آموزش و نگهداری

5 راه برای بهبود عملکرد ماشین ظرفشویی

5 راه برای بهبود عملکرد ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی یک وسیله فوق العاده برای صرفه جویی در زمان و انرژی است. بد نیست بدانید که استفاده از این دستگاه بهترین روش برای شستشوی ظروف است و نسبت به شستن با دست، آب بسیار کمتری مصرف می‌شود. بعلاوه ماشین ظرفشویی درست مانند انسان یا حتی بهتر از آن می‌تواند کار شستشو را انجام دهد. هر دستگاه مدرنی دارای یک کتابچه راهنمای جامع همراه با اطلاعات مفید است، اما بسیاری از مردم وقت نمی گذارند تا آن را بخوانند. در این مقاله، ما پنج روش را بررسی خواهیم کرد که می تواند کارایی و عملکرد ماشین ظرفشویی شما را بهبود ببخشد.

1- یک ماشین ظرفشویی با برچسب انرژی تهیه کنید

در انتخاب و خرید کالا به خصوص وسایل برقی، توجه به نشان استاندارد و برچسب انرژی از ضروریات مهم است. این علائم هفت رنگ اطلاعات بسیار مفیدی در زمینه ایمنی، بازدهی و میزان مصرف انرژی وسیله برقی مورد نظر با توجه به خدماتی که ارائه می‌دهند، در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهند. بخش‌های اول تا سوم برچسب در تمامی وسایل برقی خانگی که برچسب انرژی دارند، مشترک و به‌ترتیب نشان‌دهنده علامت تجاری شرکت سازنده، نام شرکت سازنده و مدل دستگاه است. بخش چهارم بر چسب انرژی که از اهمیت ویژه ای برخوردار است، از ۷ فلش رنگی (از سبز پررنگ تا قرمز تیره) که روی هر یک از آنها یک حرف لاتین از A تا G‌ درج شده تشکیل شده است که هر حرف و هر فلش رنگی نشانگر درجه‌ای از مصرف انرژی برق دستگاه است. حرف A نشانگر کم‌ترین مصرف انرژی و بیشترین کارآیی و حرف G نشانگر بیشترین مصرف انرژی و کم‌ترین کارآیی دستگاه است. بنابراین هر چه رتبه دستگاه بیشتر باشد کارآیی آن نسبت به میزان انرژی که مصرف می‌کند بیشتر است.

برچسب مصرف انرژی ماشین ظرفشویی

مصرف انرژی کمتر با دستگاه هایی که رتبه انرژی بالاتری دارند

2- به چیدن صحیح ظروف در ماشین ظرفشویی توجه کنید

بسیاری از افراد بدون هیچ نظمی ظروف خود را در ماشین ظرفشویی می‌گذارند و دستگاه را روشن می‌نمایند. این یک روش نامناسب برای بارگذاری ماشین ظرفشویی بوده و به شدت باعث کاهش کارایی آن می شود. برای انجام این کار تکه‌های بزرگ بقایای مواد غذایی را از روی ظروف پاک کنید و بعد ظرف را درون ماشین ظرفشویی بگذارید. تکه های بزرگ غذا اثر تمیز کردن را کاهش داده و موجب بروز ایراد و اشکال در عملکرد ماشین ظرفشویی می شوند. همیشه قبل از شروع شستشو از پر بودن ماشین ظرفشویی اطمینان حاصل کنید، این کار باعث کاهش مصرف آب و انرژی می شود. فاصله بین ظروف را حفظ کنید، اگر آن‌ها با هم تماس داشته باشند، چرخه شستشو اثر کمتری خواهد داشت. برای آبکشی بهتر و موثرتر بهتر است وسایل کوچک‌تر در گوشه دستگاه چیده شوند. وسایل بزرگ‌تر باید در قسمت پایین یا پشت قرار بگیرند و از پر نمودن بیش از حد سبد قاشق و چنگال نیز اجتناب شود.

یک نفر در حال چیدن صحیح ظروف در ماشین ظرفشویی

چیدن نامناسب ظروف در ماشین ظرفشویی، یکی از عوامل کاهش کارایی

3- از تنظیمات دمای مناسب استفاده کنید

همانطور که می‌دانید آب گرم بهتر از آب سرد ظروف را تمیز می‌کند. دمای مناسب برای بهبود عملکرد ماشین به طور معمول بین 60-120 درجه سانتیگراد است.  قبل از شروع به کار ماشین ظرفشویی این دما را تنظیم کنید. می‌توانید این دما را با آب لوله کشی در سینک ظرفشویی به مدت 10-15 ثانیه آزمایش کنید. اگر ماشین ظرفشویی خود را شب هنگام و موقع خواب روشن کنید، با کاهش مصرف برق، ماشین ظرفشویی شما انرژی کمتری مصرف خواهد کرد.

یک نفر در حال تنظیمات دمای مناسب آب ماشین ظرفشویی برای شستوشوی بهتر ظروف

انتخاب دمای مناسب و تاثیر آن در شستشوی بهتر ظروف و بهبود عملکرد ماشین ظرفشویی

4- از چرخه های شست و شوی صحیح استفاده کنید

در فرآیند بهبود عملکرد ماشین ظرفشویی انتخاب چرخه مناسب شستشو از اهمیت خاصی برخوردار است. بسیاری از افراد از چرخه‌ای برای شستشوی ظروف استفاده می کنند که ماشین ظرفشویی آنها روی آن تنظیم شده است. این کار اشتباه است، کمی وقت بگذارید و چرخه شستشو را بر اساس نوع ظروف و میزان کثیفی آن‌ها تنظیم کنید. شما می‌توانید یک چرخه معمولی یا سنگین انتخاب کنید و این بسته به نوع چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی اقدام مفیدی خواهد بود. گاهی هم پیش می‌آید که بخواهید یک چرخه شستشوی سبک‌تر را برای شستن ظروف شکننده یا ظریف که به راحتی آسیب می‌بینند، انتخاب کنید. وقتی چرخه شستشو تمام شد می‌توان از گزینه خشک کردن با استفاده از جریان هوا (Air Dry) به جای هوای گرم(Heat Dry) استفاده کرد. این یک روش عالی برای صرفه جویی در هزینه است، زیرا در چرخه Air Dry دستگاه از هوای اتاق استفاده می کند و اگر شما آخر شب ماشین ظرفشویی خود را روشن کنید، به هر حال ظرف ها به طور طبیعی خشک می شوند.

چرخه شستشوی صحیح ماشین ظرفشویی

انتخاب چرخه شستشوی ماشین ظرفشویی بر اساس نوع ظروف و میزان کثیفی آنها

5- در نگهداری و سرویس مرتب ماشین ظرفشویی کوشا باشید

عملکرد ماشین ظرفشویی برای تمیز کردن ظروف پیچیده است، برای اطمینان از حداکثر کارایی، نظافت ماشین ظرفشویی و سرویس مرتب آن بسیار مهم است. اطمینان حاصل کنید که بقایای مواد غذایی یا مواد شوینده در افشانه‌های اسپری باقی نمانده باشد. فیلتر ماشین ظرفشویی را بعد از هر بار مصرف بررسی کنید و آن را تمیز نمایید. محفظه درب را که در آن مواد شوینده میریزید تمیز کنید تا از جمع شدن اضافات در آن قسمت جلوگیری کنید.

یک نفر در حال پاکسازی و سرویس ماشین ظرفشویی

پاکسازی منظم و سرویس دوره ای ماشین ظرفشویی و تاثیر آن در سلامت و بهبود کارایی

اگر ماشین ظرفشویی شما مطابق انتظار عمل نمی‌کند منتظر نمانید، به یک تکنسین برای تعمیرات لوازم خانگی زنگ بزنید. زیرا با گذشت زمان دستگاه خراب‌تر شده و منجر به پرداخت هزینه بالاتر می‌گردد. بعد از آن نیز تمام نکات مربوط به آموزش و نگهداری لوازم خانگی را از او بپرسید.یک متخصص باتجربه تعمیرات لوازم خانگی می تواند عملکرد ماشین ظرفشویی شما را ارزیابی کرده و  موارد اساسی را که ممکن است عملکرد آن را به خطر بیندازد بررسی کند.