تعمیرات

رایج ترین مشکلات مربوط به شعله اجاق گاز و تعمیر آن

مشکلات رایج اجاق گاز

اجاق گاز یکی از لوازم اساسی آشپرخانه به حساب می‌آید و وقتی دچار مشکل می‌شود، اختلال در کار روزمره را به وجود می‌آورد. اما جای نگرانی نیست. در واقع حل بسیاری از مشکلات اجاق گاز آسان‌تر از تصور شما است و نیازی به ابزار خاص برای تعمیر ندارد. در این مقاله، به سه مورد از رایج‌ترین مشکلات مربوط به شعله اجاق گاز و چگونگی تعمیر آن در خانه نگاهی خواهیم انداخت. 

روشن نشدن شعله اجاق گاز

یکی از رایج‌ترین اشکالات اجاق گاز، روشن نشدن شعله‌ی آن است. اگر با این قضیه روبه‌رو شدید، می‌توان گفت چند مورد محدود وجود دارد که ممکن است باعث ایجاد مشکل شده باشد. اولین کاری که باید انجام دهید مشاهده دقیق عملکرد مشعل گاز است که می‌تواند به شما سرنخ‌های مفیدی خواهد داد. هنگامی که مشعل اجاق گاز خود را روشن می کنید، باید صدای جرقه همراه با کمی بوی کمی گاز را حس کنید. اگر صدای جرقه را به گوش می‌رسد اما بوی گاز را احساس نمی‌کنید، احتمال مشکلی در رابطه با جریان گاز وجود دارد. از طرف دیگر اگر صدای جرقه را نشنیدید، اما بوی گاز را حس کردید، اختلال در کارکرد فندک گاز است. برای رفع این اشکال، اجاق گاز را از برق بکشید و میله‌های آهنی درپوش مشکی مشعل را با دقت بردارید، سپس بدون ایجاد مشکل در سیم کشی‌ها، هرگونه آلودگی، دوده یا رسوب مواد غذایی را تمیز کنید. سپس همه چیز را سر جای خود قرار دهید و سعی کنید مشعل گاز را روشن کنید. اگر مجددا کار نکرد، اتصال گاز است که به تعمیرات بیشتری نیاز دارد و یا این که باید یک فندک جدید تهیه کنید.

یک نفر در حال تلاش برای روشن کردن شعله ی اجاق گاز

روشن نشدن شعاه اجاق گاز یکی از مشکلاتی است که ممکن است در روند کار اجاق، مشکل ایجاد کند

دیر گرم شدن شعله اجاق گاز

یکی دیگر از اشکالات اجاق گاز، دیر گرم شدن شعله‌ی آن است. این امر اغلب در اثر رسوب بقایای موادغذایی، چربی‌ها و سایر موادی است که موجب مسدود شدن منفذهای مشعل گاز و در نتیجه غیر یکنواخت سوختن شعله‌های اجاق گاز می‌شود. این امر بر کارایی اجاق تأثیر گذاشته و روند پخت و پز را با تاخیر همراه می‌کند. راه حل این مشکل نیز تمیز کردن و باز کردن تمام منفذها است. برای انجام این کار سیم برق را بکشید. درپوش‌ها را بردارید و آن‌ها را در یک سینک پر از آب گرم و شوینده خیس کنید. سپس یک برس زبر بردارید و آن قسمت ها را برس بکشید تا قبل از خشک شدن خوب تمیز شوند. با استفاده از اسفنج مرطوب سطوح روی اجاق گاز را پاک کنید و با یک خلال دندان بقایای آلودگی را از سوراخ‌های مشعل گاز بردارید. مجددا قطعات اجاق گاز را سر جای خود قرار دهید و برق آن را وصل کنید خواهید دید که شعله های گاز برای پخت و پز کاملا آمده هستند. در ادامه بهتر است نگاهی به مقاله‌ی بهترین روش برای تمیز کردن اجاق گاز بی‌اندازید.

شعله ی روشن اجاق گاز که به آرامی گرم می شود

برای حل مشکل دیر گرم شدن شعله اجاق گاز باید تمام سوراخ های مشعل گاز را تمیز کرد

جرقه زدن ممتد فندک اجاق گاز

آخرین مورد از مشکلات مربوط به شعله اجاق گاز، جرقه زدن ممتد فندک آن است. همانطور که در قسمت بالا گفتیم طبیعی است که هنگام روشن کردن اجاق گاز با زدن فندک صدای جرقه را بشنوید، اما اگر این صدا پس از روشن شدن نیز ادامه یابد، باید بدانید که مشکلی وجود دارد. این امر به طور معمول به دلیل نوعی انسداد در مشعل گاز ایجاد می‌شود یا امکان شل شدن درپوش مشعل نیز وجود دارد. پس از قرار گرفتن درپوش‌ها در سر جای خود، اطمینان حاصل کنید. از طرف دیگر امکان دارد بقایای غذا  باعث گرفتگی منفذها شود؛ آن‌ها را نیز بررسی کنید. این باقی مانده‌ها را می‌توان با یک شی فلزی باریک، مثل گیره کاغذ بیرون کشید. البته در نظر داشته باشید که از ابزار قابل اشتعال استفاده نکنید. اگر با این کار مشکل حل نشود، ممکن است رطوبت اضافی در جایی از اجاق گاز رسوب کرده باشد. سطح اجاق گاز را با یک حوله تمیز و خشک پاک کنید و هرگونه رسوب آب یا چربی را از آن پاک کنید.

شعله های اجاق گاز که فندک آن به طور مداوم جرقه می زند

انسداد در مشعل گاز می تواند موجب جرقه زدن ممتد فندک اجاق گاز گردد

گزینه های زیادی در مورد نصب صحیح وسایل خانه وجود دارد، آموزش مناسب در مورد این گزینه ها به شما کمک می کند تا بیشترین بهره را از لوازم خود ببرید. برای کمک و مشاوره عملی در مورد رفع مشکلات اجاق گاز می توانید به یکتکنسین حرفه‌ای به جهت تعمیرات لوازم خانگی اعتماد کنید.