آموزش و نگهداری

بهترین روش برای تمیز کردن اجاق گاز

بهترین روش برای تمیز کردن اجاق گاز

آشپزخانه قسمتی از خانه است که در روز حداقل یک بار از آن استفاده می‌شود؛ بنابراین تمیز نگه داشتن آن ممکن است مقداری سخت و وقت گیر به نظر برسد. اما باید بدانید که به طور معمول آشپزخانه بهترین مکان برای رشد و تکثیر باکتری‌ها است. پس تمیز کردن مرتب آن را دست کم نگیرید. یکی از لوازم خانگی که بیشترین استفاده را در آشپزخانه دارد، اجاق گاز است. همین امر باعث می‌شود که آلوده‌ترین محدوده برای رشد باکتری باشد. در این مقاله ما درباره نحوه تمیز کردن چهار بخش اصلی اجاق گاز آشپزخانه شما که محل تجمع ذرات خاک، آلودگی و باکتری است می‌پردازیم و چند توصیه مهم ارائه می‌نماییم.

تمیز کردن دستگیره اجاق گاز

بیشتر افراد در هنگام تمیز کردن آشپزخانه، دستگیره‌ی در و کشوها را پاک می‌کنند. اما ممکن است تمیز کردن دستگیره اجاق گاز فراموش شود. بسیاری از ما با دستان آلوده به مواد غذایی دستگیره اجاق گاز خود را باز می‌کنیم و باعث کثیف شدن آن می‌شویم. می‌توان گفت دستگیره درب اجاق، مکان اصلی تجمع باکتری‌ها است و امکان افزایش آن‌ها در اثر تماس مکرر دست وجود دارد. پس بهتر است حداقل یک بار در روز دستگیره اجاق گاز را تمیز نمایید. برای اطمینان از پاک شدن هر گونه آلودگی، از یک محصول تمیزکننده ضد باکتری استفاده کنید.

یک نفر در حال تمیز کردن دستگیره اجاق گاز

تمیز کردن دستگیره درب اجاق گاز برای جلوگیری از تجمع باکتری ها

تمیز کردن قفسه های داخل فر اجاق گاز

بسیاری از افراد بر این باورند كه قفسه‌های داخل فر اجاق گاز، از آلودگی در امان هستند؛ زیرا هنگام پخت و پز در معرض دمای بالا قرار می‌گیرند اما باید بدانید که این عقیده درست نیست. قفسه‌های فر نیز می‌توانند محل تولید و تکثیر باکتری‌های ناشی از بقایای مواد غذایی و سایر منابع باشند. بهتر است حداقل یک بار در ماه قفسه‌های اجاق گاز فردار خود را تمیز کنید. برای این کار سینک ظرفشویی را با آب داغ و شوینده مناسب پر کنید و قفسه‌های فر را به مدت 30 دقیقه یا حتی یک ساعت کامل در آن خیس کنید. اگر سینک ظرفشویی شما به اندازه کافی عمیق نیست، از یک سطل تمیز و خالی برای این منظور استفاده کنید.

یک نفر در حال تمیز کردن قفسه های فر داخلی

تمیز کردن قفسه های فر داخلی برای جلوگیری از تجمع باکتری ها ضروری است

تمیز کردن قطعات چدنی اجاق گاز

یکی از مهم‌ترین مراحل تمیز کردن اجاق گاز، پاک سازی قطعات چدنی آن است. در صفحه اجاق گاز، به احتمال زیاد این قطعات مخفیگاه باکتری‌ها و آلودگی‌ها هستند. قطعات چدنی را باید از روی صفحه اجاق گاز بردارید و در یک سطل و یا سینک ظرفشویی پر از آب بگذارید. در حین خیساندن، سایر سطوح را تمیز کرده و از دستکش آشپزخانه برای محافظت از دستان خود در برابر آب گرم و محصولات شوینده استفاده کنید. قبل از قرار دادن رویه‌های چدنی روی صفحه اجاق گاز، مطمئن شوید که به طور کامل تمیز و خشک هستند.

یک نفر در حال تمیز کردن قطعات چدنی اجاق گاز

تمیز کردن قطعات چدنی اجاق گاز برای جلوگیری از تجمع باکتری ها

تمیز کردن زیر اجاق گاز

اگر صادقانه بگوییم اکثریت قریب به اتفاق مردم به صورت مرتب زیر اجاق گاز خود را تمیز نمی‌کنند و ممکن است چند ماه یک بار یا حتی سالی یک بار این کار را انجام دهند. بدیهی است که هنگام پخت و پز، مقداری غذا بر روی زمین ریخته و گاهی زیر اجاق گار جمع می‌شود. با گذشت زمان مقدار بقایای مواد غذایی در زیر اجاق افزایش یافته و تبدیل به یک محل ایده‌آل برای رشد باکتری‌ها می‌گردد. به مرور زمان این آلودگی گسترش یافته و دامنه آن به سایر مناطق آشپزخانه شما هم می‌رسد و حتی می‌تواند باعث جذب حشرات موذی و سایر آفات شود. تمیز کردن زیر اجاق ممکن است دشوار به نظر برسد، اما لازم است. بهترین راه برای تمیز کردن، فاصله دادن اجاق گاز از دیوار و تمیز کردن زیر آن با آب گرم و شوینده است. قبل از این که اجاق گاز را به موقعیت خود برگردانید، از تمیز بودن کف آن اطمینان حاصل کنید.

تمیزی زیر اجاق گاز

پاکسازی قسمت زیرین اجاق گاز از آلودگی ها

اگر پس از تمیز کردن اجاق گاز، در مورد عملکرد مناسب آن نگران هستید، می توانید نکات مربوط به آموزش و نگهداری لوازم خانگی را در سایت ما مطالعه فرمایید و یا با یک تکنسین حرفه‌ای به جهت تعمیر لوازم خانگی تماس بگیرید.