کدهای خطای ماشین ظرفشویی

ارورهای ماشین ظرفشویی ویرپول و نحوه برطرف کردن آنها

ارورهای ماشین ظرفشویی ویرپول

در شرایطی که عملکرد ماشین ظرفشویی ویرپول درست نباشد، دستگاه با نمایش کد خطا روی پنل دیجیتال تلاش می کند تا مشکل دستگاه را به شما اطلاع دهد. آشنایی با ارورهای ماشین ظرفشویی ویرپول به شما کمک می کند با بررسی کلی و نهایتاً تعویض چند قطعه، یک بار دیگر ماشین ظرفشویی را راه اندازی کنید. تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

ارور ماشین ظرفشویی ویرپول علت ارور
F0 خرابی یکی از سنسورهای دستگاه
F01 خطای مربوط گرمایش / خرابی سنسور دما
F02 تشخیص نشتی آب
F03 خرابی سیستم گرمایش
F04 خطای مربوط به تخلیه آب
F05 انسداد روتور
F06 خطای مربوط به آبگیری
F07 خرابی فلومتر
F08 بالا بودن سطح آب در دستگاه
F09 آبگیری بی وقفه و مداوم
F10 مشکلی در سنسور دمای آب
F11 و FA تشخیص کدورت بالای آب / خرابی سنسور کدورت سنج آب
F12 خرابی شیر دایورتر
F13 نرمی یا سختی آب مورد استفاده

لیست ارورهای ماشین ظرفشویی ویرپول و راه حل آن

در صورتی که ماشین ظرفشویی ویرپول عملکرد مناسبی نداشته باشد، باید به دنبال حل مشکل باشید. هر کدام از مشکلات، با یکسری کدهای خطا در صفحه نمایش ظاهر می شوند که با آشنایی با راه حل ها می توان این مشکلات را برطرف کرد. در ادامه مقاله به توضیحات مربوط به ارورهای ماشین ظرفشویی ویرپول شامل علت نمایش این ارورها و نحوه برطرف کردن آنها خواهیم پرداخت.

1- ارور F0 ماشین ظرفشویی ویرپول

علت: نمایش کد خطای F0 ماشین ظرفشویی Whirlpool، به دلیل خرابی یکی از سنسورهای دستگاه می باشد.

راه حل: برای برطرف کردن ارور F0 ماشین ظرفشویی ویرپول، در اولین قدم یک چرخه تست راه اندازی کنید و در این چرخه عملکرد سنسورهای دمای آب، جریان ورودی و سنسور تشخیص سطح آب را بررسی کنید. در صورتی که هر کدام از این سنسورها خراب شده اند یا نقصی در عملکرد آنها اتفاق افتاده، سریعاً آن سنسور را تعمیر یا تعویض کنید.

صفحه نمایش ماشین ظرفشویی ویرپول که ارور F0 را نشان می دهد

نمایش ارور F0 در صفحه نمایش ماشین ظرفشویی ویرپول به دلیل خرابی یکی از سنسورهای دستگاه

2- ارور F01 ماشین ظرفشویی ویرپول

علت: دلیلی که منجر به نمایش ارور F01 ماشین ظرفشویی ویرپول می شود، تشخیص دمای زیر 3- درجه سانتیگراد یا بالاتر از 85 درجه سانتیگراد است. در این شرایط احتمالاً سنسور دمای دستگاه (NTC) با مشکلی مواجه شده یا کاملاً خراب شده است.

راه حل: برای رفع کد خطای F01 ماشین ظرفشویی Whirlpool، در اولین قدم از استاندارد بودن دمای آب ورودی به دستگاه (بین 3- تا 85 درجه سانتیگیراد) اطمینان حاصل کنید. اگر دمای آب در این محدوده نباشد، به احتمال فراوان سنسور دمای دستگاه خراب شده و باید تعمیر یا تعویض شود.

صفحه نمایش ماشین ظرفشویی ویرپول که ارور F01 را نشان می دهد

نمایش ارور F01 در صفحه نمایش ماشین ظرفشویی ویرپول به دلیل مشکل در سنسور دمای دستگاه

3- ارور F02 ماشین ظرفشویی ویرپول

علت: نمایش ارور F02 ماشین ظرفشویی ویرپول مربوط به تشخیص نشتی آب دستگاه است. ممکن است بوبین کف دستگاه سوخته باشد یا خطایی در سیم کشی ها و اتصالات رخ داده باشد.

راه حل: برای برطرف کردن ارور F02 ماشین ظرفشویی ویرپول، ظروف درون ماشین را تخلیه کنید و به دنبال محل نشتی باشید. هرگونه سوراخ یا ترک در لوله های آب یا درب دستگاه می تواند منجر به نشتی آب دستگاه شود. اگر موفق نشدید محل نشتی دستگاه را بیابید، با مرکز تعمیرات و خدمات مشتریان داره چاره تماس بگیرید تا تعمیرکاران حرفه ای ما به شما کمک کنند.

صفحه نمایش ماشین ظرفشویی ویرپول که ارور F02 را نشان می دهد

نمایش ارور F02 در صفحه نمایش ماشین ظرفشویی ویرپول به دلیل نشتی آب دستگاه

4- ارور F03 ماشین ظرفشویی ویرپول

علت: دلیلی که منجر به نمایش ارور F03 ماشین ظرفشویی ویرپول می شود، نقص مربوط به سیستم گرمایش دستگاه است. در چنین شرایطی دستگاه نتوانسته آب را گرم کند یا تشخیص داده سرعت گرمایش پایین است. دستگاه این مسئله را با نمایش ارور F03 ماشین ظرفشویی ویرپول به کاربر هشدار می دهد.

راه حل: برای رفع کد خطای F03 ماشین ظرفشویی Whirlpool بررسی کنید که المنت هیتر و سنسور دما هر دو سالم باشند و اتصالات میان آنها با برد اصلی با مشکل مواجه نشده باشد.

صفحه نمایش ماشین ظرفشویی ویرپول که ارور F03 را نشان می دهد

نمایش ارور F03 در صفحه نمایش ماشین ظرفشویی ویرپول به دلیل مشکل در سیستم گرمایش دستگاه

5- ارور F04 ماشین ظرفشویی ویرپول

علت: نمایش ارور F04 ماشین ظرفشویی ویرپول به معنی نقص در سیستم تخلیه آب است که باعث شده دستگاه نتواند آب را به خوبی تخلیه کند. گرفتگی مسیر شیلنگ یا لوله خروجی، بالا بودن ارتفاع شلنگ تخلیه، خرابی پمپ تخلیه و در آخر نقص در برد اصلی می تواند تخلیه آب را با مشکل مواجه کرده باشد.

راه حل: برای برطرف کردن ارور F04 ماشین ظرفشویی ویرپول، اولین کاری که باید انجام دهید بررسی گرفتگی های مجموعه تخلیه آب دستگاه است. فیلتر تخلیه، شیلنگ تخلیه و پمپ تخلیه را کاملاً تمیز کنید و مطمئن شوید که آب در آنها جریان دارد. ارتفاع شیلنگ تخلیه را کمی پایین تر بیاورید و در صورت ادامه دار بودن مشکل، اقدام به تعویض پمپ تخلیه دستگاه کنید. در هر یک از این مراحل اگر با مشکلی مواجه شدید، مرکز تعمیرات تخصصی داره چاره در خدمت شما خواهد بود.

صفحه نمایش ماشین ظرفشویی ویرپول که ارور F04 را نشان می دهد

نمایش ارور F04 در صفحه نمایش ماشین ظرفشویی ویرپول به دلیل نقص در سیستم تخلیه دستگاه

6- ارور F05 ماشین ظرفشویی Whirlpool

علت: علتی که منجر به نمایش ارور F05 ماشین ظرفشویی ویرپول می شود، تشخیص انسداد موتور دستگاه است. در این شرایط حرکت موتور با مشکل مواجه شده و برنامه شستشو متوقف می شود.

راه حل: برای رفع کد خطای F05 ماشین ظرفشویی ویرپول، دستگاه را از برق بکشید و برای بررسی موتور و تصمیم برای تعمیر ماشین ظرفشویی یا تعویض آن، با متخصصین ما در داره چاره تماس حاصل نمایید.

صفحه نمایش ماشین ظرفشویی ویرپول که ارور F05 را نشان می دهد

نمایش ارور F05 در صفحه نمایش ماشین ظرفشویی ویرپول به دلیل تشخیص انسداد روتور دستگاه

7- ارور F06 ماشین ظرفشویی ویرپول

علت: دلیل اینکه با ارور F06 ماشین ظرفشویی ویرپول مواجه شده اید، این است که نقصی در روند آبگیری دستگاه رخ داده و ماشین با آب پر نمی شود. کد خطای F06 یکی از متداول ترین ارورهای ماشین ظرفشویی ویرپول است و علت آن می تواند خرابی شیر برقی یا انسداد فیلتر و شیلنگ ورودی آب دستگاه باشد. کم بودن فشار آب و خرابی سنسور فلومتر دستگاه می تواند از مشکلات دیگر تامین آب دستگاه باشد که باید مورد بررسی قرار بگیرند.

راه حل: یکی از راه های برطرف کردن ارور F06 ماشین ظرفشویی ویرپول، بررسی باز بودن شیر آب ورودی است. اگر شیر آب باز است و فشار خوبی هم دارد، سالم بودن شیر برقی را مورد بررسی قرار دهید. در مرحله بعد فیلتر و شیلنگ تخلیه را باز کنید و همه ضایعات درون آنها را کاملاً تخلیه کنید. اگر باز هم مشکل برطرف نشد، بررسی کنید که حسگر فلومتر سالم باشد و در صورت مشاهده هرگونه خرابی، آن را تعویض کنید.

صفحه نمایش ماشین ظرفشویی ویرپول که ارور F06 را نشان می دهد

نمایش ارور F06 در صفحه نمایش ماشین ظرفشویی ویرپول به دلیل نقص در روند آبگیری دستگاه

8- ارور F07 ماشین ظرفشویی ویرپول

علت: نمایش ارور F07 ماشین ظرفشویی ویرپول، عمدتاً مربوط به خرابی سنسور فلومتر دستگاه است. البته انسداد یا پیچ خوردگی شیلنگ ورودی آب دستگاه، خرابی شیر برقی یا بسته بودن شیر آب ورودی می تواند از دلایل دیگر نمایش ارور F07 باشد.

راه حل: برای رفع کد خطای F07 ماشین ظرفشویی ویرپول، در قدم اول سیستم ورودی آب و همه ی قطعات درگیر این مجموعه از جمله فیلتر ورودی، شیلنگ ورودی و شیر آب را بررسی کنید و انسداد یا تاخوردگی هر یک از این قطعات را کاملاً باز کنید. در نهایت بررسی کنید که هم فلومتر و هم شیر برقی آب سالم باشند. درصورت مشاهده هرگونه خرابی، نسبت به تعویض قطعات معیوب اقدام کنید.

صفحه نمایش ماشین ظرفشویی ویرپول که ارور F07 را نشان می دهد

نمایش ارور F07 در صفحه نمایش ماشین ظرفشویی ویرپول به دلیل خرابی سنسور فلومتر دستگاه

9- ارور F08 ماشین ظرفشویی ویرپول

علت: علت آن که با کد خطای F08 ماشین ظرفشویی ویرپول مواجه شده ایم، بالا بودن سطح آب در ماشین ظرفشویی است. در این شرایط احتمالاً سیستم تخلیه دستگاه (اعم از فیلترها یا پمپ تخلیه) با مشکل مواجه شده است و دستگاه نمی تواند آب را تخلیه کند. البته خرابی موتور شستشو هم می تواند منجر به بالا رفتن سطح آب و نمایش ارور F08 ماشین ظرفشویی ویرپول شود.

راه حل: برای آنکه بتوانید ارور F08 ماشین ظرفشویی Whirlpool را برطرف کنید، ابتدا بررسی کنید که فیلتر و لوله تخلیه دستگاه کاملاً باز باشند و مجرای آن ها با ضایعات و بقایای مواد غذایی مسدود نشده باشد. سعی کنید مواد شوینده بیش از اندازه مصرف نکنید تا در لوله های تخلیه رسوب نکند و مانع جریان آب نشود.

در آخر سلامت موتور شستشو را بررسی کنید و اگر هیچ کدام از این راهکارها، ارور F08 ماشین ظرفشویی ویرپول را برطرف نکرد، برای بررسی تخصصی موضوع با یک مرکز تعمیرات معتبر تماس بگیرید و از متخصصین حرفه ای تعمیرات لوازم خانگی کمک بخواهید.

صفحه نمایش ماشین ظرفشویی ویرپول که ارور F08 را نشان می دهد

نمایش ارور F08 در صفحه نمایش ماشین ظرفشویی ویرپول به دلیل بالا بودن سطح آب در ماشین ظرفشویی

10- ارور F09 ماشین ظرفشویی ویرپول

علت: دلیلی که منجر به مواجه شدن با ارور F09 ماشین ظرفشویی ویرپول می شود، ورود بی وقفه آب به داخل دستگاه است.

راه حل: برای رفع ارور F09 ماشین ظرفشویی ویرپول پیشنهاد می شود، بررسی کنید که سوپاپ ورودی آب دستگاه باز باشد و خراب یا هرز نشده باشد. اگر این قطعه کاملاً سالم است یا حتی پس از تعویض این قطعه باز هم نمایش ارور F09 ادامه دار بود، احتمالا خرابی از برد کنترلی دستگاه است و باید هرچه زودتر آن را تعمیر کنید.

صفحه نمایش ماشین ظرفشویی ویرپول که ارور F09 را نشان می دهد

نمایش ارور F09 در صفحه نمایش ماشین ظرفشویی ویرپول به دلیل ورود بی وقفه آب به داخل دستگاه

11- ارور F10 ماشین ظرفشویی ویرپول

علت: نمایش کد خطای F10 ماشین ظرفشویی ویرپول به معنای خرابی سنسور دمای آب دستگاه است. عنصر گرمایش اگر اطلاعات درستی از سنسور دما دریافت نکند، نمی تواند دمای آب را به مقدار مناسب گرم کند. در این حالت ممکن است ظروف شسته شده تمیز نباشند.

راه حل: برای برطرف کردن ارور F10 ماشین ظرفشویی ویرپول، ابتدا پنل زیر دستگاه را خارج کنید و سنسور دما (متصل به لوله تخلیه آب) را بیابید. مقاومت دو سر سنسور را اندازه بگیرید. اگر روی صفحه مولتی متر عددی مشاهده نمی شود یا مقاومت آن بیش از حد زیاد است، منشاء خرابی، سنسور دما است و باید هرچه زودتر تعویض شود.

صفحه نمایش ماشین ظرفشویی ویرپول که ارور F10 را نشان می دهد

نمایش ارور F10 در صفحه نمایش ماشین ظرفشویی ویرپول به دلیل خرابی سنسور دمای آب دستگاه

12- ارور FA و F11 ماشین ظرفشویی ویرپول

علت: نمایش ارور FA یا F11 ماشین ظرفشویی ویرپول، به معنای خرابی سنسور کدورت سنج آب دستگاه (شاخص آب نوری) است. همچنین زمانی که کثیفی و چربی ظروف، سنسور کدورت سنج آب را مسدود کنند یا دستگاه تشخیص دهد که آب درون ماشین کدر یا کثیف است، این مشکل با نمایش ارور FA یا F11 ماشین ظرفشویی ویرپول به کاربر اعلام می شود. دقت کنید که در این شرایط چرخه شستشو یک مرتبه دیگر اجرا خواهد شد.

راه حل: برای برطرف کردن کد خطای FA یا F11 ماشین ظرفشویی ویرپول، ابتدا سنسور کدورت سنج را بررسی کنید و ببینید که سالم باشد. سپس اتصالات این سنسور با پنل کنترلی دستگاه را مورد بررسی قرار دهید. یک بار دیگر ماشین ظرفشویی را روشن کنید و این بار مواد شوینده کمتری بریزید، ممکن است زیاد بودن مواد شوینده باعث تشخیص اشتباه سنسور شده باشد.

13- ارور F12 ماشین ظرفشویی ویرپول

علت: علت آنکه با ارور F12 ماشین ظرفشویی ویرپول مواجه شده ایم، تشخیص نقص در شیر دایورتر است که جریان آب به بازوهای اسپری را کنترل و هدایت می کند. همچنین زمانی که شیر برقی یا موتور ماشین ظرفشویی با مشکلی مواجه شوند، دستگاه این مسئله را با ارور F12 به کاربر هشدار می دهد.

راه حل: برای رفع ارور F12 ماشین ظرفشویی ویرپول، اولین کاری که باید انجام دهید، قطع برق دستگاه است. سپس پنل کف دستگاه را جدا کنید و موتور دایورتر را بیابید (این قطعه به شیر برقی زیر لوله ورودی آب متصل است). در صورت مشاهده هرگونه خرابی یا نقص فنی، باید هرچه زودتر موتور دایورتر را به کمک یک تکنسین متخصص تعویض کنید.

14- ارور F13 ماشین ظرفشویی ویرپول

علت: نمایش کد خطای F13 ماشین ظرفشویی ویرپول به معنی نرمی یا سختی بیش از حد آب ورودی دستگاه است. ظرفشویی ویرپول این مشکل را با نمایش ارور F13 به کاربر اعلام می کند.

راه حل: برای رفع ارور F13 ماشین ظرفشویی ویرپول، درون محفظه مخصوص نرم کننده ماشین، به اندازه کافی نمک بریزید و بررسی کنید که سیستم نرم کننده (سختی گیر) با مشکلی مواجه نشده باشد. در نهایت فلوتر مخصوص سطح نمک را بررسی کنید و اگر حرکت آن طبیعی بود، برای رفع ارور F13 با مرکز خدمات مشتریان برای تعمیر ماشین ظرفشویی تماس بگیرید.

عیب‌یابی ماشین ظرفشویی ویرپول

اکنون پس از بررسی ارورهای ماشین ظرفشویی ویرپول و یادگیری نحوه برطرف کردن آنها، نوبت به عیب یابی ماشین ظرفشویی می رسد. برخی مواقع بدون آنکه پنل دیجیتال اروری را نمایش دهد، سیستم دچار مشکلاتی می شود که بسیاری از آنها را خودمان در خانه می توانیم قبل از تماس با مرکز تعمیرات مجاز برطرف کنیم. در ادامه نگاهی به بخش عیب یابی ماشین ظرفشویی Whirlpool می اندازیم و توضیح می دهیم که در شرایط مختلف که عملکرد دستگاه با مشکل مواجه شده، چه اقداماتی باید انجام داد.

6 مشکل رایج ماشین ظرفشویی ویرپول

عیب یابی ماشین ظرفشویی ویرپول به منظور کارکرد درست دستگاه

1- ماشین ظرفشویی ویرپول کار نمی کند یا مدام متوقف می شود

علت: دلیل کار نکردن ماشین ظرفشویی ویرپول یا توقف مداوم آن این است که احتمالاً درب محفظه شستشو باز مانده است یا برق رسانی به دستگاه ضعیف است. همچنین ممکن است آب کافی به دستگاه نرسد یا شاید هم چرخه مناسبی برای شستشو انتخاب نکرده باشید.

راه حل: برای برطرف کردن مشکل کار نکردن ماشین ظرفشویی Whirlpool، ابتدا از باز بودن شیر آب اطمینان حاصل نمایید. سپس فیوز برق را تعویض کنید یا قطع کننده مدار را ریست کنید. اگر علت عدم راه اندازی موتور اضافه بار دستگاه باشد، موتور در عرض چند دقیقه کاملاً خودکار ریست می شود، اگر این اتفاق نیفتاد، با یک تعمیرکار فنی تماس بگیرید.

2- چراغ Clean ماشین ظرفشویی ویرپول چشمک می زند

علت: دلیلی که منجر به چشمک زدن چراغ Clean ماشین ظرفشویی ویرپول می شود، عدم تامین آب دستگاه است. بسته بودن منبع آب ورودی یا وجود کف درون محفظه می توانند منجر به بروز این مشکل شوند.

راه حل: یکی از راه های رفع چشمک زدن چراغ Clean در ماشین ظرفشویی ویرپول، بررسی فلوتر محافظ است. بررسی کنید که آیا فلوتر محافظ سرریز آزادانه بالا و پایین می رود؟ اگر خیر، کافی است آن را فشار دهید تا آزاد شود. سپس مطمئن شوید که منبع آب ورودی به ماشین ظرفشویی باز و روشن باشد. در آخر وجود کف در ماشین ظرفشویی را بررسی کنید.

3- ماشین ظرفشویی ویرپول با آب پر نمی شود

علت: پر نشدن آب در ماشین ظرفشویی ویرپول، زمانی رخ می دهد که فلوتر محافظ سرریز گیر کرده باشد. دقت کنید که این مسئله با هیچ یک از ارورهای ماشین ظرفشویی ویرپول به شما اطلاع داده نمی شود.

راه حل: برای اینکه بتوانید مشکل پر نشدن آب در ماشین ظرفشویی ویرپول را برطرف کنید، بررسی کنید که آیا فلوتر محافظ سرریز می تواند آزادانه به بالا و پایین حرکت کند یا خیر؟ در صورت لزوم آن را فشار دهید تا آزاد شود.

4- چرخه شستشوی ماشین ظرفشویی ویرپول طولانی شده است

علت: مهم ترین دلیل طولانی شدن چرخه ی شستشوی ماشین ظرفشویی ویرپول، فعال بودن حالت شستشوی با تاخیر است. البته اگر آب ورودی به اندازه کافی گرم نباشد، ماشین باید برای گرم کردن آب بیشتر تلاش کند. در ضمن به یاد داشته باشید که این دستگاه به حسگر نوری مجهز است که دمای آب، شدت کثیفی ظروف و میزان مناسب مواد شوینده را تشخیص می دهد. بنابراین ممکن است زمان طولانی چرخه به وضعیت ظرف ها و دمای آب بستگی داشته باشد.

راه حل: برای برطرف کردن مشکل طولانی شدن چرخه ی شستشوی ماشین ظرفشویی ویرپول، توصیه می کنیم ابتدا از مناسب بودن دمای آب ورودی به دستگاه اطمینان حاصل کنید. سپس بررسی کنید که شستشوی با تاخیر فعال نباشد و اگر چنین است، در بخش تنظیمات مربوطه این گزینه را غیرفعال کنید.

5- آب درون محفظه ماشین ظرفشویی ویرپول باقی می ماند

علت احتمالی: دلیل مواجه شدن با مشکل باقی ماندن آب در محفظه ی ماشین ظرفشویی ویرپول، می تواند تمام نشدن چرخه شستشو باشد. همچنین امکان دارد درپوش زباله محو کن (در صورت وجود) متصل را در مرحله نصب جدا نکرده باشید.

راه حل: برای جلوگیری از مشکل باقی ماندن آب در محفظه ی ماشین ظرفشویی ویرپول، قبل از باز کردن درب محفظه از کامل شدن چرخه شستشو اطمینان حاصل کنید. همچنین ببینید که ورودی زباله محو کن باز باشد و مانع جریان آب نشود.

6- انباشته شدن پسماند سفید رنگ در جلوی اکسس پنل ماشین ظرفشویی ویرپول

علت: مهم ترین علتی که باعث می شود، پسماند سفید رنگی در بخش جلوی اکسس پنل ماشین ظرفشویی ویرپول جمع شود، افزودن مقادیر زیاد مواد شوینده یا بی کیفیت بودن آن است که باعث شده بیش از اندازه کف تولید شود.

راه حل: برای آنکه بتوانید مشکل تشکیل پسماندهای سفید در بخش جلوی اکسس پنل ظرفشویی ویرپول را برطرف کنید، مواد شوینده دیگری را انتخاب کنید و برای هر چرخه به قدر مناسب شوینده اضافه کنید. دستگاه، بی کیفیت بودن مواد شوینده را با ارورهای ماشین ظرفشویی ویرپول هشدار نمی دهد.

7- داخل ماشین ظرفشویی Whirlpool بوی نامطبوعی می دهد

علت: مهم ترین دلیل بوی نامطبوع در ماشین ظرفشویی ویرپول، فیلترهای کثیف و گرفته است. بقایای مواد غذایی در فیلتر تخلیه ظرفشویی گیر کرده و پس از مدتی بوی ناخوشایندی تولید خواهند کرد. در ضمن اگر دو الی سه روز یکبار ماشین را روشن کنید، پس از مدتی داخل دستگاه بوی بدی می گیرد.

راه حل: برای از بین بردن بوی ناخوشایند ماشین ظرفشویی ویرپول، بررسی کنید که بقایای مواد غذایی در کف دستگاه یا در فیلتر ماشین ظرفشویی گیر نکرده باشد. فیلترها و فضای داخلی دستگاه را تمیز کنید و سعی کنید روزی یک مرتبه ماشین ظرفشویی را روشن کنید. مهم ترین کاری که برای از بین بردن بوی بد ماشین ظرفشویی می توانید امتحان کنید، راه اندازی یک چرخه شستشو با یک فنجان سرکه در قفسه بالایی ظرفشویی است.

همچنین برای جلوگیری از ایجاد بوی بد ماشین ظرفشویی ویرپول، ماهی یک بار از قرص پاک کننده مخصوص ماشین ظرفشویی استفاده کنید.

یک خانم که به خاطر بوی بد ماشین ظرفشویی ویرپول دماغش را گرفته است

بوی بد ماشین ظرفشویی ویرپول به دلیل استفاده ی دیر به دیر از دستگاه

8- تجمع آب بر روی پیشخوان آشپزخانه (مدل های تو کار ماشین ظرفشویی ویرپول)

علت: دلیل اصلی که منجر به تجمع آب و رطوبت در پیشخوان آشپزخانه می شود، تراز نبودن سطح ماشین ظرفشویی ویرپول با کانترتاپ آشپزخانه است.

راه حل: برای جلوگیری از جمع شدن آب روی پیشخوان آشپزخانه ظرفشویی ویرپول، پیشنهاد می کنیم دستورالعمل نصب را یک بار دیگر مطالعه کنید یا برای راهنمایی بیشتر با مرکز خدمات و تعمیرات ماشین ظرفشویی تماس بگیرید.

9- قفسه پایینی به طور کامل داخل ماشین ظرفشویی ویرپول جا نمی خورد

علت: مشکل جا نخوردن کامل قفسه پایینی در ماشین ظرفشویی ویرپول زمانی رخ می دهد که چینش ظروف در قفسه درست نباشد و ظرف ها از گوشه و کنار قفسه بیرون زده باشند. همیشه باید خودتان حواستان به چینش صحیح ظروف در قفسه ها باشد و انتظار هشدار ارورهای ماشین ظرفشویی ویرپول را نداشته باشید.

راه حل: برای برطرف کردن مشکل جا نخوردن کامل قفسه پایینی در ماشین ظرفشویی ویرپول ظروف را طوری بچینید که با بازوهای اسپری یا جت های اسپری برخورد نداشته باشند.

10- خوب خشک نشدن ظروف پس از پایان چرخه شستشوی ماشین ظرفشویی ویرپول

علت: مهم ترین دلیلی که باعث می شود، ظروف در ماشین ظرفشویی ویرپول به طور کامل خشک نشوند، عدم استفاده از مایع کمک آبکشی است. این دستگاه برای آنکه خشک کردن ظروف را به بهترین شکل ممکن انجام دهد، به مایع کمک آبکشی نیاز دارد و در صورت نبود این مایع، هم ظروف و هم خود ماشین ظرفشویی رطوبت زیادی خواهند داشت. همچنین گزینه Heat Dry بدون مایع کمک آبکشی عملکرد خوبی ندارد.

راه حل: برای برطرف کردن این مشکل خشک نشدن کامل ظروف در ماشین ظرفشویی ویرپول، توصیه می کنیم همیشه قبل از آغاز شستشو مخزن مایع کمک آبکشی را پر کنید.

11- خیس ماندن ظروف پس از پایان چرخه شستشو در ماشین ظرفشویی ویرپول

علت: مهم ترین دلیلی که باعث می شود، ظروف در ماشین ظرفشویی ویرپول بعد از پایان چرخه شستشو خیس بماند، این است که ظروف را طوری در قفسه ها چیده اید که پس از اتمام چرخه شستشو، مجرای تخلیه آب بسته شده و فاضلاب راه خروج ندارد. همچنین ممکن است محفظه مخصوص مایع کمک آبکشی خالی باشد.

راه حل: برای اینکه ظرف ها بعد از پایان چرخه شستشو در ماشین ظرفشویی ویرپول خیس نمانند، توصیه می کنیم ظرف ها را طوری بچینید که مجرای تخلیه آب را سد نکنند، ظروف زیادی در ماشین نچینید و برای آنکه سرعت مرحله خشک کردن ظرفشویی بیشتر شود، حتماً از مایع کمک آبکشی استفاده کنید.

توجه داشته باشید که ظروف پلاستیکی در هر صورت خشک نمی شوند و باید پس از شستشو آنها را با یک حوله پارچه ای خشک کنید. همچنین توصیه می شود برای خشک کردن ظروف از گزینه خشک کن گرم استفاده کنید.

یک خانم که به دلیل خیس ماندن ظروف در ماشین ظرفشویی ویرپول کلافه است

خیس ماندن ظروف شسته شده در ماشین ظرفشویی ویرپول به دلیل بسته شدن مجرای تخلیه آب

12- رطوبت زیاد روی قفسه ها و فضای داخلی ماشین ظرفشویی ویرپول

علت: دلیل آنکه روی روی قفسه ها و فضای داخلی ماشین ظرفشویی Whirlpool رطوبت زیادی جمع می شود، نبود مایع کمک آبکشی به اندازه کافی است. این یکی دیگر از مشکلاتی است که با ارورهای ماشین ظرفشویی ویرپول به فرد اطلاع داده نمی شود.

راه حل: برای اینکه بتوانید این مشکل مرطوب بودن قفسه ها و فضای داخلی ماشین ظرفشویی ویرپول را حل کنید، همیشه قبل از راه اندازی دستگاه به اندازه کافی مایع کمک آبکشی در محفظه مخصوص بریزید.

13- وجود لکه، غشا یا کثیفی بر روی ظروف شسته شده در ماشین ظرفشویی ویرپول

علت: مهم ترین دلایلی که باعث می شود، روی ظروف شسته شده در ماشین ظرفشویی ویرپول، لکه، غشا یا کثیفی ایجاد شود، استفاده از آب نرم، محلول های شوینده قلیایی، آبکشی نامناسب، بار زیاد ماشین ظرفشویی و خشک کن گرم می باشد.

راه حل: برای آنکه ظروف شسته شده در ماشین ظرفشویی ویرپول لکه نشوند، سعی کنید همیشه از حداقل مقدار مواد شوینده (البته نه کمتر از 1 قاشق غذاخوری) استفاده کنید و بهتر است شوینده انتخابی تا حد امکان مایع باشد. همچنین توصیه می شود بیش از حد ظرف در قفسه های شستشو نچینید و از گزینه خشک کن گرم استفاده نکنید.

یک نفر در حال نشان دادن لکه های سفید تشکیل شده روی ظروف شسته شده در ماشین ظرفشویی ویرپول

تشکیل لکه های سفید روی ظروف شسته شده در ماشین ظرفشویی ویرپول به دلیل استفاده از محلول های شوینده قلیایی

14- تشکیل لکه های سفید روی ظروف نچسب شسته شده در ماشین ظرفشویی ویرپول

علت: مهم ترین دلیلی که باعث می شود، روی ظروف شسته شده در ماشین ظرفشویی ویرپول، لکه های سفید ایجاد شود، از بین رفتن سطح نچسب ظروف با مواد شوینده است.

راه حل: برای اینکه از تشکیل شدن لکه های سفید روی ظروف نچسب در ماشین ظرفشویی ویرپول جلوگیری کنید، پس از شستشوی ظروف با ماشین ظرفشویی یک بار دیگر روکش سیزن بگیرید.

15- تشکیل لکه های قهوه ای روی ظروف و درون ماشین ظرفشویی ویرپول

علت: دلیلی که باعث می شود روی ظروف شسته شده در ماشین ظرفشویی ویرپول لکه ی قهوه ای ایجاد شود، بالا بودن سطح آهن آب است و ربطی به ارورهای ماشین ظرفشویی ویرپول ندارد.

راه حل: برای رفع لکه های قهوه ای از روی ظروف شسته شده در ماشین ظرفشویی ویرپول، کافی است ظروف را بدون مایع شوینده، با 1 تا 3 قاشق غذاخوری بلور اسید سیتریک بشویید. ماده را در قسمت پوشش دار مخزن مواد شوینده بریزید و یک چرخه شستشوی معمولی اجرا کنید. اگر می بینید که این اتفاق زیاد تکرار می شود، بد نیست به فکر نصب یک دستگاه حذف آهن آب باشید.

16- تشکیل لکه های سیاه یا خاکستری روی ظروف شسته شده در ماشین ظرفشویی ویرپول

علت: یکی از دلایلی که باعث می شود ظروف شسته شده در ماشین ظرفشویی Whirlpool، سیاه یا خاکستری شوند، ساییده شدن ظروف آلومینیومی به یکدیگر است. همچنین برخی از آیتم های آلومینیومی یکبار مصرف در طول چرخه شستشو خراب می شوند و به سطوح درون محفظه ماشین آسیب می زنند.

راه حل: اگر می خواهید ظروف شسته شده در ماشین ظرفشویی ویرپول، سیاه یا خاکستری نشوند، سعی کنید تا حد امکان ظروف آلومینیومی را با دست بشویید. اگر برای از بین بردن آثار این لکه ها به دنبال راهی می گردید، پیشنهاد ما به شما استفاده از یک پاک کننده ساینده ملایم است.

17- تشکیل لکه های نارنجی روی ظروف و درون ماشین ظرفشویی ویرپول

علت: اصلی ترین علت مواجه شدن با لکه های نارنجی رنگ روی ظروف شسته شده در ظرفشویی ویرپول، رد گوجه فرنگی موجود در غذا روی ظروف کثیف است. نگران نباشید، این لکه ها روی عملکرد ماشین ظرفشویی تأثیر نمی گذارد و هیچ کدام از ارورهای ماشین ظرفشویی ویرپول را به همراه نخواهند داشت.

راه حل: برای از بین بردن لکه های نارنجی رنگ روی ظروف شسته شده در ظرفشویی ویرپول، پیشنهاد می کنیم از یک ماده لکه بر مخصوص استفاده کنید. با انجام این کار به احتمال بسیار زیاد لکه ها از بین می روند و جای نگرانی نیست.

18- صدای خروش، خش خش سوپاپ، ضربه، سایش یا خرد شدن چیزی در ماشین ظرفشویی ویرپول

علت: هر کدام از صداهای خروش، خش خش سوپاپ، ضربه، سایش یا خرد شدن چیزی در ماشین ظرفشویی ویرپول علتی دارند. که در ادامه به این علت ها اشاره می کنیم.

  • صدای خروش در طول فرآیند تخلیه ظروفشویی ویرپول؛ کاملاً طبیعی است و مربوط به عملکرد تخلیه آب دستگاه است. به دنبال راهی برای برطرف کردن آن نباشید.
  • صدای خش خش سوپاپ دستگاه نیز کاملاً طبیعی است و تکرار آن به صورت دوره ای مربوط به آبگیری دستگاه است.
  • صدای ضربه در طول فرایند شستشو ی ظرفشویی مربوط به باز شدن درب پخش کننده مواد شوینده و در پایان شستشو مربوط به باز شدن خودکار درب دستگاه است. هر دو این صداها کاملاً طبیعی هستند.
  • صدای سایش یا خرد شدن حاکی از ورود جسم خارجی به دستگاه است.

راه حل: برای برطرف کردن صدای سایش یا تق تق چیزی در ماشین ظرفشویی ویرپول، فقط بررسی کنید که جسم خارجی وارد دستگاه نشده باشد. در این صورت با خارج کردن جسم این صداها باید کاملاً حذف شوند، اگر این اتفاق نیفتاد، فوراً با مراکز مجاز خدمات برای تعمیر ماشین ظرفشویی ویرپول تماس بگیرید.

19- توقف و شروع به کار مداوم ماشین ظرفشویی ویرپول

علت: دلیل اینکه ماشین ظرفشویی ویرپول به صورت مداوم توقف و شروع به کار می کند، مربوط به تنظیمات دستگاه است. بسته به حالت چرخه انتخابی و سطح کدورت که توسط سنسور آب نوری (در برخی از مدل ها) تشخیص داده می شود، تعداد دفعات استارت و استاپ بیشتری در طول چرخه تجربه خواهد شد.

راه حل: اگر به دنبال راهی برای برطرف کردن شروع به کار و توقف مداوم ماشین ظرفشویی ویرپول هستید، باید بگوییم این مسئله کاملاً طبیعی است و جای نگرانی ندارد. وجود این استارت و استاپ ها برای عملکرد پاکسازی مطلوب و صرفه جویی در مصرف انرژی لازم است و با ارورهای ماشین ظرفشویی ویرپول هشدار داده نمی شود.

20- باقی ماندن بقایای مواد غذایی بر روی ظروف شسته شده در ماشین ظرفشویی ویرپول

علت: دلایل متعددی باعث باقی ماندن مواد غذایی روی ظروف شسته شده در ماشین ظرفشویی می شوند، برخی از این دلایل عبارتند از:

  • بارگذاری بیش از حد ظرف در ماشین ظرفشویی ویرپول و نرسیدن آب به سطح تمام ظروف
  • گرفتگی و انسداد فیلترهای ماشین ظرفشویی
  • عدم انتخاب چرخه شستشوی قوی به تناسب شدت کثیفی ظروف
  • پایین بودن دمای آب دستگاه
  • کافی نبودن و بی کیفیت بودن مواد شوینده
  • تجمع مواد شوینده در محفظه مخصوص
  • بسته بودن مجرای پمپ یا اسپری ها
  •  کافی نبودن فشار آب منزل برای تامین آب دستگاه
  • تشکیل بیش از حد کف درون محفظه شستشو

راه حل: برای حل مشکل باقی ماندن مواد غذایی روی ظروف شسته شده در ماشین ظرفشویی Whirlpool می توان اقدامات زیر را انجام داد.

  •  فیلترهای ظرفشویی ویرپول را مرتب بررسی و تمیز کنید.
  • اگر شدت کثیفی ظروف زیاد است، از چرخه سنگین تری استفاده کنید.
  • دمای آب ورودی به ماشین ظرفشویی باید 120 درجه فارنهایت (49 درجه سانتیگراد) باشد.
  • فقط از مواد شوینده مخصوص ماشین ظرفشویی استفاده کنید و مقدار آن برای هر چرخه کمتر از 1 قاشق غذاخوری (15 گرم) نباشد.
  • از مواد شوینده تازه و قوی استفاده کنید. ماشین برای شستشوی ظروف خیلی کثیف یا شستشو با آب سخت به شوینده بیشتری نیاز دارد.
  • فقط از شوینده های تازه استفاده کنید. نگذارید مواد شوینده چندین ساعت در محفظه مخصوص پخش شوینده بماند و نم بکشد.
  • بررسی کنید که ظروف درون قفسه ها، مجرای بازوها یا جت های اسپری را مسدود نکرده باشند.
  •  فشار آب خانگی برای پر کردن ماشین ظرفشویی باید بین 20 psi تا 120 psi باشد.
  • تحت هیچ شرایطی برای ماشین ظرفشویی از صابون یا شوینده های مخصوص لباسشویی استفاده نکنید.

21- ظروف در طول شستشو با ماشین ظرفشویی ویرپول می شکنند

علت: اصلی ترین علتی که شکست ظروف در ماشین ظرفشویی ویرپول، چینش نادرست ظروف و پر کردن بیش از حد ماشین است. دقت کنید که باید خودتان حواستان به بار ماشین باشد و انتظار نداشته باشید دستگاه این مسئله را با ارورهای ماشین ظرفشویی ویرپول هشدار دهد.

راه حل: برای اینکه بتوانیم شکسته شدن ظروف در ماشین ظرفشویی ویرپول جلوگیری کنیم، ظرف ها را طوری در قفسه های ماشین بچینید که با یکدیگر برخورد نکنند و سر جای خود محکم باشند. همچنین پس از شستشو قفسه ها را به آرامی بیرون بیاورید و مراقب باشید به جایی برخورد نکنند.

کلام آخر

ارورهای ماشین ظرفشویی ویرپول کدهای دو رقمی هستند که با حرف انگلیسی F شروع می شوند و خطاهای دستگاه را به ما هشدار می دهند. هر کدام این کدها معانی متفاوتی دارند و شناخت تک تک آنها برای کسانی که این ماشین ظرفشویی را در خانه دارند، توصیه می شود.

در این مطلب به بررسی انواع ارورهای ماشین ظرفشویی ویرپول و صفر تا صد نحوه برطرف کردن آنها پرداختیم. در صورت مواجه شدن با هرکدام از این ارورها یا مشکلات دیگری که در این مقاله به آنها اشاره نشده است، متخصصین فنی ما در داره چاره هر ساعت از شبانه روز آماده اند تا با ارائه راهنمایی های لازم به شما در حل مشکلاتتان کمک کنند.

سوالات رایج در مورد عیب یابی و روش رفع مشکلات ماشین ظرفشویی ویرپول

در این بخش از مقاله به بررسی سوالات کاربران در رابطه با عیب یابی ماشین ظرفشویی ویرپول می پردازیم. با مطالعه ی این بخش می توانید در هنگام بروز مشکل در دستگاه با آگاهی کامل قبل از رسیدن تعمیرکار اقدامات اولیه را انجام دهید و در اکثر موارد مشکل ظرفشویی ویرپول را برطرف کنید. سوالات به شرح زیر می باشند.

1- علت بوی بد ماشین ظرفشویی ویرپول چیست؟
باقی ماندن مواد غذایی در فیلتر دستگاه و مسدود شدن فیلترها از مهم ترین علت هایی است که باعث می شود ماشین ظرفشویی ویرپول بوی بدی داشته باشد. برای پیشگیری از این مشکل باید به صورت مرتب فیلترها را تمیز کنید.
2- چرا ظروف در ماشین ظرفشویی ویرپول خیس می مانند؟
عدم استفاده از مایع کمک آبکشی و چیدمان نادرست ظروف باعث خشک نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی ویرپول می شود. برای جلوگیری از این مشکل ظروف را مطابق با دستورالعمل های دفترچه راهنما در سبد شستشو قرار دهید و از مایع کمک آبکشی به اندازه ی کافی استفاده کنید.
3- شکسته شدن ظروف در ماشین ظرفشویی ویرپول چه علتی دارد؟
چیدمان نادرست ظروف در ماشین ظرفشویی ویرپول و بارگیری بیش از حد دستگاه باعث می شود که ظروف در هنگام شستشو با یکدیگر برخورد کرده و بشکنند.
4- چگونه می توان مشکل لکه دار شدن ظروف در ماشین ظرفشویی ویرپول را رفع کرد؟
برای جلوگیری از تشکیل لکه روی ظروف شسته شده در ماشین ظرفشویی ویرپول از مواد شوینده ی باکیفیت به اندازه ی کافی استفاده کنید، سعی کنید از شوینده های مایع استفاده کنید، دستگاه را بیش از حد بارگیری نکنید و گزینه ی خشک کن گرم را استفاده کنید.
5- باقی ماندن آب در ماشین ظرفشویی ویرپول چه دلیلی دارد؟
عدم اتمام برنامه ی شستشو، بسته بودن درپوش زباله محو کن و انسداد شیلنگ تخلیه باعث می شود که آب ماشین ظرفشویی ویرپول به طور کامل تخلیه نشود.
6- برای برطرف کردن مشکل طولانی بودن زمان شستشو در ظرفشویی ویرپول چه باید کرد؟
برای رفع مشکل طولانی بودن زمان شستشو در ماشین ظرفشویی ویرپول از مناسب بودن دمای آب ورودی به دستگاه مطمئن شوید، در صورت فعال بودن گزینه ی شستشو با تاخیر آن را غیر فعال کنید.
7- دلیل پر نشدن آب در ماشین ظرفشویی ویرپول چیست؟
گیر کردن فلوتر محافظ سرریز مهم ترین دلیلی است که از پر شدن آب در ماشین ظرفشویی ویرپول جلوگیری می کند. برای پر شدن آب در ظرفشویی ویرپول باید فلوتر سرریز آزادانه به بالا و پایین حرکت کند.
8- برای از بین بردن باقی مانده ی مواد غذایی از روی ظروف شسته شده در ظرفشویی ویرپول چه کار باید انجام داد؟
برای تمیز شدن ظروف در ماشین ظرفشویی ویرپول باید فیلترهای دستگاه را به صورت مرتب تمیز کنید، متناسب با کثیفی ظروف چرخه ی شستشوی مناسبی را انتخاب کنید، از مواد شوینده ی باکیفیت استفاده کنید، از عدم انسداد بازوهای اسپری اطمینان حاصل کنید و در نهایت از مناسب بودن دمای آب ورودی به دستگاه و فشار آب ورودی مطمئن شوید.