛ چرا که دمای بالای آب یا دمای بالا که در مرحله خشک کردن ماشین ظرفشویی وجود دارد، ممکن است باعث ترک خوردن و شکسته شدن ظروف کریستال شود؛ از این رو توصیه ما به شما این است که کمی وقت بگذارید و ظروف بلوری را با دست بشویید.

3 عدد گلاس در کنار ماشین ظرفشویی

پرهیز از شستن ظروف کریستال در داخل ماشین ظرفشویی

ظروف چوبی

آب گرم ماشین ظرفشویی می تواند ظروف چوبی را از حالت و فرم خود خارج کرده و یا باعث کدر شدن رنگ ظروف شود؛ از این رو توصیه می شود کاسه های چوبی، تخته های برش و ظروف چوبی دیگر را با دست بشویید و اجازه دهید در هوا خشک شوند تا زیبایی و کارایی آن ها آسیب نبیند.

قاشق و کفگیر چوبی در کنار ماشین ظرفشویی

خودداری از قرار دادن ظروف چوبی داخل ماشین ظرفشویی

ظروف تزئینی

هرگز ظروف تزئینی و ظروف با حاشیه های طلایی را داخل ماشین ظرفشویی قرار ندهید. مواد شوینده می تواند به این وسایل ظریف آسیب بزند و الگوهای تزئینی این ظروف در ماشین ظرفشویی محو شوند، از این رو برای حفظ ارزش و زیبایی ظروف تزئینی و لیوان هایی با حاشیه طلایی حتما آن ها را با دست بشویید. قرار دادن ظروف چینی یا سرامیکی که با دست رنگ آمیزی نشده است در داخل ماشین ظرفشویی بی خطر است.

ظروف تزئینی با آبکاری طلا

پرهیز از قرار دادن ظروف با آبکاری طلا در داخل ماشین ظرفشویی

ظروف مسی

قابلمه ها و سایر ظروف مسی را به جای قرار دادن در ماشین ظرفشویی با صابون ملایم بشویید. شرایط سخت ماشین ظرفشویی می تواند باعث لکه دار شدن ظروف مسی شود. همین مشکل در مورد ظروف چدنی نیز وجود دارد و این ظروف در داخل ماشین ظرفشویی لکه دار شده و زنگ می زنند. با شستن این ظروف در داخل ماشین ظرفشویی چاشنی غذاهای خوشمزه پخته شده در این ظروف را از دست خواهید داد.

ظروف مسی که روش علامت ضربدر کشیده شده است.

قرار دادن ظروف مسی در داخل ماشین ظرفوشویی ممنوع

رنده و الک

سوراخ های کوچک رنده و الک در صورت قرار دادن در ماشین ظرفشویی ممکن است به هم بچسبند. شما می توانید این ظروف را با استفاده از یک فرچه نرم  و اسفنج بشویید. ابتدا محلولی از آب داغ و مایع شستشو تهیه کنید و فرچه و رنده و الک را در داخل آن خیس کنید و آن را با فرچه بشویید و سپس با آب خنک، آن را آب کشی کنید.

یک نفر در حال شستن رنده با اسفنج

شستن رنده با اسفنج

لیوان عایق بندی شده

لیوان های عایق بندی شده برای گرم یا خوب و خنک نگه داشتن نوشیدنی های شما به مدت طولانی فوق العاده هستند. اما اگر این ظروف را داخل ماشین ظرفشویی قرار دهید ممکن است برای همیشه قابلیت خود را از دست دهند. لیوان های عایق دار دارای لایه های داخلی یا خارجی از عایق بندی هستند که طی یک چرخه ماشین ظرفشویی فضای بین این دو لایه با آب پر می شود و اثرات عایق را از بین می برد.

دو عدد لیوان عایق بندی شده به رنگ قرمز و آبی که علامت ضربدر روی آن کشیده شده

لیوان عایق بندی شده نباید داخل ماشین ظرفشویی شسته شود.

تابه های نچسب

قبل از شستن قابلمه ها و تابه های نچسب، باید دستورالعمل های سازنده را بررسی کنید. برخی از مارک ها برای قرار دادن در داخل ماشین ظرفشویی ایمن نیستند و در برابر آب گرم و گرمای چرخه شستشو خراب می شوند. اگر در این مورد مطمئن نیستید، بهتر است احتیاط کرده و قابلمه های نچسب را با دست بشویید تا کیفیت آن ها از بین نرود.

یک نفر که در حال قرار دادن تابه ی نچسب در داخل ماشین ظرفشویی است.

قرار دادن تابه های نچسب در داخل ماشین ظرفشویی ممنوع

ظروف برچسب دار

قرار دادن شیشه یا بطری برچسب دار در داخل ماشین ظرفشویی باعث می شود که چسب ها کنده شود و فیلتر ماشین ظرفشویی را مسدود کند، از این رو به تعمیر ماشین ظرفشویی نیاز خواهید داشت. علاوه برآن تکه های برچسب می توانند روی ظروف دیگر از وسایل ماشین ظرفشویی بچسبند و بعد از خشک شدن آن ها را خراب کنند، از این رو بهتر است این ظروف را با دست بشویید.

چند عدد بطری برچسب دار که روی آن علامت ممنوع گذاشته شده است.

پرهیز از قرار دادن بطری برچسب دار در داخل ماشین ظرفشویی

چاقوها

اگر می خواهید چاقوهایتان تیز بمانند، نباید آن ها را داخل ماشین ظرفشویی قرار دهید. ماشین ظرفشویی می تواند تیزی تیغه های چاقو را از بین ببرد و استفاده از آن ها را دشوار کند. اگر تمایل ندارید که مدام چاقوهای خود را تراش داده و تیز کنید، بهتر است که آن ها را با دست بشویید.

یک نفر که در حال شستن دو چاقو با دست در سینک ظرفشویی

شستن چاقو با دست

سخن پایانی

درسته که شستن ظرف ها کار دشواری است و ماشین ظرفشویی سهولت را برای افراد به ارمغان می آورد. اما بعضی اوقات با شستن برخی از ظروف در دست و نگهداری از ماشین ظرفشویی می توانید سال ها با اطمینان خاطر از دستگاه استفاده کنید و نیازی به تعمیر ماشین ظرفشویی نداشته باشید. اگر در مورد خراب شدن ماشین ظرفشویی خود نگران هستید، برای یافتن راه حل های طولانی مدت برای نگهداری از ماشین ظرفشویی می توانید از متخصص حرفه ای تعمیرات لوازم خانگی کمک بگیرید.