آموزش و نگهداری

چگونه لوازم گران قیمت آشپزخانه را حفظ کنیم

چگونه لوازم گران قیمت آشپزخانه خود را حفظ کنیم

در این دنیایی که قیمت‌ها در بازار روزبه‌روز در حال افزایش است، می‌توان گفت خرید لوازم آشپزخانه گران قیمت، نوعی سرمایه گذاری محسوب می‌شود. این وسایل علاوه بر اینکه بسیار کاربردی هستند، باعث زیباتر شدن ظاهر آشپزخانه نیز می‌شوند. برای حفظ کیفیت و کارایی این لوازم شیک و کارآمد، باید به طور منظم به آن‌ها رسیدگی کرده و امور مربوط به نگهداری را انجام داد. بسیاری از مردم هنگام خرید، فریب لوازم لوکسی را می‌خورند که بنابر ادعای سازنده، قابلیت پاکسازی اتوماتیک خود را دارند و نیازی نیست که برای تمیز کردن آن‌ها کاری انجام داد. اما این ادعا به هیچ عنوان صحیح نیست و حتی بهترین لوازم آشپزخانه نیز هر از گاهی نیازمند رسیدگی و مراقبت هستند. صرف وقت و تلاش برای نگهداری لوازم آشپزخانه گران قیمت شما باعث کارآیی بیشتر و افزایش طول عمر مفید آن‌ها خواهد شد. در ادامه این مقاله نگاهی دقیق تر به چگونگی نگهداری لوازم لوکس آشپزخانه خواهیم داشت.

دفترچه های راهنمای لوازم خانگی را در یک پوشه نگهداری کنید

اولین قدم در حفظ و نگهداری لوازم گران قیمت آشپزخانه این است که کتابچه‌های راهنما، ضمانت نامه‌ها و سایر اسناد مربوط به لوازم خانگی گران قیمت خود را ایمن نگه دارید. بهترین راه برای این کار درست کردن یک پوشه با قسمت‌های جداگانه برای هر وسیله آشپزخانه است. بیشتر کتابچه‌های راهنمای لوازم گران قیمت و مدرن آشپزخانه اطلاعات مفیدی درباره تمیز کردن، سرویس و نگهداری آن‌ها دارند. در دسترس بودن این اطلاعات برای مراجعه به آن و همچنین در صورت لزوم مراجعه به وب سایت شرکت سازنده بسیار مفید خواهد بود.

سازماندهی دفترچه راهنمای لوازم خانگی در یک پوشه

قراردادن کتابچه های راهنما و سایر اسناد مربوط به لوازم خانگی گران قیمت در داخل یک پوشه

نحوه پاکسازی لوازم خانگی ساخته شده با فولاد ضد زنگ

فولاد ضد زنگ یا استنلس استیل (Stainless Steel) ماده‌ای بسیار بادوام است که در ساخت اکثر لوازم خانگی به ویژه لوازم خانگی گران قیمت کاربرد دارد. این ماده می‌تواند در برابر آسیب‌های شدید مقاومت کند، در عین حال دارای یک سطح بسیار حساس است که نیاز به توجه دقیق دارد تا از آسیب‌های احتمالی جلوگیری شود. وقتی سطح فولاد ضد زنگ را می خواهید تمیز کنید، این کار باید به صورت آرام صورت گیرد. سطح لوازم گران قیمت آشپرخانه ساخته شده با فولاد ضد زنگ، هرگز نباید با استفاده از پدهای زبر و محکم باشند و در معرض سایش بیش از قرار بگیرند. از طرف دیگر برای تمیز کردن آن از محصولات تمیز کننده شیمیایی غلیظ و خشن استفاده نشود، چرا که باعث خراش روی آن می‌شود. اثر انگشت، لکه‌های چربی و سایر لکه‌ها و آلودگی‌ها را باید با پارچه‌های مایکروفایبری تمیز کرد. اگر به کمی تمیزکاری بیشتر نیاز دارند، بهتر است یک اسکراب ملایم برای این کار انتخاب کنید و آن را به نسبت 50/50 با آب تمیز مخلوط کنید. این محلول را می‌توان برای چند دقیقه روی سطوح باقی گذاشت و سپس با یک اسفنج کمی مرطوب پاک کرد.

لوازم آشپزخانه با جنس استیل ضد زنگ

برای پاکسازی لوازم استیل آشپزخانه باید از پدهای مخصوص استفاده کرد

تمیز کردن فوری آلودگی ها از روی صفحه اجاق گاز

ارتقای اجاق‌های گاز از اجاق برقی یا اجاق الکتریکی به مجموعه‌ای از مشعل‌های گازی، تجربه آشپزی حرفه‌ای را در خانه را به مصرف کننده می‌دهد. اما این موضوع مراقبت‌های بیشتری را می‌طلبد و باید کثیفی‌های ناشی از آشپزی را به سرعت از روی سطح تمیز کنید. البته وقتی هنوز اجاق شما داغ است نباید به تمیز کردن آن بپردازید، صبر کنید تا خنک شود. بهتر است سوراخ‌های شعله اجاق گاز را بررسی کنید، چرا که ممکن است به مرور زمان و با ریخته ‌شدن مایعات یا چربی‌های مختلف بر روی آن، رسوب بگیرد. برای تمیز کردن منفذهای کوچک می‌توان از خلال دندان یا گیره کاغذ استفاده کرد. این روند باعث می‌شود تا صفحه اجاق گاز کارآیی بیشتری داشته باشد. صفحه اجاق گاز باید با مایع تمیز کننده با کیفیت بالا تمیز شود، قبل از استفاده مجدد، آن را شسته و کاملاً خشک کنید. اگر مشعل گاز مهر و موم شده باشد و سوراخ یا درزی برای پنهان شدن موادغذایی نداشته باشد، نیاز به تمیز کردن مکرر نخواهید داشت، چرا که این یک مدل عالی برای به حداقل رساندن آلودگی است. به جهت آشنایی کامل با روش‌های تمیز کردن اجاق گاز، می‌توانید مقاله‌ی بهترین روش برای تمیز کردن اجاق گاز را مطالعه فرمایید.

یک نفر در حال تمیز کردن فوری آلودگی های صفحه اجاق گاز

پاک سازی سریع کثیفی های ناشی از آشپزی از روی سطح اجاق گاز برای حفظ لوازم آشپزخانه ضروری است

لزوم توجه به تمیز نمودن فرهای خود پاک ساز

یک فر با قابلیت پاک سازی خودکار و اتوماتیک، جزو لوازم خانگی گران قیمت و لوکس است که قدرت پاکسازی بالایی دارد، اما همچنان برای حفظ کارآیی آن، انجام برخی از مراحل مورد نیاز است. در این رابطه پوشاندن کف فر با یک لایه فویل برای زدودن تکه‌های غذا توصیه نمی‌شود. این روش می تواند گردش هوا را در یك فر فن دار مسدود كند و باعث شود كه فرآیند پخت و پز به شکلی آرام انجام شود. از استفاده از محصولات تمیز کننده تجاری فر نیز اجتناب کنید، آنها می‌توانند آسیب جدی به دستگاه بزنند و حتی ضمانت تولید کننده را باطل کنند. همچنین کباب ‌پز فر را روی کف آن قرار ندهید، چرا که به عنصر حرارتی آن آسیب می‌رساند.

فر پاک ساز اتوماتیک

ضرورت مراقبت از فرهای با قابلیت خود پاک ساز برای حفظ کارآیی

جلوگیری از آتش سوزی در فر

تمام مواد قابل اشتعال مانند قوطی‌های اسپری، حوله‌های خشک کن ظروف و هر گونه مواد کاغذی باید دور از لوازم آشپزخانه گاز سوز نگه داشته شوند. دریچه‌های هوا، روزنه‌ها و سیستم کنترل دما هرگز نباید در حین استفاده پوشانده شوند. موضوع بعدی آن است که در هنگام تمیز کردن از مواد شویتده‌ای که بیش از حد ساینده و آسیب‌رسان هستند، خودداری کنید؛ چرا که باعث آسیب رساندن به فر شده و ممکن است بقایای قابل اشتعالی را از خود بر جای بگذارد.

آتش سوزی در فر

لزوم دور کردن مواد قابل اشتعال از لوازم آشپزخانه گاز سوز

اگر لوازم گران قیمت آشپزخانه شما آنطور که باید عمل نمی کنند، می توانید با یک تکنسین حرفه‌ای به جهت یادگیری نکات مربوط به آموژش و نگهداری لوازم خانگی مشورت کنید و در مواقع لزوم به جهت تعمیرات لوازم خانگی با یک تعمیرکار متخصص تماس بگیرید. یک تکنسین تعمیرات لوازم خانگی می تواند مشاوره عملی در مورد اینکه چگونه می توانید بهترین نتیجه را از لوازم خود داشته باشید، به شما ارائه خواهد داد.