تعمیرات

دلایل دیر خشک شدن و خشک نشدن لباس در خشک کن لباس

طولانی شدن پروسه ی رطوبت زدایی توسط خشک کن

ایرادات و مشکلات لوازم خانگی دور از انتظار نیست و ممکن است برای تمامی وسایل برقی مورد استفاده در منزل اتفاق بیافتد. دیر خشک شدن و خشک نشدن لباس در خشک کن لباس یکی از مشکلاتی است که ممکن است در این دستگاه ایجاد شود و شما را نگران کند. گاهی اوقات لباس ها در خشک کن لباس می چرخند و در ظاهر همه چیز درست است و دستگاه کارکرد درستی دارد، اما زمانی که لباس ها را از دستگاه خارج می کنید، متوجه می شوید که لباس ها خیس هستند و هنوز خشک نشده اند.

قبل از بررسی دستگاه و پیدا کردن علت های کار نکردن خشک کن لباس در ابتدا باید منبع برق دستگاه را قطع کنید، برای این کار می توانید خشک کن را از پریز جدا کرده یا قطع کننده ی مربوطه را در فیوز خاموش کنید. بعد از قطع کردن منبع برق با بررسی تعداد انگشت شماری از قطعات می توانید علت عدم گرمایش دستگاه در هنگام چرخش را پیدا کنید. در صورتی که خودتان نتوانستید مشکل دستگاه را برطرف کنید، می توانید از یک متخصص تعمیر خشک کن لباس کمک بگیرید.

دلایل متفاوتی وجود دارند که باعث اختلال در روند کار خشک کن لباسشویی می‌شوند که از جمله می توان به خشک نکردن لباس ها یا دیر خشک شدن لباس ها اشاره کرد. به طوری که پس از اتمام کار دستگاه، لباس ها خیس یا نیمه خیس باقی می مانند. البته بسیاری از این مشکلات به تنهایی رفع می شود، اما برای کسب بهترین نتیجه، کمک از یک تعمیرکار متخصص انتخاب بجایی است. در ادامه دلایل دیر خشک شدن و خشک نشدن لباس ها خشک کن لباس را به صورت مجزا توضیح می دهیم.

الف- خشک نشدن لباس ها در خشک کن لباس و دلایل آن

خشک نشدن لباس ها ممکن است برای شما نگران کننده باشد. اگر خشک کن لباس شما چنین مشکلی دارد، توصیه ی ما به شما این است که از یک شرکت خدماتی یا تکنسین ماهر برای رفع مشکل و تعمیر دستگاه کمک بگیرید.

ما در مرکز تخصصی داره چاره تشخیص دقیق و تعمیر خشک کن لباس را تضمین می کنیم و به مدت 90 روز از خدمات ارائه شده، پشتیبانی می کنیم و برای قطعات نصب شده ضمانت 1 ساله ارائه می دهیم. در ادامه مهم ترین دلایل خشک نشدن لباس ها در خشک کن لباس و نحوه ی عیب یابی آن را توضیح می دهیم.

1- بررسی ترموستات خشک کن لباس

در اولین گام برای عیب یابی مشکل خشک نشدن لباس ها در خشک کن لباس باید ترموستات دستگاه را بررسی کنید. ترموستات، دمای داخلی خشک کن لباس را بسته به چرخه ای که در آن قرار دارد، تنظیم می کند. ممکن است پیدا کردن محل قرار گرفتن ترموستات برایتان دشوار است، برای انجام این کار می توانید از دفترچه راهنمای خشک کن لباس استفاده کنید. بعد از پیدا کردن ترموستات سیم های ترموستات را جدا کرده و آن را آزمایش کنید.

برای آزمایش ترموستات می توانید از مولتی متر استفاده کنید. اگر عدد مقاومت مولتی متر صفر باشد، نشان دهنده ی این است که ترموستات سالم است، در غیر اینصورت ترموستات خراب شده و باید تعویض شود. خوشبختانه ترموستات خشک کن لباس، قطعه ی گرانبهایی نیست و شما به راحتی می توانید یک ترموستات جدید تهیه کرده و آن را تعویض کنید.

یک خانم در حال خارج کردن لباس های خیس از خشک کن لباس

خشک نشدن لباس ها در خشک کن لباس به دلیل خرابی ترموستات

2- بررسی فیوز حرارتی برای رفع مشکل خشک نشدن لباس ها در خشک کن لباس

فیوز حرارتی خشک کن لباس یکی دیگر از قطعاتی است که در هنگام خشک نشدن لباس ها در خشک کن لباس باید بررسی کنید. گرفتگی دریچه ی خشک کن لباس، باعث داغ شدن بیش از حد دستگاه می شود و باعث سوختن فیوز حرارتی می شود. برای اطمینان از کارکرد درست فیوز حرارتی باید آن را پیدا کنید و بعد از جدا کردن سیم های آن، با کمک مولتی متر آن را آزمایش کنید. برای تست تداوم فیوز حرارتی باید پروب های مولتی متر را به دو سر فیوز حرارتی وصل کنید، در صورتی که عدد مقاومت زیاد و نزدیک به بی نهایت باشد، یعنی فیوز حرارتی سوخته و معیوب است و باید تعویض شود.

تعویض فیوز حرارتی خشک کن لباس نیاز به دانش و تخصص دارد و شما به تنهایی نمی توانید این کار را انجام دهید، از این رو توصیه ی ما به شما این است که با یکی از مراکز معتبر تعمیرات تخصصی لوازم خانگی تماس بگیرید و از تکنسین های ماهر کمک بخواهید.

تمیز کردن حرفه ای دریچه های خشک کن لباس برای جلوگیری از سوختگی مجدد فیوز حرارتی ضروری است.

فیوز حرارتی خشک کن لباس

معیوب بودن فیوز حرارتی خشک کن لباس مانع از خشک شدن لباس ها می شود

3- بررسی المنت گرمایشی برای عیب یابی خشک نشدن لباس ها در خشک کن لباس

در مرحله ی سوم برای برطرف کردن مشکل خشک نشدن لباس ها در خشک کن لباس باید المنت گرمایشی دستگاه را بررسی کنید. پیدا کردن محل قرار گرفتن المنت گرمایش و آزمایش آن با مولتی متر کار ساده ای است، اما متاسفانه المنت گرمایشی یک قطعه ی گران قیمتی است و از همه مهم تر در صورت معیوب بودن آن امکان تعمیر آن وجود ندارد و بهتر است که آن را با یک المنت گرمایشی جدید جایگزین کنید. المنت گرمایشی را می توان تعمیر کرد، اما بعد از تعمیر به زودی خراب می شود و ممکن است به بخش های دیگر دستگاه آسیب برساند، از این رو توصیه می کنیم در همان ابتدا قطعه را تعویض کنید.

عنصر گرمایشی خشک کن لباس

معیوب بودن المنت گرمایشی خشک کن لباس مانع از خشک شدن لباس ها می شود

ب- دیر خشک شدن لباس ها در خشک کن لباس

دیر خشک شدن لباس ها در خشک کن لباس یکی دیگر از مشکلات خشک کن لباس است، زیرا لباس ها در مدت زمان مشخص خشک نمی شوند و این پروسه طولانی می شود. دیر خشک شدن لباس ها دلایل متعددی دارد، در اینجا به بررسی این دلایل و عیب یابی آن می پردازیم.

1- آسیب دیدن فیلتر پرزگیر خشک کن لباس

در صورتی که با دیر خشک کردن لباس در خشک کن مواجه شدید، اولین اقدامی که باید در جهت بررسی اجزای تشکیل دهنده ی آن انجام دهید، بررسی فیلتر پرزگیر است. وظیفه ی این فیلتر آن است که تمام پرز و یا الیافی که هنگام خشک شدن از لباس ها خارج می شوند را گرفته و از تجمع آن ها در شیلنگ تخلیه ی جلوگیری کند.

آسیب دیدگی فیلتر پرزگیر یا انباشته شدن حجم زیادی از پرزها بر روی آن، مانع از جریان هوا در خشک کن لباس شده و روند رطوبت زدایی لباس ها را طولانی تر می کند. از این رو توصیه می کنیم، هر دفعه قبل و بعد از استفاده از خشک کن لباس، این فیلتر را بررسی کرده و از تمیز بودن آن مطمئن شوید؛ چرا که پاک کردن منظم فیلتر پرزگیر خشک کن لباس باعث می شود که زمان خشک شدن لباس ها کوتاه شود. در ضمن اگر بنابر دلایلی این فیلتر خراب شد اصلا نگران نباشید؛ چون به راحتی می توانید یک فیلتر جایگزین را پیدا کرده و نصب نمایید.

یک نفر در حال تمیز کردن فیلتر پرزگیر خشک کن لباس

کثیفی فیلتر پرزگیر خشک کن لباس مانع از خشک شدن به موقع لباس ها می شود

2- تضعیف سیستم تهویه خشک‌کن لباس

تضعیف سیستم تهویه خشک کن لباس، یکی دیگر از دلایل دیر خشک شدن لباس ها است. تهویه مناسب و گردش صحیح هوا و همچنین گرما، از عوامل مهم و اساسی در پروسه رطوبت زدایی خشک کن لباس به حساب می آیند. اگر تهویه هوا به درستی انجام نگیرد، دستگاه قادر به خشک کردن کامل لباس ها نخواهد بود. در نتیجه امکان زمان بر شدن این روند و همچنین خطرات ایمنی وجود دارد. البته علائم هشدار دهنده ی بسیاری در خشک کن لباس وجود دارد که نشان دهنده ی سیستم تهویه ی ضعیف است.

تضعیف سیستم تهویه خشک کن لباس، علاوه بر طولانی کردن روند رطوبت‌زدایی، باعث داغ شدن دستگاه و خروج بوی نامطبوعی از آن می شود. حجم بالای گرد و خاک و پرز بر روی خروجی خشک کن لباس با ایجاد اختلال در تهویه ی هوا، باعث گرم شدن بیش از حد دستگاه شده و حتی در مواردی نیز خطر آتش سوزی را به دنبال خواهد داشت. در صورت مواجه شدن با این مشکل قبل از آنکه دیر شود، ابتدا نکات مربوط به آموزش و نگهداری لوازم خانگی را بدانید و سپس کار را به یک سرویس‌کار حرفه ای بسپارید.

گرد و خاک روی سیستم تهویه خشک کن لباس

گرد و خاک روی سیستم تهویه خشک کن لباس مانع از عملکرد درست دستگاه می شود

3- خرابی قطعات درونی خشک کن لباس

آیا با وجود تهویه ی مناسب و تمیز بودن فیلتر پرزگیر دستگاه خشک کن، باز هم با مشکل دیر خشک شدن لباس ها در خشک کن لباس مواجه هستید؟ پس شک نکنید که مشکل از قطعات داخلی دستگاه است. یکی از مواردی که در زمان دیر خشک شدن لباس ها در خشک کن لباس باید به آن توجه کنید، چرخ دنده ی دستگاه است که در صورت معیوب بودن باعث ایجاد مشکل می شود. چرخ دنده به موتور دستگاه متصل است و وظیفه به جریان در آوردن هوا را بر عهده دارد. در صورت شکستگی و یا شل شدن چرخ دنده، جریان هوا تا جایی کاهش می یابد که ترموستات به اشتباه تشخیص می دهد، زمان خاموش شدن خشک کن فرا رسیده است. در نتیجه لباس های شسته شده، گرمای لازم برای خشک شدن را دریافت نخواهند کرد و مرطوب باقی می مانند.

یکی دیگر از مشکلات رایج در بین خشک کن های لباس، پوسیده شدن نوار درزگیر است. این درزگیرها مانع از ورود هوای سرد به داخل و خروج هوای گرم به بیرون از خشک کن می شوند. بنابراین آسیب دیدگی این نوارها باعث می شود که دمای هوی داخل دستگاه کاهش یابد و روند رطوبت زدایی طولانی تر شود.

یک نفر در حال خارج کردن لباس های خیس از خشک کن لباس

خیس ماندن لباس ها در خشک کن لباس به دلیل معیوب بودن چرخ دنده ی دستگاه

سخن آخر

خشک کن های مدرن دارای تنظیمات پیشرفته ای هستند که روند خشک کردن لباس ها را تسریع می بخشند. طبیعی است که از دستگاه خشک کن انتظار داشته باشید هر زمان که لازم دارید، لباس های کاملا خشک را به شما تحویل دهد. داشتن اطلاعات کافی برای یافتن مشکل خشک کن لباس لازم است، اما کافی نیست.

در صورت مواجه شدن با مشکل دیر خشک شدن یا خشک نشدن لباس در خشک کن لباس بهتر است از تکنسین های ماهر برای تشخیص مشکل و تعمیر دستگاه کمک بگیرید. شما می توانید از تعمیرکاران با تجربه ی مرکز تعمیرات لوازم خانگی داره چاره کمک بگیرید.