آموزش و نگهداری

بهترین و سریع ترین راه برای تمیزی ماشین ظرفشویی

بهترین راه تمیز کردن ماشین ظرفشویی

با توجه به مشغله های روز افزون همه ی ماها، می ‌توان گفت که ماشین ظرفشویی یکی از بهترین و پر کاربردترین لوازم خانگی محسوب می ‌شود. اما طبیعتا این وسیله هم مانند سایر لوازم آشپزخانه به مراقبت و نگهداری صحیح نیاز دارد.  از آنجا که ماشین ظرفشویی هر روز مملو از ظروف کثیف هستند، بدیهی است که خود ماشین نیز دچار کثیفی می‌ شود و البته تمیز کردن آن هم اصولی دارد. برای آشنا شدن با ترفندهایی که جهت اطمینان از تمیز کردن ماشین ظرفشویی است، تا آخر این مقاله همراه باشید.

یک خانم در حال تمیز کردن ماشین ظرفشویی

تمیز کردن ماشین ظرفشویی اهمیت بسیار بالایی در جهت حفظ سلامت دارد

خطرات کثیف بودن ماشین ظرفشویی

همانطور که گفته شد امکان کثیف شدن ماشین ظرفشویی بالا است؛ چرا که باقی مانده های غذا و چربی های موجود در ظرف های مورد استفاده، در ماشین باقی خواهد ماند و در صورت انباشته شدن، باعث ایجاد اختلال و بروز مشکل در کارکرد ماشین ظرفشویی و قطعات مختلف از جمله لاستیک مخصوصی دور درب، منفذهای موجود و سایر اجزا می شوند. بنابراین در صورت عدم توجه به این موضوع، مشکلات بزرگتری دامن‌ گیر ماشین ظرفشویی شما خواهند شد. به عنوان مثال می توان به این موضوع اشاره کرد که نه تنها سبب کثیف شدن چرخه شستشو می شود بلکه می تواند زمینه ی رشد کپک ها را نیز فراهم کند و محیط مناسبی برای رشد باکتری ها و قارچ ها نیز خواهد شد. در اینصورت حتی اگر اثری از کپک در ماشین مشاهده نشود، باز هم در هنگام باز کردن درب آن بوی بدی استشمام می شود. در صورت مواجه با این مشکل، شک نکنید که وقت تمیز کردن ماشین ظرفشویی رسیده است. اما در هر صورت بهتر است قبل از آنکه با این مشکل رو به رو شوید، نسبت به پاکسازی دوره ای ماشین ظرفشویی اقدام نمایید.

یک آقا که از کثیفی ماشین ظرفشویی کلافه است

ماشین ظرفشویی کثیف، تهدید برای سلامتی انسان محسوب میشود

روش های آسان برای پاک سازی ماشین ظرفشویی

قبل از آنکه به تعمیرکار برای ماشین ظرفشویی خود نیاز پیدا کنید، بهتر است چند روش ساده را در جهت نگهداری درست از آن، به کار گیرید. مانند اکثر لوازم خانگی، ماشین ظرفشویی نیز نیاز به تمیزکاری منظم دارد؛ اما باید بدانید که این اقدام برای ظرفشویی در مقایسه با یخچال و یا اجاق گاز کمی پیچیده تر است. اگر مطمئن نیستید که از کجا باید شروع کنید ما چند مرحله ساده را برای شما بازگو می کنیم.

تمیز کردن ماشین ظرفشویی با سرکه

ساده ترین راه برای لکه زدایی و تمیز کردن ماشین ظرفشویی اجرای چرخه سرکه است. فقط یک فنجان سرکه در کف ماشین ظرفشویی خود بریزید، درب را ببندید و چرخه شستشوی با آب داغ را فعال کنید. وقتی شستوشوی کامل شد، نگران بوی سرکه نباشید؛ زیرا به سرعت از بین می رود. بعد از اتمام کار ماشین، مقداری جوش شیرین به کف ماشین ظرفشویی بپاشید و اجازه دهید گوشه های ماشین و لاستیک درب آن یک شب در این خالت خیس بخورد. صبح یک چرخه شستشو با آب گرم بدون مواد شوینده را انجام دهیدتا ماشین ظرفشویی به طور کامل تمیز شود.

یک نفر در حال تمیز کردن ماشین ظرفشویی با سرکه

سرکه تاثیر بسیاری در تمیزی ماشین ظرفشویی دارد

تمیز کردن ماشین ظرفشویی با بوراکس (Borax)

اگر ماشین ظرفشویی شما بسیار کثیف است و در قسمت پایین و گوشه های آن انباشته از لجن و ذرات آلوده است، نگرن نباشید می توانید با بوراکس (سدیم تترا بورات) به راحتی آن را تمیز و لایه برداری کنید. شاید برای انجام آن نیاز به کار پر زحمت و سختی باشد، اما می تواند یک پایان درخشان برای شما در پی داشته باشد. از بوراکس و اسفنج تمیز کننده در این رابطه استفاده کنید. بعد از اتمام کار، یک چهارم فنجان بوراکس را در پایین ماشین ظرفشویی بپاشید و چرخه شستشوی با آب داغ را فعال کنید. حتی می توانید برخی از ظروف را حین شستشو در داخل ماشین بگذارید.
در روش شستشو با سرکه نیازی به لایه برداری نیست، بنابراین به نظر ساده ترین گزینه است. اما به یاد داشته باشید سرکه و بوراکس هر دو مواد پاک کننده طبیعی هستند، بنابراین نیازی به استفاده از مواد شیمیایی سخت نیست. اگرچه بسیاری از افراد از سفید کننده برای این کار استفاده می کنند، اما این مورد می تواند خطرناک باشد و آلرژی ایجاد کند، بنابراین بهتر است از آن اجتناب شود.
اگر ظروف شما همچنان از چرخه شستشو تمیز خارج نمی شوند، یا وقتی درب ماشین ظرفشویی را باز می کنید، بوی نامطبوعی به مشام می رسد، وقت آن است که آن را تمیز بشویید. تمیز کردن این دستگاه ساده است و می تواند بخشی از برنامه پاک سازی ماشین ظرفشویی شما باشد.

بوراکس و سایر وسایل تمیز کننده ماشین ظرفشویی

بوراکس یکی از مواد عالی برای تمیز کردن ماشین ظرفشویی است

پس برای تمیز کردن ماشین ظرفشویی خود تمامی نکات مربوط به آموزش و نگهداری را در نظر داشته باشید و اگر با مشکی مواجه شدید، حتما با یک تکنسین حرفه ای در جهت تعمیرات لوازم خانگی تماس بگیرید تا مشکلات اساسی یا مشکلاتی که می تواند عملکرد آن را به خطر بیندازد را تشخیص داده و تعمیر نماید. از طرفی بد نیست تمام نکات مربوط به آموزش و نگهداری لوازم خانگی و به طور مشخص ماشین ظرفشویی را در ذهن خود نگاه دارید.