آموزش و نگهداری

تاریخچه ماشین ظرفشویی و تاثیر آن بر زندگی ما

مخترع ماشین ظرفشویی در کنار اولین ماشین ظرفشویی اختراع شده در تاریخ

ماشین ظرفشویی یک دستگاه فوق العاده برای صرفه جویی در نیروی کار و البته مصرف آب شده است. اگر ماشین ظرفشویی ما به هر دلیلی از کار بیفتد، متوجه می شویم که چقدر به آن نیاز داریم و تعمیر آن در اولویت قرار خواهد گرفت. اما این که ماشین ظرفشویی چه زمانی اختراع شد چطور به یکی از لوازم خانگی مورد علاقه همه  ما تبدیل شد، موضوعی است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت. بیایید نگاه کوتاهی به تاریخچه ماشین ظرفشویی بیاندازیم و ببینیم چگونه سبک زندگی ما بواسطه استفاده از آن به سمت بهتر شدن تغییر یافته است.

اولین ماشین ظرفشویی

اولین حق ثبت اختراع دستگاه ظرفشویی به سال 1850 باز می گردد. مخترع ماشین ظرفشویی فردی به نام “جوئل هاتون” بود. در آن زمان با روشن شدن دستگاه، آب از کانال های چوبی عبور کرده و بر روی ظروف کثیف ریخته میشد. این دستگاه اولیه بسیار ابتدایی بود، اما ایده ی آن در سال 1887 گسترش یافت و دستگاهی پیشرفته تر توسط “جوزفین کوکرین” در نمایشگاه جهانی شیکاگو 1893 به نمایش گذاشته شد.

اولین مخترع ماشین ظرفشویی در کنار اختراعش ایستاده است

خانم جوئل هاتون اولین ماشین ظرفشویی را اختراع کرد

ماشین ظرفشویی جوزفین کوکرین

ماشین ظرفشویی خانم جوزفین کوکرین را می‌توان بسیار پیشرفته تر از ماشین ظرفشویی ساخته شده از چوب جوئل هاتون دانست. ماشین ظرفشویی خانم کوکرین، دیگ مسی مخصوص به خود را داشت که داخل آن یک چرخ چوبی بود و سیستم آن توسط یک قرقره دستی هدایت می شد. ظروف در درون قفسه های سیمی، داخل یک جعبه فلزی قرار داده می شدند و سپس با استفاده از یک موتور دستی در حال چرخش، با فشار آب گرم و صابون شسته می شدند. در آن زمان، این اختراع انقلابی در این صنعت بود، اما باید تا دهه 1920 صبر می کردیم تا شاهد پیشرفت های چشمگیرتری در فن آوری ماشین های ظرفشویی باشیم.

جوزفین کوکرین مخترع ماشین لباسشویی

جوزفین کوکرین مدل جدیدتری از ماشین لباسشویی را ختراع کرد

تکامل ماشین ظرفشویی

تکامل بعدی که در ساختار ماشین ظرفشویی اتفاق افتاد، در سال 1924 بود که شبیه انواع ماشین هایی است که امروزه ما از آن ها استفاده می کنیم. این دستگاه دارای سیستم رک برای ظروف و یک آب پاش چرخان برای تمیز کردن است. اما نکته ای که راجع به این دستگاه وجود داشت، نیاز آن به سیستم لوله کشی داخلی بود و همین بر روی کاربرد آن تاثیر گذاشته بود. بنابراین تنها افراد ثروتمند توانایی خرید و کار با ماشین ظرفشویی را داشتند. با توجه به این نقص بزرگ ماشین ظرفشویی تا بعد از جنگ جهانی دوم به طور گسترده مورد استفاده قرار نگرفت. توسعه سیستم لوله کشی داخلی در اواخر دهه 40 و اوایل دهه 50، امکان استفاده از وسایل خانگی از جمله جدیدترین طراحی های ماشین ظرفشویی با قابلیت لوله کشی ها داخلی را فراهم نمود.

نمودار روند تکامل ماشین ظرفشویی از سال 1980 تا 2000 میلادی

ماشین ظرفشویی روند تکاملی را تا کنون طی کرده است

ماشین ظرفشویی در دوران مدرن

به دلیل عوامل مختلفی، ماشین ظرفشویی تا سال 1950 یک وسیله لوکس در بین مردم شناخته شده بود. این طرح ها از آن زمان به طور قابل توجهی تکامل یافته و در سال 1970، ماشین های ظرفشویی در بین مردم استفاده گسترده تری پیدا کرده، در حالی که تا چند سال قبل آنها توانایی خرید آن را نداشتند. این روند تا امروز ادامه داشته و اکنون بیش از 75٪ آمریکایی ها، ماشین ظرفشویی دارند و هر روز از آن استفاده می کنند. استفاده از ماشین ظرفشویی مدرن در مقایسه با نمونه ارزان قیمت قبلی بسیار آسان تر است. جمله امکانات جدید آن می توان به مراحل پیش شستشو، ذخیره سازی کارآمد رک، سینی های متحرک، فیلترهای بهتر و اسپری های چرخان کارآمد تر، اشاره کرد. ماشین های ظرفشویی جدید، به حقیقت یک شگفتی مدرن هستند که با وجود آنها زندگی ما را به سمت بهتر شدن تغییر یافته است.

یک نفر در حال چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی مدرن

تکامل ماشین ظرفشویی در طول تاریخ به معنای افزایش قابلیت های جدیدی آن است

اولین ماشین ظرفشویی در ایران

اولین ماشین ظرفشویی در ایران در سال 1399 توسط “گروه صنعتی پاکشوما” به بازار عرضه شد. مهندسان این شرکت بعد از یک سال تلاش، موفق شدند با سرمایه گذاری 6 میلیون و 500 هزار دلاری اولین ماشین ظرفشویی را به بازار وارد کنند و خط تولید ماشین ظرفشویی را راه اندازی کنند. گروه صنعتی پاکشوما در عرض یک سال 300 هزار دستگاه را روانه ی بازار کرد.

از مهم ترین مشخصات اولین ماشین ظرفشویی تولید شده توسط شرکت پاکشوما می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از حداقل میزان آب یعنی 9 لیتر در هر چرخه ی شستشو
  • کم بودن صدای ماشین ظرفشویی
  • شستشوی 168 پارچه ظرف در مدت‌زمان 30 دقیقه با دمای آب 70 تا77 درجه سانتی گراد
  • شست‌وشوی ظرف با نصف ظرفیت (Half Load)
  • مجهز بودن به صفحه نمایشگر بزرگ با دکمه‌های لمسی
  • استفاده از انواع برنامه‌های شست‌وشو

گروه صنعتی پاکشوما، سری جدید ظرفشویی ها را به احترام مخترع اولین ماشین ظرفشویی با نام سری ژوزفین ارائه کرد. این گروه تا پایان سال 1399 توانست، 6 مدل متفاوت از ظرفشویی را با برند های پاکشوما، کندی، زیرووات و کرال عرضه کند.

تاثیر ماشین ظرفشویی بر زندگی ما

آژانس حفاظت محیط زیست ایالات متحده (EPA) اعلام کرده که جدیدترین ماشین های ظرفشویی با کارایی بالا نه تنها باعث صرفه جویی در مصرف انرژی بلکه در آب نیز می شوند. درستی این مساله وقتی ثابت میشود که با مدل های قدیمی ماشین ظرفشویی و یا شستن دست را با مدل های جدید مقایسه کنید. این امر به ما کمک می کند تا منابع طبیعی خود را حفظ کنیم و ظروف کثیف را نیز با استفاده از روش دقیق تری تمیز کنیم. واضح است که با توجه به پیشرفت تکنولوژی در سال های آینده شاهد پیشرفت های بیشتری در این رابطه خواهیم بود.

ماشین ظرفشویی با درب باز

ماشین ظرفشویی هم مانند تمام لوازم خانگی دیگر تاثیر بسیاری بر روی زندگی ما گذاشته است

اگر ماشین ظرفشویی شما دیگر ظرف ها را تمیز و درخشان نمی کند، بهتر است با یک تکنسین حرفه‌ای مشورت کنید تا تمام نکات مربوط به آموزش و نگهداری لوازم خانگی را به شما توضیح دهد. همچنین می‌توانید برای تعمیرات لوازم خانگی نیز از آن ها کمک بگیرید. برای آشنایی با کارکرد ماشین ظرفشویی مقاله ی ” 5 راه برای بهبود عملکرد ماشین ظرفشویی ” را از دست ندهید.