آموزش و نگهداری

راز تمیز کردن فر آشپزخانه

راه های تمیز کردن فر آشپزخانه

امروزه در بسیاری از خانه ها برای تهیه و پخت انواع مواد غذایی از جمله ماهی، گوشت، پیتزا و غیره از فر استفاده می شود. پس بدون شک داشتن اطلاعات کافی در مورد نگهداری از این وسیله از لوازم خانگی می تواند مفید واقع شود. فر یکی از اجزای اساسی هر آشپزخانه است که شما به طور تقریبی هر روز با آن سروکار دارید. بر اثر همین استفاده مکرر، به مرور زمان بر روی فر یک لایه چربی و مواد غذایی سوخته و ذغالی شکل بوجود می‌آید. در نتیجه هنگامیکه فر آشپزخانه روشن می شود، نه تنها بوی نامطبوعی از آن به مشام خواهد رسید، بلکه عملکرد آن را نیز به خطر می اندازد. بنابراین ما در این مقاله در مورد چگونگی تمیز کردن فر آشپزخانه بدون استفاده از مواد شیمیایی غلیظ صحبت خواهیم نمود و راه کارهایی را به شما ارائه می نماییم.

راه های متفاوت برای تمیز کردن فر

راه های مختلفی برای تمیز کردن فر وجود دارد

پیامدهای کثیف بودن فر آشپزخانه

همانطور که گفته شد کثیفی فر آشپزخانه به عنوان خطری برای شما و خانواده تان محسوب می شود؛ چرا که مواد غذایی سوخته و باقی مانده ی موجود در فر می توانند باعث ایجاد بوی نامطبوع و طعم بد در غذای شما شود. پس دلایل اساسی در ارتباط با ضرورت تمیز کردن فر آشپزخانه وجود دارد. لایه های چربی موجود در داخل دستگاه می تواند بر اثر درجه حرارت بالا شعله ور شده و باعث آسیب به خود فر و یا حتی آتش سوزی گردد. همچنین با ذوب شدن این مواد غذایی در فر آشپزخانه دود و بخارهایی ایجاد می گردند که چشم و ریه را تحریک می نمایند. در نهایت اگر فر شما با دوده و لایه های سوخته ی مواد غذایی پوشیده شده باشد، ممکن است دوام دستگاه شما را به خطر بیاندازد؛ چرا که برای دستیابی به دمای مطلوب، انرژی بیشتری مصرف نماید و روند پخت طولانی تر شود. همین موضوع  باعث کاهش طول عمر فر آشپزخانه می گردد. بنابراین برای اینکه دستگاه عملکرد بهینه ای داشته باشد، تمیزی یک الی دوبار در ماه را فراموش نکنید.

فر آشپزخانه که کثیف است

کثیفی داخل فر آشپزخانه می تواند خطرات جدی برای سلامتی شما و اعضای خانواده تان ایجاد نماید

تمیز کردن فر آشپزخانه با استفاده از جوش شیرین و سرکه

اگر مدت زیادی از تمیز کردن فر آشپزخانه شما می گذرد، ممکن است متوجه لایه ای از غذا، چربی و سایر مواد در داخل فر شده باشید. باقی مانده غذاها ممکن است در قسمت داخلی و یا بر روی درب فر دیده شود. بهتر است بدانید نیازی به تمیز کردن آن توسط مواد شیمیایی غلیظی که موجب آبریزش چشم و آسیب به دستان شما می گردد، نیست. شما می توانید فقط با استفاده از جوش شیرین و سرکه، یک فر تمیز و بی نقص را به دست آورید. این کار را با بیرون آوردن قفسه های فر شروع کنید. با چند قاشق جوش شیرین و کمی آب خمیر درست کنید. این خمیر را روی سطح اجاق گاز پخش کنید. اگر خمیر بلافاصله رنگ قهوه ای پیدا کرد، نگران نشوید؛ کاملا طبیعی است. اجازه دهید خمیر جوش شیرین یک شب یا حداقل 12 ساعت درون فر بماند. پس از گذشت این زمان، از یک پارچه مرطوب برای پاک کردن تمام سطوح استفاده کنید. اگر هنوز در برخی از نقاطی که آغشته به جوش شیرین شده، منابع آلودگی وجود دارد، کمی سرکه در یک بطری بریزید و داخل فر اسپری کنید. دوباره آن را با پارچه مرطوب پاک کنید. این روش یک راه‌حل امن و مطمئن برای تمیز کردن کامل فر آشپزخانه است.

تمیز کردن فر آشپزخانه با استفاده از جوش شیرین و سرکه

زدودن آلودگی های داخل فر با استفاده از جوش شیرین و سرکه

تمیز کردن قفسه های فر آشپزخانه

به طور قطع قرار دادن قفسه های کثیف در داخل یک فر تمیز، هیچ فایده ای ندارد. قفسه های فر آشپزخانه نیز اغلب انباشته از موادغذایی سوخته هستند. اما می توان آن ها را به راحتی براق و تمیز کرد. در حالی که شوینده های شیمیایی زیادی برای پاکسازی موجود است، اما می توانید این کار را با جوش شیرین و سرکه انجام دهید. به اینصورت که روی قفسه ها مقداری جوش شیرین بپاشید، سپس کمی سرکه اسپری کنید. خواهید دید که بلافاصله جوش شیرین کف می کند. هنگامی که این وضعیت به اتمام رسید، قفسه های فر خود را در داخل سینک ظرفشویی یا وان پر از آب داغ قرار دهید و اجازه دهید تا یک شب بمانند. پس از آن با استفاده از یک پارچه مرطوب هرگونه چربی را پاک کنید. آلودگی های مقاوم را می توان با مسواک پاک کرد. مسواک را با جوش شیرین یا نمک آغشته کنید. پس از تمیز شدن، قفسه های فر خود را کاملا بشویید و دوباره در درون فر قرار دهید.

یک نفر در حال تمیز کردن قفسه های فر آشپزخانه

لزوم پاک سازی قفسه های داخل فر آشپزخانه

اگر پس از تمیز کردن فر آشپزخانه، دستگاه شما هنوز به درستی گرم نمی شود، وقت آن است که با متخصصین این فن تماس بگیرید. یک تکنسین حرفه ای می تواند تمام نکات مربوط به آموزش و نگهداری لوازم خانگی را به شما بگوید و فر آشپزخانه شما را ارزیابی کند تا ایرادات اساسی را دریابد.