آموزش و نگهداری

تعمیر گاز آشپزخانه با چند تکنیک اصولی اما آسان و کاربردی

تعمیر گاز آشپزخانه به روشی آسان

گاز آشپزخانه به طور معمول هر روز در هر خانه ای مورد استفاده قرار می گیرد، پس اگر نکات مربوط به مراقبت از آن را نادیده بگیریم، ممکن است خیلی زود با مشکل مواجه شویم. امروزه در بسیاری از خانه ها از گاز رومیزی برای طبخ غذا استفاده می شود. این نوع گازها با گرمای بالایی که تولید می کنند و درجه حرارت قابل تنظیم آن ها، غذایی با کیفیت تری برای شما آماده می‌ کنند. اما یکی از اساسی ترین مشکلات آن ها خرابی فندک است. در این مقاله در ارتباط با تعمیر گاز آشپزخانه اطلاعات مفیدی خدمت شما ارائه کنیم.

یک نفر در حال تعمیر فندک اجاق گاز

مشکلات خرابی فندک اجاق گاز

تعمیر گاز آشپزخانه و ارائه نکاتی برای افزایش عمر گاز

این امکان وجود دارد تا با توجه به نکاتی جزئی عمر مفید گاز آشپزخانه منزل خود را به طور چشمگیری افزایش دهید. به این ترتیب آشپزی نیز کاری دلپذیر و آسان خواهد شد. در ادامه راهکارهایی ساده ارائه می دهیم که با عمل به آن ها می توانید به بهترین شکل از گاز آشپزخانه خود نگهداری کنید و یا به تعمیر اجاق گاز بپردازید.

پاک سازی بقایای موادغذایی

یکی از روش های ابتدایی تعمیر گاز آشپزخانه، پاک سازی بقایای موادغذایی است. شما احتمالا هر روز چندین بار از گاز رومیزی خود برای پخت وعده های غذایی مختلف استفاده می کنید. در نتیجه، اگر به خوبی آن را تمیز نکنید به یکی از کثیف ترین لوازم آشپزخانه شما تبدیل خواهد شد. تجمع موادغذایی و چربی ها درون مشعل، مانعی در برابر جریان گاز ایجاد می کند. بنابراین، فرآیند جرقه زدن فندک مختل می شود و نمی توانید گاز را روشن کنید. اگر با چنین مشکلی رو به رو شدید، کافی است برای تعمیر گاز آشپزخانه مشعل را از نظر گیر کردن موادغذایی بررسی نمایید. برای این کار ابتدا باید، درپوش مشعل را بردارید، سپس پایه آب بندی شده آن را از صفحه گاز جدا کنید. با توجه به نوع گازی که در آشپزخانه خود دارید، ممکن است لازم باشد قبل از بلند کردن پایه مشعل مجبور به باز کردن چند پیچ شوید.

اکنون باید اجزای سازنده مشعل و اطراف آن را با حوله ای آغشته به آب گرم و صابون تمیز کنید. همچنین، می توانید پایه مشعل را در ترکیب آب گرم و سرکه قرار دهید تا آلودگی ها به طور کامل از روی آن زدوده شود. بعد از طی این مراحل، با استفاده از قلم مو موادغذایی باقی‌ مانده را از تمامی اجزای مشعل ها پاک نمایید. اگر پس از این اقدامات، مشکل برطرف نشد احتمالا اختلالی در اتصالات گاز وجود دارد و یا ایگنیتور (راه انداز جرقه زن) دچار نقص فنی شده است.

اجاق گاز تمیز در حین پخت غذا

با تمیز کردن اجاق گاز، عمر آن را افزایش دهید

بررسی اتصالات گاز رومیزی

تعمیر گاز آشپزخانه با بررسی اتصالات گاز رومیزی ممکن می شود. در ساخت این نوع گازها اتصالاتی الکتریکی و ساده به کار می رود. ممکن است، اتصال بین ایگنیتور و ماژول کنترل در هنگام نصب یا پاک سازی صفحه گاز از بین رود. در نتیجه، هیچ جرقه ای ایجاد نمی شود. برای رفع این مشکل ابتدا لازم است، برق آشپزخانه را قطع کنید یا گاز را از پریز جدا نمایید. سپس سرشعله، درپوش و پایه مشعلی که دچار نقص شده است را بردارید. اکنون، با برداشتن این قطعات می توانید سیم ها را از نظر شل شدگی و یا وجود قطعی در ساختارشان بررسی نمایید.

برای تست عملکرد این اتصالات، سیم ها را با روش هایی ایمن ترمیم کنید، سپس تمامی اجزای جدا شده را در محل اصلی خود قرار دهید. با وصل مجدد جریان برق، وضعیت اجاق گاز را چک کنید. تعویض و رفع نواقص سیم ها برای بسیاری از افراد به دلیل وجود خطر برق گرفتگی و دیگر مشکلات به چالشی بزرگ تبدیل شده است. بنابراین، شما می توانید از خدمات پس از فروش گاز آشپزخانه خود استفاده نمایید.

یک نفر در حال بررسی اتصالات اجاق گاز

اختلال در اتصالات باعث اختلال در روند کار اجاق گاز میشود

بررسی ایگنیتور گاز رومیزی

یکی دیگر از راه هایی که برای تعمیر گاز آشپزخانه وجود دارد، بررسی ایگنتور گاز رومیزی است. اگر اجاق گازتان تمیز است و  در اتصالات آن هیچ نقصی وجود ندارد، ممکن است جرقه زن خراب شده باشد. این اختلال عموما برای گازهایی با مدل های جدید ایجاد می شود و گاهی برای تعمیر اجاق گاز لازم است این قطعه را تعویض نمایید.

قبل از تعویض این قطعه، خوب است عملکرد آن را آزمایش کنید. برای این کار تمام چراغ های آشپزخانه را خاموش کنید، سپس با فشردن شیرها جرقه زن را به کار بی اندازید. اگر جرقه به رنگ سفید بود، ایگنیتور سالم است. اما در صورتی که جرقه ای آبی، نارنجی یا زرد ایجاد کرد، پیشنهاد می کنیم آن را عوض کنید. برای تعویض جرقه زن، حتما از متخصص تعمیر لوازم خانگی کمک بگیرید.

شعله ی اجاق گاز با رنگ مجاز

حتما اینیگتور گاز رومیزی را بررسی کنید

تعمیر گاز آشپزخانه و بررسی سایر علل خرابی اجاق گاز

از آنجایی که برای تعمیر گاز آشپزخانه به ریشه یابی صحیح نیاز دارید، ما سه علتی که از دلایل اصلی خرابی و روشن نشدن گازها هستند را در این مطلب بیان کردیم. با این حال، علل دیگری نیز وجود دارند که در روشن نشدن این وسیله خانگی موثر هستند. به عنوان مثال، عمر مفید گاز رومیزی 15 سال تخمین زده شده است. بنابراین، اگر گازی که استفاده می کنید، قدمتی بیش تر از مقدار گفته شده دارد، توصیه می کنیم آن را عوض نمایید و درصدد تعمیر اجاق گاز خود نباشید.

سخن پایانی

همان طور که پس از مطالعه این مطلب متوجه شده‌اید، نواقص زیادی منجر به خرابی گاز می شوند. بنابراین، اگر پس از استفاده از روش های فوق موفق به تعمیر گاز آشپزخانه خود نشدید، حتما از تکنسین تعمیر لوازم خانگی کمک بگیرید. اما همانطور که پیشگیری بهتر از درمان است، بهتر است قبل از وقوع هر مشکلی، نکات مربوط به آموزش و نگهداری لوازم خانگی خود را به طور کامل بدانید.

همچنین، در صورتی که احساس می کنید توانایی رفع مشکلات فنی را ندارید و ممکن است در طی مراحل تعمیر، آسیب های بیش تری به اجزای مختلف وارد کنید، از همان ابتدا تعمیرات را به افراد متخصص بسپارید.