آموزش و نگهداری

آلوده ترین قسمت های اجاق گاز را بشناسید!

خانمی که در حال تمیز کردن مناطق کثیف اجاق گاز است

تمیز نگه داشتن آشپزخانه یکی از موضوعات مهمی است که باید نهایت تلاش و دقت را در این زمینه بکار برد. آشپزخانه یکی از محل های تولید و رشد باکتری ها است. اگر دست آلوده شما به هر یک از لوازم خانگی آشپزخانه برخورد کند، باکتری ها تکثیر پیدا کرده و آن مکان را آلوده خواهند کرد. اجاق گاز یکی از وسایلی است که به طور تقریبی بیشتر از لوازم خانگی دیگر در معرض آلودگی هستند. این وسیله به دلیل استفاده ی زیادی که در طول روز از آن می شود، ممکن است بیشتر کثیف شود؛ پس سعی کنید که به طور مرتب اجاق گاز خود را تمیز کنید. بیشتر افراد هر روز این دستگاه را پاک می کنند اما تمیز کردن این وسیله نیاز به کمی دقت دارد. در این مقاله ما چهار منطقه اصلی را که ممکن است تجمع باکتری در آن زیاد باشد و آلوده ترین قسمت های اجاق گاز شناخته شوند را بررسی خواهیم کرد و برخی از توصیه های مهم را نیز ارائه می دهیم.

خانمی که در حال تمیز کردن مناطق کثیف اجاق گاز است

در اجاق گاز چند منطقه وجود دارد که کثیف ترین جاها است

شیرهای اجاق گاز

بیشتر افراد در زمان تمیز کردن اجاق گاز، کشو و دستگیره های فر را تمیز می کنند اما شیرهای گاز را فراموش می کنند. بسیاری از مواقع پیش خواهد آمد که شیر اجاق گاز را با دست کثیف و یا چرب خود باز کرده ایم. درست در همین موقع است که آلودگی از دست ما به شیرهای گاز انتقال پیدا می کند و ممکن است تحت شرایطی باکتری ها تکثیر پیدا کنند و از شیر به دست فرد دیگری که آن را لمس می کند، انتقال یابند. پس به عبارتی شیرهای اجاق گاز یکی از آلوده ترین مناطق اجاق گاز هستند و بهتر است حداقل یک بار در روز شیر اجاق گاز را با یک شوینده ی ضد باکتری تمیز نمایید.

یک نفر در حال تمیز کردن دستگیره های اجاق گاز

دستگیره های گاز یکی از مناطق آلوده است

قفسه های فر اجاق گاز

بسیاری از مردم معتقدند که فضای داخل فر اجاق گاز از آلودگی در امان است؛ چرا که هنگام پخت و پز در معرض دمای بالا قرار می گیرند. اما این فرضیه درست نیست و قفسه ها نیز مانند سایر قسمت ها محل تولید باکتری ها بوده و جزء آلوده ترین مناطق اجاق گاز به حساب می آیند. بهتر است حداقل یک بار در ماه قفسه ها را پاک نمایید. تمیز کردن قفسه ها به صورتی است که سینک ظرفشویی را با آب گرم و صابون پر کنید و آن ها را به مدت 30 دقیقه یا حتی یک ساعت درون آن قرار دهید. اگر فضا به اندازه کافی نیست، از یک سطل تمیز و خالی برای این منظور استفاده کنید. پس از آن قفسه ها را آبکشی نمایید و خشک کنید.

یک نفر در حال تمیز کردن قفسه های فر

قفسه های فر اجاق گاز باید ماهی یک بار تمیز شود

چدن اجاق گاز

چدن هایش روی شعله های گاز نیز یکی دیگر از مناطق آلوده می باشد. چدن ها را از روی صفحه ی اجاق برداشته و دقیقا به همان روش قفسه های فر، خیس نمایید. البته فراموش نکنید که برای تمیز کردن از دستکش آشپزخانه برای محافظت از دستان خود در برابر آب داغ و محصولات تمیز کننده استفاده کنید. قبل از اینکه چدن ها را دوباره روی اجاق گاز قرار دهید مطمئن شوید که تمیز و خشک است.

فردی در حال تمیز کردن سنگ چدنی اجاق گاز با حوله مرطوب

چدن های گاز به علت آن که مواد غذایی و چربی بر روی آن انباشته شده است، محل تکثیر باکتری می باشد

فضای زیر گاز

اگر صادقانه بگوییم اکثریت قریب به اتفاق مردم به طور مرتب زیر اجاق گاز را تمیز نمی کنند و ممکن است از آن غافل شوند. اما باید بدانید که این فضا، یکی از آلوده ترین مناطق اجاق گاز است؛ چرا که گاهی غذا بر روی زمین می ریزد و با گذشت زمان مقدار زیادی از بقایای مواد غذایی در این منطقه انباشته شده و یک مکان ایده آل برای تکثیر و رشد باکتری ها خواهد بود. در صورت عدم تمیز کردن این ناحیه، باکتری ها رشد کرده و سایر مناطق آشپزخانه را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. درست است که تمیز کردن زیر اجاق گاز ممکن است مشکل باشد و حتی باید روی زمین دراز بکشید و سعی کنید با یک کهنه و یا پارچه این کار را انجام دهید. اما بهترین راه برای تمیزتر شدن عمیق، جا به جا کردن اجاق و تمیز کردن آن محل با صابون و آب گرم است. قبل از اینکه اجاق را به جای خود برگردانید، از پاک شدن کف اطمینان حاصل کنید.

مشخص کردن منطقه ای از زیر گاز که باید تمیز شود

تمیز کردن زیر اجاق گاز نیز باید اهمیت داشته باشد

اگر در مورد عملکرد اجاق گاز نگران هستید، می توانید به تخصص یک تکنسین حرفه ای تعمیر لوازم خانگی اعتماد کنید. برای راهنمایی و مشاوره عملی در مورد هرگونه مشکل و یا تعمیرات لوازم خانگی، با یک تکنسین حرفه ای مشورت کنید. همچنین اگر مشکلی برای اجاق گاز شما بوجود آمده است می توانید با داره چاره تماس بگیرید تا متخصصین ما در اسرع وقت به منزل شما آیند و سرویس و تعمیر اجاق گاز را به بهترین شکل انجام دهند.