آموزش و نگهداری

کارکرد محفظه تخلیه ماشین لباسشویی به چه صورت است؟

نصب محفظه ماشین لباسشویی به روشی آسان

آیا می دانید کارکرد محفظه ی تخیه ماشین لباسشویی چیست و یا محل قرار گیری آن کجاست؟ بسیاری از مردم درباره‌ی این محفظه اطلاعاتی ندارند اما بد نیست بدانید ظرف تخلیه ماشین لباسشویی وسیله ای است که می تواند از تجمع آب در کف آشپزخانه جلوگیری کند. این قطعه به ندرت دچار اشکال می شود اما در صورت بوجود آمدن اختلال در کارکرد این قطعه، ماشین لباسشویی دچار نشتی شده و پس از شست و شوی لباس ها، با مشکل تخلیه آب مواجه می شود. درست است که در این مواقع امکان خسارت زیاد به منزل و سایر لوازم الکترونیکی آشپزخانه وجود دارد، اما تا حد بسیاری با به کارگیری راه حل های مناسب می توان از بروز چنین اتفاقاتی جلوگیری کرد. بنابراین برای دریافت اطلاعات مفید در ارتباط با محفظه تخلیه ماشین لباسشویی تا آخر این مقاله، همراه باشید.

آیا به ظرف یا محفظه تخلیه ماشین لباسشویی نیاز دارید؟

در واقع این شما هستید که باید بر اساس تجربیات خود به این سوال پاسخ دهید. برای اینکه به جواب مناسبی دست یابید، در ادامه شما را با عملکرد، شیوه نصب محفظه ی تخلیه و غیره آشنا خواهیم کرد تا بتوانید با آگاهی و شناخت بیشتر در خصوص خرید ظرف یا محفظه تخلیه آن تصمیم گیری کنید.

نشتی آب از لباسشویی به دلیل نبود محفظه ماشین لباسشویی

محفظه ماشین لباسشویی برای جلوگیری از نشتی آب ضرورت دارد

محفظه تخلیه ماشین لباسشویی چیست؟

این نوع محفظه ها بسیار ساده هستند و در بخش زیرین ماشین لباسشویی قرار می گیرند. به این ترتیب از نشت ناگهانی آب جلوگیری می کنند. یک محفظه، مستطیل شکل است و اغلب ابعادی بزرگ تر از کف ماشین های مخصوص شست وشوی لباس دارد. معمولا این محفظه ها از متریالی مثل پلاستیک هایی با چگالی بالا ساخته می شوند تا بتوانند آب را در خود نگه دارند.

فواید بسیار استفاده از چنین محفظه هایی، زمانی برای شما بیش تر مشخص می شود که خانه ای دوبلکس داشته باشید و ماشین لباس شویی شما در طبقه بالا باشد. زیرا، اگر در این شرایط ماشین لباسشویی خراب شوند و یا نشتی اتفاق افتد، آب می تواند به طبقه های پایینی نیز نفوذ کند و آسیب های بسیاری به منزل تان وارد نماید.

محفظه تخلیه ماشین لباسشویی

محفظه تخلیه ماشین لباسشویی از نشت دستگاه جلوگیری می کند

عملکرد محفظه تخلیه ماشین لباسشویی چگونه است؟

ظرف تخلیه ماشین های لباسشویی در بسیاری از فروشگاه های ابزارآلات و یا مغازه های فروش قطعات مربوط به لوله کشی، به فروش می رسند. در کف این محفظه ها، معمولا سوراخی وجود دارد که از قبل برش خورده است.

 چنین سوراخ هایی برای اتصال به لوله PVC طراحی می شوند. به این ترتیب، زمانی که آب به داخل این ظروف می ریزد، از طریق لوله ها به طور مستقیم وارد فاضلاب خواهد شد. به همین سبب خانه و اثاثیه منزل شما از رطوبت و نم در امان می مانند.

یک نفر در حال نصب محفظه ماشین لباسشویی

محفظه ی تخلیه لباسشویی مانع از نشت آب از دستگاه می شود

آیا می توانیم به تنهایی ظرف تخلیه ماشین لباسشویی را نصب کنیم؟

یکی از سوالات رایج در ارتباط با ظرف تخلیه ماشین لباسشویی همین سوال است. در پاسخ به شما باید بگوییم، اگر فردی فنی هستید و صبر بالایی دارید، می توانید از عهده نصب محفظه تخلیه ماشین لباسشویی برآیید. زیرا کار دشواری نیست. برای این کار به اره آهن بری، تراز و یا ابزاری که برای تعیین افقی یا عمودی بودن سطح و لوله طراحی شده است، لوله های PVC، ظرف های مخصوص تخلیه و dolly یا وسیله ای ریل مانند که باعث می شود دو سطح به حالت کشویی روی هم قرار گیرند، نیاز دارید. بعد از تهیه لوازم لازم، برای نصب محفظه تخلیه طبق مراحل پایین عمل کنید:

  • شیر برقی ماشین لباسشویی که مسئول انتقال آب به داخل دستگاه است را ببندید، آن را از برق بکشید و تمام شلنگ ها را جدا کنید.
  • ماشین لباسشویی را اندکی از روی زمین بلند کرده و dolly را زیر آن قرار دهید. برای این کار از دیگر افراد خانواده کمک بگیرید. زیرا معمولا این دستگاه ها سنگین هستند.
  • اگر در سطح ظرف تخلیه ماشین های لباسشویی، سوراخی وجود نداشت، با اره مخصوص برش هایی مناسب با اندازه لوله PVC ایجاد کنید.
  • لوله های تخلیه را در جای صحیح خود قرار دهید.
  • با استفاده از تراز و اندازه گیری های درست تعیین کنید که محفظه در محل مناسبی قرار دارد یا به تنظیمات مجدد نیاز است.
  • برق و تمام اتصالات را مجددا وصل نمایید.
  • در اولین شست و شو بعد از نصب محفظه تخلیه، اطمینان حاصل فرمایید که نشتی آب وجود ندارد.

در صورتی که توانایی انجام چنین اقداماتی را در خود نمی بینید، پیشنهاد می کنیم حتما با متخصصان ماهر این حوزه تماس بگیرید و پس از مشورت با آن ها برای نصب محفظه تخلیه از این افراد کمک بگیرید. زیرا ممکن است با به کارگیری روش های نامناسب به ماشین لباسشویی خود صدمات جبران ناپذیری وارد کنید.

ابزارهای مناسب برای نصب محفظه تخلیه ماشین لباسشویی

ابزار مورد استفاده برای نصب و یا تعویض محفظه تخلیه ماشین لباسشویی

نحوه نگهداری از محفظه تخلیه ماشین لباسشویی چگونه است؟

نگهداری از محفظه تخلیه ماشین لباسشویی امری ضروری است. برای این کار نیاز به استفاده از روش های خاصی ندارید. تنها در دوره های زمانی مختلف سری به این محفظه ها بزنید تا از سلامت آن ها اطمینان یابید. با مشاهده دقیق، هرگونه ترک یا لکه را پیدا کنید و نسبت به ترمیم آن ها اقدام نمایید.

 همچنین از عدم وجود انسداد در لوله تخلیه مطمئن شوید. زیرا این لوله ها در اثر تجمع مواد شوینده، آلودگی ها و… مسدود می شوند و می توانند نشتی آب را به طور چشم گیری افزایش دهند. اگر علائمی ناشی از انسداد در لوله تخلیه مشاهده کردید، حتما از متخصصین و تکنسین ها کمک بگیرید.

تعمیرکار در حال تعمیر لباسشویی

در مواقع بروز مشکل با یک تماس از تعمیرکار متخصص کمک بگیرید

سخن پایانی

همان طور که با مطالعه این مطلب متوجه شده اید، ناآگاهی در رابطه با مسائل جزئی همچون کارآیی و عملکرد محفظه تخلیه ماشین لباسشویی می تواند، دردسرهای بزرگی برای شما ایجاد کند. درحالی که به کارگیری چنین وسایلی از نگرانی های شما در ارتباط با لوازم خانگی و نقص فنی آن ها می کاهد و سلامت اثاثیه و منزل تان را تضمین خواهد کرد. هنگام وقوع مشکل نیز به جهت سرویس از یک تعمیرکار حرفه‌ای برای تعمیرات لوازم خانگی خود تماس بگیرید.