آموزش و نگهداری

تاریخچه ماشین لباسشویی و توسعه و تکامل آن

تاریخچه ماشین لباسشویی

همه ی ما انسان ها از گذشته تاکنون به دنبال راهکارهایی آسان و کارآمد برای تمیز شدن لباس ها بوده ایم. ماشین لباسشویی وسیله ای است که برای شستشو و از بین بردن کثیفی لباس ها و ملحفه ها استفاده می شود. در این مقاله تصمیم داریم در مورد تاریخچه ی ماشین لباسشویی صحبت کنیم.

ماشین لباسشویی برای شستشو، لباس ها را در داخل آب غوطه ور کرده و با استفاده از ماده ی شوینده و سفید کننده لباس ها را تمیز می کند. ساده ترین نوع ماشین لباسشویی، لباس ها را با آب می شوید، این در حالی است که لباسشویی های اتوماتیک بعد از شستشوی لباس ها یک چرخه ی خشک کردن لباس ها را نیز دارند. اکثر لباسشویی های مدرن به میزان قابل توجهی عمل آبگیری از لباس ها را انجام می دهند، اما لباس ها را کاملا خشک نمی کنند.

در زمان های قدیم، مردم برای تمیز کردن لباس های کثیف آن ها را روی سنگ ها می کوبیدند یا با کمک ماسه های ساینده کثیفی ها را از بین می بردند و با استفادها از آب های رودخانه ای موجود در مسیر زندگی، لباس ها را می شستند. ماشین های لباسشویی اولیه نسخه ی پیشرفته تر فرآیند شستشو در زمان های قدیم بود. در ادامه در مورد ماشین لباسشویی اولیه و مدرن توضیحات بیشتری ارائه خواهیم داد.

اولین ماشین لباسشویی

اولین دستگاه در تاریخچه ماشین لباسشویی با دست کار می کرد و از چوب ساخته می شد. بعد از آن ماشین لباسشویی فلزی ساخته شد که در زیر دیگ آن آتش روشن می شد تا آب دستگاه در طول روز گرم بماند. تخته ی اسکراب که در سال 1797 اختراع شد تا اواسط دهه ی 1800 پیشرفته ترین تجهیزات شستشو بود. در دهه ی 1850، در بریتانیا و ایالات متحده ماشین های لباسشویی تجاری که با بخار کار می کردند، به فروش رسیدند. در سراسر اروپا، از نظر تکنولوژی ماشین های لباسشویی تجاری در مقایسه با ماشین های لباسشویی خانگی پیشرفت سریع تری داشتند.

اولین ماشین لباسشویی

اولین ماشین لباسشویی با دست کار می کرد

توسعه ی ماشین لباسشویی

ایالات متحده اولین کشوری بود که بر توسعه ی ماشین لباسشویی خانگی تمرکز داشت. تا سال 1930 برق در دسترس نبود، از این رو ماشین های لباسشویی اولیه با کمک موتور بنزینی تک سیلندر با سرعت کم کار می کردند. در این نوع دستگاه ها، آب بعد از شستشو و آبکشی با چرخاندن خارج می شد. برای اینکه خارج کردن آب از دستگاه راحت تر شود، دستگاه پیچ شکن/منگل ساخته شد، این دستگاه با کمک میل لنگ دستی یا برقی کار می کرد و دو غلتک داشت که با فشار دادن آب را از لباس ها خارج می کرد. این ماشین های اولیه مخصوصا در هنگام کار کردن با نیروی برق بسیار خطرناک بودند، زیرا امکان داشت انگشتان، دست ها، پاها یا موهای کاربر در لباس های تحت فشار گیر کرده و صدمات وحشتناکی را به دنبال داشته باشد.

دو عدد ماشین لباسشویی قدیمی

توسعه ی ماشین لباسشویی قدیمی در ایالات متحده شروع شد

تکامل ماشین لباسشویی

بعد از اختراع و ساخته شدن موتورهای الکتریکی از فرآیندهای مدرن برای خارج کردن آب از لباس های شسته شده در ماشین لباسشویی استفاده می شد. برای چرخش دستگاه به یک منبع انرژی با سرعت بالا و ثابت نیاز بود، در ابتدا دستگاه جداگانه ای با نام”استخراج کننده” این کار را انجام می داد. چیزی که در حال حاضر با نام ماشین لباسشویی خودکار نامیده می شود، زمانی به عنوان “لباسشویی/استخراج کننده” از آن نام برده می شد. ماشین های لباسشویی امروزه ویژگی های دو دستگاه ذکر شده را در یک ماشین واحد ترکیب می کنند و توانایی پر کردن و تخلیه ی خودکار دستگاه را دارند.

در سال 1930 با ساخته شدن موتورهای محرک الکتریکی، فروش ماشین لباسشویی در ایالات متحده با وجود بالا بودن قیمت آن افزایش یافت. طراحی ماشین لباسشویی در سال 1930 پیشرفت چشمگیری داشت، زیرا مکانیسم شستشو در داخل اطاقک انجام می شد و توجه بیشتری به ایمنی مصرف کننده می شد.

تا سال 1940، 60 درصد از خانه ها در ایالات متحده ماشین لباسشویی برقی داشتند. در سال 1950، جنرال الکتریک مجموعه ای از لباسشویی های بارگیری از جلو و بارگیری از بالا را معرفی کرد که اکثر ویژگی های ماشین لباسشویی های مدرن را در برداشتند. از آن زمان تاکنون طراحی اولیه و ویژگی های ماشین لباسشویی تغییر چندانی نکرده است و تنها یکسری علائم و هشدارها و امکانات توسط سازندگان رقیب به دستگاه ها اضافه شده است.

ماشین لباسشویی ممکن است در طول عمر خود با مشکلاتی مواجه شود، در صورت بروز مشکل در دستگاه می توانید از متخصص تعمیر ماشین لباسشویی کمک بگیرید.

ماشین لباسشویی اولیه، قدیمی و مدرن

ماشین لباسشویی در طول تاریخ روند تکاملی و توسعه ی قابل توجهی داشته است

ماشین لباسشویی مدرن و امروزی

اکثر ماشین های لباسشویی مدرن، برنامه های از پیش تعریف شده مانند دمای متغیر آب و تنظیمات سرعت چرخش را ارائه می دهند. در حال حاضر ما بسیاری از ویژگی های ماشین لباسشویی را بدیهی می دانیم و بزرگترین تصمیمی که در هنگام خرید ماشین لباسشویی باید بگیریم این است که چه امکاناتی می توانند استفاده از دستگاه را راحت تر سازند. در صورت وجود مشکل در ماشین لباسشویی می توانید با مرکز تعمیرات لوازم خانگی داره چاره کمک بگیرید.

ماشین لباسشویی مدرن در منزل

در ماشین لباسشویی مدرن دمای آب و سرعت چرخش قابل تنظیم است

سخن پایانی

ما در این مقاله به بررسی تاریخچه ماشین لباسشویی پرداختیم و توضیح دادیم که ماشین لباسشویی از گذشته تاکنون چه تغییراتی داشته و چه امکاناتی به آن اضافه شده است. ما همیشه باید از پیشرفت های مختلف لوازم خانگی به خصوص ماشین لباسشویی که زندگی ما را راحت تر کرده اند، سپاسگزار باشیم.

در آخر یادآوری می کنیم که ماشین لباسشویی مانند تمام لوازم خانگی دیگر ممکن است نیاز به تعمیر داشته باشد. در صورت بروز مشکل در ماشین لباسشویی می توانید با متخصصین ما در مرکز تخصصی داره چاره تماس بگیرید. همکاران ما در مرکز تخصصی تعمیرات لوازم خانگی در کوتاه ترین زمان ممکن در محل حضور یافته و مشکل دستگاه را عیب یابی می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *